Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4644 ggr
Karmatarerskanise
0

Fortsättning "Vargdödad boxer"

Här är den gamla tråden http://hundar.ifokus.se/discussions/4f817502d3b4fd3c99000454-vargdodad-boxer.

Fortsätt gärna diskussionen här, men håll er till ämnet och tänk på språket. Vi behöver inte svära eller vara otrevliga :)

Wand
2

Det enda jag tänker då det kommer till vargar är att vargarna ska dödas om de blir hungriga och dödar ett djur, men människor får döda hur många djur de vill utan att det är något fel. 

Det är tragiskt att den stackars boxern dog, ja. Men det finns inget som rättfärdigar att man ska jaga varg för det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

indra-bus
4

Vi har vargen att tacka för våra sällskaps hundar o vad gör inte de för oss??

Ska vi tacka dem genom att skuta dem. De säger mycket om människan.

Jag tror nog att vi alla får plats.

Människan är högt stående säger ni men bevisa de då..

Vi har en överlägsen hjärna ja  men inte mer rätt till våran jord.

O ni säger att vargen dödar mer än de äter upp. Men hur mycket mat slänger inte vi? Här i min kommun gjordes en undersökning o en liten högstadie skola slängdes 3 ton mat på en termin.

Ni som är så rädda för vargen hur vågar ni ut o köra bil??

Jag har ingen statistik men risken att bli skadad i en trafik olycka är betydligt större än att bli skadad av varg.

O de är farligt o leva man kan dö.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Björnidet
0

#83 smullis.

Vad stödjer du dig på då du säger att vargen var före människan på jorden och att det skall ge vargen förkörsrätt att etablera sig fritt. Kan du svara mig på det.

Björnidet
0

#101 Magrat.

Du säger att mitt inlägg är en vidarebefordran av jägarnas riksförbunds(Riksjägarna) utrotningsvilja i min hänvisning till www.varfakta.se . Du kan inte på något ställe i vargfakta hitta att det är riksjägarnas ord som skrivs där. Reportaget kommer ifrån Ryska Karelen och är en redovisning om hur människor lever där och hur de plågas av vargen i området.

Sunt förnuft är vad jag efterlyser, vi har bestämt i detta land att vi skall ha en vargstam vilket jag inte är emot. Vad jag är emot det är att vi skall få en sittuation likt den i Karelen, vi är inte rustade i detta land med statligt anställda jägare som ser till att vargen inte blir för många, vi jägare som satsar stor del av vår fritid är de som utan betalning får sköta det jobbet.Vi i Svenska Jägarförbundet förordar att stammen inte skall bli större än c:a 150 individer för då kan vi kontrolera att ingen överbefolkning som i Karelen sker.

Jag vill upplysa dig om att jag inte tillhör Jägarnas riksförbund riksjägarna, min organisation är den största vi har i landet Svenska Jägarförbundet och våra beslut fattas i demokratisk anda på årsmötet där vi beslutata att 150 vargar kan vi ha men inte mer. Så länge det inte är skottpengar på vargen finns det ingen anledning att höja det antalet för det är vi som får satsa pengar för att hålla stamen i normalt numerär.

Hitta på¨något annat som har bärkraft i ditt inlägg om du tycker jag beskriver vargens vara eller icke vara i sverige.

Björnidet
0

# 108 vallhund.

Jag håller med doglovers om att man visst kan och skall använda uttrycket "lilla vän" då man vill att motparten skall förstå inlägget på ett vänligt sätt vilket hon har gjort.

Hennes inlägg har varit beskrivande och bra så hon har mitt stöd i frågan om att använda "lilla vän" som ett vänligt tilltal.

Björnidet
0

www.vargfakta.se är den rätta länkadressen, det blev fel i förra inlägget.

Jag rekomenderar att alla tar sig en titt där, klicka på länken, klicka sedan på texten som det står Förvaltning-ekonomiska och juridiska aspekter, nu är du inne på den sida där det finns grön text till höger, välj ex: Ryssland så får du fram vad som hänt där och hur folk lever på ställen där vargen blivit för många.

Väldigt många län i sverige hyser också varg så det är bara att läsa.

db-2
3

Upprepar - för det verkar inte gå in - vargfakta är inte fakta.

Sajten bedrivs i ett enda syfte - att hitta argument, via skrönor, överdrifter och obekräftade iaktagelser, blandad med gamla myter/rädslor sen förr (exempelvis rädsla i Frankrike för återkomst av varg) och lösryckta utdrag ur forskarrapporter för att minimera och/eller utrota vargen i Sverige.

Forskarrapporter som visar stöd för vargen i svenska faunan ignoreras eller förlöjligas med känslomässiga argument. Sajten och Dina "argument" är tyvärr bara ett skämt.

Björnidet
0

# du har inte läst det som står på inläggen i länken.

Björnidet
0

#7. db-2.

Som jaf skrev i sista inlägget befara jag att du inte orkat läsa det som finns som inlägg på just vargfakta. Vargfakta är en redovisning om hur folk med mycket varg kringom sig reagerar, hur de mår och hur folk och tamdjur blir både dräpta och lemlästade. Egentligen är det otroligt att du förtränger det och tror att det aldrig kan hända i sverige.

Det som skrivs på vargfakta är ifrån reportage som varit i tidningar, det är forskningsuppgifter och självklart en del uttalande då folk är rädda. Vi i sverige skall inte behöva bli rädda för varg om vi ser till att de inte får föröka sig fritt som många vill. De som anser att vargen har en plats i vår fauna håller jag med men det skall vara kontroll över stammen så att antalet inte stiger oss över huvudet.

Problemet är att vargstammen måste beskattas på djur varje år eftersom föryngringen är rätt stor hos varg, varje hona får som regel flera valpar och då blir det en explosion om vi inte beskasttar stammen varje jaktsäsong.

Vi vet ju att i sverige finns inga statligt anställda jägare som skall se till vår viltstam det får vi jägare göra och ingen ersättning får vi för det. Det har gjorts beräkningar på vad det kostar oss jägare i genomsnitt för varje varg som skjuts, summan är stor och summor omkring 2000 kronor per varg i förlorad arbetsinkomst har framräknats. Denna summan är pengar som jägaren får ta ur sin egen ficka eftersom det inte betalas med skattemedel.

Att du inte kan förstå mitt resonemang det kan jag köpa, du verkar inte vara en jägare med ansvar eller om du överhuvudtaget jagar alls. Att snacka om känslomässiga anspelningar på rädsla är bara ett dumt uttalande, jag tönker på den säkerhet vi alla skall ha och har rätt att känna då vi vistas i skog och mark. Att Svenska Jägareförbundet beslutat att vi skall rekommendera antalet vargar till 150 st i landet är fullständigt nog eftersom ingen annan än jägarna tar ansvar för annat vilts trygghet i skogen.

Svenska forskarrapporter är dåligt underbygda eftersom de har bara varg på vissa ställen i sverige och därmed sämre forskningsunderlag än vad som finns i bl.a Ryssland.Därför kan man inte fullt och fast stödja sig mot dem.

Vad som också glöms bort är att vargens beteende är lika vart du än söker varg, de sköter sig inte bättre i svenska skogar än vad de gör på annat håll i världen.

Så är det och så får jag hoppas det blir 150 vargar är nog.

vallhund
2

O sajten vargfakta är ff inte en faktasida, det är en sida för vargfakta, lilla du!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

db-2
6

Mkt ordbajseri, lite relevans. Jag ger upp. Berättelser, anekdoter och enskilda personers rädslor är inte fakta. Man löser dem inte heller genom att utrota varg, utan genom just utbildning och fakta. Det är ju just det du gör anspelar på känslomässighet när du VILL få vargfakta till det sajten INTE är - fakta! Svenska jägarförbundet - och dess medlemmar - har egna intressen i det man föreslår. Jodå "lille vän" (har för mig att Du tyckte det var ok att uttrycka sig så) jag har jagat i drygt 30 år, sista 15 på egna marker.

sofiek90
3

En varg har lika mycket rätt att leva och äta mat som alla andra varelser på jorden.

MVH

Sofie

Björnidet
0

#9db-6.

Mitt svar är först och främst du förstår inte allvaret,använda ord som ordbajseri,lite relevans talar sitt tydliga språk om det.

Har du besvärat dig att titta på den länk jag hänvisade till så måste även du se att vargstammarna inte får bli stora i ett så litet land som Sverige. Länken redovisar inga anekdoter eller berättelser som är vinklade till vargens nackdel annat ön att vargen är ett besvärligt rocdjur som inte får bli för många.

Det skulle vara intressant att höra hur du skulle utbilda en varg att inte angripa människor, tamdjur, springa inne i samhällen m.m.Jag tror du får en svettig uppgift med det.

Att utbilda folk är inte heller så lätt eftersom de på förhand vet vad dom har att göra med för rovdjur, utbildning av folk tror jag också skulle bli svettigt eftersom vi saknar lärare för det i vårt land.Alla de som har god erfarenhet av varg klassar du som historieberättare vilket jag på intet sätt kan förstå.

Vargfakta.se är en länk där du och andra kan se och läsa in vad vargen ställt till med på väldig många ställen där det är gott om dom. Du vill trycka på att länken INTE är vargfakta, vart har du fått det ifrån är min fråga då. I mina tidigare inlägg har jag sagt vad länken har för informationsmöjligheter och den tycker jag du skall ta vara på.

Ryska forskare eller man kan säga hela f.d sovjetunionen har väldigt mycket varg och där har många människor blivit ihjälbitna av varg, ung som gammal man, kvinnna och barn. Tydligen så är allt som skrivs om varg bara fabler i dina ögon och då måste jag replikera att du måste öppna ögonen för att ta in informationen som skrivs.

Svenska Jägareförbundet har självfallet intresse och ansvar för vad som föreslås i hur stor stam av varg som bör finnas i Sverige något annat jaktförbund med det ansvaret finns inte i landet. Vi har föreslagit en vargstam som skall vara hanterlig och då har siffran 150 kommit upp som förslag.

Detta antal därför att det är jägarna som skall se till att vargstammen inte blir för stor och det helt utan betalning av statsmakterna, många får betala dyra pengar för sin jakt med arrende till markägare och då vill man inte ha en predator som totalt förstör möjligheten för tillväxt i andra viltarter. Tamdjursägare är en annan grupp som dyrt får betala för vargens framfart, rennäringen,sällskaps och jakthundar, fåruppfödare, kor och andra tamdjur som hålls för uppfördning och slakt till oss andra i samhället, är de som kommer att få enorma problem och inkomstförluster vilket statsmakterna ekonomiskt inte täcker upp till 100%. Därför är 150 st vargar tillräckligt för vårt lilla land.

Sedan 1966 har jag jagat på egna marker både i Västerbotten och i Norrbotten och allt fortfarande, under dessa år har vi hittat slagna djur av rovvilt som varg, järv , lo och räv, inget av dom har direktdödats utan de har dött först när rovdjuret tuggat av halsen så att de förblött och den jakten är inte human på något sätt, djren har försökt att resa på sig men inte orkat som tydligt synts på spåren vid slaktplatsen.Vid flera tillfällen har jag hittat rådjur som levt men varit illa sargat så att man blivit tvungen att avliva djuret på plats och de har varit kraftigt bitna i halsregionen.

Till sist, vad anser du vara fakta, är inte bilder av personer som både skadats svårt och dödats av varg samt en redogörelse för hur det gått till nog med fakta för dig?Att länken heter vargfakta är ju en länk och inget annat, att det finns redovisat andra länders och kommuners st'llningstaganden och forskning om varg är inte det fakta vad är det då. Dessutom får man bra inblick i hur folk har det där det är mycket varg och det talar sitt tydliga språk anser jag.

Björnidet
0

" 12. Visst har vargen rätt att leva lika väl som andra varelser på jorden men man inte av oförstånd släppa föryngringen fritt för det vilket har varit förödande på flera platser i vår värld.

mejamylove
2

Usch vilken hemsk bild D; Man känner ju lite extra eftersom man har en boxer osså ;( Men ja tycker verkligen inte att det är rätt att skjuta vargen för det, Vi människor kan vara riktigt grymma ibland :(

Björnidet
0

Tyvärr så måste vi göra det för att inte få en överbefolkning av vargen.

Smullis
0

I Sverige finns det inte många vargar alls. Björnidet; har jag sagt att den har mer rätt att vara här än oss? Nej. Jag tror inte att man är sund om man vill skjuta vargar bara för detta. Det håller inte. Har samma åsikter som dig indra-bus :) Okej, då tänker jag kalla er för stora vän. Det är okej va?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

vallhund
2

# 13

Hur många människor har dödats av varg i fd Sovjet?

Tillförlitlig källa, tack!

indra-bus
0

Jag såg ett program om en varg forskare som spelat in en varg flocks ylanden. O spelade upp det i ett område där de hade problem med varg som tog boskap.

Då trodde vargarna att en ny flock etablerat revir där o drog sig undan.

De kan kanske vargfakta kan skriva en artikel om??

Smullis
0

#18 är nyfiken. Vet du ? :)

Sabina-74
2

Naturens gång är inte vacker alla gånger, det borde väl en jägare veta. Och naturen spelar inte efter människans regler, den har egna som människan försöker bryta, spela runt, skriva om… Naturen spelar en biroll i människornas värld, den ska vara fin, ren och oskyldig. Inget onödigt lidande…inget onödigt dödande. Men människan kan göra vad som helst utan att beskattas…. Problemet med vargen är att den inte får bosätta sig fritt, den är tvungen att hålla sig till vissa områden…tyvärr snackar de inte människospråk och flyttar dit den vill…konstig varelse. Gränser, regler…nån borde sätta dessa vargar i skolan, så de fattar….. ("Lilla vän" anser jag vara en klapp på huvudet, nedvärderande, "stackars liten som inte vet bättre"-attityd, "här behövs det visst en äldre herre som kan lära den lilla flickan hur världen funkar"-attityd…men det är ju hur jag ser det…)

Smullis
2

#21 det är exakt så jag ser det när man säger lilla vän till någon i det sammanhanget. Låter inte fint i mina öron heller.

db-2
1

#13 Björnlidret

Svarar bara på en sak ur den meningslösa harangen av anekdoter och tyckanden i övrigt hänvisar jag till #18 vilket är ungefär samma sak som jag bett om ett antal ggr i tråden.

Men som ( ) jag har läst länkar på din favoritsida. Men en fråga bara om länken inte är fakta vilket Du enligt vad du själv uppger att du vet. Varför skall jag läsa och agera utifrån inkorrekt information? Problemet i diskussionen med Dig är att det aldrig går att övertyga individer med fakta/forskningsförakt om någonting Ni har Era sanningar oavsett.

Utbilda människor är inte särskilt svårt. Det är bara Dina förutfattade meningar baserade på amsagor som gör det komplicerat.

Med utbildning i den här frågan (till människor är bäst att tillägga?) avses enkla saker, tex andra former av inhängnad för boskap, se risker realistiskt vid jakt med hund i vargområden (har Du behagat läsa artikeln jag hänvisade till tidigare), ett ansvarsfullt hundägande i övrigt etc etc.

Magrat
4

#5 Jag vet inte om du bara läser det du själv vill läsa, eller om du bara struntar i det.

Jag är inte intresserad av någon debatt, jag vet var jag står i frågan. Vad jag däremot vänder mig mot är att du, i en ganska hård ton (kan vara att skriftspråk inte visar allt) hävdar att Vargfakta skulle vara en objektiv källa för information. Och att du väljer att debattera med en opålitlig källa som stöd, det är ditt val. Men försök inte få andra att tro att vargfakta skulle hålla sanningen i allt. Bakom vargfakta ligger intresseorganisationer som inte vill ha vargen kvar, deras "fakta" är alltså inte objektiv och därför målas en osann bild upp över hur läget ser ut.

De flesta vet vad källkritik är. Alltså är länkarna helt meningslösa om du vill ha en saklig och faktauppbyggd diskussion utan känslor. Det är du som ber om en saklig, faktauppbyggd debatt, men det får du inte så länge du själv låter dina känslor och din "fakta" vara det som ska leda debatten.

Jag sa däremot att jag inte är intresserad av en diskussion och ville enbart peka på att du länkade till en subjektiv källa._ Som du också vill att alla ska svälja med hull och hår, du vet lite som vargen gör._

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

vallhund
2

I mitt inlägg # 10 skulle det naturligtvis stå att sajten vargfakta är en sajt för varghatare/utrotare.

Jag använde medvetet uttrycket "lilla du" eftersom sign Björnidet m fl inte anser att det är nedvärderande, utan att det är ett vänligt tilltal.

Mantissa
4

Att säga att en sida som "vargfakta" representerar sanningen är lite orättvist. Det finns alltid två sidor och på något sätt tvivlar jag på att de av oss som inte störs av att ha varg runt knuten och väljer at skydda våra djur med effektivare stängsel mm skulle få komma till tals bland bönderna som gråter över lammen som inte fick överleva sommaren (inte för att de hade fått leva till vintern i vilket fall men det hör kanske inte dit).
Det är inte svårt att se att människorna bakom sidan är mot varg. Det antyds rätt kraftigt under fliken "om vargfakta.se". Där kan man läsa följande under rubriken "vilka är experterna?":

"Bakom vargfakta finns en grupp människor som alla har stark anknytning till naturen och livet på landsbygden. Gemensamt för vår syn på saken är att vi aktivt tar människans perspektiv."

