Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3928 ggr
darkness
0

Hund eller Barn

Kan börja med att säga att jag/vi (min pojkvän och jag) inte ska skaffa hund eller barn än på några år. Är bara 20 och bor hemma än och är arbetslös (lite vikarejobb)

Men det är så att jag har alltid velat ha hund när jag flyttat hemifrån innan jag skaffar barn. Vill ha en Norsk Buhund.

Så om vi tänkter såhär. Jag har flyttat hemifrån, jag har jobb tid och pengar för en valp. Jag vill skaffa den nu, men inte min pojkvän för han vill skaffa barn innan hund men inte jag.

Första året är ju jobbigaste med valp verkar det som.
Men jag vill hinna göra lite saker med hunden innan jag skaffar barn (inom 3-5år) typ gå lydnad, kanske drag m.m.
Jag tycker att det verkar jobbigt att skaffa barn först och sen vänta tills barnet är 4-5 år innan man skaffar hund så Alex kan ta hand om barnet medans jag tränar hunden. Även ha en valp medans barnet är litet.

Så jusgt nu är vi oense om hund eller barn först xD även om vi inte borde tänka på det än men det kommer ju på tal.

Jag håller redan på att leta efter uppfödare att hälsa på m.m. och läser på om rasen och hur det är att ha valp m.m.

Sen vill han ha 2 katter, och jag har sagt att om han ska ha katt så ska jag ha min hund ;)

Så jag frågar er. Vad skulle ni göra? Eller hur har ni det med barn och hundar?

Ursäkta vimset i skrivandet men jag suger på att skriva såhär xD

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Aranea
1

Kan berätta min erfarenhet.

Jag skaffade hund ett år innan jag flyttade hemifrån. Knappt ett år senare flyttade min pojkvän in till mig och efter det gick det ytterligare ungefär ett år tills vi fick vårt barn. För min hund blev omställningen alldeles för svår och hon klarade inte ut allt som hände, hon mådde så dåligt. Hon bor inte längre hos oss (mina föräldrar har henne) och hon trivs igen.

Jag är sjuk av längtan efter att ha en hund hemma hos oss, men vi har bestämt oss för att vänta då vi vill ha fler barn. Ingen av oss känner för att ha både valp och bebis samtidigt, så min längtan efter en hund får jag tränga undan några år. Men jag har ju i alla fall min hund kvar ändå på ett sätt och det gör det lite lättare.

Pilon
2

Jag tror faktiskt det är bättre att vänta tills man har barnet först. för så som jag har hört från andra så blri detdär med barnhavandet inte som man har tänkt sig och då kan hunden komma i klämm.

Bättre att vänta tills barnet har kommit och kanske är lite äldre också och inte tar upp så mycket uppmärksamhet o tid som när dom är mindre.

anfo89
0

Det där har jag också funderat på.. Men jag är 23 år nu, kommer att skaffa hund förhoppningsvis sommaren 2013 (nästa sommar) och inte skaffa barn på fleeera år än.. Kanske när jag är närmare 30. Får verkligen hoppas att hunden tar det bra när man får sitt barn sen :) För jag vill inte vänta över 8 år innan jag kan skaffa hund…

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

anfo89
0

Så här läste jag på en sida:

Hej, jag har en underbar Pudel på 4 år, men nu ska jag bli mamma. Är det något speciellt jag bör tänka på? Mvh Lena

Hej Lena och grattis! Nej, du behöver inte tänka på någonting faktiskt. Allt kommer att gå prima tror jag. Det är faktiskt sällan det blir några problem, och blir det mot förmodan det, så får du höra av dig. Njut nu av ditt barn och din hund // Fredrik Steen

Verkar inte vara nåt problem? ;)

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

Loveradio
0

Tycker nog det är smartast att skaffa hund först.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Pilon
0

#4 hahahahaha omg :-D

Var det inget datum på det?

[[pimey]]
0

Har en bekant som fick problem med sin 2 åriga Phalenè när hennes bebis kom (bebis är 9 mån nu). han började pissa på bordet och blev allmänt orolig och är det än. nu väntar hon barn nr 2 och har den stackars oroliga hunden kvar än.

