Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8248 ggr
[MissCaandy]
0

Akut ikväll? Cherry eye.

Hej! Min hund har fått cherry eye. Var hos vetrinären med ena ögat för ca en månad sen. Det la sig efter bara några timmar och blev helt bra igen.

Nu i morse dök det upp i andra ögat men verkar hålla på att lägga sig.

Vetrinären sa att vi skulle avvakta och operera i framtiden när det hände första gången. Nu svarar inte vetrinären i telefonen. Tror inte jag behöver åka in akut och operera det nu eftersom det lägger sig.

Problemet nu är att vi är bjudna på middag. Måste sitta på tåg 25 minuter och den familjen har också hund och dom brukar leka ganska hårt. Tror ni vi kan åka dit om vi håller hundarna lugna? Eller borde vi stanna hemma? Hur skulle ni gjort?

Min hunds höjdpunkt i livet är att vara hos dom och busa. Men vill såklart inte utsätta min hund för något i onödan.

Karmatarerskanise
4

Jag hade nog stannat hemma, eller i alla fall inte låtit hundarna leka.

[Forest]
0

stanna hemma avakta tills på måndag med ögat, tvätta med koksalt i ögat 2 gånger per dag

[MissCaandy]
0

Nu har ögat lagt sig helt och hon är glad igen. Hon var lite irriterad på ögat förut tror jag. Nu är hon precis som vanligt. Konstig sjukdom det där! Precis samma som med förra ögat. Avvaktar en timme till innan vi bestämmer oss tror jag.. Blir förmodligen hemma ändå *hönsmamma* :P

Ringer vet. på måndag så dom får undersöka och avgöra om operation behövs.

Karmatarerskanise
0

#3 Hoppas det håller sig bra nu :)

[MissCaandy]
0

Nu dök det upp i båda ögonen!! Aah, stackars lilla fisen! :( Gjorde koksalt och väntar på att det ska svalna. Visst är det 1krm salt & 1dl kokande vatten?

Vi blev rekommenderade zilk eye av vet. tidigare. Men hon kan inte få det eftersom dom varnar på förpackningen att det inte får användas på hundar som är överkänsliga mot kycklingprotein vilket hon är.

russin
0

Du behöver inte åka idag - kör med Viscotears (receptfritt på apotek utan kycklingprotein men med samma verkan) under helgen så det hållls fuktigtGlad Du kommer ändå troligtgvis inte få en operationstid under helgen för cherry eye.

[Forest]
0

3 en fråga har du på någon fläckt inne eller åkt bild med ac eller öppen ruta? Det bör du undvika grannens hund får lätt liknande cerry eye då han ligger framför en golvfläckt men det släpper snabbt

[MissCaandy]
0

Har ingen bil eller fläkt..

HJÄLP!!!! Tog koksalt i hennes ögon några gånger igår. Idag är cherry eyen borta. MEN hon har en grå fläck över hela ögat! Ögat är illrött och pupillen och det bruna är gråblått! Vad händer med min tjej??? :(

Är så fruktansvärt orolig! Ringer vet. direkt imorgon bitti och åker in akut. Vad kan det vara???

russin
0

Det låter som hon har en skada i ögat - rivsår etc. Åk in omedelbums i morgon.

[Forest]
0

Säger som 9 låter som att hon skadat ögat mer än bara cerry eye Rynkar på näsan

LinaK
0

Hur har det gått?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[MissCaandy]
0

Vi åkte in direkt på morgonen o vänta på akuten i flera timmar. Dom hittade ingenting förutom ett jättegammalt pyttelitet ärr i ögat och det hade förmodligen inte med detta att göra.

Det var förmodligen cherry eyen som hade gett någon inflammation så att det var vätska bakom hinnan i ögat. Dom sa återigen att jag skulle ge henne zilk eye så jag fick berätta att hon inte tål det. Då sa dom att det enda jag kan använda i hennes ögon är koksalt. Köpte koksalt för ögon på apoteket och har droppat i några dagar nu och det är bättre. Men båda ögonen är fortfarande röda och rinniga..
Tycker så synd om henne. :(

russin
0

Men hon måste ju fått ögonsalva för inflammationen ?