Angriper vargen tamdjur? Ja, uppenbarligen. Vargen är en opputrunist, om än en mycker försiktig sådan. Men att hävda att alla vargar är mördarmaskiner som lämnar döda hundar, får och mäniskor (!) efter sig där de drar fram är att hårddra situationen ganska överdrivet mycket. Varje situation är unik och innan man dömmer ut en art, eller en individ för den delen, så bör man se på situationen och fundera över hur den hade kunnat undvikas.

[Doglovers]
1

Hopps, har tråden fortsatt…? Hänger inte med i svängarna här. Hoppas det kan få vara lite trevligare stämning den här gången.

Om man går in på vargfakta och läser längst ner på artiklarna så står källorna där. Visst är sidan styrd åt ett håll. Men det är ändå incidenter som inträffar.

I går blev det ytterligare en incident med varg och hund i samma revir. I just det här reviret har dom tydligen rätt stora problem. Och på grund av det så har dom ju tagit bort 2 individer. Har en granne som är vargspårare. Och han säger också att man skulle behöva ta bort hela reviret då alla har lärt sej att inte vara skygga och gå på hundar. Tråkigt, men vill staten ha varg måste den också stå för konsekvenserna.

Björnidet
3

Kanske den där lilla vännen behövde en klapp på huvudet, låt går för att den kanske var nedvärderande i sin mening och kanske nödvändig och OK låt det då vara så, för tydligen så behövdes den klappen till inläggsskrivaren som inte kunde tänka klart.

Som ett gammalt ordstäv:

"Det går inte att lära gamla hundar sitta" och det är så sant här i denna tråd, ingen tycks ta hänsyn till vår nuvarande viltfauna, släpp vargen fritt och när du vill se ett av våra tidigare vilda djur har du tur om de hunnit få något till våra djurparker.

Jag skiter i vad ni tycker om vargfakta länken, om det är fakta eller inte, jag ser ingen lösning i skrivandet på denna tråd då bara ett fåtal förstår allvaret i vad som händer om vargen får härja fritt i våra skogar.

Därför avbryter jag mitt skrivande på tråden då vissa envisas med att tro att jag är en vargutrotare vilket är lögn, än en gång 150 vargar kan vår natur klara av men inte mer.

Kom inte med klagomål den dagen ditt barn,hund eller tamboskap blivit rivet och dödat av en varg, ni har er själva att skylla för det. Den dagen då kanske ni kommer ihåg mina varningar.

[Doglovers]
1

(Håller ni fortfarande på med ordleken här)

(Då får jag väl förklara lite närmare hur man använder ett vänligt ord till någon medmänniska eller annan vän. När mitt barnbarn snubblar och gör sej illa på knät så utbrister jag "Men lilla vän, hur gick det…!" "När min hund plötsligt börjar halta utbrister jag "Men lilla Gumman/Gubben, hur är det…!" När en arbetskamrat är ledsen sätter jag mej hos henne/honom och frågar "Lilla vän, hur är det med dej" och ger den en uppmuntrande kram.)

(Det här är helt OT, men eftersom så många här tydligen inte får höra så många vänliga ord och inte förstår betydelsen av det, så känner jag att jag måste förklara. Sen om någon nu använder det för att vara spydig här, så var mina ord absolut inte avsedda till det)

Sååå, nu kanske man kan återgå till det tråden handlar om.

#28 Jägarförbundet har väl sammarbete med regeringen bland annat. Har jag fel?

[Doglovers]
0

Kommer någon ihåg det tragiska när skånes djurpark kände sej tvingade att ta det tunga beslutet att avliva hela vargflocken. Det hade blivit obalans i flocken och några rymde. Det hade blivit bråk mellan individerna. Och dom tog då det tunga men kloka beslutet. Mycket tragiskt, och då särskilt ledsamt för personalen som arbetat med dom. Men å andra sidan hade den kunskapen om dessa vargars beteende och utifrån det, kunna ta beslutet.

indra-bus
2

# 29

Lille vän uppfattas av många som nedvälderande. Att man vill förminsa dem.O man kan säga saker på olika sätt.

Eller men lile vän du förstår väl att du inte får låna mormors bil du har ju inget körkort.

Sen om man säger de till ett barn som slagit sig tar dem de nog inte så.

Säger man lille vän till en person som har apberger som ar större än genomsnittet tror den för moldigen att de någon annan du pratar med för du är inte dennes vän o denne är stor.

Att förstå de kallas Empati.

O för låt hera Skäms

Karmatarerskanise
0

#31 Det är lugnt ;)

[Doglovers]
2

#31 Ge dej nu….! ( jag har alla bokstavskompinationer du kan tänka dej, omkring mej hela dagarna då jag jobbar bland dom)

Lägg ner…! Empati har jag skrivit om hela tiden då det inte handlat om det det ska handla om.

Så nu kommer jag inte besvara något som handlar om ORD hur mycket ni än tjatar. Bara så fruktansvärt tragiskt att det i dagens läge har fått motsatt effekt. Inte konstigt att folk åker på stryk bara genom att vara vänliga mot varandra. Eller rättare sagt försöka.

Nog om detta nu.

Smullis
5

Tycker fortfarande att "lilla vän" kan låta kränkande om det används i fel sammanhang.

carsbo
5

tillbaks till trådets ämne istället?

orkar ärligt talat inte blanda mig i samtalet. det enda jag vill säga till denna diskussion är min åsikt om detta.

min åsikt är, att vargar har revir. kommer hundar, som är i vargens ögon också en varg, in på vargens revir så gör vargen det som han skulle göra likaväl till en annan varg. skillnaden är bara att vargar har vett och stannar borta ifrån andra vargars revir. och att det inte är lika dramatiskt att dra upp en artikel om två vargar som slagits och dött, som när en människas husdjur har dött.

så kan andra argumentera emot detta, men såsom andra försöker ändra på min åsikt, försöker andra ändra på just din. kommer icke leda någon vart, så har det alltid varit om vargdiskussioner.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Doglovers]
2

Om en hund kommer in i vargreviret åker den dit. Den får samma behandling som en utomstående varg om den visar sej. Då gäller det slagsmål på liv och död. Det uppstår hela tiden konflikter då en utomstående varg vill ta över och ibland lyckas det och tex Alfa hanen dödas. Och vem får då skulden när det börjar skrivas i tidningen att den är försvunnen…?

I ett revir här, hade vi inga problem mellan vargen-hunden. Men sedan blev det byte av alfa hane. Sen dödades det flera hundar på kort tid. Många skriver att man får skylla sej Jälv om man går in i ett revir! Men då har dom nog inte förstått det här riktigt. Ett revir sträcker sej flera mil i omkrets och inkluderar byar och samhällen, så många tusen bor och lever i reviren. Vilket man vill eller inte.

db-2
3

#36 & det är då man får ta sitt ansvar som hundägare och anpassa sig till den rådande situationen (tog det kort eftersom Ni "mina små vänner" har uppenbara problem med läsförståelsen).

carsbo
3

#36 ja men varg har ju alltid haft mils stora revir.. de har levat jämte med människan under så många år utan konflikter. det är nu i modärn tid då människan tar större och större plats som sådant händer. det är vårt fel, inte deras. jag skulle bli både arg och ledsen om en varg bet ihjäl någon utav mina 3 älsklningar. men som den smartaste rasen av alla djurarter så måste man förstå varför det hände och inte skylla på individen.

jag älskade höns när jag var mindre och spenderade massor av tid med dem(en anledning till varför jag inte äter kykling), och så en dag så kommer jag ut i hönsgården varav en räv fort som sjutton kutar iväg. han har slaktat alla mina 10 höns. jag skickade hunden efter den.

när hatet och människans starka vilja efter hämd gett med sig, började jag tänka klart igen och förstod räven. vem vet, kanske hade hon massor av hungriga valpar hemma i grytet?

[Doglovers]
1

#38 Våra samhällen växer hela tiden och skogarna minskar i omkrets. Åt vilket håll vargen än går, så kommer den till bebygda trakter. Så ser det ut. Och frågan är om vi kan leva sida vid sida utan konflikter. Har du missat alla incidenter när det gäller varg så behöver du nog uppdatera dej en smula.

(Har själv haft höns .Fick göra mej av med dom då höken hade hönsgården till skafferi. Åt av hönsen medans dom låg och blinkade. Halvt uppätna men levde fortfarande)

Naturen är hård.

carsbo
0

#39 ja det har jag nog, kan du uppdatera mig med de senaste varg attackerna mot människor? mot hundar finns det flera och då kan du gå tillbaks till mitt inlägg i 35. kan inte komma på någon gång då en varg har attackerat och bitit en människa så du får gärna uppdatera mig.

indra-bus
0

Nu blir de ot.

Men om ni tänker ojektivft, varför upprör just vargen så starka känslor?

När tex en björn skadar en människa så pratas det om det ett tag men det lägger sig och ingen vill utrota den.

I börnens fall så är det ingen som hatar eller älskar den.

Har aldrig sett att de stått i en tidning. Huggorm dödade hund.

Varför väcker just vargen så starka känslor??

[Moa-]
0

carsbo; i Sverige var sista attacken under början av 1800-talet då flera barn blev dödade av en varg som människan fött upp och sedan släppt ut i naturen för att klara sig själv (år 1820 - 1821)… Det finns misstankar tidigare om ett par fall då det handlat om rabiessmittade vargar (år 1815).

Sammanfattningsvis så attackerar ej friska vargar i Sverige människor…

(Vet ej vart du står i debatten eller om det var en retorisk fråga, här kom svaret i alla fall…) =P

[Doglovers]
1

#40 Som du säkert vet, så har det inte hänt här på ca 100 år men då ska du vara medveten om att vargen varit borta väldigt länge. Men gå tillbaka i historie böckerna så finns det en hel del läsvärt.

Här i sverige har det inte hänt att någon människa råkat illa ut än. En incident hände här för några år sedan då en äldre man blev omkull sprungen av en varg. Men vargen och mannen blev nog lika snopna. och mannen gjorde ingen affär av det. det gjorde därimot media och folk som skrev en massa hatiska kommentare om den stackars mannen. Helt sjukt blev det.

I USA, Ryssland, Georgien och andra ställen har det hänt att folk har både blivit dödade och skadade i mordern tid. Känns rätt tröttsamt att skriva om det då ni enklare kan gå in på vargfakta och läsa mer.

Ni ska ha med er att jag inte är någon vargmotståndare. Jag har älskat vargen sedan barnsben. Men jag ser objektivt på hela situationen och har inga skygglappar som en del här har. Vargen är ett rovdjur, det går inte att komma ifrån.

Men har ni tänkt på vilket djurplågeri vargen utsätts för varje gång den ska sövas och märkas till exempel. Det stödjer ni. Det gör inte jag. Först stressen när helikoptern jagar den, sen ska den sövas och den som gör det har ingen som helst aning om hälsostatusen på den individen innan sövning. Medlet är väldigt kraftigt. Sen tar det en stund innan den vaknar till liv och blir klar i huvudet igen. För ett par år sedan drunknade 2 genetiskt värdfulla hanar pga detta.

Den stackars vargtiken som sövdes och flyttades TRE gånger…! Och ändå gick hon hem igen. Och det här betalar ni för. Genom era skattepengar.

mejamylove
0

Jag tycker det var hemskt det som #40 skrev i slutet :(

Jag har alltid älskat varg o drömmer att någon gång i livet ha en STOOOOOR inhägnad o ha varg i den :3  Självklart inte som husdjur!

[Moa-]
1

Istället för den extremt vinklade sidan vargfakta.se som flera debattörer lyft fram, (Jägare som själva vill få skjuta friska djur hellre än att vargen tar de svagare och behåller det naturliga urvalet.) så vill jag lägga fram två alternativa sidor med fakta, Svenska Rovdjursföreningen och Vargreviret. Ingen av sidorna är 100 % objektiva, däremot har det ett brett faktastöd för sina åsikter och är ett bra ställe att hämta relevantstatistik ifrån, de har källor på det som de presenterar.

indra-bus
0

Ja nu har jag läst i varg fakta. O den är viklad de räcker bara att titta på första bilden rn agresiv varg som visar tänderna.

Ingensöt bild på varg valpar som leker med sin söta mamma.

Att hålla på att störa naturen märka plasera ut osv. Är inget jag förespråkar-

Men om man går ännu längre tillbakaks så anslöt vi oss med vargen.

Jag har hört i hela mitt liv "stora stygga vargen min mamma vill inte ha varg.

Varför skulle en frisk varg inte försvara sig om den känner sig hotad är skrämd?

Jag tycker att du vinklar o du tycker sådana som ja vinklar,

O de gör vi vinklar fakta men vi tolkar oxå olika. O du kan kalla mig okunig o att de är därför jag vill ha varg,

Men kunskap om hur djur funkar jör mig orädd. O jag är säkert korkad men ganska skarpsynt.

Vad skulle du göra om du mötte en varg i skogen utan bössa?

vallhund
3

Och #28 fortsätter med sin skrämselpropaganda:

"Kom inte med klagomål den dagen ditt barn,hund eller tamboskap blivit rivet och dödat av en varg, ni har er själva att skylla för det. Den dagen då kanske ni kommer ihåg mina varningar."

Visst är det gulligt?

Btw så har jag haft en hund (BC) på rymmen i Tiomilaskogen, mellan Vansbro o Hagfors samtidigt som vargerna i området hade valpar Efter tre dygn avskrev jag honom som förmodad vargmat, dagen efter hittades han på trappen hos en skogseremit, 5 mil från där han försvann, fågelvägen rakt förbi lyan.

Undras varför det nästan uteslutande är drivande jakthundar som dödas av varg?

[Doglovers]
1

Alla faktasidorna är informativa. Och så länge det finns källor att luta sej på, så tror jag på det eftersom jag som sagt inte har några skygglappar. Varg i hägn är förbjudet. Om jag skulle träffa på varg utan bössa… Nja, chansen är enormt stor då jag inte har någon bössa. Men därimot har jag kamera. Och rädd för varg är jag absolut inte. Det är mina djur jag är orolig för. Jag har i dag tidigt på morgonen fotat en råget, räv under jakt på sork, tofsvipa och några gäss. Och nu ska jag ägna dagen åt mina vänner hundarna. Ha en riktigt bra dag….

carsbo
0

#44 va? nu hängde jag inte med

mejamylove
0

#49 Sorry, sorry! jag menade #43 :P

indra-bus
1

Om vargen skulle få härja fritt. Vad tror ni skulle hända. De kan ju ingen VETA ;)

Vad har ni för spekulationer??

[Doglovers]
2

Ha en bra kvällSkrattande

Emaljoh4
2

Jag undrar vad som skulle hända om människan fick härja helt fritt. Flört

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

indra-bus
0

53

Hur menar du då ? Att vi inte skulle ha några lagar o alla skulle göra som som ville??

Emaljoh4
0

#54 Nej nej, absolut inte så jag menar. Självklart ska det finnas lagar osv…

Men jag tycker vi människor "härjar" runt liiite för mycket här på jorden, bestämmer egna regler istället för att göra det som är bäst för naturen och djuren som också finns här på jorden, och också har rätt att ha det bra.

Mantissa
1

#53 Vi härjar redan fritt, eller har du märkt av någon som sätter gränder för oss? Tyvärr är det bara vår egen moral som styr, vilken kan vara högst bristfällig när det passar oss. redigerat

Emaljoh4
0

#56 Vem skriver du till?

Mantissa
0

(argh! jag hatar min data!)

Emaljoh4
0

#56 Ja, vi härjar fritt. Men mänskligheten har ju satt upp lagar för sig själv (som folk ändå inte följer), men om man tänker sig att mänskligheten redan härjar fritt i den bemärkelsen att VI styr HELA jorden, så är det ju självklart.

indra-bus
0

# 55 Ok, då förstår jag. Bättre att fråga än missförstå ;)

#53 Jag ser de som dig därför min fråga till 55

Men jag kan ju inte låta bli på att fundera.

Grodan
3

Jag läste artikeln, såg bilden på Boxern och blev upprörd.

Gah så hemskt. Stackars hund, vilket hemskt slut den måste fått. För vad jag ser av fotot så har den inte dödats direkt utan vargarna har ätit den när den levde. Fy.

Jag kan inte påstå att varg nu står på någon av mina toplistor över fina djur el dyl. I o f s har  jag aldrig varit fashinerad av varg. Men nu förstår jag att folk vill skjuta av dem.

Fast hunden var lös många timmar i skogen innan vargarna dödade/åt den. Det står tydligt i artikeln. Vargarna dödade/åt boxern vid midnatt. Kan vara bra att minnas sånt…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

carsbo
3

#61 vargar siktar på strupen när de jagar vilket betyder att de inte finns i dem att äta levande djur, lejon däremot brukar äta djuren levande.. ska du inte gå och döda boa ormarna också då som sväljer djuren levande? och fiska upp alla gäddor? förra sommaren skar jag upp magsäcken på en gädda och fann en levande abborre som jag släppte i igen. tänk dig att långsamt frätas ihjäl av magsyran i en mörk trång magsäck.. du kan ju inte bara hacka på en art och säga att du förstår varför man vill döda dem. då kan du nog börja stödja all sorts mord på rovdjur! naturen är grym.

