Lite valpsjuk, sheltie!
Igår var jag hundvakt åt min grannes sheltievalp på 14 veckor, och jag kan inte säga annat än att jag blev lite sugen
Så skulle vara lite kul och höra vad ni tycker om shelties, fördelar och nackdelar.
Jag har nu en aussie, hänger sheltien med i hans tempo tror ni? Vi promenerar väl runt 4-6 timmar/dag och lite mental träning, agility m.m.
Slänger upp en halvdålig bild på lillkillen som verkligen inte ville stå still
Jag har en sheltie och ja, de håller verkligen igång med det ni redan gör
Jag promenerar ungefär 3-4 timmar per dag, sen agility 1-2 ggr/veckan, och MASSVIS med hjärngympa varje dag
Kom gärna in på sheltie.ifokus 
Tack för ditt svar! Verkar faktiskt vara en ras för mig tror jag
Ska absolut kolla in där!
Viktigt är då att kolla efter BRA föräldrar.
Vill du ha en hund med stort föremålintresse samt kamplust måste du vara kräsen.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag har träffat på ganska många på klubben och det verkar vare en väldigt "blandad" ras. Vissa är stora och vissa är pyttesmå, man kan knappt tro att de tillhör samma ras!
Sen är vissa jättehariga, medan andra modiga. Men det som de flesta har gemensamt är att de skäller något enromt. På våra ridshuträningar i höstas så när sheltisarna var med så skälldes det oavbrutet. Men när de var borta så var det tyst…
Och det är inte ett "jag är glad skall" så de skäller en gång, utan oavbrutet i timmar.
Jag funderade på en sheltie men efter dessa erfarenheter på klubben, så tänkte jag om. Just pga att många är väldigt osäkra och så detta evinerliga skällande.
Måste nog hålla med #4 i allt!
Dem shelties jag har träffat har alla väldigt nära till skall. Vi brukar kalla dem skälltie ;-) Även deras egna ägare!
Det finns en del hälsoproblem, tex ögonsjukdom och även HD (vilket man dock undviker genom att inte ens röntga avelshundar) och så är det stor skillnad på mentalitet på olika linjer. Vissa är väldigt låga och osäkra medan andra är mer "riktiga" hundar i mina ögon ;-) Alltså tuffare, mera kamp, mera vilja osv.
Också är det ju också väldigt stor skillnad rent storleksmässigt. Tittar man på agilitybanan så är det många som är långt under eller över den storleken som står angiven i rasstandarden.
Så var noga! Det är trist att ställa in sig på en viss typ av hund och sedan få motsatsen ;-) och har man inte superkoll på olika linjer är det nog lätt hänt!
Tack för era svar! Nästa hund lär inte bli förrän om något år eller två, men det är kul att börja kolla redan nu
# 4 och 5
Skälligheten vet jag om redan sen innan och det är inget stort problem för mig, men som sagt är det inte jättekul att ställa in sig på en hund med en viss mentalitet och få en helt annan hund än vad man tänkt sig. Ska absolut använvda dom här åren till att kolla och jämföra oilka uppfödare, och förhoppningsvis hittar jag rätt!