finns våran drömhund?
det finns alldeles för många raser, jag kommer aldrig att kunna bestämma mig för en ras som passar oss och så snubblar man över en blandras eller oreggad igen..
det är ju inte något fel i det men nog hade det varit kul att hitta en ras som passar oss!
nu blir det inte hund på ett par år om inget oförutsett inträffar men börjar titta lite på raser nu eftersom det finns så grymt många!
som läget i vår familj ser ut nu så lutar det åt en
- medel eller mindre hund,
- tålig med stabilt psyke,
- lugn typ av hund men ska gärna vilja vara med överallt och gå långa promenader men även gilla att hänga med på lite lydnad/agility,
- gärna korthårig
- gärna robust i utseendet eftersom jag gillar större hundar men inser att något mindre än våran crazy schäfer tik passar oss bättre..
- hund som inte MÅSTE jobba flera timmar om dagen men ändå kan..
- fördel om hunden är av en typ som orkar springa/gå bredvid en häst på ridturer
har ni några förslag som jag kan läsa mer om?
jag är nog lite seg, spec i starten, men när det gäller kan det gå undan, blir lätt lite nervös och stressad men gillar att ta det lugnt och göra saker i min takt. men gillar samtidigt att vara aktiv
vill ha en hund som matchar mitt temperament men som inte blir nervös av att jag stressar upp mig..
nu varande hunden är egentligen alldeles för aktiv och lätt stressad för att passa mig, hon är köpt endast med hjärtat 

Det jag tänker på nu är någon ur retriver släktet eller en spaniel.. så raser att kolla på
Labrador
Golden
Cavalier king charles spaniel
Cocker spaniel
Nu är ju några lite långhårigare men det är ingen speciell pälsvård som krävs för dom..

Man kan även ha långhåriga hundar klippta :) Visst är det svårt o hitta sin ras men ännu svårare tycker jag det är att hitta SIN hund :D Hoppas du får bra tips :D
Dansk/svensk gårdshund tänkte jag på.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tycker ganska många hundar passar in på det där men den jag tänker på (såklart, eftersom jag själv ska köpa en) är eurasier :)

ja tänker på jack russell och dansksvensk gårds hund…
Jag vet den perfekta rasen för dig och din familj. Och den heter Field Spaniel! Det är en rätt ovandlig hundras och finns strax över 200 i landet om jag minns rätt. Det är en ras som bygger på Basset Hound och Cocker Spaniel. Även en massa andra raser är inblandade. Den är mindre än en Springer Spaniel men större än Cocker. Är i samma hårtyp som Golden Retriver men choklad brun eller svart. Field Spaniels har väldigt söta långa öron men som såklart går att klippa korta. Dom är riktiga ute hundar och älskar naturen. Klarar av att promenera hela dagar. Dom har ett fantistiskt luktsinne och lämpar sig perfekt för spårning. Jag kör doxk agillity med min och även om vi inte kommer tävla på några höga nivåer så är han duktig och tycker det är kul. Något som är typiskt för rasen är att dom inte skäller. Trodde inte vår hund kunde skälla först. Men sedan så uppfödaren det att dom alldra flesta Field Spaniel skäller bara någon gång i veckan. Och nu har ajg lärt min att skälla på komando men alldrig annars. Han är extremt snäll och funkar utmärkt med barn och andra djur. Rör inte ens hamstrarna. Små barn kan dra honom i öronen och ändå fortsetter han att slickas.
Du kan titta på bilden på en bedorande liten valp! :)
Tänker direkt på en staffordshire bullterrier och ev. dansk/svensk gårdshund.
Jack russell terrier är inget jag skulle överväga om jag inte är intresserad av en mycket aktiv hund.
≧◔◡◔≦
Tänkte också direkt på staffordshire bullterrier. Även dansk/svensk gårdshund, pinscher och dvärgpinscher.
Gillar du terriers (de flesta är dock strävhåriga) så finns det ju flera terriers som är mer anpassade för sällskap. Westie, cairn, norfolk, norwich etcetera.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Jag har haft Labrador… Det är inte en hund man kunde välja att INTE jobba med varje dag… Det var en motions och aktivitetskrävande hund… tror nog denna ras bör strykas från listan… 
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Jack Russel är uteslutna för sådana har jag jobbat med och vet att de kan vara rätt hyper, Labbar älskar jag men vågar inte eftersom jag inte vet om jag kan tillgodo se deras behov av arbete. de flesta sällskaps terrier raser gillar jag bara inte ;) där finns någon jag kan tänka mig.. men inte många :)
staffar av alla sorter är grymt vackra iaf, och det här med Field Spaniel ska jag verkligen kolla upp..
pinschers, är inte de rätt vassa och aktiva? eller kankse bara som jag fått för mig..
Säger som Kickan - EURASIER! :)
Lancashire heeler! :)
Jag har golden har haft 4 st tikar på raken. De älskar barn människor och lagom aktivitet. I allfall de vanligare jaktgolden typ. De fäller inte massor och är lite smidigare än gammeldags golden.
En väl vald bordercollie skulle säkert passa ochså. Jag älskar borderns lättlärdhet och vaktinstingt. Jag är en väldigt trygg människa med mina vovvar. Lagom promenad bus och stimmulans. Det man gör med sin valp första halvåret är vad den kommer att bli oavsett ras. Du och familjen präglar den.
Collie kan ochså funka om du ej har för små barn. Lycka till. Har haft olika raser i 45 år men ingen som mina golden. Blossas Matte
#15 Collie passar nog inte TS, de är ganska krävande.
Tycker att Papillon passar in på din beskrivning förutom att de är långhåriga då.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
.