Uppfödarekontakt
Jag har haft kontakt med en uppfödare nu med en kull som jag har sagt att jag vill ha en hane ifrån. 4 hanar blev det i kullen och sen ett par tikar :D
Uppfödaren har lagt ut ett par bilder på hemsidan, men ingen där man ser huvudena och teckningen ordentligt och jag har inte fått några bilder skickade till mig. Bara lite info om själva kullen efter de föddes för nu lite över 3 veckor sedan och att vi kan komma och hälsa på när de är 5 veckor.
Kan jag maila och fråga om fler bilder, eller åtminstonde vilka av valparna på bilden som är hanar?
Tycker det känns lite märkligt att jag får så sparsamt med information, med tanke på att man ändå ska köpa en hund för 12 tusen… Samtidigt träffade jag uppödare på malmö valp och tyckte det kändes bra.
Alla uppfödare är inte duktiga på det där med mail, fotografering osv. När mina uppfödare har valpar så får man nästan vara glad om man ser att det är valpar på bilderna de visar ;) Kändes det bra när du träffade uppfödaren och uppfödaren vill att du tittar på valparna hemma hos dem så åk dit. Du kan ju alltid ringa och fråga lite mer annars?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag skulle absolut maila/ringa o fråga efter fler bilder på t.ex hanarna. Det borde hon förstå att man vill se + det visar ju också på stort intresse! 
Det kan bero på att dom bara är 3 veckor och att uppfödaren inte vill störa dom så mycket genom att flytta runt dom och fotografera. Dom är fortfarande väldigt små och egentligen inte så mycket att titta på än
Ge dig lite till tåls, så kommer du säkerligen få se bilder om en vecka eller två.
Före 3 veckor är inte valparna mycket att visa upp. Och man har som uppfödare kanske ambitionen att fota maila och allt annat. Men hunderiet tar massor och åter massor av tid.
Och som Lo-Katt säger: Man ska inte hålla på att störa valparna och tiken för mycket. Dom är känsliga vid denna ålder, eller egentligen hela tiden. Många tikar gillar inte kameran. Mina hundar är väldigt vana vid att jag fotar dom, men när dom valpat vill dom inte ha något kamera vid valplådan. Vet faktiskt inte varför. Men jag funderar på om dom tycker objektivet är hotfullt. Nästan som ett stort öga. Vem vet… Men du får utgå ifrån att uppfödaren i stället kanske lägger tiden på hundfamiljen i stället
Äähhh störa, det är br amed hantering, valpen behöver hanteras tidigt redan när dom är pyttisar för att få ett gott intryck av hantering och människor :) Det kräver inte så mycket hantering för att vända på en valp för att den ska ligga åt rätt håll om den ligger åt fel håll när man ska knäppa ett kort :)
Men jag tror som #1 att uppfödaren bara inte är så bra på detdär o "slarvar" lite med det.
Men hon måst eju förstå att du är nyfiken. Ring Och snacka och hör hur hon låter när du frågar o så… Då märker du ju om hon bryr sig eller om hon är nonchalant :) Bryr hon sig så lär hon kanske bara ha glömt eller inte hunnit eller nått i den stilen.
De flesta uppfödarna tänker MER på sina valpar de första veckorna, än sina valpköpare. Det tycker jag är bra.
#6 Jag minns när jag var yngre, att jag läste i en tidning att, kvinnor är väldigt bra på multitasking ;D
…och om hon är uppfödare så har hon oftast gjort dethär flera gånger förut så, det måste finnas nån rutin i det hon gör och hon har en vana med valpfödeln och skötseln o sånt och då är man rätt lugn och har tid för annat också, men det kan ju vara som du säger också, vem vet =)
#7 ?
Jösses…?!
Är det någon som till exempel vet att man inte ska lyfta en valp som inte har öppnat ögonen…?
#9 Då har jag lärt mig något nytt isåfall :) Men man behöver inte heller lyfta en valp för att få till en bild.
#8 Ja, vad har du på hjärtat?
#10 Det går inte en dag utan att man lär sej något nytt
Och roligt att det var jag som fick lära dej det.
VARFÖR skulle uppfödarna ha så bråttom med att ta exakta bilder på valparna? Köparna är ändå inte välkomna förrän uppfödarna bestämmer att valparna är redo för det. Jag tycker att det är Positivt att uppfödarna inte fotar valparna från alla olika håll, det är inte det viktigaste när de är små.
#8 Jag vet inte vad du menar, men det verkar inte viktigt för tråden.
#13 Nu vet jag inte vad du menar men det var nog inte så viktigt för tråden ;)
Tror de flesta uppfödare inte vill störa sina valpar mer än nödvändigt o vad ser man hos en 3 veckors valp igentligen.
Ang att plocka med valparna. Det tror jag många uppfödare gör direkt om inte annat för att väga dom så man vet att dom går upp ordentligt i vikt. För hur ska man kunna veta det annars?
#15 De flesta uppfödare vill nog väga… men knappast lägga så mycket fokus på att fota
jaaa det är faktiskt så att en valp som knappt hunnit öppna ögonen är inte så mycket att se på hehe, dom är ju alla lika nästan :D Ungefär som spädbarn, alla lika :D Lätt att få fel bäbis med sig hem om inte dom är märkta med etikett runt foten :D
Som uppfödare väger man valpen när den kommer för att se så den inte går ner i vikt för mycket. Och kollar den snabbt för att se så allt är okey. Det gäller även att hålla dom i jämn och torr värme. Blir dom störda äter dom dåligt, tiken blir spänd och kanske går ifrån mer än hon ska. Lugn och ro ska dom ha. Då får dom en bra start