Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2567 ggr
Eywa
0

Urinvägsinfektion efter kastrering

Min systers rottweilertik på 5 år blev nyligen kastrerad pga otroligt jobbiga, uttragna och stressfyllda skendräktigheter efter varje löp.

Efter kastreringen har hon fått urinvägsinfektion 3 gånger och vi börjar oroa oss för att det kanske är något som är riktigt knasigt…

Veterinärerna bara ger henne medicin, röntgar, tar blodprov osv, men inget mer. Samma procedur varje gång. Borde man inte se så att det inte är något annat som spökar?

Någon som har någon erfarenhet av detta som kan ge lite råd?

[Forest]
0

Nyligen är detta gjort, har hon läkt klart o den biten? Hon badar inte ute? För det kan man annars försöka hindra att hunden gör, sen tänkte jag på att hon får uvi ofta men görs det efterkontroll när hon har slutat med penicillinet så man ser att alla bakterier är borta? För jag har haft tik som fick uvi men fick äta längre pencillin.

Jag har annars ingen erfarenhet i detta, men tycker väl att på blodprov bör de se lite och uvi ser dom att det ser bra ut invärtes med.

russin
0

Man kan ge tillskott, för att försvåra lite för UVI att få fäste.

Det finns tranbärskapslar som ofta säljs hos veterinär (rätt dyra tyvärr) och kan man ge C-vitamin i form av askorbinsyra, för att försura urinen.

Jag tycker dock tranbär fungerar bäst.

Letfors
0

Min hunds mamma fick också uiv hela tiden efter löp, det är tyvärr en bieffekt som kan komma och i den fallet jag känner till hade hon det livet ut tyvärr, kam vara bra att tillägga att husse var vet…

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Hultan
0

Är det taget en baktodling?

Med sunt förnuft kommer man långt!