Grodan
2

#62 Japp, jag vet och jag såg inget blod vid pälsen på strupen på boxern. Men det är ju inte superbra bild förstås.

Tycker att du tar i en aning. Jag skriver ju att jag förstår att folk vill skjuta av dem. Jag skriver inget annat.

carsbo
2

#63 förstår du också dem som gör väskor av krokodiler och ormar och sportfiskare som inte släpper tillbaks rovfiskar?

Grodan
3

#64 Nope.

Du kan sluta att prata med mig nu, tycker din ton är väldigt otrevlig.

Björnidet
4

Efter att ha varit stilla ett tag med skrivandet så måste jag ändå säga att de svar som kommit ifrån de flesta , de jag kallar för vargkramarna är mycket naiva.

Innan jag lägger ut texten så vill jag poängtera att jag är inte för utrota något djur som har med svensk fauna att göra.

Jag här läst igenom de diskussioner som pågått sedan jag sist skrev och diskussionen har blivit så naiv att man blir skrämd över att det finns folk som inte förstår eller vill förstå allvaret med en stor  fritt levande vargstam i vårt lilla land.

Att påpeka att vargfakta, och andra sidor där det finns information att hämta om varg inte är framforskad fakta i alla redovisningar det köper jag,men jag köper inte den naiva attityd som många skrivare redovisar på denna tråd.

Under min tid som jägare sedan 1966 så har jag sett hur viltstammarna har ökat okontrollerat med påföljd att vi fått stora problem i trafiken, skogsbruket och flera andra ställen där överbefolkningen av vilda djur kostat samhället och den enskilde enorma summor. Först när myndigheterna beslutade om att flera av viltstammarna skulle desarmeras till ett antal som naturen och vi kring den kunde bära blev det bättre ordning.

Skulle vi låta vargen som är ett rovdjur som dräper det som kommer i hans väg släppas att kunna föryngra sig fritt då skulle det inte stå länge på förrän vi har samma problem som i Karelen och på flera andra ställen i världen.

Att vargen är ett vackert djur säger jag inte emot men det är en elak dj-vel.

Att inte kunna ströva i skog och mark med sin hund är för mig otänkbart och skulle det komma en varg och anfalla hunden då skjuter jag vargen direkt i självförsvar. Att vara beväpnad är ju en fördel och eftersom jag promenerar på egna jaktmarker kan ingen förbjuda mig att bära vapen.

Nu är det så att detta med min ståndpunkt inte har att göra med hur jag har det eller får det, det är mina barn och deras efterkommande jag tänker på, så borde även ni vargkramare tänka, ni måste kunna se längre än den tid ni själva finns här på jorden.

Sedan kan jag inte låta bli att ge er som skrivit detta med "lilla vän" ideligen mot mig och mot doglovers en känga, Ni som nu tycks vara så allvetande och så bra på vad tråden gäller måste väl kunna använda lilla vän som ett vänligt ord och inte som det blivit ett skälsord. Detta tycker jag är barnsligt och mycket omoget och används det efter detta ser jag det som en förolämpning.

Smullis
3

#66 tror du verkligen att den vet att den gör något elakt ? :)

carsbo
2

"med en stor  fritt levande vargstam i vårt lilla land."

då ska jag informera dig om att på lantdjur iFokus skrev man nydligen en tråd om att man ska låta vargstammen öka då den är för liten

indra-bus
0

Jag är inte naiv. Men skrämsel propaganda biter inte på mig..

Men men jag har sett paranoja här inne. Så jag förstår att ni inte vågar gå ut utan bössa.

Vargen dödar inte allt den kommeröver. Men den fösvarar sig om den känner sig hotad men de gör in hund oxå. Du med.

indra-bus
0

Jag glömde att skriva att är de någons jakt som är grym så är de katt djurens.

[Moa-]
6

björnidet; jag skulle känna mig mycket mindre orolig för både min och min hunds säkerhet om jag mötte en varg ute i skogen än om jag mötte dig som jägare med vapen!

För rätta mig om jag har fel, jägare har skjutit ihjäl många människor de senaste åren, eller hur? Oskyldiga bärplockare och sina egna vänner i misslyckade skämt/fylleincidenter. Vargen har i Sveriges nutid dödat hur många människor? Jägare har även vådaskjutit sina egna och andras hundar oftare än vargen tagit någon hund, så vill du skydda din hund, lämna vapnet hemma! (Källa)

[Doglovers]
2

#62 Men hur kan du påstå att dom inte äter levande djur…? Hur vet du det? Är det vetenskapligt framforskat. Har du någon länk du kan visa?

Här har jaktgrannarna avlivat en älgkalv utan öron, ett ben borta och bitar av bakdelen uppätet. Den levde knappt, men den levde dock så pass att dom snabbt kunde avliva den. Och vi har då bara sett en vargindivid.  Såg även en bild i en jakttidning på ytterligare en älgkalv som var lika tilltygad och släpade sej efter älgkon. Har även sett bild på en stor vuxen älg utan mulen. Mulen var bortsliten och hängde på sidan av nosryggen och den stog mitt ute på vägen och blödde kraftigt. Då fick jägare komma och förkorta lidandet snabbt.

Tänk vad jägarna är bra att ha iblandSkrattande

När dom jagar i flock går dom i kapp villebrådet och tar tag där dom kommer åt för att få stopp på djuret. En hänger på sidan, en annan hänger fast i bakdelen och en kan försöka komma ikapp och bita sej fast i strupen. Många gånger skadar dom djuret så pass att den blir så påverkad av skadorna att den bara blir mattare och mattare. Då lägger sej vargarna och väntar ut djuret tills det är så pass utmattat att det bara är att gå fram och ta för sej. Och det kan ta mellan några timmar till ett dygn ungefär.

Och ska väl tillägga igen att dom inte bara sållar bort gamla och sjuka djur utan tar det dom kommer åt. Bland annat stora friska älgtjurar.

Ska även tillägga att jag bara berättar om det jag vet. Inte om det som kanske eventuellt händer.

Det är förslag från naturvårdsverkat på ca 700 vargindivider här i vårt lilla land. Pax för att inte gå på skogspromenader i skogen med vovven dåFlörtMen å andra sidan finns det då ingen orsak att gå i skogen då det troligtvis inte går att plocka varesej bär eller svamp pga dvärgbandmasken som gjort sitt intåg i våra skogar.

För att kunna lära er mer om deras sätt att jaga så finns det garanterat filmsnuttar på Youtub.

indra-bus
0

Jo de siktar på strupen  men som du kanseke förstår så är ju inte bytesdjuren helt försvars lösa. På huvudet sitter stora hon som kan skada vargen. Då den blir svår att nå.

Men de dödar för att få mat.

Alla varelser har en överlevnas instinkt.

Men se på människans grymheter de plågar varran djur för nöjes skull.

Tänk på en tjurfäcktning vilket lidande för tjuren.

O detta betalar folk för att se.

Eller tuppfajter, hund fajter osv.

[Doglovers]
3

Men vad har tjurfäktning med det här att göra. En älgko, kalv eller hundar har väl ändå inga horn. Den här tråden handlar om vargen. Känner du att du inte har mer att ge eller har tröttnat, strunta i och svara då i stället. Man är inte tvungen. Hörni, ha en skön söndag och ut och njut i stället.

Smullis
1

#74 skön söndag på dig med! :)

Grodan
0

Boxern var lös i skogen i över 8 timmar. Den blev dödad vid midnatt ungefär. Vargarna hade ylat en timme innan ungefär. Man kan alltså läsa in att

1. vargar attackerar inte direkt utan väntar ett tag
  2. hunden var lös på tok för länge

Jag har ingen erfarenhet av "vargskog" eller djupare skog, ej heller erfarenhet av att min hund skulle komma bort i så många timmar. Måste därför fråga er andra hundägare hur ni har det med den saken. Kan era hundar dra iväg och vara borta så länge? Eller handlar det om hundar som ägaren har noll pli på? (Försöker nu inte vinkla in det på att ägaren var oansvarsfull, utan försöker mer förstå vad det var som hände. Vad för slags karaktär hade hunden som stack iväg så många timmar. Jag vet ju att hundar är hundar. Även om man tror att man har pli på den så är det endast en hund. Det går inte att lita 100% på den. Tyvärr. Och det får man lixom inte glömma.) Boxer är ju ändå inte en jakthund, så jag funderar lite. Har själv Dobermann, som har mkt mer jakt, men min hund är inte en sådan som drar iväg, å andra sidan är naturreservatet här vargfritt (däremot finns vildsvin, lo, älg mm, men han reagerar enbart på Lo).

Obs! Jag skriver inte i denna tråd för att reta upp någon och vill heller inte att någon skriver otrevliga inlägg som svar. Jag är seriöst intresserad av det jag frågar om här, jag är inte ironisk och ej heller elak. Jag har en neutral attityd. Om ni stör er på det så ber jag om ursäkt. Jag har inte tänkt så noga på ordval, så ordmärkeri kan säkert göras, men jag undanber det.

[Doglovers]
0

#76 Boxern försvann på långfredagen då den blivit skrämd av älg. Ägarna började söka direkt och letandet fortsatte även dagen efter. Tyvärr kom dom försent. Som jag förstog reportaget så blev boxern dödad på påskaftonen under dagen. Med jämna mellanrum kommer efterlysningar på hundar som försvinner. Oftast sällskaps hundar. Här blev en special utbildad eftersökshund rejält tilltygad av en varg och den skogen är ungefär som en park här i stan. Så det behövs inha stoora skogar.

vallhund
9

# 66

Om man påstår att vargen är en elak djävul så har man inte så stor kunskap om djur. Möjligtvis lider man av Disneyfrering.

Björnidet
0

#71 Moa.

Du behöver inte vara orolig för att vi ska mötas iskogen och det skulle inte vara minsta fara med det. Jag har jagat för länge för att bara slänga iväg skott hur som helst, risken är noll.

Nej du nog följer hagelsprutan med alltid om jag vet att det finns varg i markerna. Mina promenader är långa och kan ta halva dagen från tidig morgon, avståndet hem att hämta bössan blir för långt så bössan får hänga på ryggen. Ägorna är så pass stora att om man skall gå igenom dom ordentligt så tar det tid, det är nu inte så att jag jagar alltid när jag är ute, inom skogsnäringen finns så mycket annat som skall tittas på och man måste hålla koll på hur skogen mår och vad som behöver göras.

Att vara rädd för en jägare i skogen är inget man behöver tänka på för det flesta vet vad de skjuter på, det är klart att om det är älgjakt skall man nog inte vistas i det område som jakt pågår och gör man det så utsätter man sig själv  för fara eftersom en kula ifrån en älgstudsare kan färdas ett par kilometer med i stort sett oförminskad kraft. Under jakttid skall man ta reda på var det jagas och då välja ett annat område.

Fabler om att en jägare skall i sig vara farlig i skogen för folk i allmänhet är struntprat på hög nivå, oftast är det den som inte jagar som ställer till olyckor som kan hända med vådaskjutning av förlupen kula, de tar inte reda på var jakt bedrivs.///

Problemet är att du inte kan veta särskilt mycket om vad som händer i vår omvärld hur ofta som varg angriper  hund,tamboskap,annat vilt eller människor och det få vi i tråden ha överseende med.

Vi som håller på med viltvård känner nog till mer om de vilda stammar vi har i landet än medelsvensson och självklart är vi lyhörda för vad som händer i andra områden med vilda djur som ockuperar ett nytt land.///

Sedan har det nämnts om den stackars boxern som blev ihjälbiten av varg. Eftersom jag har sett hur hundar reagerar i vissa fall när de träffar på ett lodjur så förstår jag att hunden löpte amock, hunden blev nog så skrämd att den inte lyssnade till någons inkallning alls. Hunden ville fly för att rädda sitt eget liv som tyvärr misslyckades.

Att påstå en sådan gång att man inte har pli på hunden är magstarkt, den som säger det vet inte hur hundar reagerar vid fara och har aldrig upplevt det i verkligheten.

Sedan detta med att vargen inte äter levande djur, den sagan är det nog ingen som tror på för det är så att de angriper mot halsen på djuret för att snabbt få stopp på det, där biter de så hårt att djuret stannar och ett illa skadat djur lägger sig ner efter en liten stund.Tyvärr så äter varg direkt av djuret även om det inte har dött, han tar sig en bit för att sedan lämna det, oftast levande för att förblöda, grymmare jaktmetod får man leta efter och jag tror att det blir svårt att hitta någon.

Katter har ju liknande jaktmetod men de leker med bytet för att sedan döda det, katter lämnar inget levande byte frivilligt.

[Moa-]
4

Björnidet; du som jägare är ansvarig att se till att ingen riskerar att träffas av dina skott, ej den som vistas ute i skogen. Ja, att ge sig ut på en ridtur i skogen första helgen under älgjakten är dumt, tyvärr är det dumt därför att många jägare ser något stort röra sig och skjuter innan de hinner fastställa vad målet är, inte alla, men allt för många.

Jägare har inte ensamrätt på skogen under hösten och skall alltid hålla koll på hur de skjuter, då får tillexempel ej skjuta över grusvägar och liknande. Bärplockare har blivit skjutna ett flertal gånger, det går ej att frånkomma att du som avfyrar ett skott är ansvarigt för detta.

Om jag har rätt och lagen (praxis) inte ändrats senaste halvåret så begår du jaktbrott om du skjuter en varg som attackerar din hund så tillvida att du ej kan påvisa fara för din egen person.

Det känns enligt mig som en ganska paranoidtanke att tro att du skulle bli attackerad under din skogspromenad, håll ordning på hunden och ha denne inom synfältet så är riskerna minimala.

[Doglovers]
2

Min man jagar granne med en ridskola…! Dom har ett jätte fint sammarbete. Risken är minimal att jägaren ska skjuta en häst. Men därimot kan hästen bli skrämd om man inte ser dom och skjuter ett skott.

#80 Hur många bärplockare då? Visa gärna? Skulle sånt hänt brukar det stå i media rätt snart.

Under den första veckan älgjakten är, kan inte jägarna få ha den? Ni har ju resten av året att vistas i sogen. Vissa områden har längre jakt i och för sej, men oftast är första veckan mest intensiv. Ha kontakt med jaktledaren och ha en sanasad dialog så är det nog inga problem. Det finns något som heter allemansrätt. Och om dom satt upp en skylt med jakt pågår så är det en omtanke om dej och inget annat. Sätt på er en färgglad mössa eller väst och prata högt. Då blir killarna i skogen förvarnade att ni kommer. Min man och deras lag satt ute i skogen när det dök upp en massa orienterare mitt ute i skogen. Alla blev lika snopna. Där hade en kommunikation brustit ordentligt kan an ju sägaFlört

Man är alltid ansvarig för det man gör. Även du.

Ett skott man inte lossar behöver man aldrig ångra. Jösses, tror ni folk är ute i skogen och skjuter hej viltSkrattande OM ni tror det,  så förstår jag att ni är oroliga. Visst har det hänt olyckor. Det gör det i trafiken också och överallt där vi vistas och varje gång är en tragedi i sej.

Ammunitionen är svindyr och den slösar man inte på, så man ser väldigt gärna till att man träffar. Men det kan ibland bli en rickorschet vilket är riktigt olustigt. För er som inte vet vad det är, så är det om kula går igenom djuret och träffar en sten och ändrar riktning. Tyvärr har det då hänt att en hund kommit i vägen. Men det är inget man gör genom slarv utan en ren och skär olycka. Man kör ju inte på någon med bil medvetet.

[Moa-]
1

Doglovers; har ingen siffra på exakt antal skott riktade mot människor, ett flertal under de senaste åren, en är en för mycket. Exempel; här, här och här, den sista länken innehåller ett flertal exempel.

Jag håller mig som sagt ifrån skogen första helgen/veckan, dock anser jag att jägare skall ha sådan koll på vad de skjuter mot att det ej skall behövas. Det är dessutom svårt (omöjligt?) att skylta vid samtliga vägar/stigar in i en skog.

Ja, jag är ansvarig för vad jag gör, har jag sagt något annat? Däremot om någon annan skjuter mig/mot mig, så är det den personen som bär ansvaret.

Har det hänt att "någon" hund kommit i vägen? Hmm, ett ganska stort antal, och då vet ni jägare trots allt om att de finns där. Ni slarvar och är obetänksamma när ni skjuter hundar! Skulle däremot vargen attackera en hund så är det en katastrof? Något jag absolut inte kan förstå! Det är dennes naturliga beteende att jaga för att få mat, människan gör samma sak av nöje, skillnaden är att vargen inte förstår att hunden är "otillåtet byte"…

"Av vargangreppen på hund inträffar ungefär 80 procent under jakt." (Källa) Håll reda på er hund så minimeras ytterligare de redan små riskerna.

