Bemöta skygg hund?
Jag och min familj ska på lördag få låna hem och lära känna en hund som vi om det går bra kanske ska köpa. Hunden är vuxen och ska omplaceras därför att den blir osäker i sin flock hos uppfödaren och vågade, när vi var där senast, inte gå fram till oss. Vi ska då testa och se hur den reagerar hemma hos oss, utanför sin flock. Jag, som är dotter i familjen vill gärna att hunden ska visa sig som hon är med sin matte (enligt hennes matte, och från vad jag har sett - helt underbar). Men vi har bara några timmar på oss och hunden litar inte på oss, hur ska jag få hunden att lita på oss, och charma resten av min familj? Alltså, hur ska vi agera?
Att få en skygg hund att lita på en, efter bara några timmar, låter som mission impossible. Det kan ta , och TAR tid. Det bästa man kan göra är att låta hunden vara. Inte tränga sig på, inte titta på … ingenting egentligen, utan bara låta den utforska i lugn och ro.
Man kan inte stressa fram sådant.
Min hund jag tog över, det tog ett år innan jag kände att vi var tajta och hon var riktigt säker med mig. Och då var inte hon skygg när hon kom ,bara lite gharig för saker.
Jag har svårt att se att man kan få en skygg hund att ty sig till en på bara några timmar i en helt främmande miljö.
Det enda ni kan göra är att var alugna och trygga, och om den vill så muta med godis. Men det är inte säkert den tar emot godis om den är rädd och osäker.
Japp, mission impossible. Då är det bara till att hoppas på att hunden reagerar annorlunda hemma hos oss än i sin flock, kändes nog lite pressat när hela vår familj kom in och skulle hälsa på just henne :S Leverpastej får agera muta ;)
Det är väldigt olika hur hundar funkar. Vissa roffar inte heller åt sig o låter då alla andra i "flocken" få hälsa på främmande men håller sig lite i bakrunden. Själva behöver dom inte vara så skygga utan då kan de oxå bli en helt annan hund. Har hunden left hos ufd hela sitt liv? har den någon gång vart själv som ensam på promenader/träning osv det anser jag nyttigt för hundar om man har flera stycken. Jag tror lite på vad 1 tipsar dig om själv haft 2 st skyggisar som var kompis med mig efter bara några timmar. 
#4 Hon har levt hos uppfödaren hela sitt liv. Brukar funka jätte bra på promenader själv, men skäller tydligen rätt mycket när dom går i flocken. Hoppas verkligen att hon blir lite modigare när vi är själva med henne! :)
Ts, får jag fråga varför ni vill köpa en vuxen hund som verkar skygg?
Jaaa du, bra fråga. Hoppas väl egentligen på att den ska bli helt perfekt när vi har den hemma med oss… Har i familjen bestämt att vi inte vill ha en valp i sommar, då vi hade en förra sommaren som inte varade så länge :( och tyckte det var för mycket jobb med en till. Så vi försöker hitta en bra vuxen hund, som dessutom är allergivänlig. Det är svårt att hitta en helt perfekt hund, vuxen, och som ska omplaceras. Så, vi försöker hitta en som är så nära perfekt (för oss) som möjligt ;) Även om det blir ganska långt i från.
#7 Att köpa en hund som verkar skygg och rädd, kan vara långt mer besvärligt än man tror.
Det vet vi, och vi har hela sommaren framför oss för att träna, träna och träna. Men vi kommer inte köpa en hund som är rädd för oss. Det funkar ju inte. Det var ju därför jag la upp detta inlägget, för att få hjälp med att få den att lita på oss, någon genväg, men det finns inte. I sådana fall vet vi hur vi ska göra, så jag tackar för alla vänliga svar :)
Lycka till :)

Tänk på kroppsspråket, stirra inte rakt på, ha tyngdpunkten bakåt, vrid ansiktet lite från hunden och snegla hellre.
Ta det lugnt, kanske börja med en promenad hos ägaren och sen en till hemma hos er, utan att göra något mer än att bara gå lugnt och sansat.
Kolla om det finns något hon älskar att äta och älskar att leka med. Ta gärna med en leksak eller filt från hemmet hon bor i nu.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
11 bra tips du kommer med 
Kort och gott.. Ignorera hunden! Ni kan ha godis i handen, och om hunden kommer fram, så kan ni öppna handen och låta den äta! :)
Jag hoppas den blir annorlunda hemma hos er, för att leva med en skygg hund är krävande och svårt. Det vet jag själv väl om då min ena var sån när jag hämtade hem honom. Det tar lång tid att få som att förändras, det krävs Myyycket jobb! Den kommer inte bli Perfekt bara för att den byter hem. Men samtidigt är det underbara djur mot familjen som den litar på, det ska inte glömmas bort!
Lycka till :)