Galen grannhund..
Hej!
Jag bor i ett rätt så tätbebott område med mååånga hundar…för ungefär 8 månader sen skaffade min granne en hund (som jag trodde var en chinese crested men verkar ha blivit en helt annan hund haha).
Grejen är den att jag håller på att bli TOKIG.
Deras hund skäller dagarna i ända. Så fort den ser någon, så fort den sätter tassen utanför hemmet, så fort den ser någon annan hund, när de är ute och går med den ställer den sig på två och skäller.
Detta triggar igång alla hundar i området (som det varit tyst i innan…) så det är inte bara en hund som skäller utan minst 8!!!!
Grejen är väl den att dom inte verkar lägga så mycket tid på att få den att sluta skälla och jag står inte ut snart….vad kan jag som granne göra? :S
Har ni några bra tips som jag kan ge dem så de kan träna upp henne att i alla fall minska på det eller är detta en valpsak som växer bort? Har ingen erfarenhet om rasen…och trots att jag har en sheltie (rätt skällig ras) så har jag aldrig varit med om något liknande….
Tips tas mer än gärna emot…
~mikkan
Tassar upp.
Ingen som har något?
Känner knappt grannen och vill inte inleda något med att vara elak o ex. säga "ta hand om din hund!!!"…
~mikkan
Har du berättat för grannen att det här är något som bekymrar dig? Annars är väl det först steget. Grannen har kanske inte tänkt på att detta stör andra och därför inte tänkt på att träna bort det. Fast om alla hundar i kvarteret börjar skälla tycker man ju att denne borde fatta att det stör
.
Njae, inte jag men vet att andra gjort det. Att den skäller dag som natt borde man ju förstå stör…speciellt när det triggar igång andra.
Det är en ganska omöjlig granne annars som alltid är bäst och alltid har rätt så jag tänkte nästan lite vänliga "första hunden tips".
Får försöka ta upp det någon dag, att det stör alltså. 
~mikkan
#3 Jo det är nog första steget. Att vänligt påpeka det och kanske fråga lite om det är något som dom jobbar på. Då får du säkert en känsla för hur mottaglig den här personen är för tips och råd. Hur är det ni bor, lägenhet eller villa? Beroende på det så kan ni ju kontakta olika människor och klaga, så som hyresvärd eller kanske polis.
Jo precis, får ta och göra det. Vill helst inte kontakta polis eller så, bor inte i lägenhet så ingen hyresvärd. Känns lite över gränsen att dra in sånt då det är deras första hund och dom är under inlärning?
Men att dom samtidigt bara står och glor på hunden när den skäller kanske det behövs någon som kan sätta dom på plats så dom i alla fall försöker?
Haha blir förvirrad av mina egna tankegångar..
~mikkan
Nu har jag gått och blivit smart så nu har jag lite mer konkreta tips till dig. Kan hålla med om att polis är lite av sista utvägen.
Jag kom på att skvallerträning kanske kan vara något när hunden är ute och skäller på hundar/mäniskor. Och inomhus kan du ju tipsa om att dom ska aktivera hunden lite mer så att den har annat att tänka på. Det finns ju tillexempel olika aktiverings-spel för hund, man kan ju även hitta på eget som att gömma godis i toarulle eller bara gömma det runt omkring i ett rum så hunden får använda nosen. Man kan då även använda leksak om hunden gillar det. Sen tänkte jag på det att ni övriga hund-ägare kanske borde jobba lite med era hundar så att dessa inte skäller bara för att den här hunden gör det. Den här ägaren kanske tänker att det är ok att min hund skäller eftersom alla andra gör det också. Nu menar jag inte på något sätt att det är ert fel att era hundar blir så uppjagade och skäller när den här hunden skäller, men det kan ju vara något som ni också kan göra för att förbättra situationen.
Men det viktigaste är nog att du är trevlig när du pratar med den här personen. Om folk bara kommer fram och klagar i otrevlig ton blir man liksom inte direkt peppad att göra något åt problemet, det vet jag efter egna erfarenheter
.
Hoppas det löser sig så att ni får ett lugnt och tyst område igen!
Det är ju inte säkert att man vet att det stör bara för att hunden skäller, dom kanske inte vet om att ni hör det. Jag bor i lägenhet, det är flera lägenheter i huset, pratar en del med grannen närmast och hon har inte ens hört när min ena hund har skällt. Hade mina hundar stört grannarna på något sätt hade jag uppskattat om dom kom till mig först innan dom pratar med hyresvärden om det, för jag vill ha en chans att göra något åt problemet först, jag kan inte göra något åt det innan jag vet att det är ett problem
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
Skällande hund i tätbebyggt område ska åtgärdas. Först pratar man med ägaren, nr2 vänder sig till kommunen, sista utväg polisanmäl.
#6 Super! ska be dem testa aktivera hunden lite mer. Att använda nosen gillar ju nästintill alla hundar!
Jo, har tänkt på det med…att alla andra börjar skälla när hon skäller. Får alltid tyst på mina nästintill direkt och det vet grannen. Varje gång de skäller på varandra ute så säger jag nej och tar undan honom o.s.v. medans deras hund står och hoppar mot staketet och skäller och grannen står bara och glor.
Jobbigt är det ju då man helst inte går ut samtidigt som dom 
Ska definitivt ta upp det nästa gång jag stöter på dem igen.
#7 Grejen är den att jag bor 10m ifrån dem max. Skallet är gällt och det är jämt. Ska självklart ta upp det med dem innan jag kontaktar någon högre makt OM det skulle vara nödvändigt, vilket jag inte hoppas. Jag tror bara inte dom vet vad dom ska göra åt problemet och då jag aldrig haft hundar som riktigt skäller så behövde jag lite tips att tipsa dom om 
~mikkan
Ts, det är inte polisen man ringer när man ska klaga på skällande hundar, man klagar hos miljökontoret.
Hoppas det ordnar sig, sånt där kan vara rejält jobbigt
# Tack! det hade jag ingen aning om =)
Riktigt jobbigt är det, vaknade runt 6 idag så blev en tidig morgonpromenix…
~mikkan
* Du kan prata med hundägaren/hjälpa till med att träna hunden/komma med råd, anledningen till varför dom inte gjort något behöver inte vara lathet utan kan vara att dom inte vet hur dom skall hantera problemet, eller så ser dom det inte som ett problem.
* Vill du bråka så kan du som nämnt kontakta kommunens miljökontor och hänvisa till att hunden är en sanitär olägenhet för området.
≧◔◡◔≦
#12 Bråka är det sista jag vill göra 
~mikkan
#13 Låter vettigt.
≧◔◡◔≦