Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2040 ggr
Nelliie
2

kommandot LIGG

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en border collie som har "problem" med kommandot ligg. När jag ber honom ligga så tittar han flera gånger som typ mååååste jag? Sen sjunker han sakta ihop, han förstår kommandot och jag ger honom belöning och har varit lite överdriven så han verkligen får en bra uppfattning om det men det blir alltid samma sätt.

Däremot är han mycket snabbare och säkrare när man säger "gå å lägg dig" om han ska gå bort och lägga sig när man sitter vid matbordet tex.

Nån som känner igen sig eller har tips?

russin
0

Lät in ett nytt kommando för det när hunden gör det med fart och belöna endast när det görs snabbt.

Jag använder aldrig ordet ligg sedan jag hade en hund so hade svårt att skilja mellan orden ligg och sitt - så jag säger alltid plats. En del säger bara lägg istället för ligg osv.

Maja2
0

Ts du säger att du ger belöning och har varit överdriven … vad menar du med överdriven?

Om han alltid gör likadant, och har fått belöning för det, så tror han nog att han gör rätt.

Har du provat använda leksak för att få upp lite fart på honom före? Det kan göra att han använder mer energi, även i läggandet.

MoaW
0

Jag skulle ta bort kommandot, klicka in det och sedan lägga på kommandot när beteendet ser ut som jag vill, (dvs snabbt läggande)

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

JoannaLi
0

Vår hund har också varit jätteseg och lite osäker på just 'ligg'.

I helgen tog jag tag i det ordentligt, och på en timme lade han sig i samma sekund som jag pekade i marken och började säga 'ligg'. Det är ett tips, att peka ner på marken framför hunden.

Sedan, om du klickertränar, så är det mycket enklare. Belöna så fort hunden spontanlägger sig ner, spelar ingen roll när. Gör det värt att lägga sig helt enkelt.

På våran otroligt energiska jätmhund blev det jättebra, om jag i början, så fort han lade sig ner ropade 'kom' och så sprang vi en bit (och tränade koppelförande samtidigt) och sedan kommenderade ligg. Ligg, godis, spring, ligg, godis, spring, (valfritt annat kommando för att bryta av från mönstret), godis, spring, ligg, osv. Nu vet jag inte om er är likadan, men för oss fungerade det. Han älskar att springa. Att busa eller mysa fungerar säkert också, och jag kan tänka mig att hunden kan bli lite stressad av springandet, men om du tror att det fungerar så… :)

sagaindia
1

Kan berätta att min BC blir långsam i sättande och läggande om jag använder boll. Antar att det är rörelser från vallningen som kommer fram. Därför har jag använt godis för just dessa positioner. Boll fungerar till andra moment så jag använder boll och även kamp.

Tänk på att aldrig belöna för något du inte vill ha, i det här fallet sega lägganden. Belöna bara när det blir som du vill ha det!

Lycka till!

Jenna_Nord
1

(Inte läst alla andra inlägg.)

Jag tycker att det är jätte viktigt att man har två olika ligg :)
Ett som man menar att hunden ska ligga ner (rakt!) och stanna där tills ett nytt kommando eller den blir frisläppt, som används i just lydnadsträning eller andra sammanhang.
Och ett som man använder till vardags om man vill att hunden ska lägga sig ner (men den får då lov att resa sig efter en stund av sig själv, lägga sig på sidan, somna, tugga på en pinne osv.).

Det har gjort mina hundar tvärsäkra på vad det är jag förväntar mig av dom, och jag säger aldrig "ligg" till dom i vardagen och går sen därifrån. Då förlorar hela kommandot sin kraft. Utan i vardagen är det "lägg dig" om jag vill ha dom på en speciell plats eller "gå o lägg dig" om dom ska bort en bit.

Det har gjort att när jag tränar och säger "ligg" så går det fort och dom förväntar sig belöning eller vet att det är på riktigt. Och när jag säger "lägg dig", så tar dom de lugnt och bryr sig inte alltid om att ha ögonkontakt, vilket jag inte heller begär :)

Desamma gör jag när det gäller kommandot stanna. Stanna är träningskommandot och du blir där är vardagskommandot :)

Bara ett tips :)

Mvh Jenna

Nelliie
0

#2 med överdriven menar jag att jag verkligen har försökt och få 'igång' honom så han driver själv och har lite energi.

#5 Jo, det kan stämma! har provat med det mesta faktiskt, godis samt leksak. Men verkar som han verkligen ogillar att lägga sig ner konstigt nog.

#6 Förstår dig helt och hållet, verkligen användbara kommandon för ligg. Han förstår ju 'Gå å lägg dig' väldigt bra och går då till den plats man vill och stannar sen där tills han får tillåtelse att gå.

Men det blir helt annat när det bara är 'ligg'. Har försökt när han är uppjagad och har haft hans bästa leksak men energin och lusten försvinner snabbt när han hör 'ligg'. Det är jätte konstigt för han ser riktigt ledsen ut just då, och sen bara sjunker han ihop allt eftersom.

jätte svårt att förklara men tänkte om nån hade samma med sin hund!

Tack för tipsen! ska fortsätta träna och se om han kan försöka se nått positivt i det hela!

ida96ek
0

Hade samma problem som du i början med min barbet.

Det jag gjorde som vände direkt var att jag helt enkelt lekte mig till dykliggning. Tog fovvo leksaken och när hon var som högt upp i varv sa jag "ligg" och därmed klick, belöning (bollen) hon förstod dirkekt vad det va hon skulle göra. Sedan gick jag baklänges och sa "ligg" - klicka för dyk osv. Sedan bara lägga till det i fot. Nu kan hon läggandet perfekt! :)

Lycka till!

ellebelle1994
0

din bc e kanske rädd om sin mage inte för jag har en aning men kanske e värt att lägga honnom på något i början eller han e lika långsam innimhus.

jag brukar öva ligg och plats uta och gå och lägg inne.

bara en ide som poppa upp ingen aning om det funkar XD

LostMySelf
0

Har lite av samma problem med min Chihuahua valp, han vet vad ligg betyder men han tvekar väldigt ofta och när han väl lagt sig så blir han väldigt otålig. Brukar vara samma med sitt, händer väldigt ofta när vi tränar att han sätter sig när jag säger sitt men sekunden senare går ner i ligg.