Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3165 ggr
Nicki
0

Varför den ras du har?

Vad har du för hundras?
Och varför köpte du just den?
Varför en tik (hane)

Wikstr_m
0

Jag har två alaskan husky.
Vill ha en hund med uthållighet och energi. Lättlärda och kloka.
Jag betalade inte ett öre för mina hundar. Då Jack är en omplaceringshund, fick hem han när han var 5-6 månader. Nikita fick jag genom min chef, för han tyckte hon var alldeles för vild.
Jag vet inte varför det är en tik och en hane, jag gick efter personligheten.

AnneN
0

Jag har en blandras, då jag köpte henne så var det "ett planerat impulsköp". Jag hade länge funderat på att skaffa en valp men hade inte råd med en renrasig då jag levde på existensminimum, så fick jag träffa syrransgrannes valpar och vart riktigt sugen på just Velvet som verkligen stackut ur mängden då hon va nästminst och den enda som inte var rödbrun/gul i färgen, men han skulle ha 4000kr för valparna. Taladeom för han som det var att jag verkligen var sugen på åt ta velvet men absolut inte hade råd. Då sa han att eftersom han vet vem jag är och han vet att jag skulle ge henne ett bra hen och absolut aldrig använda hunden till kamp så tyckte han att jag var det bästa valet för hunden så jag fick henne helt gratis!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sasha_H
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en lejonberger, vi träffat bekanta som haft en och blev bara kär i rasen. Läste om den och tog reda på så mycket fakta jag kunde innna jag börja övertala morsan om att skaffa hund (hon var dessutom hundrädd). Ville bara ha en hane (gillar större hundar) och för att slippa löp. Leon passade oss för vi ville ha en familje och vakt hund (lite för bra på vaktandet :P ). Jätte bra första hund dessutom (pappa har haft hund tidigare också)

ChatNu
0

Jag har alltid gillat vinthundar..älskar deras elegans & självständighet.
Har haft Borzoi, Greyhound & nu har jag Whippet.
Men jag har även haft Boxer & Lhasa Apso. Men alltid återvänt till vinthundar.

De är lättskötta & vackra..och alldeles underbaraKyss
Men nu för tiden håller jag mig med de mindre modellernaGlad
//maria
Bilden föreställer en av hundarna som heter Kalle

ornrotets
0

Har en Australian Shepherd, hane som heter Tarzan. Han köpte jag för att ha en hund att träna bruks och vallning med. Har en schäfer tik på 15 år, även en shäfer hane på 10 år. Som har gjort sitt på tävlingsbanor mm. Men då jag ville ha en mindre smidigare hund än schäfer blev det Aussie.

Även 30 st Alaska Huskey för att jag ÄLSKAR att köra hundspann det är en sådan frihet att susa fram i det tysta. Även sammarbetet på distans mellan mig som förare och hund. Samt att träna upp nya ledarhundar är väldigt skoj.

lill-jarven
0

Har två blandisar, den äldsta fick jag som omplacering när hon var 3år (då hade jag kännt henne i 2år redan) och min andra är av egen uppfödning.

Har dessutom en bichon friséhane som bor hos mina föräldrar med deras hund (dom är oskiljaktiga).

Bichonen är min första egna hund och anleningen till att det blev en hane var att han var den enda i kullen som var kvar till salu och för att jag inte riktigt tycker att bichontikar är lika fina. Generad

Min omplaceringstik älskade jag från första ggn jag träffade henne! Blev överlycklig när jag fick ta över henne Skrattande När jag sen då skulle behålla en valp blev det såklart en tik, besvärligt att ha en tik & en hane. Plus att jag är tikfrälst nu! Glad

(Bichonen är kasterad så det är inget problem med honom)

zeretki
0

Jag har en Kerry Blue Terrier, en hane.

Varför en Kerry? Jag ville ha en terrier, har alltid älskat dom. :) Gillar deras personligheter även om det är jobbigt ibland med envisheten så är dom charmiga också. :) Busiga och studsiga.

Vi har haft Airedale i familjen men jag ville prova nåt nytt o så träffade jag nåra Wheatens o några Kerry Blue. Det blev Kerry för dom var mer ovanliga. :)

I princip ALLA tror att Axl är en Schnauzer. Eller en Pudel. Eller en blanding mellan en schnauzer o en Pudel. ;)

En person trodde det var en spaniel…

Och när nån vet att det är en Kerry så blir man superglad! :)

Dom fäller inte, så många allergiker gillar dom, speciellt om man är dammallergiker. ;)

Lagom storlek, lagom temperament. Hane var mest en slump, det spelar ingen roll för mig. En del pälsvård, han ska badas 2 ggr i månaden eller så för att pälsen ska skydda huden… Borsta o klippa. Gör man det inte själv så kostar det. :)

Och dom är väldigt sociala hundar, vill va me hela tiden o är jättenyfikna! :) BUsiga o påhittiga!

