Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 7413 ggr
Pilon
7

Diskriminering av hundar

Jo, jag sitter o läser om hur vida man får ha med hunden i flygplanskabiner eller inte och vad det finns för regler kring detta, jag kan inte hjälpas att bli lite, vad ska man säga, stött över denhär synen på djuren. Att man tillexempel inte får ha med stora hundar i kabinen.

det är inte bara detta med att ta med hunden på flyget som jag blir irriterad över, det är även alla andra allmänna hundförbjudna platser.

Jag har aldrig förstått mig på dendär regeln som gör det otillåtet att tillexempel inte ens ta med hundar in på stora gallerior.

Eller om man ska hyra bil får man inte ha hunden i den hyrda bilen för att en allergiker kanske också ska hyr den bilen någon gång.

Man säger att det är för hänsyn till allergiker och hygien.

Men då tänker jag att, då borde man inte heller få gå in med tillexempel otvättade kläder, uteliggare borde inte få gå in på en affär, det borde stå en skylt med "uteliggarförbud" eller "kläder som har varit mycket i kontakt med djur"-förbud eller, Varför inte Parfym-förbud? och det konstigaste är ju, att trotts att man har djurförbud är det lag på att platsen måste tillåta ledarhundar???? Så där i till exempel affären skulle det kunna få gå till exempel 10 ledarhundar på samma gång och det är fullt lagligt o tillåtet??

Det är en så förlegad och gammalmodig syn på hunden.

Maja2
5

Hur skulle man frakta en stor hund inne i kabinen?

Att man inte får ha med hundar överallt handlar väl både om allergier och hygien kan jag tänka, inte om en taskig syn på hundar. På många butiker får man inte ta med en glass heller :)

Pilon
0

#1 har skrivit om detdär med hygien också, om du läser allt :)

[Doglovers]
8

Kanske kan vara så att alla hundar inte är så fräscha att man kan ta in dom i en restaurang eller att folk ska behöva sitta intill en stinkbomb. Alla älskar heller inte hundar. Många är fruktansvärt rädda för hundar. OCH många är också allergiska.

Så av egoistiska själ ska man alltså utsätta folk för en kraftig astma attack för att till exempel din hund ska få åka med i planet. Eller vara med på middagen. Eller gå omkring och dra av sej sin päls på kläder som hänger i affären.

Parfym undanbedes på väldigt många ställen. På sjukhus och på många andra stora arbetsplatser som du kanske sett om du tittat dej omkring. Även rökning som du kanske vet.

Karmatarerskanise
3

I kabinen handlar det väl mest om mån av plats. I gallerioer förstår jag ur allergisynpunkt, även kanske det handlar om att hundrädda inte ska behöva vara rädda då de går och handlar.

Sedan förstår jag inte vad man ska ha hunden i en galleria för.

Pilon
2

"ridkläder"förbudskylt borde också finnas.

Min kompis tillexempel som håller på med hästar en massa handlar ofta eller äter ute med samma kläder. En allergiker kan mycket väl reagera på det!

Karmatarerskanise
1

#5 Tror det är svårare att bestämma över vad folk klär sig i, även om du har rätt att allergiker reagerar starkt på det.

Maja2
2

#5 Ja, en allergiker kan reagera på det åxå, och man önskade att fler människor använde sitt sunda förnuft när de går på ställen där andra människor åxå ska vistas. Hänsyn kallas det.

Pilon
1

Om du går in på åhlens nån gång, känner du inte som en vägg av parfym slå dig i ansiktet? Om 1 hund i en affär skulle orsaka någon slags astmachock, vad skulle då inte detdär göra? Och ingen som läste hela tråden här eller vadå? vad säger ni om ledarhundar som har full lagstöd i att få gå in på affären, gå på flyget restaurangen? ja så skter man minsann i allergikern eller vadå?

[[pimey]]
8

men det är väl ganska självklart? man visar HÄNSYN till hundrädda och allergiker. Inte fasiken skulle min hundrädde sambo vilja gå och shoppa om det sprang runt massa rotweilers, schäfrar osv inne på affären. Man diskriminerar inte hundarna, dom mår inte dåligt av att inte få hänga på affären ärligt talat så bryr dom sig inte ett skit tror jag.

