Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2471 ggr
Killen
0

Rätt "ras" för mig?

Min kompis har i veckan fått valpar, så söta att jag smälter.

Har i hela mitt liv velat ha hund, men aldrig haft.

Valparna är 75 % rottis och 25% am staff. (mamman 50/ 50 rottis/amstaff, pappan renrasig rottis).

Kan medge att om jag möter en am staff så är jag liiite rädd för dem. Var i början även rädd för min kompis hund( som är hur snäll som hellst). Men blir så sugen på en valp (såklart).

Men, jag bor i lägenhet med katter och kaniner, funkar denna "ras" med katter/kaniner? Tänker när den blir vuxen, om man vågar lämna den hemma ensam med dem?

kissmekate.blogg.se

KvirrZ
5

Ärligt talat så tycker jag att du ska se dig om efter en annan ras.

INTE för att det behöver vara något fel på valpen pga av raserna utan för att om du är såpass osäker på raserna så tycker jag inte att det passar att du köper en valp.

Läs på om olika raser och se vilken som passar ditt liv Glad

- Mvh Emma

LLLINN
1

Så länge men vänjer valpen rätt och vid tidig ålder så brukar alla hundar funka ihop med andra djur! Dock så tycker jag att du ska fundera en extra vända om dethär är en hund för dig, en sån kombination kan mycket väl bli besvärlig i fel händer :/

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[illerpyz]
0

jag har haft både kanin och hund och det har funkat bra men kaninen måste ju vara i buren när hunden är i närheten. 
sen katt och hund , det handlar bara om att hunden och katten ska vänja sig vid varandra, men om du nu tar en valp så tror jag inte att det kommer bli några problem :)

Killen
0

Jo jag vet …

Jag får helt enkelt bara "titta men inte röra" och hoppas att ingen av dem charmar mig så jag blir störtkär i dem.

Dock har min sambo alltid velat ha en rottis (han har haft den förut innan vi var tillsammans).

kissmekate.blogg.se

nottheonly
1

Jag tycker absolut inte att det är något fel på dessa raser som är i hunden, och även fast det är en blandning av dem så kan det precis som alla andra hundar bli fina hundar med rätt uppfostran.

Men jag avråder dig att köpa en hund (oavsett vilken ras) innan du är helt påläst osv. En hund är ju ingenting man spontan köper, utan det krävs ju rätt så mycket planering och sådant Glad

Killen
0

#5 Det vet jag, jag har planerat för hund i minst 10 år, men jag och min sambo aningen osams om vilken ras vi ska välja så det har aldrig blivit av

kissmekate.blogg.se

[Besan]
0

Hej

Tycker också du ska se dig om efter en annan ras. Att blanda rottweiler med andra raser blir oftast aldrig bra, en rottweiler är en speciell hund. Och det säger jag för jag älskar rasen rottweiler. De ska blandas med dig själva bara. Verkligen. Nu säger jag inte att det ALLTID blir så men tyvärr oftast. Amstaffen kan jag tänka mig gäller samma sak men tyvärr så har det ju avlats sönder med blandningar på den och man vet ju inte längre vad folk har i kopplet..

Mvh

Katten_
0

Har också kaniner och katter, och en valp på väg. Men de är en eurasier valp, om man läser saknar jaktlust. Och ska växa upp med dem blir de inget problem för oss tror jag

/Christel & kaninerna! Glad

Jenna_Nord
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bor i lägenhet med min finska lapphund, min amstaff och en kanin. Har även haft hamster och hemma hos mamma har vi katter.
Tyra (min amstaff) är världens snällaste och jag kan lita på henne 100% när de gäller andra djur. Hon och min kanin är jätte goda vänner, har han alltid springandes lös i lägenheten :)

Så självklart kan man ha en sådan ras med andra djur, det gäller att man vänjer dom och har tålamod. Du kan lika gärna köpa en golden som kommer ge sig på dom eller vilken ras som helst.

Men för att ha en amstaff/rottis så krävs det att man är hundvan och vet vad man gör, tycker jag. De kan vara väldigt utmanande och krävande när de kommer upp i ålder och de gäller att man är konsekvent som ägare. Så innan jag skaffade mig en sådan ras eller blandning så hade jag träffat lite fler individer så att du kan skapa dig en riktig uppfattning. Rottweilern är trots allt också en brukshund. Om du kollar på blocket så finns det massor med unga amstaffblandningar som säljes, förmodligen för att många ägare inte visste vad de gav sig in på.

Slänger in en bild på Tyra och Tudor som myser i sängen :)

Mvh Jenna

Killen
0

#9 Vilken härlig bild Glad

kissmekate.blogg.se