Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1364 ggr
Erika-A
0

Min whippethane är kryptorkid..kastrering?

Hej,
Min hane på 1½ år har bara en testikel och är ganska liten och tunn till storleken.
Är det någon som har någon erfarenhet om kastrering och vad det skulle tänkas kosta om man väljer att kastrera honom?
Han är väldigt intresserad där tikar markerat och vill gärna slicka i tikkiss tyvärr. Jag har bestämt sagt nej och då lyssnar han men om jag inte har uppmärksamhet så är han där med nosen.
Sedan har jag en önskan att han ska lägga på sig mera i vikt.
Vad är för- respektive nackdelar om man väljer att kastrera honom?

Anibaz
0

Jag ser inga nackdelar med att kastrera en krypt hund. Han kan ändå inte ställas eller gå i avel.

Fördelar är många. Slipper stress vid löptikar, ska inte kissa överallt för att markera och kastrerade hundar har ofta lättare att gå upp i vikt vilket kan vara både för och nackdel, beroende på hund.

[Forest]
0

Jag skulle kastrera min krypt dels så är det inte helt ovanligt att kulan som är "någonstans" kan skapa problem för honom  som tistikeltumörer. Kastreringen är dyrare och varierar hos olika vetrinärer men ca 4-6 000kr beroende på oxå om det är svårt o hitta kulan. Att han är intreserade av tikar det är inte alls säkert att sånt försvinner trots att du kastrerar. Jag hade någ arbetat mycket mer med han än vad du gör. Förmig det ska finnas en bra tråd ang kastrering eller inte här inne ansvänd sökmotorn för hitta den :) där har du bra tips på hur du arbetar din hanhund att funka bland tikar.