Andra huggormen denna vecka...
Haf haft 2 huggormar sammanlagt i hundgårdarna i veckan.
Och så idag när jag kommer hem så skäller hundarna kraftigt mycket, och vad är det? Ja ännu en till huggorm.
Så vi tog "hand" om ormen. Men nu är vi ororade att det ska komma fler när vi inte är hemma.
Vad ska vi göra?!
Som ett staket med vanliga träskivor då dem sällan gillar att "åla" sig rätt upp och över en smal kant :)
#1 Har 4 st hundgårdar som är väldigt stora, så det går nog inte…..
Vad menar du med "tog hand om ormen"!?
#3 Vi kapade den med spaden…
Usch! Min kompis latt dog av ett huggormsbett så jag har blivit så mesig med ormar nu… :( #4 Haha!! kapa med spaden :O
Mvh Emelie och hunden Kelly 
#5 Hemskt…. Ja annars skulle den bita våran hund :S
Ett bra sätt är att röja undan allt högt gräs intill och omkring hundgården. Vi brukar gå med grästrimmer runt ch se till att det inte finns något för ormen att gömma sej i. Och gräsmattorna och i rasthagen ser vi alltid till att ha gräset så kort klippt som möjligt. Och inget högt gräs inne i hundgården. Vi brukar få rätt mycket ogräs bland gruset, men det håller vi också undan. Ganska mycket jobb men det är det värt.
#4 Det var hemskt elakt gjort….
De hjälper inte att döda var ända orm, så de tycker ja ni kan lägga ned med den metoden. Sen är de inte ok att ''ta hand'' om dem heller..
Som 7 skrev tycker ja va bra.
#8 Vadå elakt? Ormen försökte ju bita min hund.
#9 Vi tar inte hand om ormen utan svlivar den.
TS jag förstår dig men huggormar är faktiskt fridlysta. Alltså FÅR man inte döda dom.. Vi har haft samma problem men vi flyttade ifrån ormarna.. ;)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#11 jag vet det. Men om det är ett hot mot husdjur eller människor får man det. Men vi försöker i högstsa mån att kunna få tag på ormen så att vi kan flytta på den men denna gången så skulle ormen just hugga och jag hade inga handskar..
Bortsett från att ormen är borta.
Finns det fler som har några tips om hur man håller ormarna borta från hundgården/trädgården. Det är tydligen väldigt mycket orm just nu.
10 har inte sagt att du tar hand om dem, utan ja skrev som du skrev i ditt inlägg i o "tar hand" = döda.
11 så va de ja, va osäker på om de fortfarande va så.
Så hoppas ni inte dödar fel, för ni kan åka dit på de. Fixa så ni får orm skyddat elr flytta på hundgårdarna.
#14 Men det är ju råd TS frågar om. Hur hon ska kunna hålla ormarna borta från hundgårdarna! Har du några råd? Flytta hundgårdarna…? Vet du hur en hundgård ser ut? Du tror inte ormarna rör på sej?
#10 det stog inte i ditt inlägg… Och om det var så, så kan jag förstå dig, MEN jag tycker ändå det är väldigt onödigt och elakt att döda ett stackars djur som dessutom är fridlyst..
15 tydligen inte
TS , kan ni inte ha plankor runt om hundgårdarna på något sätt så dom inte kan komma in till hundarna? Annars är det ju bra tips att hålla undan gräset så gott det går.
MVH
Sofie
Hungårdarna kanj inte flyttas då dem är permanenta.Finns inget gräs runtom,men en massa sten…
Tro inte att jag bille ta bort ormen, för det ville jag inte. Men det stog mellan hunden och ormen..
#19 Vad bra att du inte gjorde det med villje, det som stör mig mest är de som faktiskt gör det med vilje, T.ex de som hugger till med spaden på stackars solande ormar (spellar ingen roll om det är en snok elr huggorm för dom mördar den iaf). Jag tog en gång livet av en orm som hade blivit påkörd så inälvorna och magen hängde ut. Jag grät floder o det sved till i hjärtat men det var för ormens bästa jag gjorde det ); Nu blev det lite OT här, men men…
#20 det är synd att folk är hänsynslösa mot ormarna bara för att dem är rädda för ormar!
