Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 5424 ggr
Ankilika
0

Dra på asfalt

Hur tänker ni angående att låta hundarna dra på asfalt? Syftar på slitage på tassar och leder. Var ju sugen på att ställa mig på ett par inlines bakom min grabb i sommar men sen kom jag på att det sliter rätt bra på lederna va? Asfalten alltså.

Alla tankar och åsikter välkomna

faw
0

Vet att det sliter väldigt mycket på tassarna iaf, varit med om att hundar har börjat blöda rätt rejält från tassen efter ha sprungit på asfalt..

Lederna vet jag faktiskt ingenting om , så där ska jag inte yttra mig :)

Ankilika
0

Jo för det var det jag tänkte på först också men kom fram till att jag kunde köpa skor till honom. Men sen kom jag att tänka på lederna så då blev jag tveksam. Det är väl inte speciellt bra för oss människor att springa på asfalt heller?

faw
0

#2 har varit med att tassarna blivit slitna även fast dem haft skor på sig också, annars håller jag helt med om att det iaf är en bättre lösning.

Dedär med människor & asfalt kan jag hålla med om, men jag vet faktiskt inte om det påverkar hundarna lika mycket som det påverkar oss, förmodligen :)

[Tess86]
0

Att springa på asfalt påverkar hundarna ganska mycket också, eftersom det inte finns någon fjädring i asfalten. Människor som vill springa på asfalt kan ju köpa fjädrande skor, men det blir ju ändå inte lika bra som att springa i terräng, men för hundar finns det ju inga skor som är så fjädrande. Du kan inte få honom att springa snett brevid dig när du åker så att han springer i terrängen (så brukar jag cykla med Skade när jag cyklar på asfalt). Men det kanske är svårt på inlines att få hunden att springa brevid och ändå dra. När jag åker skidor med Skade är hon ju rakt framför mig men då springer hon ju på snö.

Ankilika
0

Det jag trodde :) Nä det känns som att "draget" kommer fel om han ska springa på sidan. Blir ju som snett både för mig och honom i så fall. Får hitta på något annat istället.

[Tess86]
0

Precis, för det första måste man då variera så att hunden springer på olika sidor, så att han inte alltid tränar snett på ena sidan. Och så blir det ju som du säger jobbigt för en själv att bli dragen snett.

Du kan ju såklart låta honom dra på asfalt ibland, om du skaffar bra skor till honom. Det är ju inte så att han kommer att få ledproblem bara sådär för att ni ger er ut ibland, men det sliter ju mer än i terräng.

Alternativet är kanske att cykla eller åka kickbike i terräng.

ahlbergaren
0

Jag kommer ju från hästvärlden från början och där var det nästan "förbjudet" att rida i nåt annat än skritt på asfalt.

Det tänket hänger kvar lite nu när jag har hundar, men det är ju inte hela världen om hunden drar på asfalt nån gång då och då :) Vissa sträckor är ju asfalt och det är svårt att komma ifrån. Tror att många olika underlag gör gott för kroppen, men allra bäst är det ju på mjukare underlag :)

Ankilika
0

Också gammal hästtjej ;) Självklart förstår väl jag också att det går bra med någon gång ibland. Men någon gång ibland ger ju ingenting i motionssyfte :) Sen har han C-höfter så vill inte riskera någonting.

[Tess86]
0

Det är ju om du gör det också för din skull, för att du tycker att det är kul att åka ut, men då måste du ju ha annan motionsträning där emellan för att det ska ge någonting för hunden. Vissa tränar ju alltid med hundarna på asfalt men jag vet inte vad det leder till i längden. Jag träffade en som åkte inlines med sina två hundar varje dag, över en mil. Men han lät också en unghund under ett år dra honom den där milen. Det känns inte som att de hundarna kommer att ha så friska leder i längden, även om de klarar det nu.

Skade har en D-höft så jag förstår din oro. Skade får träna mycket i terräng men vi till och med går väldigt lite på asfalt, om vi går vid gångvägar så går vi brevid, på gräset och om jag går på asfalten skickar jag ut henne på sidan, utom korta sträckor.

[jultassen]
0

Jag känner en som har skor till sina draghundar när dom ska dra på asfalten…

sofiek90
0

Jag cyklar med hundarna ibland, mest schäfern å så följer pappa med och går med tibben. Jag försöker cykla så schäfern hamnar på gräskanten när vi inte cyklar på grusvägarna (då cyklar jag så hon springer på gruset i mitten och jag cyklar på det hårda där bilarna körs för om jag behöver tvärnita eller om hunden stannar eller så är det enklare än att jag tvärnitar på grus..). Springer hon lös så kan hon springa där hon vill på vägen. Lillan har vart lös med bitvis och hon varvar diket med asfalten och gräskanten.

Ang. hästar så kan dom ju tränas så dom håller för trav/galopp på asfalt. Distanshästar skrittar ju inte 10 km på en tävling för att det är asfalt ;) Samma princip borde funka för hundar?

MVH

Sofie

Maja2
0

Många har åxå den felaktiga uppfattningen om att grusvägar är så mycket bättre än asfalt. Det stämmer inte. En hårt packad grusväg är lika illa. Skogsvägar är väl det som är bäst

sofiek90
0

#12 just därför springer hunden på gruset i mitten och jag cyklar på det hårda där bilarna körs :) Det finns bara grus å asfalt här som det går att cykla på..

MVH

Sofie

[jultassen]
0

Brukar springa med hundarna i skogen, fördet mesta på eljuspåret där hundar är välkommna att följa med på, dom har torv som underlag på spåret, härligt att springa där,

Har kanske turen att få träna hundarna på en rund privat travled som en hästägare har till sina egna hästar,jätte fin väg o jag får vara o träna hundarna där dom tider då dom inte kör med hästarna där :)

Skogen är ju ändå det bästa allternativet,tycker jag, o det är ju härligt att springa ute i skogen både för oss o för hundarna.