Grodan
0

#77 Ojdå. Vad är det som händer när hund och varg möts egentligen? Om en varg som inte är i sitt revir attackerar en hund, vad triggas den då av? Vad är det som händer?

Det står att läsa mellan raderna att inte alla vargar dödar tamdjur, samt även att när en vargflock förstått att hund är mat (dumt uttryckt förlåt) så kommer de att fortsätta döda hund. Så frågan är alltså, kan en hund komma levande från ett möte med varg?

Disney har nämnts här ovan. Finns det några sanna historier där hund och varg kommit överens? Nu alltså tamhund typ boxer möter vild varg.

Mobba mig inte för dumma frågor. Dumma frågor kan ofta öppna till intressant debatt…Flört

[Moa-]
0

Grodan; ett fåtal gånger så har en hund överlevt en vargattack, antal möten som ej inneburit slagsmål/attack dem emellan finns av naturliga skäl ej dokumenterade…

Disney var som jag tolkade ett exempel på hur man framställer "stora stygga vargen".

[Doglovers]
0

Tack för länkarna. 2 kunde jag tyvärr inte öppna men jag utgår ifrån att det står likadant i dom. Intressant läsning.

Jag kan på heder och samvete säga att jag aldrig kommer skjuta någon hund i skogen.

vallhund
3

# 79

Du svarar inte på frågen ang elaka, djävulusiska vargar, du skriver "Problemet är att du inte kan veta särskilt mycket om vad som händer i vår omvärld hur ofta som varg angriper  hund,tamboskap,annat vilt eller människor och det få vi i tråden ha överseende med."

Du har uppenbarligen missat att jag haft får som tagits av varg.

Du sysslar med översitteri, typ lilla du, lilla vän. återkom när du har fakta.

Björnidet
0

Moa.

Jag vill börja med att inga jägare skjuter hejvilt kringom sig, då är de inte jägare utan beväpnade idioter som leker vilda western i skogen, sådana personers framfart skall inte belasta jägarkåren som är ett ansvarigt släkte vars uppgift är att göra viltvård och ta bort djur som inte främjar avel m.m.

Att avlossa ett skott mot ex: älg är ingen konst, att se vad du skjuter på är lika lätt om man inte har skygglappar eller är blind.Har man suttit på ett älgpass och väntat då en älg plötsligt dyker upp så ser man skillnaden på om det är en häst,ko,åsna eller vad det nu är som står framför en.

Under mina år i älgskogen har det blivit många älgar som fallt för mina skott och aldrig under de skottillfällen har jag behövt tveka på vad jag skjuter mot för vilt. En älg är en älg och inte en häst eller annat. Sedan jag började jag 1966 har jag fällt 34 st älgar i både norr och västerbotten och skulle jag ha varit tveksam då skjuter jag inte vilket har hänt.Sitter man tyst och inte skramlar med kokkärlen så får man älgen mycket nära, de älgar jag skjutit har varit på mellan 40-100 meters avstånd och då kan säkra skott avlossas.

För att avlossa ett skott med en älgstudsare måste man veta vad målet är. Sedan kan det hända att kulan går rakt igenom älgen och i nästan oskadat skick fortsätt väldigt lång bit. Träffar en sådan kula en människa så är det adjöss med den personen, därför är det mycket viktigt att folk tar reda på vart det jagas och visst alla har allemansrätten att stödja sig på i alla lägen. Vad jag vill ha sagt är att de som skall ut i skog och mark under älgjakten skall höra sig för vart det jagas och det är för deras egen säkerhet.

Om en människa befinner sig 100 meter bakom en älg och kulan gått rakt genom samt fortsätter i riktning mot personen i skogen då förstår man att det är farligt att vistas just där under jakten.Den som avlossar skottet kan omöjligen veta att det står folk bakom, de jaktkamrater som sats ut på pass sitter så att ingen risk finns för vådaskjutning.

Vid flera tillfällen har jag haft bärplockare omkring mig på passet och då blir min åtgärd att byta pass för där kommer ingen älg.

Samspel mellan de som inte jagar och de som jagar är ett måste under hela höstjakten, för att upplysa skogsvandrare,bärplockare och andra som besöker skogen just då sätter vi ut skyltar att jakt bedrivs för att folk skall få veta att det inte är riskfritt att vistas där och det  för deras egen säkerhet.

Olyckor kan givetvis hända men iaktar man försiktighet med det vapen man har i handen, ser till att man inte skjuter mot mål som är otydliga och att det finns kulfång bakom,då är risken mycket liten att en olycka skall hända.Kulfång kan vara en skog med många träd som i de flesta fall då man skjuter mot älg.

Sedan skriver du att jag inte får skjuta ett statens rovdjur som attakerar och biter min hund!!!??? Den dommen skulle jag vilja se där en jägare blivit dömd för att ha skjutit ett sådant. En jaktkamrat till mig var ute och jagade fågel(orre och tjäder) med sin norrbottensspets, när han kommer fram till ett hygge ser han hur en örn slår hunden och lyfter den c:a 10 meter över marken, Åke som han heter skjöt omedelbart örnen som blev liggande på hygget stendöd. Efter ett tag kom två vandrare förbi och såg örnen där den låg, de ringde till polisen som kom dit och tog örnen med sig. Åke åkte raka vägen till djursjukhuset med hunden som hade en del av maginnehållet hängande utanför kroppen, hunden klarade sig men blev totalförstörd som jakthund. När han åkte ifrån djursjukhuset besökte han polisstatioen i den stads han var,och anmälde vad och var han skjutit samt varför,örnen blev skjuten.En utredning inleddes och den lades ner just därför att han försvarat sin egendom, hunden i detta fall.

Slutligen vill jag påminna dej om att om ett vådaskott dödat en människa som i ovanstående fall är det mycket svårt att få den som avlossat skottet fälld för brott, rätten måste kunna påvisa att skottet avlossats uppsåtligen för att vådaskjuta personen som fanns bakom älgen.Sedan skrev du att man inte får skjuta över en grusväg! var står det i lagboken måntro, det har jag inte hittat i vare sig jaktlagen eller jaktstadgan.

indra-bus
0

Jag gorde en jämförelse på vad du säger att stora stygga vargen gör för att få mat eller försvara sig.

Gör människan för nöjes skull. Vi hittar på konflikter mellan djuren o tittar på. De är ont.

Björnidet
0

Vad menar du med det.Jag kan inte förstå vad du åsyftar, vill du förklara ditt senaste inlägg mera.

[Moa-]
4

Björnidet; domaren måste ej påvisa att den som vådaskjuter/dödar en människa har ett direktuppsåt utan som lägst ett likgiltighetsuppsåt, vilket innebär att om du kan misstänka följden av handlingen och trots detta fullföljer.

Länk till en artikel om en man som dömts till 6 månaders fängelse för att ha skjutit vargen som fällt 10 av hans får. En länk till en artikel i Aftonbladet (långt ifrån min favorit "källa" men innehåller många exempel med jaktbrott och påföljder).

Vissa jägare är "ansvarsfulla" andra är det inte. Jag anser inte att skjuta friska djur är den mest ansvarsfulla versionen av viltvård utan jag föredrar naturens selektivitet där de svagare generna sorteras bort.

Att du ej får skjuta över en grusväg vet jag ej vart det står, det är en regel jag är uppvuxen med och har lärt mig den vägen. Om det är praxis eller står i någon stadga har jag ej aning om.

Jag anser dock att det är en märkligt att du anser att du har "rätt" att ta risken att skjuta om du vet att en människa som står 100 meter längre bort kan bli träffad och i värsta fall dödad av ditt skott. Ett sådant uttalande gör att i min värld så är du ej lämplig att bära vapen.

Björnidet
0

Jag ögnade igenom artiklarna du länkat till, den som fått sina får rivna är det synd om, dels för fåren och dels för att han skall skaka galler för att ha skyddat sin egendom. Hade han kunnat påvisa att han skjöt för att det fans fara för eget liv så hade nog dommen blivit annorlunda.

Skulle det dyka upp en varg som anfaller min hund så kommer ju hunden till mig eftersom han har ett snävt område han genomsöker och även om han stött vilt vilket är vanligast så kommer han och sätter sig bredvid mig. Skulle då en varg anfalla så vet jag ju inte om det är hunden eller om det är jag själv som är bytet, därför tar jag nnog det säkra före det osäkra och skjuter vargen.

Jag har som jag skrev i mitt förra inlägg jagat i många år och vi sätter aldrig ett älgpass på sådant sätt att man kan skjute efter en väg, just därför att det inte sägs vara lagligt, däremot så skjuter vi över vägen och självklart med visshet om att det inte kommer någon efter den.

Då man sitter på ett älgpass är det omöjligt att veta om det vistas folk i slutet av en skjutgata som huggits upp, därför så kan man aldrig veta säkert att det är fritt eller om det är någon där. Det var just därför vi sätter ut skyltar som talar om att älgjakt pågår. Vi sätter dem så att alla infartsvägar i området, rågångar och stigar som går in i området är uppskyltatde och detta för säkerhetens skull.

Det har förekommit att någon har rivit ner skyltarna och kastat in dom i skogen eller tagit dom med sig vilket är oansvarligt av den som gör det.

Då det gäller älgjakt är det oftast förekommande att jaktlaget bestämmer demokratiskt vilka djur som skall skjutas och detta med tanke om viltbeståndets livskraftighet. Självklart kan det bli fel men det händer inte ofta.Ibland har länstyrelsen bestämt hur stor andel som får vara kor eller tjurar som får skjutas vilket har visat sig bli fel i vissa områden.

Björnidet
0

Glömde svara på ditt första stycke.

Ingen skjuter väl mot älg för att uppsåtligen skada eller döda en människa som befinner sig bakom, då är det ju självklart att man håller inne skottet för ett inte avlossat skott kan man aldrig ångra.

Är man så likgiltig och inte tänker på följderna om man vet eller misstänker att folk finns bakom en älg då har man inte i skogen att göra alls.

Här i Norrland har vi mycket stora skogsområden och där jag jagar är det rätt oländig terräng som har bra kulfång i slutet av våra skjutgator, för det kan man aldrig garantera att en kula som kanske inte tagit i älgen får en rikoschett så att kulan drar iväg åt helt fel håll och då skada någon.

Skulle det vara så att det händer kan ju inte skytten belastas för, det ä'r en olycklig olycka som självklart inte är meningen skall hända. Jag kan inte tänka mig att det finns jägare som inte tänker på detta  med bra kulfång och håller inne skottet om det inte finns bra sådant, jägare som struntar i den säkerheten skall inte vistas i skogen med vapen i hand.

Du skriver om att de svagaste sållas bort automatiskt och helt av sig själv det händer ändå fast det jagas varje år. Här i vårt område har vi rådjur och där ser man det bäst, de svaga klarar inte vintrarna här uppe. Därför har vi i vårt jaktlag matat rådjur varje vinter så att de skall klara sig och inte svälta ihjäl, förra vintern köpte vi 6 ton foder som lades ut till rådjuren i området. Detta har medfört att sedan vi började med det så har stammarna vuxit sig kraftiga med bra föryngring varje år. Vi har inte hittat ett enda rådjur som dött av svält i vårt område de senaste fem åren. Däremot så har vi hittat rivna rådjur som både lo och järv tagit och eftersom vi inte har något vargrevir här ännu så vet vi att det inte är vargen som är boven. Däremot om vargstammen får fritt spelrum och etablera sig med stora flockar även här så är det mest troliga att de kommer att riva djuren vid foderplatserna.

Därför är vårt förslag att det skall finnas som mest 150 vargar i sverige, övriga skall tas bort.

db-2
3

Nu haglar det väl en väldig massa dumheter från båda håll. Att Björnidet och Doglovers förefaller vara lika inskränkta och ovilliga att ta till sig fakta som gammelstötarna i mitt eget jaktlag står väl rätt klart. Jag hörde, läste ngt en gång spm min svågers brorson hört läst i en skandalblaska är sanning - NOT.

Fakta och statistik struntar man i eller hävdar att kompetensen hos dem som utför forskningen inte existerar för man vet naturligtvis bättre själv - nej naturligtvis inte, de som utför forskningen gör det från en helhetsbild medan övriga ser det från sin snuttifierade del.

Tyvärr förekommer detsamma från vargförespråkarna med väldigt mycket tyckanden och felaktiga fakta.

Jägare över lag är ansvarsfulla, fyllor tillhör - tack och lov - huvudsakligen det förgånga, andelen vådaskott på människor är obefintlig (risken att hunden blir tagen av en varg är betydligt större).

Vargen som jägare går inte på strupen, den tar den del av djuret som är lättast att få tag, ben, buk, bakdel eftersom den helt enkelt inte är tillräckligt stark att fälla större byten direkt. Till skillnad från stora kattdjur som oftast kväver sina byten.

Självklart leder det till att ett antal djur dör en plågsam död i skogarna. Men det är en del av naturen allt är inte som Disney där det är vackert, fint och slutar lyckligt.

Vi hundägare måste ta vårt ansvar när vi vistas i vargområden. Ha hunden kopplad eller riskera att den blir tagen, tycker inte jag är speciellt konstigt. Att jakthundar möter en större risk är självklart, men de flesta jakthundar stryker med i trafiken, allt är en kalkylerad risk. Självklart skall inte vargen decimeras pga det.

En vargpopulation på 150 djur är på tok för liten med de inavelsproblem som finns redan idag. Populationen måste öka för att vara livskarftig på sikt och nytt blod behöver tillföras.

[Doglovers]
2

Att det är friska djur som tas ur skogen får jag verkligen hoppas. Några sjuka djur vill jag inte stoppa i frysen. Vi jagar för att få ekologiskt, klimatsmart, miljövänligt och oftast närodlat kött. När man sätter upp pass så kollas skjutriktningar. Olämplig riktning brukar markeras med massor av röda markeringar. Jag brukar jämt säga åt folk att sätta på sej färgglada mössor. Dom syns långa vägar även vid grått väder. Eller västar. Jag har både en mössa och väst när jag går i skogen då jag vill synas ordentligt. Är inte orolig för skott, men jag vet att när dom ser mej gör dom "patron ur" eller bryter bössan.

Björnidet
0

# 93. Vad vill du ha sagt med din text i första stycket?

Andra stycket skriver du om kompetens, visst finns det kompetens utanför forskningen också annat vore väl konstigt. Beträffande fakta och statistik skall man nog skilja på de två sakerna för de har inget med varandra att göra.

Det finns tre lögner och det är "lögn, förbannad lögn och statistik". Statistiken är inte en rättvisande kompass för ex. vargstammens härjningar, däremot så finns det många reportage och jägares utsagor om detta vilket jag anser vara mer rättvisande än statistik. Den statistik som finns att läsa är så snävt redovisad att den blir en lögn.

Och vad är det som är enbart tyckande i det som skrivs av oss. Du säger också att vargen inte går på strupen,vill du vidareutveckla det. I de fall jag sett vargdödad ren och älg så har vargen bitit både i benen och till sist i strupen vilket dom också äter ifrån.

Fyllor är bannlyst i jakt, kan man inte hålla sig nykter så skall man inte gå ut och jaga, vi lever i 2000 talet och inte i början av 1900 talet.

Kan man stanna vid 150 varg så är det inte svårt att tillföra gener som motverkar innavel. 150 varg tycker jag är fullt tillräckligt om vi jägare skall kunna sköta stammen på ett bra sätt. Du återkommer till disneyland lite nu och då, vad du bör veta är att det är inte disneyland i skogen där vi jagar, disneyland tillhör sagornas värld och tänker man så, då förstår man mångas svar på inläggen jag gjort vilken värld de befinner sig i.

Jag är ganska övertygad om att skulle vargstammen få öka till säg, 4-500 individer då skulle vi få se på en yjuvlakt som inte går av för hackor. Skjut,tig och gräv blir nog mera vanligt då.

db-2
6

#95 orkar inte riktigt med dig. Läsförståelsen är minimal vet inte om du försöker svara på mitt inlägg och i sådana fall på vad i det?

"lögn,.." är de argument personer som jag redan beskrivit oftast använder sig av. Ids inte förklara mer. Du vet "kasta pärlor för…"

Allt av vad du skriver är tyckande! redovisa fakta eller så är det just tyckande… OBS fakta är INTE anekdoter!!!

Vargen går mot strupen - nu var det läsförståelse igen. Var är skillnaden i din egen text?

Fyllor - läs om läs rätt.

En population på 150 är samtliga fristående forskare överens om är för liten för att motverka inavel. Var bör man lägga störst tilltro på dem eller Dig?

Disneyland - läs om, läs rätt!

Tjuvjakt - kännbara straff, inte bara böter utan permanent licensförbud ordnar nog det.

[Doglovers]
1

#93 Du och jag haft lite smågräl, men jag måste säga att det du skriver stämmer in väldigt bra. Man jag kände mej väldans så gammal när du jämnför mej med dom gamla stötarna i ditt jaktlagFlört Måste få förklara mej, då jag inte kan länka. Det är någon "klient" som inte är rätt installerad i min nya dator. Därför kan jag bara återge vad jag hört och läst. Men fakta är det och källor finns det.

