Råd om äldre mops
Hej,
jag skulle vilja ha ett råd angående att skaffa en äldre mops.
Vad tror ni om att ta över en mops som är 4 år och varit på kennel som avelstik (eller vad man nu kan kalla det). Jag vill gärna ha en mops och har letat länge. Är kluven om det kan vara svårt att uppfostra en äldre mops. Kan man öva upp konditionen så mopsen kan hänga med mig ut på långpromenader på 8 km och kanske längre någongång ibland ?
Finns det något som gör att det är bättre att satsa på en valp?
Det blir betydlig enklare att få en mops som är lite äldre och klarar sig själv ett par timmar vardagar. Köper jag en valp behöver jag nästan vara hemma på dagarna ett tag i början.
Om det finns någon som har ett gott råd att ge blir jag jätteglad.
Klart man kan öva upp konditionen på en 4 årig hund !
Vad gäller träning så får man göra som med en valp - lära in saker helt enkelt.
Fördelen med en vuxen hund är du lättare kan se hur hälsan är. Andas den bra (mopsar med andningsproblem går helt bort för mig) - ing vedervärdiga supersnarkiga ljud då den rör på sig lite snabbare fram i trav - knäna bör vara fria från patella luxation då den gått i avel mm.
Nackdelen är att du ändå kan få börja om med ensamhetsträning då den är van att leva bland fler hundar och ny miljö kan bli jobbigt även för en 4 årig hund. Den kan ha betéenden du inte gilar, som du får arbeta bort.
När det gäller en 4-åring så tycker jag man köpa med återlämningsrätt - alltså kunna ha hunden på prov några veckor, så den får bo in sig lite och visa hur den verkligen är och att ni trivs tillsammans.
Jag skulle inte tveka att skaffa en vuxen hund (4 år är knappast "äldre" per se, bara inte unghund ;))! Enda gången jag skulle tänka till många gånger innan vore om hunden inte haft så mycket människokontakt så i ditt fall skulle jag se över hurstor kenneln är, om alla avelstikar lever i hemmiljö osv. Lever de i hemmiljö och är vana vid att ha människor omkring sig så kommer det säkert inte att vara några problem.
Det blir ju en del extrajobb, för har man många hundar i avelssyfte så är det inte säkert att man bryr sig om att lära dem gå bra i koppel, att sitta, att vänta på maten och annat som vanliga sällskapshundar får lära sig som valpar. Det är en väldigt bra idé att gå ett par kurser med hunden snabbt efter hemkomsten, vardagslydnadkurser så att hunden lär sig direkt att nu är du sällskapshund, inte avelshund. Var noga på en gång, låt inte hunden komma undan med saker bara för att hon inte vet bättre, utan hjälp henne genom att befästa på en gång att "Nu är du vår familjehund och då förväntas du bete dig lite annorlunda"! Det kan krävas en del tålamod men det gör det ju med en valp också.
Positivt med en äldre hund är ju som du sa att den klarar ensamhet lite bättre än en valp, men klart sämre än en hund som vuxit upp som ensamhund. En valp bör man absolut ta ledigt i åtminstone en månad när man får, de ska inte vara ensamma alls i början och ska helst bara vara hemma med nya husse och matte, inte på hunddagis.
Ang promenader, ja självklart kommer du att kunna träna upp konditionen! 8 km är inte så långt, det klarar alla hundar. Ta det i en vettig takt bara, det är ju inte säkert att tiken har varit ute på promenad i större utsträckning innan :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det skulle nog inte vara några problem tror jag. Är hunden "ouppfostrad" eller varför skulle du behöva fostra den? Självklart har man väl olika syn på hur en hund ska vara till vardags, men om hunden är tränad ser jag inte alls att det skulle vara ett problem.
Fördelen med valp är ju att du kan forma den helt och hållet från början. Dock måste du vara hemma första tiden med en valp, minst 2 månader tycker jag. Det tycker jag även gäller med en omplacering, att man är hemma några veckor och lär känna varandra och att hunden har en chans att känna sig trygg innan den blir lämnad själv.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Hej,
stort tack för era svar.
Vi har kommit överens om att jag får ha hunden på prov. Bra tips att lyssna efter hur hon andas vid trav på promenaderna osv. Det ska jag göra. Jag ska också gå lydnadskurs efter ungefär en månad när jag fått hunden. Vet ni någon bra arrangör i norra Stockholm? Jag har googlat och hittat flera stycken kurser.
Vi kommer vara hemma en månad när hon kommit så det ordnar sig. Jag har haft golden retriver för många år sedan så lite hundvan är jag.
Jag tror vi kommer behöva uppfostra ganska ordentligt. Som ni skriver så är de vana att klara sig själva på kenneln även om de lever i hemmiljö. De är mycket ute på rastgården. De är många som konkurrerar om uppmärksamheten.
Nu känner jag att det känns rätt med mopsen. Jag gillar att vara ute och röra på mig och vill kunna ta med hunden på roliga aktiviteter. Det verkar ju gå utmärkt med en 4-årig mopsdam.
Tack ska ni ha för råden.
#4 Vad roligt! Lycka till med nya familjemedlemmen! 
HundIDs instruktör Caroline Ersenius är riktigt bra! Jag har gått på några av hennes föreläsningar och jag rekommenderar henne verkligen. HundID ligger i Norra Stockholm.
Annars så tror jag att du kan googla instruktörerna/företagen du tittat på, då kommer du nog hitta lite om dom :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Vad bra. Jag ska kolla hennes hemsida och se om det finns en kurs som passar. Tackar. Lycka till du också med familjemedlemmen :)