Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 735 ggr
Yoshi11
0

Får ingen kontakt...

Jag har en Lagottovalp på 7 månader som jag lyckats få ganska god kontakt med, han lyssnar på vad jag säger annars och är rätt så kontatsökande, älskar att bli satt i uppgifter och arbeten som sök och när vi tränar på lite tricks och så. Har däremot stött på ett problem som jag inte vet vad jag ska göra åt :/ När vi är ute på promenad och han får syn på kaniner/fåglar så liksom stelnar han till, ser rakt mot det som fångat hans uppmärksamhet och går inte längre att få kontakt med. Har försökt putta till honom i sidan, trycka till med fingrarna på baken ovanför svansen, kan till och med vifta med godis framför hans nos men det visar han absolut inget intresse för, han som annars är så godisglad… Använda rösten hjälper inte heller då. Då han inte varit kontaktbar har jag bara fått fortsätta gå vidare och inte göra så stor grej av det hela, han vill förstås inte gå vidare och jag blir tvungen att dra. Känner mig helt vilsen för vet inte vad jag kan göra, det kanske till och med är något som går över (eller är det kanske tonåren som spökar?!) Tacksam för alla tips! :)

joheck
2

Jag hade nog försökt att vara extra rolig. Istället för att gå vidare så kan du ju små springa lite och låta väldigt glad. Om du lyckas se kaninen/fågeln innan hunden kan du ju börja bli extra rolig redan innan han får syn på den.