Det jag vill åt i tråden är alla lösa hundar som riskerar bli vargkäk. Släpper man sin hund medvetet i ett etablerat vargrevir, jaa då får man nog stå för konsekvenserna också. Men som vanlig svensson, gå ut och rasta sin hund på gårdplanen medans man släcker för hästarna till exempel. Eller när man går ut och plockar in några vedpinnar, och hunden blir tagen mitt på gårdsplanen. Det är sånt jag tycker är så tråkigt. I en tråd som skapades för ett tag sedan så tog dom upp detta med att rasta sina hundar utan koppel, och flertalet hade sina hundar lösa. Nu är nog dom tiderna snart slut.

150 individer är nog för lite för att stammen ska hålla sej frisk, men 700 är i grövsta laget. Allt jag vill är att kunna leva normalt ute på landsbygden där vi även har våra arbeten och försörjning. Och kennelverksamhet.

Och som jag hela tiden har sagt, så är jag ingen vargmotståndare. Tycker nog mer synd om vargen då det är rena djurplågeriet med allt dom får gå igenom i forskningssyfte. Tänk på det alla ni som är emot plågsamma djurförsök.

Björnidet
0

#96.

För det första vill påpeka för dig att du skall sluta med dina kränkande uttalanden om mina och doglovers "läsförståelser" den vet du inte ett dugg om och därför tycker jag att du bör knipa igen brödtuggen om sådant.

Att inte du orkar ge dig in i en debatt om varg då finns det bara ett sätt och det är att GÖR DET INTE du kommer inte att palla.

Du skriver också detta med att varg inte går mot strupen, vad menar du annars än just det.Varg är en listig, skygg och elak jägare och hans bästa vapen är att bita sig fast i strupen för att få bytet att förblöda. De djur jag sett hade den ena ett bett i bakbenet och den andra hade endast bett i strupregionen. Dessutom finns det bilder på vargfakta.se som visar en älg som angripits, titta på den så du också får information.

Vad jag kan konstatera är att du har inte sett i verkligheten ett vargrivet djur och det får man ta hänsyn till när man svarar, därför rekomenderar jag att du tittar på vargfakta för bilder ljuger inte alltid.

Disney vet jag är en fantasivärld så det behöver jag väl inte upprepa, vad jag menar är att jämföra vilt med händelser i disney är inte relevant och bör undvikas här eftersom det handlar inte om lyckliga slut som i disney.

Sedan till sist skall du inte anklaga någon för att det han skriver är  "tycknaden och felaktig fakta" då du själv inte i ett enda inlägg kunnat bevisa motsatsen. Tyckande är det många här som använder i sina inlägg mycket riktigt och om någon kommer med mer faktauppgifter så är det inte fakta helt plötslig bara för att man själv tycker annorlunda.

Ni handlar inte tråden om varken dig eller mig, den handlar om varg och det är den vi skall diskutera, sådana som inte vill ta till sig uppgifter som redovisas oavsett om det är självupplevt eller att källan varit reportage från andra länder där varg finns i mängder och folk som har blivit bitna,dödade, husdjur som angripits eller vad det nu må vara. Har du en annan uppfattning om vargen och inte kan ta in informationen då finns det ingen anledning att bemöta med inlägg som jag nu gjort med dig.

Sabina-74
2

#95 Disney i detta fall tror jag syftar på ditt inlägg där du kallar vargen för "en elak jävel". Det är lika illa att tillskriva djur negativa mänskliga egenskaper som positiva, eller "snuttifiera/disneyfiera djuren". Djur gör, de kan inte göra rätt eller fel enligt mänskliga regler och normer, de kan endast leva enligt naturens regler. Att kalla vargen elak är att lägga ett ansvar på den som den inte har, kan vara medveten om eller som den kan tänkas omvärdera.

Karmatarerskanise
2

Påminner om att vi INTE ska gå på personer inne på den här sajten.
Om vi inte kan vara trevliga hädanefter så låser jag tråden. Och det vill jag inte.

Så snälla, vi kan väl vara trevliga mot varandra även om vi inte gillar varandras åsikter.

[Moa-]
1

Doglover; om du endast jagar för att få mat i frysen så kan ni jägare sluta då också att tala i termer om att jägare skulle ägna sig åt naturvård/viltvård.

db2; du skriver "Jägare över lag är ansvarsfulla, fyllor tillhör - tack och lov - huvudsakligen det förgånga, andelen vådaskott på människor är obefintlig (risken att hunden blir tagen av en varg är betydligt större)." Vad syftar du på med det? Ingen har jämfört risken att en människa blir skjuten med risken att en varg skulle ta en hund? Den jämförelsen verkar extremt meningslös i mina ögon…

Björnidet; ja, skulle hunden sitta fot när vargen attackerar (påvisa gärna ett fall när detta har hänt, jag ser den risken som något som ej går att mäta i promillen) så skulle du utan tvekan kunna hävda nödvärn och gå straffri.

Du skriver ”…och vi sätter aldrig ett älgpass på sådant sätt att man kan skjute efter en väg, just därför att det inte sägs vara lagligt, däremot så skjuter vi över vägen och självklart med visshet om att det inte kommer någon efter den.” Jag tycker att det känns extremt tvetydigt och förstår inte vad du faktiskt menar…

Angående skyltarna, skyltar ni så är det jättebra, men det är även med ett tappert försök svårt att lyckas täcka alla möjliga ingångar i en skog.

Gällande urvalet så anser jag fortfarande att det är det naturliga urvalet är att föredra, då de äldre, sjuka eller skadade djuren stryker med först. Inte en jägare som vill ha en tolvtaggare som trofé. (Observera att jag inte skriver att det är så som du personligen går tillväga, vissa gör det dock.)

Jag anser att den som avfyrar ett skott bär ansvaret för det skottet, sedan kan de finnas vissa förmildrande omständigheter i vissa lägen. Att sedan fel människor ibland befinner sig på fel plats/position kan hända i alla situationer (t.ex. poliser, läkare och politiker) dock upplever jag personligen att ni jägare har en överrepresentation av fel personer med ett vapen i hand.

Personligen så anser jag att det är fel att mata djur för att sedan ha något att skjuta på, de svagare skall där sorteras bort och de mest livskraftiga individerna överleva och få fortsätta leva utan inblandning av jägare. (Naturen sköter natur-/viltvårdandet bäst själv om balans får uppstå.)

Jag anser att varg, lo och järv har solklar rätt till vilt före er jägare, ni kan lösa er utfodring på andra sätt, vargen svälter utan kött. Därmed att säga 150 vargar är idiotiskt och själviskt, det skulle bidra till många fler problem än de skulle lösa. Hur gick det sist vi hade en svag vargstam och fick sjuka individer, ju då förlorade vargarna sin naturliga respekt för människan och blev farlig på riktigt. (Inte som idag enligt diverse sägner och osäkra källor.)

Varför vill ingen utrota vildsvinen som förstör mark, både skog och åkrar samt dödat flera hundar än vargen? Jag kommer aldrig att förstå vart varghatet kommer ifrån!

Björnidet
0

Jaha moa nu börjar jag om igen.

Att mata rådjuren i vårt jaktvårdsområde gör vi för att de skall klara den svåraste tiden på året. INGEN i vårt jaktlag jagar rådjur över huvudtaget. De djuren vi har på marken får vara ifred och vi har utlyst jaktförbud på rådjur.Det enda rådjur som skjutits/avlivats är ett som en skidåkare hittade på ett snöskoterspår helt utmärglat och steg inte upp fast han petade med skidstaven i det för att få det att stiga upp. Tyvärr så fick jag den otrevliga uppgiften att avliva det djuret, rådjuret orkade inte fram till vårt foderställe.

Självklart är den som avlossar ett skott ansvarig för skottet men som du säger finns det förmildrande omständigheter i om en olycka är framme och någon blir skadat som inte jägaren sett eller vet om.

Du har säkert hört talas om "ingen rök utan eld"jag kan förstå att det finns folk som inte vill tro det som skrivs om olika djur, inte bara vargen och eftersom vi i sverige har liten erfarenhet av vargen så blir det ju att hämta information ifrån andra länders reportage.Visst kan det förekomma att det berättas skrönor det förnejar jag inte men som sagt "ingen rök utan eld"

Då det gäller rätten till kött så vill jag inte hålla med dig om att varg.lo,järv m.fl. skulle ha större rätt tilll det än oss människor. Om du även menar de som förder upp djur som rivs av rovdjur så blir det ju ohållbart för den som föder upp djur till slakt. Det skulle vara en paralell med att någon kapar den lön man får från sin argetsgivare eftersom djuruppfödaren livnär sig på djuruppfödning. Samma sak är det med om man håller en rådjurspopulation vid liv med att mata upp dem så att de klarar sig och att de efter det blir rivna av ett rovdjur, tycker du inte att liknelsen är slående, vi gör det ju för rådjurens skull och inte rovdjuret.

Självklart så accepterar de flesta jägare att rovdjuert måste leva och deras huvudsakliga föda är ju kött, problemet är att de nöjer sig inte med bara vilda djur det river även tamboskap(bondens lön)

Då det gäller tolvtaggare eller ej så är det ju så att i allt som det finns intressen i finns det fanatiker och de vill fälla så stor tjur som möjligt. Tittar man på vad länstyrelserna ger ut för rekomendation så ser man ofta att det skall skjutas 60% tjurar och 40 % kor, kalvar är idag fritt att skjuta.Vi har i flera år totalfredat kalvar som följer med en ko och har hon två kalvar får endast den ena skjutas, detta för att skydda kon som är vår garant för fler älgar i området nästa år. Skuter man kalven då kon bara har en kalv då är ju kon sedan skjutbar vilket vi vill förhindra med vårt förbud.

[Moa-]
0

Björnidet; gällande ingen "rök utan eld" eld så svarar jag häxprocesserna, jag tror att det räcker så.

Nej, jag ser inte liknelsen. Har du får och inte stängslar ordentligt så får du dela med dig till rovdjur, så enkelt är det. Däremot skulle det kunna finnas hjälp och mer bidrag att få för att stängsla rätt. Jag är inte av åsikten att människan har rätt till allt i alla lägen, vi är flera som skall dela på jordens resurser, människan har förmåga att anpassa sig, det har ej de andra rovdjuren.

Om jag som banktjänsteman inte låste när jag gick hem på kvällen utan lämnade dörren på vid gavel så skulle många anse att jag fick skylla mig själv om det under natten försvann tillgångar, rätt eller fel kan ju diskuteras… Människan har ett konsekvenstänkande och är medveten om ditt och mitt, rätt och fel, detta vet inte rovdjuren/vargen ändå skall vi kräva att dessa skall kunna leva efter våra regler och se skillnad på mat och mat?

Jag kan inte säga att jag anser att ni skall mata rådjur endast för sakens skull, vad är det bakomliggande syftet? Ett eller två år med extrema förutsättningar, men för alltid? Nja, då är det nog inte en lämplig plats för rådjur att bo på.

Mantissa
0

Är det någon som har lantbruksdjur här och som har utnyttjat de frivilliga insatser som finns i form av stängslingshjälp? Vet att svenska rovdjursföreningen brukar sammla ihop ett gäng och dra ut där det finns önskemål om hjälp.

[Doglovers]
2

Moa Om du läser lite av mina tidigare inlägg så ser du all viltvård vi utför. Hur gör du? Kan vara lite kul att utbyta lite ide'er. Du verkar veta en hel del om det här. Berätta gärna. Vi sår bland annat viltåkrar och det som jag även tidigare skrivit om. Och "våra" djur äter ekologiskt också. Om dom håller sej till våra marker och grannarnas, vill säga Mantissa, det var ett superfint initiativ, då det tar en sabla tid att stängsla. Hoppas då att djurägaren fått bidrag från staten till stängslen. Många gånger har det varit slut på pengar. Utgifterna blir ju bara högre och högre för varje år.

[Moa-]
2

Doglovers; hur gör jag med vad? Om du anser att du endast jagar för att få mat i frysen kan detta ej anses vara viltvård/naturvård, ditt ensidiga syfte är ditt eget välbefinnande ej att naturen skall balanseras. Jag skulle vilja påstå att vilda djur som äter fritt det naturen erbjuder utan inblandning från människan äter ytterligare ett snäpp mer ekologiskt än de som äter det ni "utfodrar" dem med.

[Doglovers]
1

#106 Jag undrar hur du gör med viltvården? Du verkar så insatt och jag är hemskt glad att få lite nya ideèr från andra.

Jaga endast för att få mat i frysen har jag nog aldrig påstått, då måste du misstolkat mejFlört

Vi håller mycket på med viltvård. Och då vi odlar ekoloskt så får ju dom vilda djuren med av det när dom betar på åkrarna och även av vårt ensilage vi lägger ut vintertid.

db-2
3

åldersmässigt åkte Du väl i ärlighetens namn med av bara farten (annars blir jag ju tvungen att räkna in mig själv med stötarna i laget).Skäms

Nej jag vill heller inte vara orolig att släppa ut hunden på tomten. problemet är ju att det alltid kommer vara någon som bor i ett vargrevir. Så hur löser man det? Jag ser bara en lösning och det är att vi anpassar oss.

700 individer är med största sannolikhet i mesta laget om de inte börjar sprida sig över större områden. Ett av de största problemen idag är ju bristen på nyetableringar, vilket leder till att vissa områden är mycket vargtäta.

Tråkigt att Du tycker konstateranden är kränkande, var naturligtvis inte min avsikt, precis som Ditt "lilla vän" naturligtvis inte är det.

En debatt kräver ett ömsesidigt diskussionsutbyte. Det har min INTE med personer som upprepar samma hittepå argument 30ggr.

Vargen är en oppurtunist den biter där den får tag. Nej jag har inte sett ett vargslaget djur i verkligheten. Det finns dock mängder med naturfilmer (även på nätet) där varg slår byte. Googla och studera.

Disney fick Du delvis förtydligande från i #99 vad det gäller Din del i att förmänskliga ett djur. Vargen är INTE elak , för att vara det krävs en tankeprocess som inga djur klarar av. Men det handlar också om att man inte ska förmänskliga vargen åt andra hållet, vilket också förekommit i inlägg.

Fakta är de officiella rapporter som finns i vargfrågan, inte vad Du och Dina meningsbröder vill tycker. Eftersom Du inte accepterar de officiella rapporterna/forskningen så är det Din sak att motbevisa dem. Det är INTE min sak att tvingas motbevisa icke fakta. Vi är där nu igen; Forskning = Bra! Hörsägen/hittepå = dåligt!

Tror jag i ovan svarat på Ditt sista stycke…

Ungefär som Din jämförelse med häxprocessernaCool

[Doglovers]
0

#101  Nu ska jag förklara vad vargforskaren sa till mej igen. "Vargen dödar inte bara sjuka gamla djur utan stora friska älgtjurar i sin bästa ålder…"

Att man ställer pass vid vägen är ju för att få ett så bra och säkert skott som möjligt. Och det måste väl ändå vara lagligt då det står vägpass överallt i skogarna längs med vägarna. Och sitter man högt på ett pass så går inte kulan ner mot en person eller bil utan in i skogen. Om du inte riktar bössan direkt ner i backen.

Och så är det väl valfritt vad vi väljer äta eller…. Du har gjort ditt val och vi vårt valFlört

Och nu har ju tråden tappat tråden så att säga, så jag kommer nu be Hera att låsa den.

Tack alla för en trevlig disskusionsstundSkrattande

Om ni vill starta en ny tråd om jakt så finns en jakt grupp här. Där kan vi snacka lite om jakt med hundar om ni villObestämd

Björnidet
0

Moa, fattar du inte vad som menas med "ingen rök utan eld", det är den enklaste förklaring varför det röker från ex: en brasa. Detta har inget som helst att göra med häxprocesser, det är frågan om att något har hänt och det talas om det,skrivs om det och forskas omring det, tydligare kan jag nog inte förklara "ingen rök utan eld". Något har tydligen hänt och det redovisas.

Man kan också jämföra rovdjurangrepp på privat egendom med att en bankrånare rånar din bank på alla pengar och att ni blir utan lön, tänk efter vad det skulle bli för ramaskri då. Nu är det så att rovdjur inte rånar banker och tar banktjänstemännens löner, den som rocdjuret rånar är den som bedriver tamdjursuppfödning med att förstöra(döda) den möjlighet uppfödaren har som chans till sin lön, skillnaden är faktiskt noll mellan banktjänstemannens lön och bondens lön,båda skall leva av det som de får i inkomst. Har jag förklarat mig tydlig nog nu för att du skall förstå? Jag ser nämligen en likhet vilket du sadfe att du inte gjorde.

DU SNACKAR OM INHÄNGNAD?????? Som alla uppfödare vet så hjälper det inte med "inhängnad av djur" för att mota bort rovdjur, kan de inte hoppa över,krypa under, då gräver de sig in.

Jag blir bekymrad då du inte förstår att vi inte matar rådjur som mat till varg, vi tycker synd om djur som svälter och vill att de skall finnas i vår fauna för de skadar ingen med sin närvaro.