Tänk lite utanför din bubbla va!

[Doglovers]
3

En gång i tiden fick jag faktiskt gå ut ur affären då jag kommit direkt från stallet.

Har en kompis med ledarhund. Hon ringer alltid och kollar läget innan hon går till en restaurang. De gånger hon har den med sej får den ligga under bordet. Och där ligger den hela tiden. Den knallar ju inte runt bland borden…! Det är ju en assistanshund.

Maja2
2

#8 I fallet med ledarhundar, så handlar det om att inte utesluta blinda människor, och då måste man godkänna att ledarhunden följer. Det är dock, mig vetande, inte alltför många ledarhundar inne i butiker osv.

Pilon
0

#10 hahahahaha var det nån som sa åt dig då eller vadå?

Pilon
0

#11 Jag vet inte men jag tror inte riktigt att du ser vad jag tror mig se, där av förstår du kanske inte riktigt vad jag menar:)

och detta är svårt att förklara, speciellt i text.

[Doglovers]
0

#12 jajamensan. Jag blev tillsagd att gå ut ur affären. Affärs innehavaren bad mej gå ut eftersom jag hade stallkläderna på mej. Och det luktade faktiskt mycket stall så det var inga problem. Det var jag som gjorde fel och hade inte haft en tanke på det.

Maja2
3

#13,  tja… vi är ju på ett forum där man ska uttrycka sig i text …. men försök förtydliga vad du menar så kanske jag förstår :)

Karmatarerskanise
7

Ledarhundar är ju undantag eftersom de blinda eller synskadade ska kunna gå i affären också. Och de ser i alla fall inte jag speciellt ofta i affären.

Det är ju inte bara allergi heller, utan respekt för de hundrädda. Kul att gå och handla om man är livrädd för hundar.

Kan du ge en anledning till varför hundar, som ju INTE handlar, ska göra i affärer?

Pilon
5

#14 haha omg :) Det måste ha varit rejält illa :-D

Sen finns det såna pryda människor bland personalen också. Men stakllkläder kan ju lukta. Men en allergiker behöver knappast stå nära en som luktar häst.
Nämen jag menar bara att man kan inte diskriminera såhär. Det är helt befängt. Och du skulle väl knappast gå ut om du själv upptäckte att du luktar mycket häst mitt i butiken om ingen sa åt dig att gå ut.

Jag kan berätta att jag har gått in på nån mataffär förut där butiksinhavaren godkännt det och håller med mig att detta är löjligt.

Säg tillexempel, Centralstationer, där är det inget hundförbud, tunnelbanan i stockholm har inget hundförbud, där går det masser med allergiker varje dag. jag gick in på Pressbyrån vid Danderyd några gånger med hunden och det var inga problem, samma med den på Uppsalas nya (och gamla) Centralstation. man får tillexempel ta med hund in på HM. på Ålhlens.

Säg om du står i Centralen och väntar med hunden på att tåget (ja jst det det råder inget hundförbud mot hundar i bussar och tåg förresten, har ni tänkt på det)och tittar bort mot, tillexempel hemköp som finns i närheten och tänker att det skulle va gott med lite godis, skulle du inte känna dig irriterad över att inte kan gå in där för att du har hunden., om du inte är en sån människa som har förstånd nog att inte binda hunden utanför?

Och ja, det är inte hundförbud på bussen, tåget? och som att när man tar med en liten hund inte kan orsaka allergisk reaktion på flyget så god luftcirkulation som det ska finnas på flyg…….

Kan ni verkligen inte se vad jag ser, verkligen???!

[[pimey]]
4

men snälla du stor eller liten hund vad spelar det för roll för en allergiker? Nää tyvärr ser jag inte det du ser, på bussar så sitter man oftast inte bland folk (inte här uppe iaf) utan då sitter man antingen längst bak eller om det är en dubbeldäckare så sitter man nere på en inglasad avdelning.

