Eukanuba vs Orijen
Sitter och virrar i världen med hundfoder just nu. Och vill höra lite åsikter.
Har en pittbull tik på snat 4 år, 23kg. Hon är normal-aktiv och äter nästan vad som helst.
Har nu fått upp ögonen för Eukanuba wild nature salmon och funderar på att köpa det till henne. (39,87kr/kg)
Hennes mamma lider utav ledbesvär. Och omega 3 ska vara bra för leder m.m. Så jag vill gärna ha ett foder som är inriktat på just omega 3, och självklart med så lite spannmål som möjligt.
Har även kikat på Orijen 6 fresh fish, och det innehåller det som jag är ute efter. Däremot så kostar det så otroligt mycket….. (60,67kr/kg)
Så, har ni några åsikter om något utav foder sorterna? Elle rhar ni kanske tips på andra alternativ?
Jag använder Orijen. Även om det är dyrare i inköp så blir det billigare i längden i och med att det inte innehåller några spannmål och därmed låter näringsämnena tas upp bättre i kroppen. Tack vare det så går det åt mycket mindre foder per dag jämfört med de billigare spannmålsbaserade fodren där spannmålet bara är en bukfylla som går rakt igenom kroppen…
Ett exempel är min kompis som ger Doggy proffesional. Hennes hund äter ca 3 kg torrfoder under samma period som min äter 1 kg. Ändå är hennes hund mindre än min:) De bajsar betydligt mer av spannmål också 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jo, det vet jag oxå. Och det var det jag satt och räknade lite på….
orijen 200-275 g/dag
eukanuba 205-235 g/dag
och jag tycker väl igentligen att eukanuba uppfyller innehålls kraven jag har. men jag har alltid vart nöjd med orijen, och det är det mina illrar får, fast katt versionen. så det är väl lite därför jag även kikar på orijens hund foder…..
tyvärr kan jag inte hjälpa dig med andra tips då jag bara kan använda Orijen.. min vovve tål inte spannmål, främst då riset som ingår i alla andra foder…
/Ingalill

Tack iaf :) jag fortsätter funder aoch kolla runt.
Någon som vet om det går att få tag på Eukanuba i större än 7,5kg säckar? Smidigare att köpa t.ex. en 15 kg säck.
På foderbilen.se finns det upp till 19 kg beroende på sort:)
/Ingalill
Har Eukanuba till min hane.
Köper 19 kilo åt gången där.
Har inte testat Orijen på någon av mina hundar så kan tyvärr inte säga vad jag tycker bäst om..
Min hane gick ner i vikt, och stannade där han skulle. Han fick mycket bättre päls och vart mindre "bajsig".
(Han åt ICA's hos sina förra ägare)
Har faktiskt testat Eukanuba wild nature salmon till min hund. Jag tyckte han blev risig i magen utav det. Hans avföring blev jätte ljust och ganska löst. Så det har jag slutat med. Så nu kör vi orijen, och det verkar bra. Han gillar det verkligen. Jag blandar eukanuba och orijen för att få en smidig övergång på orijen och vovven plockar ut orijen kulorna
och lämnar eukanuba kulorna.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vi har Orijen här hemma. Och vi är supernöjda med det, hundarna med verkar det som! 

Vi har testat båda. Vi gillade orjen då den är spannmålsfri vilket många hundar kan utveckla allergi mot.
Dock gillade inte Emil någon utan äter nu mera färskfoder från Nordic. Det kan jag varmt rekommendera. Han har gått upp i vikt, äter bra och har fått jättefin päls. Plus att det i vårt fall blir mycket mycket billigare och bättre foder.
Bara ett litet tips. Spike kan jättemycket på detta område om du vill veta mer.

Jo, tanken är väl att BARFa sen. Men inte just nu i dagens läge. Men efter att ha kollat runt lite så lutar det åt att börja med Eukanubas och se om det funkar. Tycker tyvärr att Orijen kostar "lite" för mycket. Även om det är den innehållsförteckningen jag gillar mest….