Lotta
0

Ja som ni vet så springer det kring en gremlins här hemma (papillon) Henne köpte jag och Åsa till min ena dotter…så det är Åsas fel att jag står här med en liten loppsäck istället för en stor schäfer ;) Vi valde Skorpan för att hon var läckrast i sättet också var hon sötast i hela kullen =)

Nicki
0

s1gremlinsstripe1.jpg 
Och så här söt är Lottas lilla Gremlins

Oskyldig

Nicki
0

gremlins_kedama-new.gif

(Smulans kullsyskon)

Nicki
0

Jag är inte så mycket för småraser egentligen. Men vad smidigt det är om man jämför med en stor ras.

Taxen                            vs              Schäfern     
fäller omärkbart                     fäller massvis
sölar inte när hon dricker         sölar vatten på hela golvet
skitar inte ner inne                 ständigt grus som faller ur pälsen
tar liten plats                          tar STOR plats
barnen märker henne knappt   springer ner barnen

osv, osv  Skrattande

[helenal]
0

jga valde papillon för jag har läst att dem är lkättlärda, och jag ville inte ha någon stor hund utan en mindre hund.

SaraC
0

för ungefär ett år sedan ville sambon att vi skulle skaffa en. Eller ja, vi pratade väl lite löst om det. Sen köpte min mosters mamma en valp av en Japansk spets uppfödare här i Borlänge och berättade att uppfödaren letade fodervädar och frågade om vi var intresserade. Så blev vi med Eros!

I efterhand kan jag säga att rasen passade mig perfekt, kan väl tänka mig att skaffa fler. Bra storlek när man bor i lägenhet, fäller inte mycket och inga jobbiga, stickiga hår. Lätt pälsvård. Vill vara med på allt man hittar på, men kräver ändå inte full aktivitet varje dag. Enmanshund, men älskar alla som jag älskar! :)

Hane eller tik spelar inte så stor roll för mig. Men skaffar jag en till hund medan Eros lever så blir det en tik.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lotta
0

Den bjöd jag på Nicki…du är en riktig retsticka *lipar*

KajsaM
0

Vi har en jämthund. Och köpte han för att pappa ville ha en jakthund så då blev det Viggo och en hane :)

Liss
0

har en amstaff/dogo argentino kille.. har alltid tyckt om "dom" raserna.. bullterrier osv. Men mest för deras utseende.. När sambon och jag skulle välja hund så kollade vi på massvis.. och sen bestämde sig elias för amstaff pågrund av utseendet.. men jag behövde lite mer än så.. så läste massa om rasen och vart kär i deras sätt.. vi träffade ägare med amstaffs och jag var ännu kärare. Så vi satt och kollade på blocket i flera månader efter den rätta.. och ringde in till en tant.. hon lät jätte oseriös.. så vi stunta i de.. sen hitta vi dom här blandisarna då.. och vi föll direkt. så åkte och kolla (60mil fram och tillbaka) och fastan för ecko.. den historien har ni hört om hur vi valde just honom, så de hoppar jag över…

annar har jag bott på bondgård när jag var liten.. och efter de har vi alltid haft något djur i familjen, men mest katter faktist.. men jag föll mer för hundar när vi skaffa Lufsen. Vilket jag tigde mig till.. och inte kunde mamma säga nej till dom ögonen. (mina eller lufsens vet jag inte?) både tigde lika mycket..

jaa.. de var väl de? hane ville jag ha, för jag tycker de är jobbigt med löp och allt jobb med de.. och sen brås man väl på sin familj också.. alltid haft hanar inom hund

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Faxlin
0

Jag har en rottistik. hon kom till mig för att…. hmm, ja du.
För att… jaaa, jag vet inte. Hon behövde mig kanske. hihi

Annars är det schäfer här hemma som gäller. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Liss
0

jaa.. när jag såg att dom var dogos med.. så läste jag såklart på om dom med.. överallt, olika sidor och åsikter.. precis som amstaff.. och dom är rätt lika i sätt och humör.. så tyckte de vart great:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Bellona
0

Jag har en Shetland Sheepdog. Köpte henne när jag bodde hemma och det var bara en liten ras jag kunde ha eftersom min mormor skulle kunna passa henne och gå med henne. Att det blev just en sheltie berodde på att mormor alltid hade såna när jag växte upp och jag älskade allt med dem. En tik för att vi redan hade en tik hemma och så föredrar jag av någon anledning tikar.

Nicka
0

Min älskade vovve-Nicko….fick Jag helt GRATIS !!