Ja är du så sugen på godis så har du inget val att binda din hund utanför vad ska en dregglande jycke göra bland matvaror t.ex? det är en HYGIENFRÅGA!

[[pimey]]
2

Sen som sagt ska man respektera hundrädda människor med, dom vill nog helst slippa se den där hunden på köttavdelningen.

Karmatarerskanise
5

#17 Nej, jag ser inte det du ser. Undrar fortfarande vad du ska med hunden i affäreer o göra.

Buss och tåg åker man för att ta sig från plats A till plats B.
För övrigt är det bara vissa vagnar som man får ha hund i, och de som är allergiska kan sitta i andra vagnar.

Bussarna är det meningen att djuren ska sitta långt bak i bussen, även om inte alla respekterar detta.

Pilon
4

och vem säger att alla hundar är smutsiga och luktar? Är det inet genom människan som influensan sprider sig? och mycket genom barnen, via dagis, då borde vi förbjuda barn, specieltl på dom avdelningar på affärer där dom kan tänkas röra vid mat som inte är förpackad, jag får ångerst varje gång jag ska ta på domdär godisslevarna vid lösgodiset efter att ha sett vid flertal gånger små ungar som tar en slev med godis o stoppar i munnen. Eller rent av tar godis, stoppar i munnen och stoppar tillbaka!!!!

nä, jag tycker inte vi ska förbjuda barn i affären, men jagf örsöker dra en parallel som kenske kan vara till nytta till er som vill förstå.

Karmatarerskanise
3

#21 Urk, lösgodis köper man helt enkelt inte ;)

Skillnaden mellan barn och hund är ju att barn inte kan lämnas ensamma, det kan hundarna (förutsatt att man tränar ensamhetsträningen ordentligt) Dessutom är det intressant för barn att få vara med och se och lära. Väntar forfarande på svar om vad hunden har i affären att göra.

Maja2
2

#21 Men den stora frågan är väl VARFÖR man skulle få ta in hundarna? För att kunna köpa godis när man blir sugen eller vad?  Det handlar inte om diskriminering av hundar, det du tagit upp. Det handlar inte om hundarna överhuvudtaget.

[[pimey]]
2

Som sagt vad har djur överhuvudtaget att göra i affären "Pilon" räcker det inte med att de faktiskt får följa med i kollektivtrafiken och in på vissa affärer?. man måste dra en gräns någonstans för att RESPEKTERA andra människor. Som sagt allergiker och hundrädda, förstår du?

Pilon
0

#20 inte ens bussföraren vet att djur ska sitta längst bak nu mera, tro rinte ens den regeln gäller längre

#20 varför inte?

#19 hahaha, hund på köttavdelningen :-) jag tror att om man skulle börja tillåta hundar på affären skulle hundräddamänniksor-problemet lösa sig ändå. hur gör hundrädda när dom går på en buss där det sitter en hund på barnvagnsplatsen och den hundrädda måste gå förbi?

Karmatarerskanise
3

#25 Jaha, så du har inget svar på det.

Du ser inte problemet. Man ska inte BEHÖVA vara rädd då man går och handlar. Tyvärr finns det inte så många lösningar då det gäller kollektivtrafiken, eftersom man inte kan hindra djurägare från att åka.

Däremot finns det ingen anledning för en hund att vara i affären, således är det självklart att de inte tillåts i de flesta affärer. Det behövs inte.

[[pimey]]
7

du kan ju inte ens se det från andras perspektiv än ditt eget! Jag bor med en hundrädd och han åker aldrig buss men måste han och det sitter en hund där så sätter han sig längst fram såklart om det finns plats.
Jag tror inte folk är så desperata att de måste ha med sig sin hund för att handla. skulle du tycka det är okej att ta med hundar på krogen med för den fråga har kommit upp också..som sagt MAN MÅSTE DRA EN GRÄNS FÖR ATT RESPEKTERA FOLK, men riktigt inbitna hundägare fattar ibland inte sånt.