#10 Har du kollat på foderbilen.se?
Om man köper en 20 kilos säck är det betydligt billigare per kilo än de flesta andra foder. Men det är klart att man måste ut med mer pengar just då.

jo, det är där jag har kikat, och lite fler ställen….. Men det blir nog att "sno" mammas kennelkort och köpa Eukanuba med rabatt :P hehe

Jag utfoderar med Orijen. Tycker Du helt klart ska testa fodert, jag är supernöjd!
vi säljer även detta foder på vårt jobb och kan säga att nästintill samtliga av våra hundar som köper fodret ger mindre fodergiva än vad som rekommenderas på Oriejns säck. Så fodret är verkligen drygt och en säck räcker länge. Min schäfer äter 2-3 dl per måltid. Av tidigare foder (purina pro plan) åt hon 5 dl per måltid.

orijen 200-275 g/dag
eukanuba 205-235 g/dag
Är det någon som vet hur många dl det blir?

Om man ger Orijen (adult) så är 200g 4 dl.

Då blir det ju bara 5dl/dag…. max. hm….

Hurmycket får Du ge Eukanuba då?
Här kör vi Orijen och till mina hundar så är det rekomenderat att dem ska äta 3dl men ingen av dem orkar så mycket, och om dem gör det så går dem upp i vikt. De får 1-2dl om dagen beroende på aktivitet. Vilket betyder 1 tredjeldel mindre än rekomenderat, vilket sparar en hel del pengar.
Jag har beställt orijen på foderbilen nu, får hem det till veckan. Hur håller ni fodret fräscht länge? En 13.5 kg säck räcker ju en smärre evighet :)

Jag har 20 kg säck, men jag förvara fodret i påsen och tillsluter säcken ordentligt.
#18 Min får också mindre än rekommenderat, trots att hon är väldigt aktiv.
#19 jag förvarar mitt i tillsluten påse i en fodertunna med tätt lock…
Min säck räcker ca 7 månader:) (1-1,5 dl/dag)
/Ingalill

Jag ger Orijen och körde Eukanuba tidigare, tycker hundarna mår bättre och pälsen känns mjukare och ser friskare ut? Det ska tydligen vara väldigt bra råvaror i Orijen.
Jag använder Eukanuba lamm å ris, av den ger jag mina hund på ca 21 kg 4 dl per dag, alltså betydligt mkt mindre än det står på säcken. Än så länge har inga av mina eller några av valparna blivit dåliga i magen av det.
Jag har använt Orijen i 1.5 månader nu och är jättenöjd. Kellys mjäll försvann efter 3 dagar, och hon bajsar mycket mindre. Jag måste ge henne något mer än vad som föreslås på paketet, men det må vara. 'Jag är supernöjd.

Jag började med Eukanuba för ca en månad sen nu. Athena verkar frisk och mår bra i magen utav det. Men hon har börjat fälla som en tok! Jag vet inte om det är den sista vinterpälsen som kommer eller om det är pga maten. Har fått tips om att komplettera med färskfoder, så jag ska prova det…

Jag kör på eukanuba lamm och ris, äldre schäfertiken får 9 dl om dagen fördelat morgon och kväll. Yngre tiken får 12 dl fördelat på morgon och kväll.
Det är det enda fodret som får deras päls och magar att vara i topptrim. Ja förutom Arion då, men det är ganska dyrt och finns ingen återförsäljare vart jag bor.
du kan ju ge omega 3 på sidan av .

Japp omega3 kan vara vettigt att ge vid sidan om..
#25 vissa hundar kan reagera så när man byter foder, brukar inte vara något att oroa sig för 
Kan ju givetvis vara det sista av vinterpälsen med

Jag kör med lax olja just nu. har gjort det i några dagar och hoppas på förändring.
vi har gett alla våra hundar omega 3 kapsel. som ett "idag var du duktig!" och det märks skillnad på pälsen efter några veckor!
Efter så många posivita kommentarer om Orijen hundfodret ska jag nog köpa in till Vejle och prova med det.
Såg att det finns olika sorters Orijen, vilken sort använder ni?