KKajsa
0

Om man kunde välja skulle jag säga Hund, sedan Barn. Det är bra för barn att växa upp tillsammans med djur. Lättare att ha hunden först då man kan göra den "barn van" från början medans de flesta barn ser hund som gosedjur långt upp i åldrarna om de inte fått växa upp tillsammans med djur.

Själv blev jag med hund när sonen var 1 år. Det gick bra hunden var en 8 årig borderterrier & han var redan "barn van".

Aranea
1

darkness som du märker är det olika och ingen kan egentigen säga vilket som är bäst. Vissa hundar reagerar inte speciellt på en ny familjemedlem medan andra inte alls klarar det. Det är väl lite som ett lotteri. Jag trodde verkligen inte att det skulle bli några som helst problem för min hund, men det blev tyvärr tvärtom.

russin
0

Jag hade hund som inte ens tyckte om barn när jag fick barnbarn, men dessa barnbarn var det käraste den hunden visste senGlad

Även nuvarande hundar gillar barnbarnen och då kom ena hunden före sista barnbarnet.

Att ha valp/unghund ock småbarn känns som en utmaning - lite beroende på ras och hjälp. Jag skulle inte orka det. Hellre då skaffa hund först och efter några år skaffa barn - eller barn först och hunden några år senare.

Emaljoh4
0

#10 Hur länge räknar du en hund som unghund?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Pilon
0

bra skrivet #9

russin
0

#11 - jag skulle inte vilja ha ett litet barn tillsammans som jag har en hund under 1 år i alla fall. Jag vill kunna ha hunden helt rumsren, kunna gå ordentlgit i koppel och kunna alla basicgrejer. Nattvak, blöjbyten mm tar energi och inte kul då behöva kuta ut med en understimulerad hund hela tidenFlört Sedan beror det givetvis mycket på ras. En lugn sällskapsras är ju klart enklare än en högtempererad brukshund.

SmileyMalin
0

Så här ser det ut hos oss ;-)

2005 valp

2006 bebis

2008 valp

2009 bebis

2011 valp

Man anar ett mönster va! :-D För mig har det aldrig varit några problem. jag har tränat och tävlat hundarna under hela graviditeten och börjat nästan direkt igen efteråt. Men då har jag ju tränat hundar i över 10 år och hade redan det som min livsstil innan barnen kom.

Visst är det tufft ibland, men hundarna är mitt största intresse samtidigt som jag ville bli mamma relativt tidigt och vill man så går det :-)

Jag kan ärligt talat tycka att dem som försummar sin hund när bebisen kommer inte var lämpliga hundägare från början. För är man riktigt engagerad så är barn inget hinder för att fortsätta jobba med sin hund!

Aranea
1

#14 Kan inte riktigt hålla med om det sista du skriver. Ibland händer saker i samband med graviditet/förlossning som gör att man bara inte kan ta hand om hunden som innan, hur mycket man än vill.

Pilon
0

#14 hahaha valp bäbis valp bäbis valp bäbis :D

darkness
0

Har inte kunnat varit inne nu på senaste tiden, har inte haft internet Skrikandes Så nu ska jag sätta mig o läsa igenom de ni skrivit och kommenterar sen ;D

darkness
0

Alla

Hmm kan ju säga så här då, den hund jag tänkt skaffa är en Norsk Buhund och som är en väldigt barnvänlig ras, De älskar barn och förr i tiden var de lite som huskys att de "vakta" barnen när de var ute och lekte. Fast kansk inte samma vaktinstinkt som för huskys men ändå ;)

Sen kan de ju bero på hur man aktiverar hunden? Obestämd

Hmm men ni har gett mig en rejäl tankeställare iaf xD o tack för svaren :D

Jonaflax
0

Ta hund först, och vänta några år med barn. om du är arbetslös så är det väldigt viktigt att du jobbar en tid innan du får barn, så du kan få en anständig föräldrapenning.

Inte kul att komma efter från början med ekonomin.

Låt hunden sen träffa snälla småbarn innan ni får egna.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

darkness
0

#19 jo så tycker jag oxå, vill ju helst jobba ett par år innan barn oså. Men min pojkvän vill hellre ha barn före hund -.- för han tror de blir jobbigare med att ha hund före barn. Men de e ju inte aktuellt än så ;)