Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5350 ggr
Fridaaaa
0

Frågor om Basenji

Har frågor om rasen Basenji.

En bekant till säger att det inte går att lära en Basenji inkallning och att dem inte har någon repekt för bilar och andra fordon. Detta kan väl ändå inte stämma?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tallullah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Basenji är en urhund…en primitiv hundras som är lite annolunda i sättet enn andra raser.

Visst kan dom lära innkalling…men den kommer endast när den själv vill…när den tycker det är roligt å komma till dig. Om man vill ha en ras å trena lydnad med är inte basenjin den rasen man väljer. Dom har ett lite annorlunda `språk`enn andra raser,och andra hundar reagerar ofta negativt på basenjin. Dom är ofta skygga mot framlingar och alt nytt.

Och inga hundar har respäkt før fordon…dom forstår inte själva att dom kan bliv påkørda helt enkelt.

Om det är din førstagångs hund tycker jag du ska välja en annan ras.

Det finns mycket å lesa på nättet om basenji. Rasen är underbar før dom som tycker om det lite speciella och har ärfarenhet av hundar.

Fridaaaa
0

#1 OKej misstänkte det, för hon hade tydligen pratat med en uppfödare av Basenji och hon hade sagt att dem inte kan lära sig inkallning alls.

Inte jag som ska ha en, inget hund som tilltalar mig alls :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

toodiloo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker basenji är ljuvliga hundar men tror inte dom  är så lätta att ha o göra med. Har hört att dom kan vara svåra att lämna ensamma, dom roar sig själva. Sen funkar inte inhängnad trädgård för dom gillar o klättra o som den ovan sa angående inkallning så kommer dom om dom själva vill. Detdär med fordon tror grundar sig på att det är vanligt att basenjin rymmer och inte kommer på inkallning så den vanligaste dödsorsaken på dom är att dom blir överkörda.

ThisIsNoMore
1

#1 Vet att detta är en gammal tråd men måste bara kritisera lite. Du säger att den inte är lämplig som förstahund. Jag säger att de e mer en fördel om basenjin är första hunden! För då har man inte direkt något att jämföra med och det är större odds att hunden stannar och inte omplaceras. har man bara haft typ labrador, schäfer, husky osv tycker jag inte man är rätt människa till en basenji.. Men som förstahundägare är man oftast fördomsfri mot hunden redan från början och man er den en bättre chans :)

Tallullah
2

Jag håller inte med dig…en førstahund bør vara en ras som har lett att tillpassa sig olika miljøer och olika männsikor och andra djur. Får man en ras som basenjin som førsta hund har man ingen hundärfarenhet,och kan komma till å gøra många misstag. När man har en hund som basenjin,är det inte rum før så många misstag. Man ska ha ärfarenhet att `lesa`hunden. Man kan inte jamnføra basenjin med så många andre raser. Den kan vara svår att få kontakt med før okända människor och är inte enkel att læra lydighet. Den är ingen `slav`..den har urhundens instinkt och man måsta ha ärfarenhet før att lyckas med en sån hund. Detta är åtminstonet min mening.

Loveradio
0

#5 Håller med.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

joheck
4

#5 Tror det #4 menar är att det är en fördel att skaffa basenjin som första hund just eftersom den skiljer sig så mot andra raser. Skulle man hantera den på samma sätt som man hanterar en labbe tex skulle antagligen problem uppstå. Jag tolkade det som att det är bättre att skaffa en basenji med en "tom duk" istället för en fylld med en massa erfarenheter som inte kommer funka på en basenji, då måste du ju sudda först och sen måla om^^. Det var så jag tolka #4 ialla fall.

[[pimey]]
0

har även hört att de har svårt för mörker att förr i tiden så höl lde sig undangömda pä nätterna från rovdjuren och det ska tydligen sitt i. har en bekant som haft en basenji och hon var verkligen en "egen hund" stal allt hon kom över och gömde det i sitt hus och vaktade det med liv och lem, gick aldrig ut då det började skymma och var reserverad mot främlingar och hundar. kom då hn själv ville ja hon var helt enkelt för svår och ändå så är mina bekanta mycket hundvana bruksmänniskor som tränat schäfrar i alla år. men de fick sälja iväg henne. så min uppfattning är att det är en svår ras som inte är som alla andra hundar

ThisIsNoMore
2

#8 just därför tkr iaf jag att man bör ha en tom duk som#7 säger. Min basenji är min första EGNA hund och jg är så glad att jag inte skaffat "lydnadshund" först. Man har så mycket bild av hur en hund ska vara annars. Min fördomsfria filosofi har gjort underverk för oss.

#7 precis så jag menar :)

Smullis
0

De jag har träffat var som katter; lyssnade endast när den själv ville. Lite jobbigt faktiskt

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

joheck
0

#9 Vad bra att jag inte missuppfatta digFlört. Tycker det låter väldigt vettigt!

Tallullah
0

#9 Så bra att du har hittat din ras! Men även om det funkar bra før dig är ändå basenjin ingen nybørjarhund tycker jag. Det beror ju ochså givetvis på individen och på dig som ägare. Basenjin kan vara en härlig ras med den rätta ägare som førstår dens behov och begränsningar,och att den skilljer sig från andra hundar. Du har tydligen hittat den rätta hunden før dig,men det betyr inte att basenjien kan rekomenderas till ägare utan hundärfarenhet.

Basenjien är en hund som passar ägare som vill ha det lite spesiella..och som KAN hund. Som har lest om rasen och vet vad som skilljer den från andra hundraser. Men igjen…detta är mina egne åsikter,och alla kan ha olika meninger førstås.

ThisIsNoMore
0

#12 Jag rekomenderar inte den till folk utan hunderfarenhet. Men jag kan tycka att det inte är vettigt att gå från en golden, schäfer el liknade till att skaffa en basenji. Då har man bilden av hur en hund är och har ofta svårt att ta in basenjins egenheter