Att avgöra vart det är lämpligt att bo för ett rådjur är nog varken du eller jag kapabla om att avgöra. Rådjur liksom andra djur vandrar och sprider sig över landet och det bestämmer dom själva, det gäller då både föryngring och vart dom skall ta vägen de bestämmer. Ingen mänsklig hand har planterat ut rådjur med tanke på deras gener för att motverka inavel det klarar djuren själva. Sedan beträffande rådjur i Norrbotten så är de både större och kraftigare än rådjur i mellansverige och söder om beroende på att vi matar dom den svåraste tiden på året.

Självklart skall vi alla på jorden dela på de resurser som finns men det går inte till på det sättet vi delar inte lika långt därifrån. Då det gäller människan som man tycker skall kunna dela lika så finns det verifierat att vissa områden på jorden svälter medans andra går omkring med sina pösmagar och är egoistiska"rör inte min egendom". Samma sak gäller i djurvärlden det går inte att förneka.

# 106.

Kommentar till ditt inlägg.

Vissa äter kött och mår gott av det och vissa äter upp maten för kaninerna och mår gott av det. Varje människa har rätt att bestämma hur de får mat till frysen likväl som en gröngräsätare har rätt till att odla och frysa in avkastningen, skillnaden är noll.

# 109.

Du har fullkomligt rätt i att vargen ger sig i första hand på friska djur precis på samma sätt som att människan inte vill äta sjuka djur.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Till tråden igen:

Att det som en del tror att det är ofarligt att gå med hunden i koppel i ett vargtätt område är rent NYS. Om de tror det kan dom ju besöka ett vargtätt område, då menar jag vargtätt och promenera med hunden där kopplad som sig bör. Jag skulle vilja se deras reaktion om vargen visar sig framför dem med ett morrande och sänkt huvud berredd till attack, vad gör de då, springer dom 100 meter på 0,5 sekunder eller låter dom vargen anfalla. det är nog en fråga ingen kan besvara med sanning.

[Moa-]
5

Björnidet; och jag påpekar att häxprocesserna trots det ägde rum, antingen så förkommer "rök även utan eld" eller så tror du att det finns häxor som förtrollar boskap? Många rykten och sägner uppstår ur intet eller med en extremt låg sanningsgrad.

Nej, jag håller fast vid att jag ej ser likheten. Vill du vara säker på att ingen "stjäl" din egendom så får du lägga ned resurser på att skydda den. Vargen är ett naturligt hot som tamdjursägare, vill dessa inte dela med sig till vargen så sätter de upp riktiga stängsel. Att tro att en vild varg ej skall riva rådjur i skogen är ju bara dumt! Att det skall komma från en jägare går ju inte ens att kommentara, vargen lever på kött, vargen kan omöjligt förstå att du har matat djuret och därmed anser dig har mer rätt till det? (Vilket jag fortfarande aldrig kommer att anse att du har.) Har jag en butik så försäkrar jag den, mitt hem har jag försäkrat, låser dörren när jag går hemifrån och bor jag i ett riskfyllt område så jag jag även ett hemlarm, svårare än så är det inte. Det som jag är rädd om skyddar jag, inte beklagar mig i tidningar om eller vill utrota andra varelser på grund av.

Du blir bekymrad? Snälla! Rovdjur äter kött, du äter ju till och med kött även om du skulle klara dig lika bra utan, men varg/lo/järv/björn skall svälta för att du inte vill att rådjuren skall svälta? (Andra djur kan du istället skjuta?) För mig är det så mycket dubbelmoral att jag blir helt förvirrad och inte förstår din tankegång för ett öre.

Ja, men djur som måste matas av människan bör ej naturligt vistas på den platsen utan hade vandrat söder ut på längre sikt om de insåg att det ej fanns mat i norr. (Det är med andra ord ej en naturlig levnadsplats för dessa, skillnaden mot inplantering kan jag omöjligt se, förutom att inplanterade djur kan inta en naturlig plats i ekosystemet.)

Björnidet
0

# 111.

Svaret du ger är irrigt och enkelspårigt så det osar om det.

Eftersom det inte är lönsamt att komentera ditt senaste inlägg så gör jag inte det heller med annat än att du måste se sanningen i vitögat och acceptera att vi kan inte ha fritt förökande vargar i sverige. Inte ens du som värnar om vargens närvaro i okontrollerat antal kommer att våga gå ut i skog och mark den dag det är överbefolkat med varg i sverige. Jag avbryter diskussionen här därför den inte leder till något konkret och faktamässiga kommentarer om vargens vara eller icke vara..

Grodan
0

Hm… ni tar för givet att många VET hur det är att gå med sin hund i skog där varg finns. Jag skulle uppskatta om någon skulle kunna skriva ett trevligt inlägg utan massa ironi och strunt från egen erfarenhet om hur det är.

Jag är 08 och har aldrig träffat en varg i en skog, men jag är genuint nyfiken. Jag bor nära ett naturreservat där det finns vildsvin, så jag har vett att ha min hund kopplad även om han inte bryr sig om grisarna. Ibland råkar vi ju stöta på en gris som sover. Man vet ju aldrig, en dag kanske det är en varg…

vallhund
3

Tja jag har bott i två olika vargrevir, dels i Värmland o dels i Dalarna, i Värmland fick jag några får rivna. Numera bor jag mitt i Rialareviret o det enda jag märkt på hundarna är att de inte vill vara ute när de hör varg.

OT

Undras om vargatackerna kommer att minska nu när två lösa malamuter blivit avlivade?

[Doglovers]
0

Efter några incidenter förra året med varg inne i tätorten blev många bekymmrade.

Vargforskarna sa då hur man skulle bete sej vid ett tillfälle då vargen intresserar sej för hunden. Man skulle skrika och gapa och veva med armarna. Brydde sej inte vargen skulle man slänga något på den. Man skulle ABSOLUT INTE springa eller ramla. Tog den hunden som är kopplad skulle man direkt släppa kopplet.

Så ett möte nära med vargen kan bli rätt olustig.

Det här stog i Aftonbladet då det var en varg som gått in på ett indistriområde och gick mot en man och sänkte huvudet morrade och visade tänderna. Vargen var givetvis trängd och stressad. Killen hade en stor hund själv så han visste automatiskt hur han skulle bete sej. (han hade inte hunden med sej vid tillfället)

#114 Du behöver väl inte göra dej lustig över det inträffade. Fruktansvärt för alla parter.

Moa. Att man matar rådjuren är då det är så kallt och så mycket snö att dom inte kommer åt maten under snön. Och är det skare är det ännu värre. Då först kör man ut ensilage till dom. Vi lägger ut på många håll och plogar upp gångar så dom inte behöver göra av med all energi. Jag fotar och sitter vid gömslet och ser djuren som kommer. Dom ligger vid maten för att spara på den energi som finns kvar. Jag har sett grannar längre bort som inte matar och dom rådjuren såg ut som benrangel. Visst, det är utsållning och den starkaste överlever. Men det är alltid jägaren som blir utkallade för att göra lidandet kort för dom arma krakar som gått in i trädgårdar och lagt sej för att dö.

Vargen flyttar sej efter hur tillgången på mat är. När den kom hit förra året blev det totalt soprent i skogen på djur. Älgarna och rådjuren försvann till andra skogar, så den åt ju inte upp alla djur. Men dom flydde. Nu har vargen troligen bildat ett nytt revir uppe i bergen och både älgarna och rådjuren har kommit tillbaka. Vi har hittat ett kadaver efter en älgkalv som den troligen är orsak till. Men även vargen ska väl äta.

Det tråden handlade om från början var ju problematiken Varg-Hund.

[Doglovers]
0

Nu kommer tråden låsas enligt mina önskemål. Jag har kontaktat Hera som fixar dettaSkrattande

Smullis
0

För mig är det inte hemskt att möta på en varg..?

db-2
3

Synd att Du inte ser att Du beskriver Dig själv och Ditt sätt att "debattera/diskutera"!

Tycker förresten det är synd/onödigt att låsa trådar som inte gått överstyr. Den här är väl inte alltför otrevlig (vilket jag ser som enda anledningen till att låsa en tråd). En tråd självdör när intresset för frågan tar slut.

[Moa-]
4

Björnidet; du har ännu inte lagt fram någon som helst fakta som stödjer din åsikt om 150 vargar, alla andra har lagt fram fakta och forskning som motsäger detta, men ditt eget personliga tyckande väger tyngre? Hmm, jag tror inte det tyvärr, 150 vargar (djur av någon art) är ej ett livskraftigt bestånd och ökar risken för inavel och genetiska defekter.

Jag har aldrig sagt fritt ökande, men ge naturen en chans att stabilera sig så är jag övertygad om att jämvikt uppnås på naturlig väg.

Jag föredrar dock att lite på ren fakta och seriös forskning snarare än ett intresseförbunds subjektiva tyckande…

[Doglovers]
3

#117 Jag är inte heller rädd för att möta vargen. Om det är en. Skulle det vara fler tror jag nog att jag skulle tycka det var olustigt.

Stundtals har det varit rätt tråkig stämning och när tråden hela tiden tappade tråden så att säga så kände jag att det kanske var dags att lägga ner det.

Men vill ni så kan vi fortsätta, men bara om tråden håller en hyffsat trevlig stämning och håller sej där den handlade om.

Björnidet
0

# 116.

Att låsa tråden kan ju vara onödigt för säkert finns det flera som vill fortsätta med diskussionerna här. Bara de handlar om tråden och inte svävar ut i allt annat.

# 118.

Mitt sätt att debattera likväl som ditt kan diskuteras och kan säkert uppfattas som att någon beskriver sig själv. I mitt fall beskriver jag händelser som jag skaffat information om ifrån dels sverige men också Ryssland, Usa,(Alaska) och några fler stater i Öst. Människor skall inte behövar vara rädda för att möta ett rovdjur som kan gå till attack och kanske döda hen eller sin hund. Folk som tycker det är OK är mycket oansvariga mot både sig själv och sitt husdjurs väl och ve.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Att göra sig lustig över andras olycka är något som jag i alla fall och säkert fler med mig tycker är både barnsligt och dumt. Vi skall kunna debattera utan att hitta på lustigheter över andras uttalanden, åsikter m.m. Vi måste försöka skriva om vad tråden gäller och inte antyda saker som gör att den svarande måste replikera något som är långt ifrån vad tråden gäller.En som tycker annorlunda än en själv skall inte vändas så att uttalandet blir ett personligt angrepp på skrivaren.

Eftersom några av inläggskirvarna verkar ha gått in för att förvränga verkligheten med en massa tyckanden som är plockat ur ens eget tyckande och inte har en sanningshalt värt namnet är det osäkert om man skall skriva vidare inlägg här. I mitt fall blir det att ligga lågt för att se vad som "tyckarna" hittar på.

Eftersom det verkar finnas risk  att tråden låses och i så fall vill jag ändå göra uttalandet enligt nedan:

Varg som angriper och dödar en hund bör ersättas av staten med ny hund samt 10000:- i kontant ersättning till hundägaren.

Samma sak gäller för andra tamdjur som vargen dödar i anslutning till hemmet eller avelsställe.

Varg som befinner sig inne i samhällen bör omedelbart avlivas då dennes matsök bedrivs så att samhällets innevånares trygghet riskeras både för människa och husdjur.

Skyddsjakt på varg och annat rovvilt som angriper andra djur vid foderplatser skall tillåtas för jakträttsinnehavaren.

Större tilldelning på Lo och vargavskjutning i utsatta områden där det konstaterats att vargen har ett eller flera revir och att det kan bevisas att det är varg som angriper och dödar tamdjuren och utsätter människan för fara.

Vargens totala antal i Sverige skall inte få överstiga 150 djur och problem med inavel skall motverkas med att sätta ut djur från annan världsdel.

Alla djur över antalet 150 skall desarmeras samt de djur som uppenbarligen ändå angriper tamdjur i avelsstationer avlivas.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Vi kan inte vara så dumma att vi låter ett rovdjur som vi varit befriat ifrån i nästan ett århundrade låta det ta över och bestämma om bonden skall få sin avel dödad och att han blir då helt utan inkomst därav. Det vore samma sak som att någon såg till att du inte får ut din lön för ditt jobb genom att arbetsgivaren blir tvingad att skicka din lön till något annat och du blir utan.

Sedan och inte minst, vi vill ha våra husdjur ifred ifrån marodörer som rovdjur kan vara och som vi läst om otalet gånger.

Bestämmer statsmakterna att vi skall har antal vargar över 150 individer då skall dom också vara berredda på att betala för de skador de ställer till.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

[Moa-]
4

Björnidet; vargar finns naturligt! De vistas i skogen där de hör hemma, om du ej kan skydda dina djur varför skall då staten bekosta detta?

Då vill jag ha ersättning för när duvhöken/räv tar våra hönor. En igelkott lyckades på något märkligt sätt ta död på en kyckling, skall vi få ersättning även för denna? Rådjur har haft sönder häststängsel när de hoppat in i hästhagen så att hästarna kommit lösa, skall vi få ersättning för detta?

Med dig är det svårt att veta, är den delen i ditt inlägg skriver sarkastiskt med tanke på att du ovan skriver om människors "tyckande" (något jag vidhåller att du ägnat dig mest godtyckligt åt i denna tråd)… Dina 150 st är fortfarande endast godtyckligt tyckande, ge mig en uträkning på hur du kommit fram till dessa! Eller har ni endast suttit med era vapen och en kanelbulle och sagt "hmm, 200 st nej, det låter mycket, 100 st? Nej, det kan vi nog ej lura i de andra, vi försöker med 150 st!"???

Vargen är en del av vår natur på samma sätt som stormar, strömavbrott och hagel, dessa krävs i regel ingen ersättning från de drabbade av, varför skulle det vara skillnad med vargen?

Björnidet
0

#122.

Vi har inte haft varg i Sverige på över hundra år och därmed anser jag inte att den är en normal företeelse i Svenska skogar, den har varit utrotat likväl som dinosarierna var det, tyckerf du också att vi skall släppa in även dom fritt i vårt land.

Jag är Svensk av födsel och ohejdad vana och vill värna om våra djur som på ett fredligt sätt skall vistas i våra marker, jag är inte en som tror jag vet, att skulle vi göra som vad du tycker och andra då skulle vi få ett svårt klimat i våra skogar för andra fritt levande djr som inte är aggresiva som en varg. Du måste nbog fastänn du inte verka vilja det ta till dig att det är vi jägare som får bära hundhuvudet om det går överstyr med fria vargpopulationer, jag förstår att du inte kan förstå eftersom du inte har erfarenhet av hur det blir med stora vargflockar som angriper allt och alla.

Staten är den som bestämmer vad vi skall ha för population här i landet och Svenska Jägareförbundet som organiserar de flesta jägare i Sverige är de som forskat fram att en stam som innehåller 150 individer blir hanterbar för våra marker.

Att sitta på ett kontor och tro sig veta allt om detta djur är nog en sak som du får sluta med, för vet inte vad som skulle hända om vi släpper vargstammen att fritt föryngra sig, jag vill inte vara med om det och jag är en som har vistas i skogen mer än halva mitt 68 åriga liv.

Björnar kan visst vara farliga som någon sagt men skillnaden är enorm, björnen går inte till anfall bara för att du har en hund med dig, den viker undan  innan du överhuvudtaget ser den.

Rådjur är nog för svaga för att ha sönder häststängsel, är det ett dåligt stängsel man får väl byta ut de ruttna bräder som gör att den kommer sig igenom eller bygga så högt att de kan krypa under nedersta plankan.

Bestämmer staten att vargarna får föröka sig som du vill så får de också stå för notan då bonden och uppfödaren blir utan inkomst därför att vargen ätit upp hans avkastning, det blir då inte bondens fel att det händer,svårare än så är det inte.

Det går inte att jämföra vad en varg ställer till med och vad en duvhök gör, över en hönsgård har man nät så att höken inte kommer åt dina hönor.

Din uppfattning om sarkasm är du nog rätt ensam om skulle jag tro, folk som inte vet något om rovdjur tillverkar egna ideér om dessa djur och tror sig veta allt tyvärr.

[Moa-]
6

Björnidet; snälla, sluta mästra! Jag anser att ungefär alla andra i tråden har mer vett och många av oss har viktiga erfarenheter. Jag är uppvuxen på landet med djur och skog inpå knutarna, numera är vi även begåvade med varg i omgivningarna, något som gläder mig enormt! En varg kommer tyvärr sällan vara så synlig att man möter den i skogen under en promenad, utan den upptäcker mig och avviker långt innan jag får syn på den. Jag känner mig betydlig mer hotad av vildsvinen som finns i samma skogar, de har flera gånger attackerat ryttare samt förstör skog och åkrar.

Rådjur kan hoppa ned trådar som faller ned, detta ger en lägre höjd vilket uppfattas som en möjlig öppning utåt.

Jägare har ej större rättigheter till skogen eller den svenska naturen än vi andra, vi kan njuta i skogen och dela upplevelsen med de levande varelserna utan att för den skull behöva döda någon.

På samma sätt som du kan sätta upp nät över hönsgården (de gånger hönorna går där) så kan fårägare sätta upp vargstängsel, räven gräver på exakt samma sätt som en varg kan.

Även jag är svensk, hur fan nu det kan vara en intressant parameter i diskussionen?