// Redigerat av admin då personangrepp inte är tillåtna.

Smullis
4

Håller faktiskt med dig Pilon.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Pilon
0

hahaha #27 haha riktigt inbitna hundägare fattar inte sånt :-D 
Nästa så jag skrattade irl ;P

jag tror inte man ska ta med en hund dit den själv inte skulle må bra. Den skulle nog kanske inte trivas på en krog en sen lördagkväll med massa människor som springer hit o dit, o rökluft o så vidare. men en vanlig dag på en restaurang kanske hunden inte hade farit illa av att vara med och sitta vid bordet med en vattenskål.
Man får ju se från hund till hund, och om tillexempel affärs inhavaren eller restaurangpersonalen eller liknande tycker att hunden beter sig illa, eller hårar som en varg på våren, om det är så varmt att hunden drägglar som ett vattenfall, eller som när doglovers gick in på affären och dom tyckte att hon stank, så ska man kunna få säga ifrån, men inte ha ett förbud mot ALLA hundar och inte för att det finns hundrädda.

Karmatarerskanise
4

#29 Du upprepar att hundar borde få följa med, och jag undrar varför. Du måste ju ha en anledning till det eftersom du verkligen verkar tycka att det ska vara så.

Vad har hunden på restaurangen eller i affären att göra? Har hittills inte sett en enda anledning till det.

Däremot så har vi ju sett anledningar till varför de inte bör få vara där. Hade varit roligt med kommentarer på andra hållet också.

vallhund
4

# 17

En innehavare av en livsmedelsbutik som tycker att det är löjligt att hundar inte får komma in borde bli av med tillståndet att sälja livsmedel.

Tror du på allvar att små hundar är mindre allergiframkallande än stora hundar?

Jag förstår inte var du ser diskriminering någon stans.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

sofiek90
7

Jag tål inte cigg.rök eller starka parfymer, eller stanken av alkohol/droger från uteliggare eller alkoholister… Jag kan knappt andas när någon röker i min närhet. Men det är idioter som röker precis vid in/utgångar ändå. Och de flesta röker precis innan de går på bussen/spårvagnen/pendeltåget.

I Göteborg får hundar vara med inne på centralstation, Nils ericson terminalen samt inne i Nordstan, Femmanhuset och Arkaden. Dock får dom bara följa med in i djuraffärer, som Femmans Zoo.

Allergiker och rädda mäniskor har platser längst fram på bussar, spårvagnar och pendeltåg. Tillsammans med de gamla människorna som inte kan stå upp.

MVH

Sofie

Pilon
1

#32 bra inlägg!

sofiek90
0

#33 Jag kan dock sakna att de inte får följa med snabbt in på pressbyrån eller så för att kunna köpa något annat än McDonalds/Burger King mat, eller ladda på busskortet med mer pengar för att Västtrafik drar mer pengar än vad som skall dras så pengarna tar slut. Men det kanske är lika bra då min schäfer hade ätit upp all frukten ^^ På Backaplan finns ingen möjlighet att köpa en dricka utan att behöva binda upp hundarna utanför..

MVH

Sofie

Pilon
0

hahaha äta upp frukten :-) Fruktgalen chäfer???

Smullis
2

Ni har kanske inte hört om mannen som knöt sin hund utanför affären och kom tillbaka och såg folk som retade hans hund. Han sa ju självklart till dem, men blev misshandlad och ligger nu i koma.

Efter ytterligare en sådan händelse skulle jag nog inte gilla att lämna min hund utanför. Men ni skulle kanske fortfarande tänka "det händer inte mig" ? :)

Maja2
11

#36 Självklart ska man inte binda hunden utanför en affär, man lämnar den hemma om man ska handla, alternativt har någon med sig som kan stå utanför med hunden medans man är inne. Man får helt enkelt planera.

