Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1185 ggr
Hiro
0

Beskriver en ras

Ja jag beskriver en ras… som jag inte vet vilken den är… någon som vet vilken ras som jag kanske beskriver? :o Jag vill ha en hund som hällst är mellan 40 & 50 cm i höjd, 30 är minimum. Jag vill kunna träna (och gärna tävla) i lydnad, agility och jag vill även kunna använa hunden för eftersök på skastjutet vilt. Ett plus är om man kan lära hunden att hämta saker (vissa raser gillar inte att bära saker…) Hunden ska kunna vara lös på promenader samt på gården. (med staket men med öppningar utan grindar) Vara mentalt stabil och vänligt instäld mot andra hundar. Ej överdriver reserverad. Hög tolerans nivå skulle uppskattas. Hundrasen får gärna vara mycket intligent. mellan 1 & 2 timmars promenad/cyklning varge dag samt mental stimulans och småpromenader.. Gärna inte bli helt hyper om jag skulle vara sjuk någon dag… (Även fast jag typ alldig är sjuk)

Någon ras som rekomenderas? ^^
Ps jag är mest intresserad av hanhundar (i mankhöjden tänkte jag)

Ronja06
0

En sheltie kanske? (de KAN vara reserverade. Men med rätt linjer och socialträning så tycker jag nog att den stämmer in hyfsat bra i din beskrivning)

Mvh Emelie Förlägen

Hiro
0

#1 Kan du nämna någon uppfödare som du rekomenderar? gärna lite mer norrut ^^ (Skriv här eller på medelande)

EmelieKelly
0

Jag tycker du ska titta på stabyhoun, Med en seriös uppfödare! Dom kan ha höft och armbågar och är olika stabila. Min hund tex är ljudkänslig men annars anser jag att hon är mentalt stabil. Men var noga med uppfödare, som sagt :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Hiro
1

#3 Okej, är dom inte vaktiga eller något sånt? tyckte jag hörde något om det… :o

Arcadia
0

En Portis! Underbar hundar - mycket intelligenta  Skrattande och lättlärda. Gäller att hänga med som ägare… Vänliga med andra hundar och djur. Funkar bra till spår och sök. Bra av och på knapp, dvs lugn inne och fullt ös utomhus. Rätt storlek med. Underbart tillgivna sin familj, men är vänliga mot alla människor.

Ja - jag är partisk Kyss men jag hade letat "rätt" ras länge innan jag hittade dessa underbara vovvar.

EmelieKelly
0

Hmm… Asså nej, min hund vaktar mig när jag är ute på kvällar och skumma personer kommer. Det är jag glad för och har nästan uppmuntrat men hon skäller aldrig och hälsar alla välkommna med pussar när dom kommer hem till oss :) Men vaktiga skulle jag inte säga.

Hiro
0

#5 Porutigisk Vattenhund eller vilken ras snackar du om? x)

#6 Okej ^^ men det känns som om det var något som nån sa…. ska försöka komma på det :o

Michaela-N
0

Alla rekommenderar sin egna ras… Kanske någon spaniel?

amela87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En Field Spaniel? Dom är lagom till allt. En av dom mindre "hyper" spaniel raserna. Mycket tillgiven och eftersom den är en jakthund av mild typ så orkar den allt det du letar efter. Den är även bland de friskare spaniel raserna. Lagom stor och lagom allt! Skrattande
Jag har träffat flera och är själv helt kär i rasen,kolla upp den ^^

EmelieKelly
2

#8 man kan "sin" ras bäst så självklart tipsar man sin ras om den passar…?

EmelieKelly
2

#8 man kan "sin" ras bäst så självklart tipsar man sin ras om den passar…?

Arcadia
0

#7 ja det är Portugisisk vattenhund, förlåt att jag var otydlig.

#8 Nej i varje fall gör inte jag det. Jag rekommenderar inte min ras om den som söker hund inte beskriver de egenskaper som jag anser att "min" ras har. Varför skulle jag det?

Hiro
0

Tack för tipsen, portugisisk vatt är intre min riktigt "ras stil" och för att ställa ut måste man klippa dom så dom ser ärligt talat inte så fina ut :[
Filed Spaniel har jag kikat närmare på och verkar ganska intressant :)

Amandla
0

Mellanpudel? (ja jag är pudelnörd, jag erkänner Flört) Den kan du klippa i vilken frisyr som helst.

Letfors
0

Jag skulle ochså säga en spanliel, dock finns det riks att det stiker på vlit i skog och mark, men med rätt träning så är det inga probelm att ha den lös :) en hund passar in på allt annat så skirver, den är mycket stabil och trevlig motandra hundar och meniskor, samt har en utmärkt av och på knapp.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Frida B
0

golden retriever tycker jag det låter som :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hiro
0

#14 Du har redan tipsat mig om den ;) Den har jag också i tankarna MEN utställnings frisyren är en aning komplicerad :/

#15 Jag har funderat på engelsk springer spaniel (jakt) samt cocker spaniel (jakt) jag har inte tänkt ställa ut då iofs

#16 Jag (och typ hela min familj) tycker de är lite halv lömska av sig… min pappa har blivit biten av min farfars golden (helt utan anledning, inget morr eller liknande varning heller) och sedan är jag välldigit orolig över den nya golden sjukdommen i nervsystemet eller vad det nu var :/ :(

Amandla
0

#17 Haha, har jag? Typiskt mig att inte komma ihåg/kolla vad jag skrivit tidigare Flört Jo, att klippa själv till utställning gör man väl inte i första taget… och pälsvården av en utställningspäls går inte av för hackor den heller.

Frida B
0

#17 har bara träffat urgoa goldens, så jag tror ni haft otur där ;)en ny sjukdom har jag inte ens hört talas om, vad är det för än? ber om ursäkt om det blir lite OT här…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Letfors
0

Om du väljer en hund av jakt typ kommer du att få lägga MYCKET tid på att kunna ha lös i skogen och på tomten, för de har mycket jakt i sig, men är du villig att göra det så tycker jag att det är en bra ide!

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Hiro
0

#19 Aa kanske det… Våran granne har en välldigt snäll Golden men just att vi känner Golden hanen som bet pappa det känns konstigt, men jag har även träffat riktigs snällisar också :p #18 det var före jul någon gång :) #29 vi har just nu en jaktis tik som alltid varit lös på tomten + på promenader och det är inga problem :) hon skiler på jakt och vardag helt enkelt :P