Du skriver forskat fram, vart är dokumenten? Vem har genomfört forskningen? Med vilka utgångspunkter? Har ni räknat ut felmarginal? Vart är siffrorna? Forskat är inte när man sitter på ett jaktmöte och hittar på… Återigen så är ni en partisk intresseförening, objektiva undersökningar kommer alltid att väga tyngre.

Sabina-74
3

Björnidet: "Lars-Åke Janzon kritiserar fästingexperten Thomas Jaensons förslag om att skjuta två tredjedelar av rådjursstammen för att minska spridningen av fästingburna sjukdomar. – Då skulle vi behöva skjuta bort alla tänkbara bärare bland alla djurarter. Man ska inte hålla på med sånt. Det här är naturens gång. Fästingarna blir fler och fler och vi får acceptera det och lära oss leva med det." (från denna artikel: http://helahalsingland.se/halsingland/1.3778659-sveriges-farligaste-djur-blir-allt-fler ) Du får det att låta som att vargen är det farligaste som finns. Lyft blicken och inse att världen är full med saker och varelser som är farliga, men människan lever på ändå. Att Sverige varit utan varg i hundra år och därför klarar sig utan….seriöst?! Hundra år är ingenting och att jämföra med dinosaurierna, kanske du ska läsa på igen hur de dog ut….ledtråd: människan hade inget med saken att göra. Vargen, tigern, flera andra djurarter utrotas av människan. Varför? För att vi kan. För att vi vill kontrollera allt omkring oss.

Smullis
3

Det är så jäkla hemskt och ofattbart att människan tror sig vara bättre än andra djur och därför tar sig rätten att döda dem :(

[Jimmy.L]
1

Den här artikel visar ju klart att vargen tar fler sjuka älgar än vad jägarna skjuter. Ska bli intresant att läsa hur jägarna ska försöka bortförklara det!

[Moa-]
4

Jimmy.L ;ja, men att vargen tar svaga älgar i första hand är så självskrivet att det inte är värt att diskutera. En fullvuxen frisk älg kan åsamka stor skada (möjligen även döda) en varg, varför skulle vargen utsätta sig för den risken? Vargen tar de byten som är enklast att fälla (på samma sätt som de flesta rovdjur gör).

[Doglovers]
2

I går hörde jag på nyheterna att det var på förslag att det skulle bli speciella jägare som skulle sköta vargjakten när den kommer igång. Det var det bästa förslag jag hört någon gång. Det var bara på förslag än så länge men jag tyckte det lät väldigt bra.

För jägarna har skött detta gratis genom att ta ut sina semesterdagar och annat och sen har dom fått skit genom hot och smuts kastning. Folk som letat reda på telefon nummer och ringt och dödshotat personer och även deras barn.

Här har vi ett exempel då fårägaren ansökte om rovdjurstängsel men fick avslag. Det fanns inga vargar där. Veckan efter slog vargen till och 25 får strök med. Under vargjakten sedan fanns 2 vargar där och den ena sköts. Helt lagligt. Skytten och dennes familj fick allt möjligt skit. Det blev väldigt mycket problem.

Smullis
1

Jag tycker att vi kan låta vargarna vara så många dom redan är. Ni kan inte mena allvar när ni vill utrota vargen helt.

[Doglovers]
1

#130 Hur många här har påstått att vargen ska utrotas helt…?

Smullis
0

#131 skickade den lite för fort.. Menade utrotas helt i Sverige . Det ör ju sjukt..?

[Doglovers]
1

#131 Men hur många här säger att alla ska utrotas ur hela sverige…?

Smullis
0

#133 det var 1 som sa det. Men det var inte du :) Du ville väl "bara" få ner antalet till 150 istället för 200, va?

[Doglovers]
1

Jag vill bara ha våra hundar ifred. Jag vill kunna gå i skogen på skogspromenader utan att riskera att hunden råkar illa ut. Jag tror inte jag skrivit någonstans hur många jag vill haGlad

Det är många inlägg att hålla reda på här, så det är inte så konstigt om det är rörigtFlört

Smullis
0

#135 Haha, ja det är lite rörigt nu!

Jag vill också ha våra hundar ifred, men det tycker jag nästan vi redan har, eller? Under mitt snart 14 åriga liv, har det bara synts till en enda varg här. Men det är kanske för att jag bor i Partille..Flört

Aha, jag hade för mig att det var du som skrev att du ville få ner antalet lite, men då var det visst någon annan. Glad Själv tycker jag att antalet är lagom, som sagt.

Hur ofta sker sådana vargattacker egentligen? Det är väl knappast vanligt?Obestämd

[Doglovers]
4

Om du går in på vargfakta.se och klickar på vargattacker så kan du läsa där. Nu är det många som skriver att det är lögn det som står, men det stämmer inte. Hoppas du inte tycker det är otäckt för du ska fortsätta att tycka lika bra om vargen som innan. Nu finns det ca 300 men naturvårdsverket vill ha 700 och det oroar mej faktiskt. Senast i morse såg en kompis en varg på väg till jobbet. Inte vargen alltså hahaha…

[Moa-]
4

Jag anser inte att vargfakta.se är en faktasida som ger en nyanserad bild, eller en faktasida överhuvudtaget utan snarare en propagandasida. Skall den tvånget läsas så bör den läsas tillsammans med två alternativa sidor med fakta, Svenska Rovdjursföreningen och Vargreviret. Ingen av sidorna är 100 % objektiva, däremot har det ett brett faktastöd för sina åsikter och är ett bra ställe att hämta relevantstatistik ifrån, de har källor på det som de presenterar (tillskillnad ifrån vargfakta som innehåller mycket godtyckligt tyckande).

db-2
2

Har Du några bevis för att det är fakta som presenteras där?

[Doglovers]
1

Så länge man läst om samma incidenter på andra sidor så tror jag på dom. Det som endast står på vargfakta kan jag inte bevisa. Men så länge det finns källor så läser jag det.

[Moa-]
4

Doglover; vore det då inte mer rimligt att hänvisa till en sida med fakta som det faktiskt finns belägg för? Istället för en extrem intresseförenings hemsida med ett tydligt syfte att kraftigt minska vargstammens livskraft, som ingen människa med lite källkritiskt tänkande kan ta seriöst…

Björnidet
0

#124.

Då det gäller den heta diskussionen om varg och vad som forskats fram om den kan du själv fråga hos svenska Jägareförbundet efter siffror, dom vet vad det är frågan om då det gäller vargens vara eller icke vara. Någon övrig information får du ej av mig.

# 127.

Länken är ett antagande som inte stämmer, alltså en icke objektiv länk.

# 130 Obetänksamt och omoget. Vem har velat utrota vargen? Vi jägare vill hålla koll på antalet inte utrota.

#134.

Det är Svenska Jägareförbundet som rekomenderat antalet till 150 vargar och det är jag som skrivit det i flera av mina inlägg, det är väl inte att utrota eller hur.

# 138.

Om du anser att www.vargfakta.se inte är en faktasida får det stå för dig, både Svenska rovdjursföreningen och vargreviret innehåller mest uppgifter från vargkramare som inte är objektiva, de blundar för den verklighet som finns där det finns mycket varg som i Ryska Karelen bl.a. Godtyckligt tyckande är det knappast därför att om folk berättar hur de har det måste det inte alltid vara så. Länken är bra och informativ.

# 137. Vad som skrivits i de länkar som hänvisats till finns det inga bevis att så är det. Trots detta så anser jag att man bör förstå det folk som lider av vargens framfart i Rysslan,USA och flera andra ställen i världen, de bilder som redovisats därifrån kan omöjligt vara lögn och manipulerade för att folk skall få agg mot just varg.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Det kommer att bli precis som jag skrivit i tidigare inlägg att vi får se och lida av vargens framfart om de får föröka sig fritt som de gjort i andra länder.

Vi Svenskar verkar vara för tröga för att kunna fatta snabba beslut och stoppa fri förökning av varg, först när det på allvar börjat hända angrepp från dessa djur då reagerar vi men då är det oftast för sent. Många ,både människor och husdjur kan ha fått sätta livet som insats redan då.

Vem skall då rätta till det misstag som staten begått, jo det blir vi jägare som får göra det åter igen utan att få ersättning för förlorade semsterdagar och arbetsinkomster.

Därför tycker jag att VARGKRAMARNNA SKALL BESINNA SIG och se sanningen i vitögat, jag tror inte att någon av vargkramarna är berredda till att ersätta jägarna för det de förlorar den tid de måste ägna sig åt att återställa ordningen i skogen.

Det här med varg är lika tokigt som den avel som visst finns i Sverige på Kavkazskaja ovtjarka, en hundras som är direkt farlig för omgivningen. Man undrar om inte vargkramarna skulle kunna tänka sig ha även dom som vilda i Sverige????Det skulle inte förvåna mig alls.

[Moa-]
5

Björnidet; att hänvisa till forskning utan att kunna påvisa några fakta, grunder eller siffror är ju endast löjligt! Det går omöjligt att ta det seriöst.

Gällande din kommentar till inlägg 125 så gillar du ju annars subjektiva länkar då du konstant hänvisat till propagandan hos varg"fakta".

Om du läser inlägget så står det att länkarna ej är objektiva, dock innehåller de fakta, med belägg och källor, tillskillnad från varg"fakta".

Du hänvisar endast till tyckande och subjektiva åsikter som det fullständigt saknas belägg för.

Björnidet
1

# inga kommentarer blir mitt svar eftersom att debattera med dej som inte lyssnar till folks berättelser om hur de har det i vargtäta områden är lönlöst. Ja å andra sidan förstår hur de har påverkats av vargens framfart vilket du inte har  eller kan göra på grund av en ståndpunkt som bara stödjer sig på skrivningar om att vi skall ha detta rovdjur i våra sogar i okontrollerat antal.

Sorgligt.

Smullis
1

Björnidet; det var någon som skev att dom gärna får utrota vargen i Sverige helt, men jag skrev ju inte att det var du..?! Vad exakt är omoget?

vallhund
3

# 144

Det klart, tror man att sajten vargfakta är fakta o att jägarförbunden sitter inne med den enda sanningen så förstår jag dina åsikter. Tyvärr lever du i en fantasivärld.

Du o övriga jägare har inte ensamrätt vad gäller våran natur eller antalet rovdjur vi skall ha i vår natur.

Björnidet
0

#145.

Att tro att vår natur skulle kunna bära en okontrillerad vargstam är omoget. Att inte förstå att vid jakt då dädar man djur är lika.

#146.

Förvisso så finner vi inte sanningen alltid i det man läser men med de drabbades egna uppgifter bkir trovärdigheten större, man kan inte anklaga människor för att de ljuger om saker då de uppenbarligen blivit rivna och bitna av just varg. Att leva i en fantasivärld är att inte kunna ta till sig de varningar som ges om olika faror och det får du nog belasta dig själv med.Jag har tagit till mig de barningar som signalerats om för mycket varg.

Svenska jägareförbundet är inget fantasiorgan för jägare i Sverige, skulle inte dom funnits så hade vi nog inte haft så bra ordning som det är i jakten i Sverige. Svenska jägareförbundet är ett organ som Sveriges regering och riksdag tillfrågar i jaktfrågor och i förbundet finns den kunskap som behövs och är pålitlig, där förekommer inga utrotningstankar för alla beslut tas med hänsyn till allt vilt.

Varje jägare får läsa in jägarexamen för att få licens till att köpa  vapen, har man gjort det då har man den kunskapen som behövs för att på lämpligt och viltvårdsmässigt sätt utöva jakt. Har du tagit den examen.

[Moa-]
4

Björnidet; det är inte svårt att ta jägarexamen, det kan du aldrig få det till… Ni i jägarförbundet är ett intresseförbund på samma sätt som alla andra intresseförbund i Sverige, vare sig med mer eller mindre rätt till inflytande.

Grodan
0

#137 Dagens bästa: en varg på väg till jobbet Kyss

Ni är duktiga debattörer många av er. Jag köper mycket av er. Jag är nu livrädd för varg, men det är endast för att jag inte förstår den. Jag tycker att vi ska hålla ner antalet och tyvärr tror jag även att jag sympatiserar med dem som vill avliva hela flockar som dödar tamdjur. För jag vill att vi känner oss säkra med våra hundar i skogen.

Varför vill man ha 700 vargar i Sverige?

Varför blir jägare som skjuter varg (lagligt) dödshotade?

Vargar gillar inte hundar, varför? Hur kan det komma sig att det finns varghybrider?

Några dumma frågor bara. Jag gillar dumma frågor. Skrattande

edit: Jag frågade förut lite om möten mellan hund och varg och hittade en liten berättelse i ämnet här: LÄNK

Björnidet
0

#148.

Jag har aldrig snackat om att vi har inflytande, vi blir tillfrågade eftersom expertisen finns i förbundet. Hur sedan den beslutande organisationen gör är inte något vi påverkar i endera riktningen.Visserligen är förbundet en intresseorganisation som de flesta ansvariga jägare är anslutna till för att självklart påverka myndigheter till att inte komma med orimliga beslut som i detta med varg.

Jägarexamen tar de som vill jaga och bära vapen för att säkert kunna utöva jakt i olika sittuationer. Du får inte en examen bara med att skriva prov man måste också praktiskt kunna klara de skjutprov som krävs.Jägarexamen som blivit ett måste för att få licens anser jag är bra därför att då vet man vad det är för jägare som deltar i jakten och vilket ansvar för de vilda djuren denne har.

För att kunna ta jägarexamen skall du först och främst lära dig om djurens utseende, veta hur de reagerar i de flesta tillfällen, du måste kunna artbestämma vad du har för djur framför dig, veta skiftningar i ex:fjäderskrud, veta vilka djur som är fridlysta, jakttider för vart och ett djur, hur man bäst ordnar biotoper för djur, fortplantning, djurs beteenden, olika spår både i torr mark,blöt mark och snö, veta vad som är bäst i utfordring och var den behövs samt en massa andra saker som handlar om djuren i skogen.

Du måste kunna ditt vapen, du måste kunna sikta rätt och hitta rätt, veta att du har kulfång och vad det är,hantera ditt vapen säkert så ingen blir skadad ,samt veta hur du avlossar säkra skot och mycket mer. Allt som man läser och praktiskt utövar på denna kurs görs det prov på för att se om du är lämplig att bära vapen och jaga vilt.

Man kan tro att allt är enkelt, det kan den säga och tro som inte har genomgått denna utbildning. Man får inte  en examen om man inte klarar proven. Min fråga även till dig, har du tagit jägarexamen?

vallhund
2

# 149

Vargar verkar mest ta drivande jakthundar. Ylva var inte rädd för människor o avlivades med all rätt.

Att de som skjuter vargar lagligt skall absolut inte hotas på något sätt.

Björnidet
0

# 149.

Dina frågor är inte dumma alls, den varg du beskriver känner jag igen beteendet ifrån att jag läst någon gång.

Vargens beteende skall ju inte vara som just den berättelsen beskriver och så är de inte i normalfallen. Hundar som blir dödade av varg visar oftast ett agresivt betende mot vargen och då åker dom dit bums, vargen är det starkare djuret en sådan gång.

Vi måste alla hjälpas åt att påverka dessa vargkramare att besinna sig innan det blir för sent, vi kan hålla 150 vargar i Sverige men inte mer,vi vet ju att de samlas i vissa områden och då blir det området extra hårt drabbat av tamdjursrivningar flera gånger per år.Samerna har extra stora besvär för de kan ju inte hägna in sina renar, samebyarna kan ju ha upp mot 4-5 tusen renar på fritt bete.

vallhund
2

# 152

Så man är vargkramare om man inte håller med dig? KO o Sarplainac m fl stora herdehundar har inga större problem med att freda sig mot vargar.

Grodan
0

#151 Ja, jag har förstått det. När jag kollade i rönen såg jag att där Boxern blev dödad hade en Gråhund blivit dödad några månader innan.

#152 SkrattandeOm hunden visar underkastelse, vad gör vargen då?

Jag kan förstå att många vill ha kvar varg i Sverige och i världen och jag tror på en kompromiss. Vad jag känner så finns det en sådan, men kanske fungerar den inte. Kanske känner man inte vargen tillräckligt. Jag läste ju på vargfakta att man bör avliva en hel flock när den väl börjat döda tamdjur. Antar att det är något som "vargkramare" reagerar på. Finns det några andra förslag?

vallhund
3

# 154

Knatar man runt med en lös hund i vargrevir så får man skylla sig själv.

Smullis
0

#147 ursäkta? Det har jag absolut förstått! Tycker bara att det kan vara grymt fel..?

[Moa-]
4

björnidet; absolut inte, sunda människor enligt mig mår inte bra av att skjuta på oskyldiga djur. (Det är dock ej det som frågan gäller.)

Att få det till att det är svårt att ta jaktlicens är däremot endast dumt! Har någon någonsin kuggat? (Fått göra om proven ja, men fullständigt?) Det finns intensivkurser där du kan ta den fullständiga examen under ett par dagar, en ”normal” kurs är vid ett antal tillfällen kvällstid under en termin, jag anser därmed att det knappast rör sig om ”rymdfysik”… Jag har aldrig sagt att det endast är att skriva ett prov, det vore ju ganska idiotiskt eftersom det handlar om att bära vapen som riskerar både djur och människas säkerhet.