Som Jag skrivit tidigare…Har han bott i Gtb. blivit gymt misshandlad !! Så Jag tog hand Om honom…Och har lagt ner såå mycket tid, för att få honom…till den Jag vill ha ! Bara en vanlig hund, att gosa med & självklart annat också. Om Jag inte hade jobbat med hundar, i Mitt tidigare liv…Så vet Jag inte ? Om Jag hade klarat av, det Jag har gjort…Idag är han så duktig & fin på alla sätt & vis..helt fantastiskt vilken hund.

Maja
0

Vad har du för hundras?
För att våran förra hund dog och vi snabbt ville ha en ny eftersom det blev så tomt.. Vi valde mellan labbe och golden ett tag, men det var någonting som inte stämde med goldenhanen som vi hittade, men så fort vi gick in i huset där Nero fanns så visste vi att det var rätt!! :P

Och varför köpte du just den?
Nero var den enda hanen i kullen och vi ville ha en hane.. + att han var den som var framme mest och ville gosa.. :P

Varför en tik (hane)
Vi ville ha en hane eftersom förra vovven var en hane.. ;)

Malin-A
0

Lusse kom in i mitt liv för att jag bara skulle kolla på honom, men smälte när jag såg honom o sen va vi fast.. tik elle rhane spelade inte så stor roll men d blev en hane =D

Action
0

Jag har tre stycken hundar hemma. Alla av olika raser! Räcka ut tungan

Boss, Schäfer: Är uppvuxen med bruks schäfrar, och kände att jag inte klarade av att vara utan en. Ville träna bruks, vilket jag gör nu (lydnad, agility, spår m.m.) vilket han har lyckats bra inom. Världens goaste kompis enligt mig. Både vacker att se på, och har ett underbart temprament.

Arrak, blandras (90% Saarloos Wolfhound, 10% Vit Herdehund): Min kompis f.d hund. Hon klarade inte av honom, och ville därför att jag skulle ta över honom. Föll för hans livliga temprament, och att han var otroligt lyhörd. Och arbetsvillig. 

Texas, Australian Catteldog: Ville ha en annorlunda och lite "tuffare" brukshund, som skulle kunna klara av att både valla, vakta och även kunna arbeta inom bruks. Föll därför för Australian Catteldog.

Action
0

#23: Ooopps! Räcka ut tungan Glömde skriva med en sak..

Boss: var den lugnaste av sina syskon. (lekte, men på ett lugnare sätt) Han var mycket framåt, vifftade glatt på svansen och var troligen lite "lill gammal". Därför blev det en hane.

Texas: Var den sista som var kvar från hela valpkullen. Han hade utmärkt temprament, och var kraftigt byggd. "kärlek" vid första ögonkastet kan mn kanske kalla det. Räcka ut tungan Därför blev det en hane.

Arrak: Kunde inte tänka mig en tik bland 2 hanar. Skulle bli jobbigt om jag hade en tik och två hanar enligt mig. Så han passade jätte bra till min familj. Han är även en omplaceringshund, som jag kännt sedan den var valp. Kan kallad det "rena slumpen" att han kom till mig lite grann…

Eileen
0

Har en blandras mellan rottweiler och amstaff, en hona.

Ville egentligen ha en golden och kollade runt ett tag, sen hittade vi en annons med Quila och hennes syskon, så då åkte vi dit och kollade, och vips så vart vi kära :)

Ronja06
0

Jag har en Shetland Sheepdog och en Polsk vallhund hemma.

Därför det blev en polsk vallhund vet jag inte. Det var min pappa som bestämmde ras, och han ville ha en hane också. Var inte med och bestämmde överhuvudtaget helt enkelt…

Shetland Sheepdog valde jag därför det är en lättlärd och liten behändig hund. (lätt för mig att ta med sig, eftersom jag endast är 14år gammal) Passar bra inom Agility, Freestyle, utställning och även lydnad enligt mig. Vilket jag älskar att hålla på med. Och varför det blev tik vet jag inte riktigt själv faktiskt. Räcka ut tungan Och därför jag just valde min Ronja var därför hon var den hunden som var mest framåt (ryggade inte undan som syskonen gjorde).

Mvh Emelie Förlägen

Pajaas
0

Har en blandrashund som ägaren sa att han är dobermann, springer spaniel och terrier men många tycker det är schäfer i och andra sibirian husky för svansen och vi vet inte vart han har fått sin teckning ifrån. Vi fick honom i sommras då hans tredje ägare inte kunde ha honom och kanske till och med skulle avlivat honom så vi är hans fjärde ägare men det går så bra så :)

[Sajberlena]
0

Har en west highland white terrier. Familjen ville ha en liten hund, en söt hund, en vit hund och en hund som kunde sitta i knäet. Jag ville ha en hund att aktivt arbeta med, träna med och som orkade lite.

Alltså - westie!

Att det blev en tik var väl för att hon var just en tik antar jag… Hade hon varit en hanhund hade det blivit en handhund.