Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5516 ggr
[Princessie]
0

Foder till fralla valp, hjälp!

Hej, som sagt ska jag hämta min fralla valp på 10 veckor i helgen, vad är ett bra foder för en Fransk bulldog valp? och vad finns det för bra foder till dom som vuxen?

Vet inte vad uppfödaren haft för foder men det får vi ju höra på Lördag så kan man ju blanda ut om man vill byta..

(har lagt ut tråden i bulldogg i fokus också, men inget svar, hoppas på mer svar här)

Alexandra-S
12

Skulle absolut inte byta foder på en valp, utan använda det uppfödaren använt i ett par månader minst, helst fram till dess att den ska byta till vuxenfoder.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Princessie]
1

#1 ah, fast man kan ju byta till ett bättre foder om man känner för det, har gjort det med våran pudel(pudlar har ganska känslig mage) och det gick utmärkt! Bara man blandar ut det noga..

Alexandra-S
7

#2 Då ska det nog vara ett riktigt skitfoder kan jag tycka. Jag skulle inte utsätta en känslig valpmage för att byta mat.

[Princessie]
0

ahja tyck som du vill..

[Besan]
0

Min rottisvalp äter Sam's field utblandat med sitt gamla från uppfödaren ett från hundköket.se. Men de har leveranstid som krånglar enligt uppfödaren (försening med 2 veckor har hänt) samt att ja det är ju själva leveransen också.  Därför BLAND ANNAT valde vi annat. Vi fick med lite hem och håller på att övergå stegvis helt till Sam's Field, funkar utmärkt, han mår redan mycket bättre i magen!

Har du kikat på de rasanpassat foder?

Nicolina
5

#3 Och jag skulle aldrig någonsin låta en valp växa upp på ett dåligt foder. Valptiden är ju då hunden växer och utvecklas som allra mest, och då i stort behov av ett mycket bra foder för att få rätt näring och innehåll.

Inte skulle väl du vilja växa upp på McDonalds, så varför skulle då valpen få göra det?

Nä, byt till ett bra foder så fort valpan har blivit trygg i nya hemmet så inom nån vecka eller ett par veckor i alla fall.

Karmatarerskanise
6

#6 Har jag missat var det står vilket foder valpen äter nu? Eftersom du skriver byt till ett bra foder.

Alexandra-S
4

#6 Förhoppningsvis har uppfödaren inte fött upp valpen på dåligt foder, och då tycker jag att det är väldigt onödigt att byta bara för att man vill.

[Princessie]
1

#5 har inte kollat något ännu.. drf jag frågar :)

#8 ah fast det är ju inte bara för att jag vill som jag kanske tänker byta, det är för att dom bott i göteborg och jag bor i en liten by i västerbotten och här finns inte alla foder direkt!

russin
5

Frallor, bullar och andra raser med kort kropp får lättare gaser i magen (japp - gashundar) så därför förespråkar jag ett foder utan betfibrer. Ju mer fibrer, desto mer gaser.

Färskfoder är suveränt till dessa hundar och jag själv har använt färskfode ri 12 år och är självklart supernöjd. Haft bulldogg och hon hade supermage på den maten. Bytte väldigt snabbt, då hon gasade som en galning när hon kom hem (åt Carrier…)…

[Princessie]
0

#10 så du menar att jag inte ska köra på torrfoder?

vallhund
2

Svar till flera:

Är vappen uppfödd på Axess, Doggy, Eukanuba, Frolic, Hills, Royal canine med flera otjänliga foder bör man byta snarast, byter man till färskfoder behövs ingen längre övergångsperiod.

Sam´s Field skulle jag aldrig ge, annat än möjligtvis som träningsgodis, citerar mig själv:

"Hur man kan lova att det inte finns någon risk för foderallergi är lite väl magstarkt.

Varför har man i majs? Både ris o majs tillhör spannmålssläktet. Hundar behöver inte spannmål, o sällan kolhydrater. De tillsatta vitaminerna/mineralerna etc redovisas inte var de kommer ifrån."

Mao inte ett foder jag skulle köpa om jag tvunget skulle köpa torrfoder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

vallhund
2

Glömde skriva att jag rekommenderar färskfoder eller BARF, för BAFF till små hundar kan man läsa på http://www.rathunters.dinstudio.se/

[Princessie]
0

#12 Tack för svar :)

[Forest]
2

byt inte foder nu utan låt valpen bli lite äldre innan du byter foder, jag skulle höra redan nu o se vad hon äter o hela matshemat så har du foderbiten klart oxå :)

[Princessie]
0

#15 tack för info :)) men det ända problemet är att jag tror inte att fodret finns här där jag bor,,,(bor i litet samhälle)

[Quickeman]
2

#16 Många gånger går det att få det hemskickat, om det inte finns i butik där man bor.

