Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2069 ggr
mandyelisabeth
0

Akut hjälp

Jag har min valp på sex månader som är en japansk spets. En väldigt liten en.

Och han drar hela tiden i kopplet, och han skäller åt allt och alla.

Angående koppelträning så har ja försökt med speciella "ryck" i kopplet, sagt NEJ, tagit tag i honom osv osv.. men inget funkar.

Och angående skällandet, där har vi också jobbat med massor av metoder. Han skäller på folk ute, inne och överallt. Det är fruktansvärt jobbigt, jag är på gränsen till att ge upp (och tro mig, ja ger sällan upp)

Så alla råd och tips tas tacksamt emot!

Många kramar Amanda

Maja2
0

Jag skulle jobba mer med kontakt och relation. Hur tänker du kring hundars inlärning? Hur beter du dig precis innan hunden skäller? Har du LÄRT hunden hur den ska bete sig?

Pilon
0

gå till brukshundsklubben och be att få hjälp och uttryck hur akut detta är för dig så att dom ger dig npgra bra handdfasta råd och inte bara säger att du ska anmäla dig nått nån kurs längre fram

[Doglovers]
0

Anmäl dej till en kurs i vardagslydnad vid skk i din hemort. Eller en nyttig valpkurs. Där kan du få den hjälp du så väl behöver. Så här över nätet kan man inte hjälpa dej att korregera dej och din hund. Det är först och främst du som ska lära dej att hantera din hund och i andra hand ska du lära din hund.

Lycka tillSkrattande

Pilon
0

Många hunddagisar är också bra på att hantera dethär på ett bra sätt, du kanske skulle besöka ett hunddagis och fråga om råd och tips =) Allt bra o prata om dethär med någon irl :)

[Ronon-m]
1

Ang koppelträningen har du tänkt rätt, men du har inte gjort helt rätt. Ha alltid samma längd på kopplet som hunden kan gå i. Kopplet får inte ta emot när hunden är inom den längden den kan gå på.

Jag håller alltid längst ut på kopplet och låter hunden aktivt jobba med att hålla koll på mig under promenaden. Jag håller alltid kopplet kortare när hunden är nära mig så jag slipper trampa på det, men släpper sen kopplet direkt när hunden går iväg igen. Låt inte kopplet dras ut ur handen på dig, Minns, kopplet får aldrig ta emot. Om hunden självmant slänger upp en blick på dig så kan du berömma med enbart röst, räcker med ett "BRA". Sen när hunden väl drar i kopplet så gör du tre snabba korrigeringsryck ganska bestämt och tydligt utan att säga ett ord. Direkt när du gjort de tre snabba rycken och hunden tittar på dig (vilket den kommer göra om du ryckt på rätt sätt och tillräckligt tydligt) så gör du en ljus lockton, typ ett pussljud. Och sen börjar du gå på nytt.

Detta tog två dagar för mig att göra med min schäfervalp, hon drar ALDRIG i kopplet längre. Innan ströp hon sig nästan!

Lycka till Glad

joheck
3

När jag koppel träna min valp så stannade jag så fort han började dra. Så stod jag och vänta tills han gav mig ögonkontakt och sen fortsatte jag att gå. Drog han igen så upprepa jag bara samma sak igen.

När du är ute har du försökt att distrahera honom med godis innan han börjar skälla? Jag menar att du försöker se om det kommer någon innan hunden ser och då få hunden att fokusera på dig.

Som #1 säger så tror jag att det är kontakt övningar som kan behövas.

Kalli
9

Så sorgligt att människor väljer att behandla sina valpar på det sättet. Vad sägs om att lära valpen hur man vill att den ska gå istället för att börja med att hålla på och rycka och bestraffa vad som i djurvärlden bara är ett barn. Vad kan man säga, där kommunikationen slutar tar våldet vid.

Maja2
9

Jag har aldrig ryckt i kopplet … och hör och häpna: ingen av hundarna drar i kopplet! Håller med #7

Pilon
0

Sök på kikopop på youtube, hon är grym, den instruktören :)

Mischa
2

Koppelträning tar ofta tid och det är sällan nån idé att leta snabba genvägar.

Inte heller jag har behövt använda några ryck på mina hundar för att kunna lära dom saker, förslagsvis går du en allmänlydnadskurs där du kan få stöd och förslag på olika justa ideér att träna din valp.

≧◔◡◔≦

Pilon
0

Aa det är det bästa egentligen…

och man ska hitta en BRA lydnadskurs-ledare… Vissa hundinstruktörer somh åller kurs gör så dåliga kurser har jag fått intrycket av..

mandyelisabeth
0

Okej, nu skriver ni alla som om ja är en elak person som bara är arg på min valp och som inte har någon bra relation med han.

