Liten hund, liten mun
Hejhej!
Jag har ju fått hem en liten tjej som är just liten. Hon väger 1,5kg men är aningen överviktig (kroppsform som en tunna ungefär). Hon har ju också en väldigt liten mun med små tänder. Så det jag undrar är om hur det blir med mat och ben och sånt? Nu äter hon RC x-small vilket har väldigt små bitar. Kingpin äter Taste of the Wild som har rätt stora bitar. Kan hon äta detta foder, trots de stora bitarna? Eller ska jag köra på foder med små bitar? Hon åt lite av Pins mat igår så det verkar ju inte som att hon har några större problem med att äta det, men det kanske inte är så bra? När det gäller ben och sånt hur stort vågar jag ge henne? Hon är som sagt väääldigt liten.
Har även ett litet problem med Pin. Han är en sån som vill ha det som andra har. Nyss gav jag både han och Sansa en varsin grisknorr. Sansa fick ju en väldigt liten en eftersom ho är så liten, Pin fick en mycket "finare" och större knorr. Men självklart va ju inte hans knorr ett dugg intressant utan det va ju Sansas knorr han ville ha. I och med att hon är så liten så kan de ju inte heller direkt byta knorr heller… Har ni några tips på hur jag kan lära Pin att han inte får ta saker från Sansa? Hon säger ju ifrån men han lyckas ändå ta den och springa iväg.
Tacksam över hjälp!
Mvh Johanna
Ha dom i varsit rum med ett kompostgaller i mellan när du ger dom ben för att det inte ska kunna hända något är mitt tips :)
Taskigt vet jag inte om det är men jag vet att det är ett bra sätt för att inte något ska hända. Annars kan du ju lägga dom i varsin ände av rummet och sitta i mellan och vara berädd på att säga till om han försöker sno hennes ben.
Du får lära dom att ligga på varsin fäll när dom tuggar ben - det går med lite träning och så gör mina.
Så här hade jag gjort. Om de tex får vara i soffan ahde jag lagt de på varsin sida av mig och fått benet. Pin hade fått gå därifrån elller ligga kvar men inte gått över till Sansas sida. Om de inte får vara i soffan göra samma sak på golvet. Men att du är emellan och de får vara på sin sida, men inte den andres.
Haha nu ligger Sansa och tuggar på Pins knorr! Han sitter bara och tittar på, så det känns ju bra
.
Någon som kanske kan svara på mina första funderingar, gälladen mat och ben till Sansa? Känner mig nöjd med de svar som jag fått om Pin så där behöver jag inga fler svar, självklart får ni ju svara och komma med andra tips gällande det också men det är främst de första frågorna som är intressanta nu
.
Små hundar lär sig tugga på stora tuggben ;) Tibben här gnager på tuggben som är för stora hundar, hon äter även Magnussons M&B och där är det ju ganska stora bitar för henne. Det tar lite längre tid för henne, men det är inget som hon störs av. Ger jag henne ett mindre tuggben eller t.ex. Dentastix som är för hundar >10 kg och schäfern får dentastix >25 kg så blir hon besviken och vill inte ha sin. Får hon då en likadan som schäfern blir hon nöjd!
MVH
Sofie
#8 Ok, så det är ingen fara för tänderna? Hon kanske själv förstår vad hon klarar av. Hon hade i alla fall inga problem med den stora knorren
. Så jag borde kunna byta till Taste of the Wild åt henne också utan problem?
Haha, hon känns så ömtålig eftersom hon är så liten
. Men det är kanske en vane sak, för jag tror nog att hon egentligen är rätt tålig.
#9 det är ju mer jobb för henne, det tar ju längre tid. Men tibben är ju inte stor hon heller, dock är hon ju van från valptiden att få samma som schäfern. Grisknorrar och öron och så köper jag i 10-pack och då får ju tibben det minsta, annars har hon det i en vecka och det är ju inte hållbart i längden (blött grisöra är inte mysigt när det ligger i en vecka).
Jag tror inte det är någon fara, det är väl som du säger själv - hon är tåligare än vad du tror
Testa!
MVH
Sofie