Karmatarerskanise
7

#16 Men du vet ju inte vilket det är?

[Forest]
1

16 kolla med http://animail.se/?gclid=CLSXg5al77ACFcgtmAodI34buQ om de kör till ditt närmaste postombud jätte smidigt säger flera dessutom har de stort foderutbud :)

[Princessie]
0

#17 okej ska kolla :)

#18 nä men det finns inte mycket här?

Nicolina
0

#7 Svarade inlägg #3 och menade på att man skulle byta OM nu uppfödaren gav ett dåligt foder. TS har mig veterligen inte skrivit ens vilket foder hunden får idag ;)

#8 Självklart är det dåligt att byta foder bara för att man vill, det jag reagerade på var att du skrev att man inte skulle byta foder till valpen förränn den blivit ett år och ska få vuxen foder, trots att uppfödare gett valpen en dåligt foder - är det från start ett bra foder finns ju verkligen ingen anledning att byta?

Karmatarerskanise
3

#20 varför ringer du inte och kollar i förväg? :)

[Princessie]
3

#21 nä jag vet inte vilket foder det är,,

#22 ja jag ska göra det imorgon :)

[Besan]
0

#12 Alltså, "ok", man får inte lov att marknadsföra hur som helst, bla får man inte skriva så om det inte stämmer.

vallhund
0

Animail levererar de flesta torrfodren fram till dörren i hela Sverige.

[Princessie]
0

#25 ska kolla upp det då! :)

[Skutta]
1

#24 Vadå, alla Sam's Field innehåller majs, det är ju inte en lögn? Eller vad menar du?

Och TS bad ju om tips, då är det väl inte konstigt att Vallhund rekomenderar något.

[Besan]
0

#27 Menade inte det, utan menade på att hon/han skrev att de skrev att de skriver att det inte finns någon risk för foderallergi och att det skulle vara lite magstarkt att skriva så. Det är det kanske, men de får inte marknadsföra hur som helst heller; alltså får de inte lov att ljuga.

[Besan]
0

Sen behöver hon inte indirekt mena på att det är DÅLIGT att ge Sam's Field. Min hund mår faktiskt än så länge bra av det och det gör mina föräldrars hundar också.

[Skutta]
0

#28-29 Jaha, det var så du menade.

vallhund
0

[Besan]
0

# 31.

Nej men i så fall kan ju du anmäla dem eftersom du anser att de överdriver lite.

Nej jag tror inte på tomten.

vallhund
0

# 32, varför skulle jag? de överdiver inte lite, de ljuger, vilket är vanligt inom marknadsföring, speciellt av foder till husdjur. hudkrämer, deodoranter o gud vet vad. Vill du lyfta frågan så kan du höra dig  på  http://konsumentmakt.ifokus.se/  o se om du får napp.

[Besan]
0

Min hund mår som sagt bra av det och jag ser ingen anledning till att diskutera vidare med konsumentmakt.ifokus.

russin
2

#11 - det gör man precis som man vill, men själv ger jag inte torrfoder mer än som träningsgodisGlad jag ger enbart färskfoder som mat (jag själv ger Bravo och Vom och Hundemat). Har aldrig problemmagar, fisiga hundar och alltid fina pälsar, tänder och andedräkt på hundarna.

Karmatarerskanise
0

Vem är det som marknadsför fodret? I trådarna som det är länkat till är det vanliga medlemmar som skrivit sin åsikt om fodret!

[Besan]
0

#36 Syftar på Sam's Field marknadsförare inom deras företag. Om du menar mig.

Karmatarerskanise
0

Aha, då var det jag som inte hängde med :) Ber om ursäkt!

[Princessie]
0

#35 okej :)

[Zipzee]
2

Jag personligen skulle byta till färskfoder OM valpen inte får ett riktigt bra och rent torrfoder utan massa onödiga tillsatser.

Jag bytte rakt av från Royal Canins skit till färskfoder utan någon invänjning, det smartaste jag gjort! Hans struliga mage var i perfekt form efter ett dygn.

[Princessie]
0

#40 jaha, men jag har hört att royal canin är bra?

lilla jag
0

Orkade inte läsa alla inlägg!

Men jag skulle ge vovven Royal Canin Junior och om den har svårt att äta det Royal Canin Junior Xsmall.

