Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4522 ggr
Katten_
0

Hur länge hemma?

Hejsan! Vi har en liten Eurasier valp på väg som heter Troy.

Men såhär skulle en typisk dag se ut när han är valp.

Alltså när han går ut.

Går ut kl. 07.30 på morgonen till 08.00.

Går ut på lunchen. 11.10

Går ut 15.00

Går ut vid middag.

Går ut på kvällen.

Men min storasyster, börjar 11.00 nån  dag så då kommer jag hem 15.00.

Men funkar det?!

/Christel

/Christel & kaninerna! Glad

anaprincess
6

Kan säga direkt att nej det kommer inte funka.

Maja2
6

Nej, det funkar inte.  En valp kan inte vara ensam för det första. Den behöver ut när den sovit, lekt, ätit, plus massor med gånger mellan det :)

Maja2
5

Ja, plus att den inte kan lämnas ensam överhuvudtaget till en början …

joheck
4

Jag förstår inte riktigtObestämd. Är det en åtta veckors valp? Skulle han alltså behöva vara ensam hemma mellan 11 och 15 vissa dagar? En valp ska ju inte lämnas ensam överhuvudtaget när den är liten. Sen måste man sakta vänja den att vara ensam. För att få valpen rumsren bör den dessutom tas ut efter mat, lek och sömn.

joheck
4

Dessutom är det jättebra att ta upp alla frågor med uppfödaren innan ni får hem valpen.

phôenix
2

Om han är 8veckor går han ut väldigt lite? men du kanske redan lyckats få han rumsren? när min hund va 8/16veckor så gick jag ut med han nästan var 1.5 - 2h alltså när han ätit,lekt,sovit :) han fick absolut inte vara själv hemma… en av anledningen är att valpar (precis som barn) stoppar de mesta dom kommer åt i munnen, en valp bryr sig inte om det är en elkabel, plastbit ect. Sen behöver han knyta an med dig ibörjan och lära känna sig tygg i det nya hemmet utan mamma och syskon.

Believe you can and you're half way there.

Loveradio
4

#6 En valp kan inte vara rumsren när den är 8 veckor. Det är fysiskt omöjligt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LostMySelf
3

Jag var ute varje kvart med min valp när han var 8 veckor, man fick tillbringa enormt mycket tid med honom just då och det är jätteviktigt att han inte blir lämnad ensam.

phôenix
5

#7 Jag vet. Det va ett sarkastisk påstående.

Jag gick ut mellan 10-12 gånger per dag ibörjan med Storm! Och då bor jag 6trappor upp utan hiss, så fick bra motion iaf ;) Plus ut kl 4 el halv 5 på natten

Believe you can and you're half way there.

LostMySelf
1

#9: Känner igen det där, hade heller ingen hiss där jag bodde just då, var iaf tur att min höll sig helt under natten :D

Katten_
0

Nej, han är 2 månader, och nej, från 11 till 1 till tre

Maja2
4

#11 Alltså … en valp på 8 veckor kan inte vara ensam överhuvudtaget. allt eftersom, tränar man den att vara ensam … först att vara ensam i ett  rum, medans man själv går i ett annat rum, det handlar om sekunder till en början … för att senare utöka. Först SEDAN tränar man genom att gå ut genom ytterdörren, ner i tvättstugan … alltså inga stunder alls till att börja med. När DET går bra, kan man utöka med några minuter.

Så, en valp på 8 veckor, kan INTE vara hemma själv överhuvudtaget.

LostMySelf
3

Ändå för mycket, längsta jag gick var till tvättstugan/ner till affären som var 3 minuter bort. Viktigaste med att skaffa hund är att ha tid, har man inte det så får man avstå helt enkelt.

joheck
4

#11 2 månader är samma sak som 8 veckor! Håller med #12, han kan inte vara ensam ens en minut i den åldern. Har ni inte tagit upp allt det här med uppfödaren? Jag tycker ni ska ta er tid och sätta er ner med uppfödaren och gå i genom alla frågor ni har och vad som krävs när man skaffa valp.

Jenna_Nord
4

Att ta hem en valp på 8 veckor (2 mån) och sen lämna den ensam så mycket är som att bädda för problem. Föreslår att om ni i värsta fall verkligen inte kan vara hemma skaffar en dagmatte/husse till valpen, eller faktiskt väntar tills ni har den tiden som krävs för att skaffa valp.

Annat förslag är att skaffa en äldre hund som redan är både rumsren och ensamhetstränad.

Mvh Jenna

Magrat
1

Det är på tok för få gånger med tanke på att en såpass liten valp inte kan hålla sig. Fem gånger fungerar med en vuxen hund men inte en valp, då är det bara till att springa ut efter sömn, mat och lek. Sen får ni nog räkna med att valpen inte kommer att sova snällt hela nätterna, vår lilla på 11 veckor sover ungefär fem-sex timmar på naten, sen måse hon ut igen.

Och sen är det verkligen inte okej att lämna en såpass liten valp själv i flera timmar, det är sådant man får planera innan. Upp till fyra månader och man får låta bli att lämna valpen ensam. Är min man ute kan jag på min höjd få gå ut och röka på balkongen och då passar jag på när tösen sover. Eran valp är två månader (grovt räknat är det 8-9 veckor) alltså ska den inte lämnas ensam.

Så gå ut betydligt oftare och lämna inte valpen själv innan den faktiskt får och kan vara själv.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Michaela-N
9

Otroligt att inte uppfödaren brytt sig om hur mycket den kommer bli lämnad. Det var det första min uppfödare frågade mig, och hon var ändå liksom världens mest oseriösa uppfödare.

Katten_
0

Alltså, sluta gå på mig först. 2. nej den blir ensammhettränad när den är 2 månader! Till 4 å vi börjar skolan!

Maja2
11

#18 Det är alldeles för länge för en 4 månaders valp åxå.  För en vuxen hund skulle jag säga att det ser ok ut förutsatt att hunden är ensamhetstränad.

Katten_
0

Den har ju sällskap, + att vi kanske lämnar den 1 timme?

vallhund
7

# 18

En 4 månaders (16 v) hund får endast lämnas kortare stunder o inte regelbundet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Letfors
2

Kan hålla med om det är lite väll länge för en lite valp, men om man måste vara ensamn är det valphage som gällor för att den inte ska hitta på något olämpingt, ha tindings papper i valphagen ifall det skulle ske en olycka.

För att valpen ska tycka om sin hagen är det en bra ide att ge den mat där inne och ha en bur eller likandke att krypna in i för att sova. Rut gillade sin valp hage och gick frivillig in för att lägga sig där och sova!

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

TjockaBerta
5

Nej. En så liten valp kan inte vara ensam hemma på det sätt du beskriver. Det är fel att göra så. Be dina föräldrar att ta reda på hur det är lämpligt att göra när man skaffar en hund och vad den behöver.

>>>Malum domesticum<<<

Rafflan
5

Nej det funkar inte, för ung hund som är för mycket ensam, leta dagmatte som kan ha hunden in början.

+ att 30 min morgonpromenad är på tok för långt för en så ung hund.

Arcadia
2

Instämmer i nej-kören. Är nu valpledig med min valp som kom till oss vid 8 veckor. Hon har bott här i snart tre veckor nu. Hon kissar ofta! När hon ätit, sovit, lekt o.s.v. Det är bara att passa och bära ut. Hon kan inte vänta.

Skaffar man en valp får man se till att vara ledig den första tiden annars är jag rätt säker att man får problem längre fram. Dessutom är det inte i överensstämmelse med djurskyddslagen att lämna en så liten valp de tider som anges.

Ta ledigt eller skaffa en äldre hund! Valpar behöver närhet och i princip ständig passning den första tiden.

Angående promenader -å behöver inte en så liten valp promenader i ordets rätta bemärkelser utan rastning och lek utomhus. Utevistelse kan den gärna få i bra miljö och utan koppel, men regelrätta koppelpromeader kan den gott slippa de första veckorna.

LostMySelf
1

Är det även inte lite fel att ha dagsmatte till en såpass ung valp? Är väl jätteviktigt att han vet vem sin ägare är :P

Rafflan
0

#26 jo men det står att dem kan vara hemma med valpen tills den är 4 månader. så efter det tror jag dagmatte kan funka.

[Forest]
0

Håller helt med Maja2 och Vallhund 16 v valp med sällskap av annat djur är som bli ensamen nej det är inte okej att lämna en så ung valp hemma. Ett måste innan ni skaffar valp är att verkligen planera in lite mer, kanske en dagmatte/huse? för själv ska den inte vara.

R&Smatte
1

Nu kan jag bara svara för vad jag själv skulle göra och vad jag tycker är rätt.

Shanti kom till mig som 10-veckors valp. Har passat henne innan från 8 veckors ålder då förra ägaren inte förstod det där med att skapa en relation till sig och valpen. Nu gjorde hon ju det näst bästa och ordnade hundvakt. Vi fick överta Shanti efter att förra familjen efter 2 veckor insåg att dom inte hade tid eller rätt resurser för henne.

Nåja, 10 veckor gammal och jag stannade hemma med henne ända fram tills hon var 6 månader. Då tränade jag henne i ensamhet 10-15 min åt gången. Lämnade henne inte mer än så om jag inte behövde när hon var äldre heller. Vid 1 års ålder klarade hon en timme själv och jag kan idag lämna henne 2-3 timmar om det verkligen är nödvändigt. Gör det inte i första taget om jag inte måste.

Nu är Shanti snart 2 år och jag har turen att kunna vara hemma fru. Det gör att jag kan ägna all tid till hundarna och hemmet när barnen är i skolan.

Skulle jag ha jobb så skulle jag se till att ordna hundvakt om dagarna så den lilla valpen slapp vara själv.

Jag tycker att om man skaffar en valp mitt i en sådan period att man pluggar/jobbar full tid så ska man nog fundera på om en valp är så lämpligt just då. Sommaren är en utmärkt tid att köpa valp då man kan passa in det till semestern. Då hinner man bilda ett band mellan valpen och familjen och sedan ordna med dagmatte/hund dagis eller hundvakt när vardagen faller på.

Katten_
0

tråden kan låsas då jag inte läser inläggen.

LostMySelf
6

Kass attityd, frågar och sen när du får de rätta svaren så skiter du i att läsa. VARSÅGOD

LostMySelf
0

12 år också, lite väl tidigt att skaffa egen hund kanske…

R&Smatte
2

#30 Ledsamt att du inte vill läsa…förstår dig till viss del. Men dom goda råden bör du ta till dig om du vill ha en stabil och trygg hund.

[Forest]
4

30 läser inte råden himmel för de inte passar dig Förvånad tråden sköts väl så varför låsa den? Hoppas att sitevärden inte låser tråden för den har inte spåras ur eller något sånt.

R&Smatte
0

#34 Håller med dig. Och jag kom med bara med råd. Kan ingående berätta hur jag gjorde med Shanti.

Katten_
0

#33, ja men jag pratar med uppfödaren istället. Läste de första inläggen för jag fattade. Men sen blev det tjatigt när alla gick på mig och sa att jag inte borde skaffa hund.

#31, Ja jag SKITER i att läsa, och du har också kass attityd. Jag fattar! Jag ska inte skaffa hund! Men jag tänker göra det!

#32, och Jag ska inte ha hunden ensam! SLUTA GÅ PÅ MIG!

R&Smatte
0

#36 Jag sa inte någonstans att du inte borde skaffa hund. Jag hoppas ni hittar en bra hundvakt till valpen i alla fall, för själv ska den inte vara i denna ålder.

Katten_
0

#34. Jo jag vill inte att fler ska kommentera i tråden! För jag blir irriterad på alla människor, Hund i fokus är inte heller speciellt trevliga.

R&Smatte
4

#38 Tror inte folk vet att dom svarar en 12 årig tjej. Du kan omöjligt veta hur det ska gå till när man skaffar valp. Du sökte råd här på sajten och tyvärr utgår många ifrån att man pratar med en vuxen. Jag är övertygad om att du lär dig med tiden för det gör alla. Jag har precis fyllt 32 år och lär mig än.

R&Smatte
0

P.s jag hoppas att du stannar kvar på sajten för jag har lärt mig massor av att fråga på både hund och blandrashundar iFokus. Glad

Katten_
0

Hmm, nje för du var ju den enda snälla här känns de som #40

R&Smatte
4

#41 Tack! Men jag är inte den enda snälla det kan jag lova. Vi försöker bara hjälpa nya medlemar att få bra svar. Vi som är äldre är till för att vägleda er yngre. Försvinn inte från forumet. Vill gärna följa dig och din valp. Bilder vore skoj att få se med.Glad

Katten_
0

Ja, jag sökte runt på internet. Det såg väl ut som jag tänkte. HELT olika!