Den examen ger vare sig mer eller mindre rätt att uttala sig i frågan. Den är irrelevant i förhållande till om vi skall ha varg eller ej. Hade du velat fråga om jag bodde i Stockholms innerstad så hade jag till viss del kunnat se din poäng, dock har jag under min uppväxt vistats mer i skogen (utan att döda djur) än majoriteten av jägarna.

Smullis
1

#157 håller med.

[Doglovers]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#149 Bra frågorSkrattande

Läste lite i tidningen "brukshunden " där en duktig vargforskare, eller vad man ska kalla honom. Kommer tyvärr inte ihåg namnet. Han berättade att varg och hund kan träffas i skogen och till och med leka, emn när vargen tröttnar smäller det bara och hunden blir dödad. Väldigt sällan skadad bara. Att det blir hybrider är för att den ena parten är i höglöp och lämnar vittring efter sej som varghanen känner på långa vägar. Då är det bara parning i skallen på dom och tiken ställer upp sej för vad som helst. (har kennel så jag ser hur dom beter sej) Hur reaktionen blir efter parningen vet jag ej, men tiken överlever tydligen.

Naturvårdsverket vill ha minst 700 vargindivider då dom hoppas att inaveln ska försvinna. Själv är jag faktiskt emot detta då jag tycker det är alldeles för många. Men det är min åsikt. Dom vill att vargen ska få en större utbredning och sprida sej över hela sverige. Men det tror jag inte dom gör. Om man tittar på kartan över revir så finns de flesta i mellansverige. Dom har försökt flytta individer men dom har gått tillbaka. En tik gick tillbaka 3 gånger och hanen var också på väg, men blev tyvätt dödad på vägen hem. Dom hade bildat par, men forskarna flyttade på dom och då kom dom isär. Där blev dom snuvade på en föryngring=valpkull=3-6 valpar. Dom kan till och med få 8 friska valpar som överlever.

Och jag hoppas verkligen att vi inte skrämt dej genom våra skriverier här i tråden. Det är absolut inte min mening. Men visst är det bra att ha hunden kopplad på skogspromenaderna.

Jo, det är så här…… Det finns människor som blir fanatiska inom alla kategorier. Och här är det människor som blir så arga då jägaren på uppdrag av regeringen skjuter en varg att skulden läggs på skytten. Det är den som får sota för det hat som denna maniska människa går och bär på.

Och du, det finns inga dumma frågorSkrattande Hoppas du fått lite svar. Det har du säkert fått av de andra också. Har inte hunnit läsa igenom allt.

indra-bus
2

# 159

Är de mig du katigoriserar som manisk??

Klart stt de är skyttens ansvar. De är denne som utför handlinen.

[Moa-]
4

Doglovers; regeringen ger jägaren tillstånd att skjuta vargen, det är ej något som de tvingar den enskilde jägaren till, denna får givetvis ta ansvar för sina egna handlingar.

Dödshot och hot är däremot självfallet oförsvarligt, däremot att kommunicera till den aktuella jägaren att detta anses vara fel är enligt mig en mänskligrättighet.

Björnidet
1

#157.

Om du läser mitt inlägg ordentligt så ser du att jag inte skrivit att det är "jaktlicens" man läser in jägarexamen, vad du får är rättighet till att skaffa vapen och då måste man ha vapenlicens, vad man läser på kursen är inte enbart för vapenlicensen utan också för att få kunskap i djur och natur. Något som kallas jaktlicens vet jag inte vad det är annat än att länstyrelsen ger tilldelningar till olika jaktvårdsområden om vad som får skjutas i storviltjakt, det kallas för jaktlicens och ges inte till den enskilde annat är i undantagsfall.

Jag har heller inte sagt att man har mer rätt att uttala sig i frågan än andra, skillnaden är att den som har jägarexemen vet som regel mer om vilt och jakt än den som inte har den.

Säkerhet vid jakt är en självklarhet för ansvariga jägare annat accepteras inte.

Sedan detta med att skjuta oskyldiga djur, här tänker du inte alls, skulle bonden inte kunna skjuta sina kalvar till mat åt andra!! alla är ju inte grönsaksätare, vissa är allätare bland människor och behöver det kött som produceras i ladugården likväl som ute på ens marker. Att tro att det skulle gå att förhindra avskjutningar av vissa vilda stammar och kasta köttet är obetänksamt och dumt.

I de kurser jag hållit med folk som velat ta jägarexamen har det kuggats ett tiotal genom åren, vissa personer är så vapenfixerade att de inte är lämpliga att skicka ut på jakt, det kan vara psykiska eller andra åkommor som gjort att personen kuggats. Dessutom kan jag som kursledare ge rekomendation till lämpligheten att bära vapen, blir den rekomendationen negativ då får inte den sökande någon vapenlicens.

Sålunda är det inte var du bor som avgör om du skall få en vapenlicens, det är om du klarat provet och anses lämplig för vapeninnehav.Utredningar görs också av den myndighet som utfärdar vapenlicens och får de in en rekomendation att denne person inte är lämplig då blir han eller hon utan licens, kraven är hårda och det är bara bra.

# 159.

Jag håller med dig om att de som fick licens för att skjuta ett antal vargar fick lida onödigt med alla hot och annat de fick vara med om. Personer med sämre vetande gav sig på jägaren som bara utförde skitjobbet som myndigheten inte klarade själv. Folk sätter inte in sig i verkligheten innan de gör dumma och förhastade uttalanden och hot vilket är omoget och dumt.

Tillbaka till tråden:

Hundar som används vid jakt är oftast lösspringande hundar som driver,spårar upp och ibland ståndskäller fågel eller storvilt, det är oftast under deras arbete som de blir angripna och dödade just bara för att de vill med sitt skall tala om för husse eller matte var jag är ock att här har jag ett vilt som vi vill ha med hem. Jakthundar är avlade och tränade till detta jobb och har sedan urminnes tider använts vid jakt. Självklart blir ju hundägaren förbannad på det rovdjur som dräper hunden som hen lagt ner så många timmar på med träning och vill skjuta det rovdjur som dödat hunden, annat vore ju konstigt.

///////////////////Tankar om jakt visa de som inte jagar///////////////////

Problemet med att inte alla förstår detta är att de är för dåligt insatta i vad jakt i allmännhet handlar om och snackar då om att skjuta "oskyldiga djur" vilket är något vi jägare får ha överseende med.

Jaktvård behövs i vårt samhälle och denna debatt torde fortsätta i många decennier framöver. Utbildning i jakt skulle ingå i den Svenska grundskolan så att folk blev mer insatta i vad det handlar om, jaktvård är inte alltid att döda, det är vården om våra tillgångar i skogen som det gäller.

Tubertiusdagen den 14 april:

Nu skall alla vi björnar ha vaknat upp och lämnat idet,skööönt att få röra på sig. Det blir till att vakta björnungarna från vargen hudå.

[Moa-]
4

Björnidet; ber om ursäkt att jag använde fel begrepp, rent slarvfel och slarvig genomläsning av mitt eget inlägg. Jag vidhåller exakt samma åsikter och ståndpunkter som i ovanstående inlägg, frånsett korrigering av begreppet givetvis.

Det finns många andra sätt att ta del av och få kunskaper om djur och natur än genom jaktexamen, skillnaden är att de andra sätten är bredare i sina infallsvinklar och synsätt och ser inte djuren som mat i första hand. Gällande vapen är jag 100 % övertygad om att du är mer insatt och kunnig än mig, detta då jag fullständigt saknar detta intresse, ser dock ej relevansen kring detta i vargfrågan. Att du kan skjuta djur skall ge dig mer rätt att bestämma om vargen har rätt att få ett livskraftigt släkte eller inte? Nej, knappast!

indra-bus
3

# 162

Vi är allätare ja. Men vi behöver inte äta kött. Läs på om kost o näringslära innan du utalar dig så..

Om du tror att du vet bäst om allt borde du inte bära vapen.

Den som skjuter är ansvarig.

Om du på uppdrag av regeringen skjuter tex 100 Romer för de anser att de inte får plats i vårt land är du då inte ansvarig??

Att skylla sitt handlande på andra kallas projetion.

O bara för att inte alla tycker som dig så innebär inte det att vi är obildade. Att bara kunna se saken från ett håll bevisar brist på empati o en sådan person borde inte ha vapenlicens.

Karmatarerskanise
2

Påminner IGEN om tonen!

Björnidet
1

# 163.

jag håller med om att ingen av oss i folket oavsett om du är jägare eller ej har någon bestämmanderätt för hur många vargar vi skall ha i landet, din åsikt är riktig där.

Med att ha tagit jägarexamen så får man de grundläggande kounskaoerna som behövs för att 1: få vapenlicens, 2. veta vilka djur som får skjutas och när under året, 3. säkerheten kring skotts avlossande. 4. om fauna,population, och biotoper. 5. Hur man med minsta möjliga lidande avlivar ett djur oavsett vilket, 6. olika djurs utbredning i Sverige och vilka som är stor belastning för andra djur i den vilda faunan samt för tamdjur.

Detta är i stort vad som lärs ut av oss som är kursledare för att få grundkunskap. Sedan får man själv skaffa sig kunskaper genom flera års jagande och vistelse i skog och mark och vad man kan säga är att gamla uvar som vistats mycket i skogen bland djuren har fått erfarenheten av hur de beter sig.

Jag vill inte påstå att nybakade jägare är "bäst" på allt detta om olika djur men jag kan med säkerhet påstå att med flera års vana av jakt och möten med olika djur så är nog jägaren den som vet väldigt mycket och då mycket mer än den som bor i en stad vilken som helst och bara tycker synd om djuren. Det har ju visat sig i denna tråd att så är fallet.

Att du har vistats i skog och mark, är uppväxt nära skogen betyder ju inte att du kan eller vet mer än de som i kanske 50 års tid nära nog både jagat och matat djuren därute.

Du hänvisar till andra källor där folk kan läsa sig till lika stor erfarenhet som en gammal jägare, var hittar du den litteraturen? Jag vill påstå att det är stadigvarande erfarenheter ifrån jakt och skogsliv som ger de bästa kunskaper om just vilt. Alla är ju barn i början.

# 164.

Allätare är ju människan helt riktigt.Det du hänvisar till kost och näringslära anser jag vara för personer som inte har kroppslig belastning i sitt dagliga värv, de behöver inte den kraftigare maten för att klara av sitt arbete.

Liknelsen med att skjuta romer är så barrock att den inte ens lräver ett svar. Ändå skall jag svara på din fråga, i min värld finns ingentig som får mig att skjuta en annan människa, aldrig. Att du drar upp romer tycker jag är mycket magstarkt för de är människor likväl som du eller jag. Jag tycker att frågan var väldigt dumt ställd och att du aldrig skulle få en vapenlicens om du har sådana idiotiska tankar, tack och lov.

Eftersom du frågade så dumt som detta med romer, skulle du ställa dej upp och gå i god för dessa utsatta människor där vi Svenskar och andra är så egoistiska att vi inte kan tänka oss att ha dom som grannar. I min bygd finns det romer som jag hjälpt jättemånga gånger med transporter, flyttningar och annat i hemmet, skulle du kunna göra det?Det finns ingen regering som ålägger någon att skjuta (mörda) romer tack och lov.

Sedan till sist, det är inte korkat att äta kött, däremot så är det korkat att tro att alla skulle kunna bli grönsaksätare och gud ske lov så är det inte något tvång att människan skall äta upp maten för kaninerna.

db-2
3

Jag har bestämt mig för att du är ett troll! Ingen annan förklaring kan - i mina ögon - vara möjlig. Det är ett evigt flyttande av målstolpar och irrelevanta jämförelser (tex låta dinosaurerna flytta tillbaka) i dina inlägg så majoriteten är inte värt att ta upp.

Dock är det en sak som återkommer och som Du fått svar på massor av ggr och som jag kommer fortsätta bemöta väldigt enkelt.

Nej man får inte den bästa kunskapen genom jägarexamen, vapenlicens, aktiv jakt och att vistas i skog och mark. Man får en snuttifierar kunskap - förvisso bättre än medelsvensson - om just de delar man själv är mest intresserad av OCH det leder till felkällor som förekommer i skrämmande mängd på din favoritlänk. Jag vet att Du inte vill förstå men just det här behöver du fundera över; att jag varit med om en sak gör det inte till en generell sanning.

Björnidet
0

Jag kallar det för information och har gjort det i mina inlägg, du misstolkar medvetet och det är synd.

indra-bus
0

Romer var bara ett exempel. Den som skutrer är ansvarig om de så är en kanin eller varg eller människa. De var de jag menade. Brevik är då inte ansvarig för de han gjort för att han säger ju att han gjort de på uppdrag av en organissation o för att rädda eropa.

Att födaupp tex kor som är gräs ätare för att sedan slakta dem tar mer energi o skog mark än om vi skulle odla våran mat.

O du äter ju rodjurens mat o sen gnäller på att de tar boskap är korkat..

Sen skulle jag ALDRIG i mitt liv peta på ett vapen. Jag har självkänsla o självförtroende nog att klara mig utan.

Obs, Jag har inget emot något folkslag romer var bara ett exempel.

Grodan
0

#159 Tack för trevligt och bra svar. Jag skulle vilja läsa lite mer om detta med vad som händer när varg och hund träffas. Har du någon länk?

Tycker också att tråden skulle handla mer om det. Jag kan inte påstå att jag uppskattar inlägg som "om du har hunden lös i vargrevir får du skylla dig själv". Det kan ju vara så att många faktiskt inte förstår faran med varg.

Björnidet
0

#169.

Självklart är den som avlossar ett skott ansvarig för vad han gör likväl som att andra människor är ansvariga för sitt aggerande, om du jämför den händelse med vad dåren Brevik gjort med jakt då spelar vi inte på samma fotbollsplan, Breviks mördande av människor är ju sjukt, inbilskt och fanatiskt, att han tror sig utföra ett krig mot vanliga ungdommar som är på ett sommarläger är så idiotiskt att det inte finns ord för det. Jag hoppas att en sådan person aldrig mera får se dagens ljus på utsidan av ett fängelse.Att han skulle rädda europa!! vilket trams, honom behöver vi inte nämna här mera.

Att odla vår mark, javisst, men hur du hade tänkt dig med gödsel för att få grödorna att växa, har du inte kogödsel för ekologisk odling måste du ju använda gifter som konstgödning vilket är sämre än koskit och du hur odlar man en mör biff? har du något recept.

Det går bra att uttrycka sig som att man gnäller då rovdjuren dödar våra tama djur och tycka det är korkat men att själv göra något som gagnar den som föder upp djur för sin inkomst verkar vara främmande, jag skulle vilja säga att det spelar ingen roll vad man skriver så finns det alltid någon som tycker tvärtom fastän de inte har tillräcklig grund för sitt uttalande som i ditt fall.

Vapen är ju inte ditt intresse, då skall du inte uttala dig om det heller och jag respekterar ditt ställningstagande att du inte skulle ens "peta" på ett vapen.

Skulle du en dag stå framför en elak varg eller björn så skulle jag vilja veta om du inte önskade dig något som gjorde att rovdjuret drar iväg, det är inte alltid som det räcker med att vifta och skrika för det är ett dåligt försvar, du skulle troligen bli dödad sorgligt nog ganska fort. Jag föredrar något effektivt att försvara mig med för jag är rädd om det liv jag fått.

Det var bra att du meddelade din inställning till romer annars hade ditt uttalande kunnat uppfattats som rasistiskt.

Vi har här glidit iväg rätt mycket ifrån vad tråden gäller och jag ber om ursäkt för det.Problemet är att det är så många tokiga kommentarer som måste besvaras och de bär då iväg i fel riktning, sorry.

indra-bus
3

Varg paranoja är enligt mej lika sjukt.. De finns betydligt farligare saker att vara rädd för de är större risk att du blir dödad av en människa.

När jag möter varg i skogen viftar o skriker jag inte de är ju att retaupp den ännu mer.

Jag vändrer bort blicken o går sakta därifrån visar alltså att jag inte är något hot mot den. O jag har mött varg i skogen.

Du vill äta biff men behöver inte de är stor skilnad.

O du skyller inte mig att du måste svara de är du som är ansvarig för vad du skriver. Ingen annan.

Smullis
1

#171 det finns inga konstiga frågor, bara tokiga svar ;)

[Moa-]
3

Björnidet; nej, jag vill bara bryta in och tala om att du bör ha ett extremt lågt IQ och låg läskunnighet för att tolka Indra-bus inlägg som rasistiska. (Dock skulle hon rent teoretiskt kunna vara rasist det vet jag inget om, det är dock inget hennes inlägg i denna tråd på något sätt speglar.)

LinaK
0

**Nej nu låser jag denna tråd då jag tycker den börjar gå över gränsen för vad våra Skrivregler tillåter. Person påhopp tillåts inte här inne.
Konflikter er medlemmar sinsemellan får ni sköta via PM.

Verkar inte som att vi kommer längre i denna diskussion heller.
Har ni några synpunkter får ni kontakta mig eller någon av de andra medarbetarna.**

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer