Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2296 ggr
Henrika85
0

Vaccination av valp

Jag var idag hos min veterinär för att Zeus skulle få sin andra spruta vid 12 veckor (sin första fick han vid 8 veckor av en annan vet. när han fortfarande var kvar hos uppfödaren).

Grejen är att när jag visade upp vaccinationsintyget från första gången, så blev min vet. närapå upprörd och utbrast "Han har ju inte fått skydd mot kennelhosta! Det är inte okej!" Vad har ni andra för erfarenheter? Är det "obligatoriskt" att vaccinera mot kennelhosta?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Michaela-N
0

Inte alls. Min hund är inte vaccinerad mot det, även fast jag har planer på att göra det innan sommaren när det blir mycket tävlingar och så.

SmileyMalin
1

Fast på en valp låter det ju väldigt konstigt! En vuxen frisk hund blir ju sällan dålig av kennelhosta men för en valp kan det däremot bli livshotande! Så jag trodde okså att det var självklart att ha med det i valpsprutorna?! Mycket konstigt!

[Timantis]
0

vet att min ena "valp" bara är vaccinerad mot det vi 12 veckor. Sen frågade veterinären om jag ville ha det i 1 års sprutan. Ska kolla de andra 3 när jag tar in boken från bilen.

[Forest]
0

Ja Enja är det och även Donna vart vacc mot kennelhostan när de var 8 v, men jag tror jag ser det lite onödigt med tanken på att vi bara är vi. Vi är inte alls med många hundar o inte hunddagis.

Pilon
0

kostar ju inget extra att välja att ta kennelhosta ihop med dom andra vacinationerna så det var konstigt att uppfödaren avstod från det. Kennelhosta är ju faktiskt nått som faktiskt härjar lite här od är i landet Så den är rätt viktig faktiskt, anser jag iaf.

Michaela-N
0

#5 Krnnelhosta kostar extra ^^

Pilon
0

#6 jaså?? hm………. jaaa jag funderade faktiskt på om jag verkligen mindes det rätt eller inte :D

Henrika85
0

#6 Nja, det är väl bara typ 20 kr extra eller nåt? Jag betalade 380 kr för sprutan, som innehöll vaccination mot parvo, valpsjuka, hepatit och kennelhosta.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Satum
0

Våra hundar är inte vaccinerade mot kennelhosta.

Antar att vår uppfödare inte tycker det är nödvändigt annars hade hon väl vaccinerat sina valpar mot det också.

Sen har jag en fråga till er…

När är det egentligen hunden/valpen kan bli smittad med t.ex kennelhosta och valpsjuka? Är det bara under tiden dom bor kvar hos kenneln eller kan det fortfarande hända efter valpen kommit tills in nya familj. Kan någon klok berätta för migGlad

Pilon
0

#8 hm….jaaaa…….hm…tror det var nått sånt för mig med :o

Maja2
2

#9 en hund kan bli smittad när den träffar andra hundar som har den åkomman. Tex när kennelhostan "går" så kan din hund bli smittad om den träffar en hund som blivit smittad, dricker ur samma skål osv.

Satum
0

#11 Okej. Tack för svar. men valpsjuka, finns det någon åldersgräns på det eller? Haha känner mig jättepuckad just nu!

Pilon
0

#9 Kennelhostan är som en influensa ungefär, och den sprids genom salivet, så säg att du är ute på promenad med din kennelhosta-smittade hund och hunden hostar så att det kommer ut dräggel ur halsen och hamnar på marken, sen kommer en annan hund och sniffar på drägglet, VIPS då har den hunden fått kennelhosta :) och symptomen är att hunden hostar mycket och det ser ut som att hunden har fastnat med nått i halsen och försöker hosta upp det hela tiden men ut kommer bara saliv eller spya. jag gjorde så när min ahundar fick kennelhosta, att under tiden som dom hade det försökte jag gå där jag tänkte att andra hundar inte brukar gå. för att risken med att smittan sprids vidare blir mindre.

Om din hund inte är vaccinerad mot kennelhosta ochs enf år smittan kan det leda till en svår behandling sen och/eller död, och och risken kan också vara att hostan sitter kvar…….

Är din hund vacinerad så försvinner ftast symptomen efter ca 2 veckor. sen är det bra o vänta kanske 1 eller två veckor till för att vara på densäkra sidan att viruset har försvunnit.

russin
0

Valpar brukar oftast bara vaccineras mot parvo vid 8 veckors ålder.

Vid den åldern har dom fortfarande mycket antikroppar kvar från mamman.

Det finns även uppfödare som väntar med vaccinering tills valparna är 10-12 veckor just för att dom är känsligare för just vaccinering tidigt.