Vissa lämnar sin valp 2 timmar när den är 16 veckor, vissa inte alls.

Ja, men Troy är bara 2 veckor nu så… :)

Men, spets och urhundar finns ju också. Och Eurasier är ju spetshund.

Jag har läst om hunden i 5 år. Så jag kan ganska mycket tycker jag.

Vi är 4 i familjen. Vi vet inte om dagmatte funkar.

LLLINN
0

#43 Men bara för att många andra gör på ett sätt betyder väl inte det att de gör rätt? Har svårt att tro att en 4 månaders valp är så pass ensamhetstränat att den klarar 2 timmar, speciellt eftersom man bara får lämna valpen korta korta stunder innan den fyllt 4 månader.

Ursäkta att jag är kritiskt, men planerade ni inte detta innan ni fick hem valpen? Obestämd

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Rafflan
1

#44 dem har ju inte fått hem valpen ännu ;)

LLLINN
0

#45 Woops, slarvläsning Skäms

8/5-13 & 1/6-13

[Jawa´s]
0

Får jag bara ställa en liten snabb fråga när detta ändå är på tal….hur länge behöver man vara hemma med en valp? Individuellt, självfallet, men på ett ungefär? Vad säger jordbruksverket?

TjockaBerta
0

#43 Det är skillnad att lämna en hund i två timmar vid något enstaka tillfälle och att lämna en valp varje dag mellan 8 och 15 förutom korta rastningar

>>>Malum domesticum<<<

LLLINN
1

#47 JBV säger att en valp under 4 månader inte får vara ensam annat än korta stunder. En "vuxen" hund (äldre än 4 månader) får enligt lag vara ensam 6 timmar, men enligt mig och många andra är det alldeles för mycket.

Jag anser att 6 timmar inklusive lunchrastning är på gränsen till för länge om det är varje dag. 5 timmar med lunchrastning tycker jag går an, förutsatt att hunden är väldigt ensamhetstränad!

8/5-13 & 1/6-13

Jenna_Nord
0

#49 Finns ingen lag, bara rekommendationer Flört

Mvh Jenna

Rafflan
0

#49 det betyder att inge med heltidsjobb kan ha hund…

LLLINN
0

#50 Juste, jag glömmer alltid den biten hehe Flört

#51 Jo då, det finns andra lösningar! Dagmatte, doggywalker, dagis etc.

8/5-13 & 1/6-13

R&Smatte
0

#51 Hund har ingen sagt nåt om. Men har man heltidjobb och skaffar valp bör man ha det planerat så man kan ha ledigt några veckor för att sen ordna med dagpassning för hunden. Vill man ha hund får man ändå som vuxen och arbetande planera det så att allt fungerar. Inte sjysst att lämna en valp helt själv timvis. Dom behöver gå ut ofta när dom är små. Är man på jobbet har man ej heller koll på hunden. Jag skulle aldrig med gott samvete kunna lämna en valp hemma hela dagen för att enbart gå ut korta kiss rundor. Jag är fortfarande hönsig kring hundarna och planerar ALLT kring dom. Kan inte låta dom vara själv mer än högst 2 timmar, går ut med dom var tredje. Och jag reser ingenstans utan mina sessor. Dom är en del av familjen.

[Jawa´s]
0

Ok =)
Hur har ni med heltidsjobb ordnat det då? För jag förmodar att ingen har haft möjlighet att ta ledigt 4mån pga hundköp(?) Har lösningen varit dagmatte då? För på hunddagisen jag har jobbat på har man iaf inte fått ha valpar eller hundar under 5-6mån.
(är nyfiken och frågar då jag förmodligen kommer skaffa min första valp inom ett år)

Nuttra
0

var valpen bara 2 veckor? Om valpen är 2 veckor nu kommer väl ni få sommarlov då ni får hem valpen? Då kommer ni ju kunna vara med den hela dygnet :)

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Rafflan
0

#55 ja dem får hem den när den är 8 veckor, är hemma med den 2 månader, = hunden är 16 veckor och för ung för att vara ensam när skolan börjar igen.

Nuttra
0

#56 jaså :) Då skulle jag säga dagmatte som ett bra alternativ Ts.

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

vallhund
0

# 54

Sist hade jag sparat ihop 7 v semester komp, sen hundvakt. Dessutom har jag alltid minst 2 veckor i reserv för "vård av sjuk hund"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.