Ja kanske ska vara tydlig: Jag har gått två valpkurser och där har jag fått massor med tips och deras hjälp har varit till nytta. Jag rycker inte i honom om och om igen som ni verkar tro, utan ja har prövat den metoden med (utan resultat). Sedan håller ja alltid längst ut på kopplet och jag är positiv och glad så fort han går fint ,det vill säga inte drar. Och ja letar inte heller snabba genvägar, jag har kämpat i flera månader med koppelträningen (han gick superfint när han va mindre, men nu när han är i tonåren är han snäppet värre)

Jag håller på med hundar mycket, inte bara min egen utan ja praktiserar även på ett hunddagis. Men bara för det så betyder de ju självklart inte att ja kan allt ännu. Dessutom är en del valpar värre än andra, och ni beskriver de som att ja inte kan någonting.

Jag ville endast få lite trevliga råd, inget annat.

Och att han skäller så mycket är för att han inte är hundra procent trygg i sig själv ännu, så det får ta sin tid. Ja stressar aldrig, utan ja försöker bara se positivt på saker o ting. Han är en supervalp i alla lägen och sköter sig galant! Men han är även en otroligt bestämt, busig valp. Och jag måste säga att han har blivit bättre med koppelträningen redan, nu drar han inte alls lika mycket. Så för er som tror att ja är dum i huvudet och inte vill min valp väl, har fel. Men tack till er som kom med trevliga kommentarer! :)

joheck
1

Jag tycker inte det är någon som uttryckt sig på ett sätt som antyder att denne tycker du är dum i huvudet eller elak. Vi kom ju bara med tips precis som du bad om. Sen finns det vissa som förespråkar vissa metoder och andra som förespråkar andra metoderGlad. Tror inte det var meningen ifrån nån att du skulle ta åt dig på något negativt sätt.

Pilon
0

jag håller med Joheck, bra inlägg.

[Tess86]
1

Precis som du säger själv så beror nog dragandet och skällandet på att din hund är stressad. Försök att varje promenad göra lugnande övningar, i början på platser där ni är helt ostörda (du vet nog bäst själv var din hund är minst stressad). Lugnande övningar kan vara att sätta hunden framför dig och klappa honom på bröstet eller lägga honom på marken (jag menar inte hålla ner honom på rygg utan lägg honom bara som vanligt framför dig). Sätt dig brevid honom, häng inte över så att han blir stressad, och klappa så som han gillar. Om har försöker resa på sig då håller du lugnt men bestämt fast honom på ett sätt som inte är obehagligt, alltså inte på hals eller huvud. När det är dags att gå kan du bara säga "nu går vi", men gör ingen stor grej av det.

Tur att du bara har provat metoden att rycka i kopplet och inte gör det längre nu när du märker att det inte hjälper. En stressad hund blir oftast ännu mer stressad av hårda metoder. Vår hund har också lätt för att gå upp i stress och inte förrän nu när hon är ett och ett halvt år börjar vi få en ganska lugn och vältränad hund. För vår hund fungerar det bäst med sele, då finns det ingen risk för att man råkar utsätta hunden för obehag under träningen. Men om man tränar på rätt sätt så går det såklart med halsband också.Vår hund söker kontakt och är jätteduktig om vi hela tiden byter håll så fort hon drar i kopplet och arbetar mycket med rösten. Vi berömmer mycket så fort hon tittar på en och ibland får hon en godis också. Det är så vi arbetar på hundklubben också och det verkar fungera för alla hundarna :)

Lycka till med din lilla valp! Under valp- och unghundstiden så stöter man på många problem då man överväger om det är rätt sak man håller på med. Prova olika metoder och våga överge dem och prova någonting helt nytt om de inte fungerar. Helt plötsligt hittar ni ett sätt som fungerar för dig och din hund :)

kodex
0

Läste precis Memea Mohlins bok "Lystra, från uppmärksam valp till tjänstvillig hund" och jag kan säga att jag blev väldigt positivt överraskad. Hon gav en massa konkreta tips på hur man lär in alla grunderna med sin valp på ett positivt och roligt sätt :) Bland annat då koppelgående. Jag föreslår att du går till ditt bibliotek och frågar om de har den där, jag lånade min på bibliotek :)

Annars kan jag rekommendera att prova läsa dessa artiklar som finns i en webtidning som heter Hundens värld. Den tidningen är gratis och jättebra!

Jag länkar till tidningssidan så får du själv leta upp artiklarna. Artikeln är uppdelad i tre delar i tre olika nummer av tidningen.

Del 1 finns i nr 6-7 2011

Del 2 finns i nr 8 2011

Del 3 finns i nr 9 2011 (där även min vovve är på omslagsbild ;)

Om du klickar på bilderna av tidningarna så öppnas tidningen i ett jättesmart format.

http://www.hundensvarld.se/2011-2064781