#21 Jaa, jag tycker det är väldigt onödigt..
4, Huggormar är fridlysta man får inte ha ihjäl dom
Tycker verkligen INTE du gjorde rätt. Så jag ger dig faktist en spark på smalbenet.
#23 om det är ett hot mot människor eller djur så får min det. Även om dem är fridlysta. Men jag hade helst velat flytta bort den. Men det var liksom ett val mellan att hunden skulle bli biten eller att ta bort ormen.somsagt så är jag väldigt ledsen för ormens skull menmen… :-(
Om ni vill fortsätta klaga på att jag valde mellan att min hund inte skulle bli biten istället för ormen så får ni skicka PM till mig
#25 Menar du mig? Om du gör det så har jag inget mer och säga
#26 alla som vill diskutera det menar jag. Men vi behöver ju inte det :-)
Oj då. Har du en massa stenar så är risken stor för att få ormbesök eftersom dom lever och bor i sten rösen. Deras favorit tillhåll. Då kan jag bara råda dej att försöka få bort all sten. Du kommer nog ha sysselsättning en tid framöver.
jag tyckte fakstiskt du gjorde rätt som slog med spaden på den! för det hade jag själv gjort! aldrig i livet att jag skulle försöka pilla på en levande iallafall…. :)
25 kanske dags att träna in inkallning på hundarna. Du hann tillomed hämnta en spade för att huggaihjäl ormen. har själv sommarstuga varje år får vi räkna med flytta flera ormar, har inte sett någon än. Men har hinken och hov + grepen redo om vi ser någon i trädgården. Hundarna är snabba på larma när de ser orm, jag är inte glad i ormar tvärtom rätt ormrädd. Men ser inte att jag ska ha ihjäl dom jag är rädd för iaf ofta är det min man som får stå för hinkbärandet :)
#28 jaa :P
#30 Det är jakthundar så inkallning är ganska svår metod när dem vill bita ormen. Men jag ska försöka flytta nästa orm som kommer. Spaden var i hundgården, då vi hade skottat ut skit före. Jag är även ormrädd, men jag tycker faktist synd om ormen igår…
31 låter fint förstår dig/er helt men iaf jag ser mer åt förflytta dom rackarna en bra bit :P
#32 jag har hört att man måste flytta den minst 1km annars kan den hitta tillbaka, är det sant?
33 ingen aning vi brukar ta bilen över en väg längre in på landet. Våran stuga ligger rätt nära en vältrafikerad väg så där lever ju de vilda lite farligt. Stämmer säkert att de tar sig 1 km tillbaka igen. Vi flyttar dom ungefär 2-3 km lär krylla med ormar där så många vi fraktar dit 
#34 okej då vet jag
#27 Oki :)
Har än så länge aldrig sett en orm på tomten, men den dagen det händer kommer jag faktiskt döda den. Inte en chans att jag först utsätter mig själv för fara genom att försöka flytta den, och sedan utsätter både mina barn och hundar för livsfara genom att ormen kanske ändå hittar tillbaka!
Fridlysta eller inte så värderar jag mina hundars liv tusen gånger högre än ormens…..
fast nu har dem haft vett att aldrig visa sig på min tomt så än så länge har ni inget att gapa om polisanmälningar för :-P
Trodde att hundfolk rent genrellt var välsigt anti ormar, men det är visst bara i min umgängeskrets ;-) Huggormar och fästingar är några av dem varelser jag aldrig kommer kunna se någon mening med eller känna någon form av empati för!
#31 Men nog måste du väl kunna inkalla dina hundar eller åtminstånde säga nej åt dom så dom flyttar sej från ormen? Jag blev lite fundersam då du förklarar att det inte går pga att dom är jakthundar. Ordet nej och inkallning är nog det första jag lär våra jakthundar här. Jag tillrättavisar dej absolut inte, utan jag blev som sagt bara lite fundersam
Men förstår också ditt resonemang så jag kan ha tolkat dej fel. En jakthund är nog mer skarp när det gäller såna här lägen. Grannen hittade en död katt i hundgården för flera år sedan. I den gården gick det en tysk jaktterrier och den måste klippt katten direkt. Ingen kände igen katten så hundägaren kunde aldrig hitta kattens ägare och meddela, tyvärr. Själv har jag hittat en liten stackars sädesärla hos ena spetsen som jagar fågel. Hon gav den lilla sädesärlan till valpen så den fick leka med den. Grymt, men ändå intressant hur en tik lär upp sin valp rent instinktivt.
Nu vet jag inte om detta hjälper i alla fall (är ingen expert på ormar:P) men i mina föräldrars hus nere i Kroatien har de problem med giftormar i trädgården….. Det hjälpte att elda i trädgården (typ kvistar mm) och ormarna försvann faktiskt!! dem kom inte ens tillbaka sen heller när vi inte eldade. Dock så finns det ju lagar kring när man får elda mm, och det är nog lite skillnad på utlandet och här i Sverige… men kan råda dig att kolla upp det :)
39 bra tips tror säkert sånt kan hjälpa 
#37 jag har stark ormfobi (ja fobi, inte rädsla), men jag skulle ändå inte döda de stackarns ormarna.
Sedan är ett huggormsbett lika giftigt som ett getingsting. Och det är bara farligt om man är allergisk.
Själv kan jag förstöra getingbon, men jag dödar inte getingarna, samma om vi hade haft orm, jag hade flyttat på de, eller "förstört" deras miljö så de var tvugna att flytta, tex ta bort stenrösen och högväxt gräs-
#41 Det är myycket giftigare än ett getingstick.
Våran förra hund blev biten 3 gånger av en huggorm med några års mellanrum, och hon fick problem med organen. och det var higgormsgiftet som gjorde det. Det har även hänt med en annan av våra förra hundar, samma resultat.
#42 rent statistiskt så är det mindre dödsfall från huggorm än getingar/bin, så rent generellt är det mindre risk att dö från en huggorm än en geting. Som männsika.
#43 Som människa ja, men nu pratar vi väl om hundar!? :P
#43 Är inte det för att det finns fler getingar än ormar + att getingar inte är människoskygga på samma sätt som ormar (tänker på hur en massa getingar attackerar ens tallrik medan man fortfarande äter)? Frågar det inte för att jag tror att du har fel, bara en nyfiken fundering från en som knappt har koll på detta.
TS , har du fått bra tips och är nöjd kan du be om att få tråden låst så den inte blir helt OT.
MVH
Sofie
Hur ser det ut runtom hundgårdarna? Orkar du fota? Ormar gillar ju ställen med t.ec mkt gräs, stenrösen, högar med ris, takpannor, brädor osv att ligg ao gömma sig i o krypa upp på för att sola.
Ska du flytta ormarna så se till att flytta dem långt, 3-4 km iaf, annars kan de hitta tillbaka.
Har vart medo flytatt en del ormar från trädgårdar osv. Ofta så är det något på tomten som gör området lockande för en orm. Så bästa sättet att bli av med dem är att göra miljön så o-ormvänlig som möjligt :)
#47 Kan fota imorgon.
När en hund blir biten av huggorm är det oftast i nosen eller framtassar. Många hundar dör då de svullnar igen och kvävs innan dom kan få hjälp. De hundar som överlever ett huggormsbett får ofta problem med de inre organen som #42 skriver om. Lever och njurar skadas och hunden behöver behandlas med kortison en tid.
Själv gillar jag ormar och släpade jämt med mej snokar som hängde runt halsen på mej när jag var yngre. Men man blir väl äldre och förhoppningsvis lite förståndigare med åren. Gillar fortfarande ormar men har en väldig respekt för dom. Min man därimot får panik när han ser en och ropar alltid på mej för att få hjälp
Jag tycker det låter hemskt att vissa av er säger att ni skulle döda en orm för att den råkade ligga på eran gård. Typiskt människor att döda de som inte ger oss något…
Pekar inte ut någon nu men det är lite så jag känner 
Jag älskar ormar och tycker dom är underbara o vackra, särskillt huggormar. De man också borde tänka på är att de inte hugger till oprovocerat.