Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1493 ggr
Ascot
0

Lek med en valp

Förslag på lekar man kan göra med en 4 månaders valp? Har själv ingen fantasi. Kasta bollar o annat blir tråkigt i längden. Någon som har andra förslag?

Action
0

Då min Catteldog var lite mindre brukade vi kasta boll. Jag gjorde även en rolig leksak åt honom så jag tog en gammal strumpa och knöt en knut längst ut på den. Sedan band jag fast ett rep på strumpan och drog den över golvet/marken. Då började iallafall min valp att jaga efter den. Och det var även hanns favorit lek. Men det gäller dock att stoppa leken i tid. Så att valpen inte blir för upphettsad och vild i leken.

Zebben
0

Lek helst lekar där Du är inblandad. Att kasta boll gör att valpen finner det roliga bort ifrån dig. Du kastar bollen och bollen försvinner iväg = kul. Valpen lär sig snart att Du står passiv och tittar på när den roliga bollen studsar längre och längre bort ifrån Dig.

Ska Du leka med valpen för att stärka er relation, så lek med en kamptrasa och håll i leksaken på låg nivå, sitt gärna på golvet. Träna  start och stopp = att du kan avbryta leken när Du vill och ta en paus. Få valpen avkopplad och att den ligger vid din sida och är helt avslappnad.

Lek är viktig, minst lika viktigt som att lära valpen att koppla av, i alla situationer. Har man inte en valp som kan ta paus eller koppla av så ska man lära den det innan man överhuvudtaget börjar leka med sin valp.