Valparna har kommit!
Nu har jag en stund över så nu tänkte jag berätta att min lilla tös antligen fått sina valpar igår förmiddag, och hur det gick under valpningen
Trotts att det va många här inne som va neggativa mot att hon skulle få valpar, gick allt bra! Ja va rädd att de slulle vara jätte jobbigt och svårt, men de va mycket lättare än vad jag hade förväntat mig. De blev två små härliga sötisar, en tik och en hane. Tiken fick namnet Rapunzel och hanen fick namnet Trassel
Natten innan valparna kom var en jobbig natt för henne. Hon ville ute och kissa 100 gånger, visste inte hur och var hon skulle sova, osv. Vi hade tempat henne 19.30 dagen innan valpningen och då visade tempen 36,1 och då visste vi att valparna var påväg, så vi skickade iväg våra andra 3 hundar till mina storasyster så att min hund skulle få så lugnt i huset som hon bara kunde och inte känna sig störd av dom andra hundarna.
När natten var över väckte hon mig 08.00. Hon gick ut en snabbis och kissade och sen rusade hon in i min säng och klättra upp i kuddarna och börja bädda. Jag visa henne att hon kunde hoppa ner i valpsängen som är precis nedanför, men det ville hon inte, så jag kände att hon fick valpa där det känds bäst för henne, och de var då i mina kuddar haha 
Krystvärkarna kom 08.10 och jag satt lugn och pratade med henne och visade mitt stöd. Kan ju säga att hon blev myckett mer possitiv när jag prata med henne än var tyst, så där satt vi två och hade en mysig pratstund :) Min mamma kom in försiktigt och satt sig på en pall med morgonkaffet. Där satt vi två och pratade och Grynet krystade, och helt plötsligt började Grynet gömma sig o bädda i en handduk, men de var okej tyckte jag, eftersom jag trodde hon skulle göra de mer bekvämt. Helt blötsligt hörde vi henne slicka, och då rotar jag fram Grynet och där låg en liten valp! Vi fick hjälpa henne att klippa navelsträngen, allt annat klarade hon gallant. Han kom 08.40. En frisk liten hanvalp med huuur mycket energi som helst som fick heta Trassel 
Nu gosade hon och pysslade hon om honom, men vi visste att det var en valp till som skulle ut eftersom vi varit hos veterinären bara 2 dagar tidigare. Om vi inte varit de hade vi nog trott att valpningen var över eftersom hon blev så otroligt lugn
Kan säga att det var jätte skönt att veta innan valpnningen hur många valpar som skulle komma. Nu la vi ner valpen i valhagen så hoppade Grynet ner där också och bäddade och gjorde fint till honom.
Efter de gått ca 2 timmar gick hon ut o kissa, sen sprang hon in och födde ut den andra valpen, undan gick de. Där krystade hon i max 2 min sen kom lilla Rapunzel. Den födslen gick också jätte bra, men Grynet hade svårt att få ut henne från fosterblåsan (eller vad påsen heter?) så där fick jag rycka in och hjälpa henne lite. Nu hade hon fått sina två små valpar och var en väldigt stolt mama 
Båda valparna diade mycket, men efter någon timme märkte vi att tiken inte diade längre, blev kall, inte krälda sig fram lika mycket som innan, så jag sökte upp på nätet varför, och de visade sig att hon kan ha varit för blöt lite för länge efter valpningen och hade därför en låg kroppstemperatur. De stod att man skulle börja med att hjälpa valpen att få upp temperaturen, så jag tog henne och la henne på min mage i sängen med en filt över och låg så i ca 5-10 min och gav sedan tillbaka henne till mamman, och nu kom hon igång med diandet och har hållt kroppstemperaturen uppe sedan dess. Grynet visste inte riktigt hur hon skulle göra för att hålla dom varma (de märkte man tydligt), men nu vet hon hur hon ska göra, hon lär sig snabbt 
Nu är dom 1 dag gammla och fulla med liv, och tikvalpen diar jätte bra fortfarande
Är en myyycket stolt matte över min lilla flicka som fått så fina små barn 
Vad roligt! Grattis :)
åå så roligt! :) grattis till mamman!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Tack tack 
#4 Så söt :)
så söta!
#8 tack så mycket 
Jätte söta :) Stort grattis skiver jag även i denna tråd :)
#10 Tack så mycket igen 
tänkte uppdatera lite hehe 
Valparna är idag 1 vecka gamla och dom är huur pigga o glada som helst
Runda och goa. Hanen vägde 175g när han föddes och nu väger han 420g, en stor och rund mage har han. Tiken vägde 155g och nu väger hon 375g.
Jag tänkte även bjuda på lite bilder som jag tagit under den första levnadsveckan 
Nå så söta, jag älskar #15 äger själv inte kunskapen att dricka mjölk utan att få mjölkmustasch 
// Nadja
Åh vad de växer
Sicka små korvar jätte söta verkligen, extra sött med mjölkmustasch
Syns att hon tar väl hand om sina små valpar, tycker din lilla tik är väldigt söt med. 
#17 tack så mycket :D Nää då är vi två om de haha 
20# Å den bilden var också jätte söt, silken gullig tunga !
// Nadja
Va söta:) fortsätt uppdatera med bilder:P:)
nämen vad söta! grattis :D
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
åh herregud vad söta! stort grattis!
vilka raser var det nu igen? 
Tack så jätte mycket alla :D #24 dom är Yorksheri terrier, pappilon, shitzu och chihuaua :)

men härrejöstanes vad söta.. :-)
Idag är dom 9 dagar gamla :) runda o pigga! Hanen väger nu 510g och tiken väger 470g. Mamman är underbar mot dom, helt otrolig. Hon sköter om dom med hela sitt liv :) hon har börjat att sova mer och mer i min säng och låter valparna sova själv fast hon håller ändå ett vakande öga över dom ;) Alltid innan valparna fanns sov hon alltid nerbäddad uppe i mina kuddar, o de gör hon nu med, där tycker hon är ett perfekt ställe för där kan hon ligga och vakta och hålla koll på dom samtidigt som hon vilar ifred:)
Va stora dom blivit:O Nu är det inte många dagar kvar tills det kommer fram så ögon:)
hihi vilka tjocka korvar 

Finfina korvar!
#28 Ja dom har blivit jätte stora haha :D jag har sett att dom har haft lite "ryck" vid ögonen båda två så de är nog inte jättte länge kvar:) #29 #30 Jaa söta runda o goa korvar är dom allt ;)
Gud så söta.
Har själv aldrig haft den äran att närvara vid en tiks förlossning. Jag har bara haft katter här. Men förstår att det är lite att stå i och nervös blir man. Särskilt när det är första gången.
Numera har jag hund men en hane så valpar blir här inga……… om inte under sker vill säga………….
Lycka till med de små sötnosarna och mamman också förståss.
Ser att de växer o frodas trevlig uppdatering med söta bilder :)
#34 Ja de va lite nervöst men det var mycket "lättare" o lugnare än vad jag förväntade mig, de va faktiskt lite kul tyckte jag haha :)
Njaa, lite svårt är de nog att få valpar på hanen, men under kan ju alltid hända haha ;)
Tack så mycket, o lycka till själv med din lilla hane 
#35 jaa de utvecklas så fort så de nästan är lite läskigt haha ^^
åååå så sööta! den lilla tungan :P
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vad söta! :) Älskar lilla tungan som sticker ut :)
Jaa tungan är så liten o söt :')
Så fina de är när de öppnat ögonen. Härligt med tungan som sticker ut.
Nu blir jag ju riktigt "valpsugen"
Tänkte uppdatera lite igen ;) valparna är imorgon 3 veckor gamla o då ska vi börja vänja dom väldigt försiktigt till fast mat. Eller fast och fast ska vi kanske inte kalla de, "gegga moja" kanske e bättre ;) Dom är spralliga o söta. När jag vaknar på morgonen av väckarklockan och tänder lampan ser jag hur dom sträcker på sig o kollar upp precis som att dom tycker det är förtidigt att gå upp haha :) Båda valparna är det full rulle på, för varje dag som går blir dom starkare o starkare i sina små ben o förflyttar sig snabbt nu. Lilla Rapunzel är för söt, när jag låg i sängen igår o kolla film hör jag små pip så jag tittar ner i valpsängen , då ser jag att hon försöker klättra o ställa sig på bakbenen för att komma upp i sängen men som snabbt ramlar för hon har ju inte alls starka ben ännu :') kände jag ville berätta de;) fast jag får nog fixa lite högre vägg från valphagen mot sängen för annars vaknar jag väl med båda valparna i sängen en vacker dag :) har även lagt ut valparna på annons på blocket. Vill vara ute i god tid för att hitta så bra hem till mina valpar som möjligt:) kan lägga upp länken här sen när jag är inne på datorn o inte mobilen, så kan ni kolla om ni vill :)
43 låter bra allt, tycker oxå man ska vara ute i god tid många valpköpare vill dessutom kunna planera o vara med lite redan innan de är 8 v gammla.
#45 aaah tusan också.. :( Jaa jag får nog ändra texten, tack så mycket för du sa de 
Här är annonsen i alla fall för dom som är lite nyfikna :) http://www.blocket.se/lund/Tva_jattemysiga_valpar_vill_flytta_37832240.htm?ca=23_10&w=0&last=1
#46 Vad söta dom är! :)
Varför är hanen billigare för?
Jag menar såklart tvärtom. :p
#48 Har läst o hört att efterfrågan på tikar är större än hanar, o ju större efterfrågan är så blir de lite automatiskt att priset stiger litegran :P
Efterfrågan för tikar växlar. Just nu är efterfrågan på hanar större men för några månader sen var de tikar. Det där växlar hela tiden
#50 Ja okej, det är mycket möjligt. Men men, nu har vi valt att göra så här i alla fall 
Ser bra ut o väldigt söta bilder. Hoppas de får bra hem
Har du ingen bild på pappan? :)

men jösses så söta.. :-D
/L
Åh de växer o frodas himmla söta små pälsbollar 
Jättesöta små lurvisar du har där 
Stort grattis och jag hoppas att de får ett bra hem 
Trassel är nu såld till en tjej i Vellinge i skåne. Känns jätte bra! :) Hon var sjuk men hon var så otroligt förälskad i honom, så Trassel kommer att göra henne väldigt lycklig. Känns toppen att veta att ens valp ska få ge en flicka sån glädje! :') Man såg hur hon strålade upp som en solstråle när hon bar honom. Känner mig jätte stolt! Trassel har också fått namnet Kiro. Han är leveransklar den 26/1, men dom hämtar honom i slutet av feberuari så att hon har hela februari-lovet tillsammans med sin nya lilla valp :)
Hennes mamma har en rottis som dom tävlar rally med också, så dom är inte nyabörjare, och dom har även samma lydnads tränare som jag så jag kommer träffa dom en del och ha bra kontakt med dom 
61 Låter som ett bra hem :) Är båda sålda nu
Söt bild du juder på ser ut att vara full fräs på dom 
Båda är sålda, Syrran köpte Rapunzel
Det var inbokat fredag, lördag och söndag att valptittare skulle komma, men på torsdagen kom min syster med handpenning på henne och ville köpa henne.
Valpintressenterna blev lite sura, menmen.. :P
Lilla mamma Grynet är i alla fall jätte lycklig att inte ha några valpar hängandes efter sig hela tiden.
Rapunzel bor fortfarande hos oss, men pappa Spike har tagit över ansvaret och är med henne hela tiden ^^
Jag bjuder en bild på mamman som är såå busig och lycklig som äntligen får vara lös och springa fritt och busa ensam sedan valparna kom! 
Vilken ras :)?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Vad roligt att dom är sålda :) Äger din syster även fadern? För jag skulle någ se till att han inte blir pappa igen isf så inte fler olyckor inträffar. Himmla söt bild du bjuder på en lycklig liten mamma :D
Ja hon äger honom
De finns ingen risk för att han blir pappa igen för på onsdag nästa vecka så försvinner hans små bollar 
67, fint fint o höra
Tänk bara på att trots kastrering kan han lida när tikar löper, även para fast det inte blir något så kan det ge infektion hos tiken. Bra o veta :) Grannens hane kastrat sen han var 6 mån flåsar, traskar runt runt runt när min/a (snart 1 till som ska börja löpa) och vid höglöp då ligger han tillomed o gnäller matvägrar osv. Så det kan ta på dom trots kastrering. Bra tips är att man får vara lite tikvakt vid löp så slipper han stressen
Just det kan inte du visa oss sen med bilder på hur hon blev menar när hon blivit lite äldre, det skulle vara roligt o se :) Även lille Trassel skulle vara roligt o se bild på :) Grattis igen för att få sina små sålda.
#68 har aldrig hört eller sätt någon som haft sådana problem med sin kastrerade hane:O. Va jobbigt att ha en hane som är så intresserad även fast han är kastrat
69 jaså, känner 3 st som lider vid löp, en parar med glatta livet flera gg kom de på dom , så han får åka på semester till svärmor när deras tik/ar löper. Föresten grannens hane var bra nära på para våran fd hund med så de fick inte umgås alls vid löptiden. Tikar bjuder ju så gärna ut sig med bara för kulorna försvinner så är det inte säkert att driften försvinner ;)
Ingen av hanarna i våran närhet har kvar driften. Vissa är lite extra nyfikna på löptikarna men inte mer. Min hane fattar inte ens vad tiken vill när hon jagar honom med rumpan:P
Vi har valparnas pappas bror också och han är fullt kastrerad, han reagerar ingenting på löpande tikar längre:) Förhoppningsvis så blir det likadant för pappan :) har inte heller hört talas om någon kastrerad hane som har fortsatt reagera på löpande tikar efter operation, synd om de hanar som gör de för de e ju jobbigt för dom också"/ Men vi får hoppas på de att den mesta av hans "lust" följer med kulorna bort:)
71 hahaha ja de är verkligen jobbiga löptikar o varför blir de så kära i kastrater? det har jag funderat lite på, är det kanske pga safe sex 
72 hoppas att lusten trillar med kulorna 
#73 haha mycket möjligt. Min tik ja hade blev så frustrerad för att min hane inte fattade att hon spöa upp honom med jämna mellanrum när hon löpte. Hon hoppade upp jucka som fan på honom sen ställde sig framför sen tröck hon ner honom i marken och satte rumpan mot henne igen. Så nu tycker han att löptikar är bäst att ha på en armlängds avstånd annars vet man aldrig va som händer:P
74 hahahaha
håller med han :)
67 mimmlars vad söta :) Kul att du delar med dig av bild + lite info :)
Vilka sötnosar! :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Så söta! Vilken häftig teckning den vit-bruna har i ansiktet. 
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
åh vad söta hon är verkligen söt lilla Grynet :) Vad stora valparna ser ut att ha blivit lika stora som sina päron 
Tack för era fina kommentarer, så glad jag blir
#87 Jaa dom har blivit jätte stora ^^ Tror dom kommer bli i samma storlek som pappan :) Men mycket av det är päls, badar man dom försvinner halva hunden