Du kan lugnt använda Viscotears. tyvärr vet inte alla veterinärer om den, då det är humanmedicin (eller tårvätska för människor), utan går på Zolk-eye som är gjort för djur. Viscotears kan du dock lugnt använda.

Vad säger dom om operation för hennes cherry eye då ?

[Forest]
0

12 men gösses fick ni ingen salva änds. personligen hade jag någ funderat starkt på byta vetrinär.

[MissCaandy]
0

Det tänkte jag inte ens på. Dom sa att vi skulle höra av oss om det blev värre och det blev det inte. Dagen efter blev det mycket bättre, helt borta. Har köpt nå ögondroppar nu som verkar fungera, kommer inte ihåg va dom heter. Frågade på apoteket och det är för människor.

Vi får ju bestämma själva om och när vi ska operera cherry eye. Vet. rekommenderade att vi skulle åka in och diskutera om det händer igen. Vet inte så mycket om det där. Har läst på lite och sett att man ibland får göra operationen igen på ett annat sätt för att det släpper så lätt igen i ögonen. Sen är det ju riskfyllt med narkos osv..
Första gången hon fick cherry eye så försvann det jätte fort utan komplikationer. Sist vart det ju värre och det var jätte jobbigt för henne, märkte ju att hon störde sig på det..

Jag tycker att vi ska invänta och se hur ofta det dyker upp, dyker det upp inom en månad eller om ett år..

Men jag hör gärna era åsikter! Vill bara att min flicka ska må bra, självklart. Och inte lida i onödan.

Måste också tillägga: Hennes löp är väldigt sent för att hon har haft så mycket sjukdommar. Hon fick det igår och nu är hon 13 månader gammal. Hon äter väldigt mycket (gör inget för hon e pinnsmal) och är väldigt kelsjuk och vill absolut inte bli lämnad ensam. Hon droppar blod överallt (gör mig inget, torkar bara golvet o har skinnsoffa som bara är att torka) Har aldrig haft en tik förut. Brukar hundar få ont? Nåt speciellt man bör tänka på under löp? Hjälpte henne att tvätta lite idag för hon tvättar inte sig själv.

russin
1

#15 - jag tycker absolut du ska överväga att operera, för tyvärr så bir det sällan bättre. Har själv fött upp en hund som fick cherry eye och är opererad och har inte haft några problem efter det. Hon opererades väl runt året och är snart 5 år.

LindaBlue
0

Noviform ögonsalva, som egentligen är för människor, brukar man använda till råttor, så borde ju funka till hund med!? Har en smörjande och lite antiinflammatorisk effekt, receptfritt på apoteket, ungerfär en hundralapp för en tub.

[Forest]
2

jag hade inte tvekat att operera detta iaf att behöva andända salva o kokvatten hela tiden kan inte vara så roligt det gör ont för hundar som får cherry eye

[MissCaandy]
0

Okej, tack för era svar! Eftersom jag aldrig vart med om Cherry eye förut så vet jag inte så mycket om det. Uppskattar jätte mycket att ni säger vad ni tycker och har vart med om själva.

Bör jag vänta tills det dyker upp igen för säkerhetsskull? Så man inte opererar "i onödan", eller ska jag boka op. tid snarast tycker ni?

russin
0

Eftersom det redan dykt upp flera gånger redan, så tycker jag du ska kontakta veterinär och fråga om du ska boka operationstiden nu innan det händer igen eller om dom vill att det ska "poppa up" före - men det är klart lättare att operera när det inte är akut (billigare med utan akutavgifter).

jollycox
0

Mina kusiners tibbe-blandning hade cherry eye på ena ögat när han var valp. Det var framme hela tiden. Dom opererade det, kommer inte ihåg hur gammal han var då, kring ett år kanske, det har inte kommit tillbaka och han är 4,5 år nu. :) Jag tycker du ska operera det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[MissCaandy]
0

Okej, tack allihopa! Ska ta reda på pris och hur det går till osv så blir det nog en op. snart :)

Dock så har hon mask som ger blod i avföringen osv, håller på att avmaska (flera ggr med veckors mellanrum, svår mask) så borde nog vänta tills jag lämnat in sista avföringsprovet o vet att det är klart innan?
Tänkte att det kanske inte är bra att opereras när man går på avmaskning och ev. har lite blodbrist….

russin
1

Vänta du tills kroppen mår så bra som möjigt i övrigtGlad