Mina hundar äter det å mår jätte bra =)

Mina uppfödare gav då hundarna den maten som valp,

(Men jag vet inte vad din hundvalp tål med omväxling)

Men jag tror att det fins just sån mat till Fralla i Royal Canin sortument (stavning) =)

Hoppas det går bra! =D

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

[Zipzee]
3

#41 Det finns säkert en del som tycker det, men jag tycker det är rent skräp. Alldeles för mycket spannmål och onödigt i för att jag ska vilja ge min hund det.

[Princessie]
0

#42 okej där har vi två olika åsikter från #42 och #40, jag har hört att royal canin är bra, precis som #42 sa :)

wesdi
5

Flört Läs innehållsförteckningar på torrfoder! Exakt vad innehåller fodret? Hur mycket kött i förhållande till spannmål och grönsaker? Hur mycket animaliska produkter? Finns det några konstgjorda produkter? Om ja - varför???
Gör en egen analys… är innehållet något bra för hunden? Är något i innehållet något som kan liknas med *skräpmat/bukfylla/utfyllnadsmaterial*?

Vad behöver en hund för att må bra både invändigt och utvändigt? Inte behöva göra foderbyten titt som tätt, inte få problem med mage/tarm, päls, hud, klåda, tänder osv osv…

Jag ger inte torrfoder och har därmed inte orkat gå igenom Royal Canins  alla femtielva innehållsförteckningar men har läst några och …… absolut inget foder jag skulle vilja ge mina hundar!

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Princessie]
0

#45 okej.. våran kungspudel äter färsk foder, kanske borde köra samma till lilla valpen med

[Forest]
2

46 färskfoder är ju bra foder ger ufd torrfoder där innehållet är mindre bra då kan du mycket väl ge lite färskfoder, Jag kan rek att du tar det väldigt försiktigt med foderbytet valpmagar brukar vara rätt så kännsliga. Jag bytte på Donna som åt rc rena kräpfodret om jag får säga det själv dyrt o mycket spannmål o majs :-C Dessutom hade hon kännslig mage (6 mån gammal) men efter foderbytet tål hon äta annat än bara foder oxå :)

42 läs lite mer på vad RC innehåller det är inget foder jag rek tvärtom faktist dyrt o dåligt innehåll Tungan ute

[Princessie]
0

#47 okej, tack för tipset :))

[Besan]
0

#38 Ingen fara :)

vallhund
0

# 47

Färskfoder är oftast bra, dock inte Sund hundmat som inte är ett helfoder.

[Forest]
0

50 ne det fodret har jag ingen koll på, själv körde jag med nordic men gick över till voh

wesdi
1

#50 Jag måste få fråga varför det finns en uppfattning om att Sund hundmat är ett färskfoder?
Jag har aldrig uppfattat det som färskfoder, lika lite som kött-kross varianterna som en del färskfodertillverkare har skulle vara färskfoder..

En väldans snabb titt på deras hemsida och jag hittade inte något ord om att det är ett färdigt färskfoder. Fast jag läste ju bara snabbt förstås…

Har köpt lite köttkross och ben av märket Sund hundmat.

På förpackningarna (har några hemma)  står det inte ett ord om att det skulle vara färskfoder, däremot står det att det är kompletteringsfoder till hund.

Så jag undrar bara varifrån det ryktet kommer… att det skulle vara ett färskfoder?

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Ronon-m]
0

Jag har BRAVO färskfoder till blandrasen och Pedegree torrfoder till schäfern. jätte nöjd med båda!

Ellenfyrkant
0

Nästan ingen idé att starta en sån här tråd när du inte har en aning om vad valpen redan får. Bor man i en liten by åker man ofta ut från byn titt som tätt och kan handla foder då. Förmodligen får du också med en del övergångsfoder av uppfödaren.

Mvh Ellenfyrkant

oskartoller
0

Kompisen föder upp frallor och dom får vom og hundemat. Hon har kört med det i flera år.

Kanonfina hundar och avkommorna är friska:-) Inga gasiga magar heller…..

klarsferrets
0

Bulldogs gruppen har svarat boch jag skälv har fransk bulldog . i början körde jag på Royal Canin Junior för fransk bulldog. men gick sakta men säkert över till vom vilket jag tycker passar både mig och min lilla fransyska. Hon är nu mer väldigt fin i magen och pälsen är fin. Men eftersom uppfödaren gick på just det fodret så+ fortsatte jag med det fodret ett tag och gick sedan över till vom . Lätt att köpa hem och hå+ller sig bra i frysenh mm . rekomenderar detta varmt.