Smullis
2

#37 haha det går också Flört men tänkte bara om man någon gång tänkt ta en riktigt lång och härlig promenad. Fåglarna kvittrar och solen skiner. Man kan inte lämna hunden inne en sådan här dag. Man känner att en kurrande mage inte är långt borta, och ser en affär. Åhnej, tänker man, vad ska jag nu göra av hunden? Nu har vi lösningen.  Ta med hunden in vetja! Skrattande så blir alla (förutom dom allergiska) glada!

Nä, jag förstår att det kan bli ett problem för vissa. Och det är synd. Nåja.

Maja2
3

#37 Men tycker du verkligen att det handlar om Diskriminering, att hundar inte får följa med in?  Är det Diskriminering, att på många ställen är det förbud att åka rollerblades inne, eller att det numera är rökförbud på många offentliga platser? Handlar det verkligen om diskriminering?

Smullis
1

#39 vet ite om du menar mig, men om du gör det så säger jag: Nej, det är det inte. Bara synd.

bell
11

OM man MÅSTE handla tex tågbiljett, bajspåsar eller något liknande där man inte får ta med sig hunden in.

Tar man ut pengar i en Uttagsautomat.

Knackar på fönstret/dörren till affären & ber affärsbiträdet köpa det man måste ha.

Funkar även på glass & vattenFlört

Tycker det är bra att djur inte får följa med in överallt. Revirmarkering på frysdisken?

Nicolina
2

När mina föräldrar var i Wien för nått år sen så reagerade de på att folk hade med sina hundar i alla storlekar överallt i stan, in på cafeer osv. Men den stora skillnaden de tänkte på var att alla hundar de såg också hade en otroligt fin lydnad, gick prydligt och fint intill sina ägare, låg stilla och gjorde inget väsen inne på restauranger och i allmänhet verkade väldigt välskötta. Och många, om det tom inte var alla hundar hade munkorg på sig.

Mina föräldrar tyckte att det var ju helt okej, eftersom att alla hundar de såg var så väluppfostrade och hade munkorg inne på fiket. Och tänkte i samma stund att det funkar ju inte i Sverige där hundar i allmänhet inte har den lydnaden direkt… ;)

Läste även nån tidningsartikel någonstans att det numera ska bli lagligt att få ha med sig hunden in på restauranger här i Sverige men att det är upp till varje enskild restaurang att bestämma om det är ok eller inte just där. Någon som känner till mer om detta?

[Doglovers]
4

Blir spännande att höra vad hälsovårdsnämnden har för åsikt om detta.

sofiek90
0

#35 Ja, något.. Hon kan vara ute på gräsmattan och ha ytterdörren stängd, hon hör ändå när någon tar äpple från fruktskålen. Eller om hon ligger och sover väldigt djupt så vaknar hon direkt. ^^ Just då är det inget fel på hennes hörsel. jag kan fråga henne vart äpplena finns och hon går direkt till fruktskålen. eller om jag frågar efter morötterna, då går hon in till köket.

MVH

Sofie

Emaljoh4
3

Mycket tråkigt att många är så fruktansvärt egoistiska!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

sofiek90
0

#45 För att ta något som inte är ett dugg egoistiskt av svenskarna, så sjungs inte längre nationalsången på skolavslutningarna längre. med respekt av andra kulturer.

MVH

Sofie

Emaljoh4
2

#46 Och vad tror du det beror på?

Det jag pratar om, är enskilda individers egoism.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

sofiek90
2

#47 Att vi lever i ett mångkulturellt samhälle och ska acceptera och respektera alla andra (utom i det fallet, våran egna kultur).

Visst kan det vara egoistiskt att vilja ta med hunden in i affären, men det är också diskriminering när vissa hundar får följa med in och inte andra.

MVH

Sofie

Maja2
7

#48 Men det handlar inte om diskriminering av hundar, att ledarhundar får gå in, det handlar om att inte diskriminera de synskadade, och det är skillnad. Är inte ledarhunden i jobb, får den inte gå in.

sofiek90
1

#49 ledarhundar ja, men ibland får små hundar följa med och inte stora t.ex. Det var det jag syftade på.

MVH

Sofie

Karmatarerskanise
3

#48 Men kära nån, du tycker alltså att det är diskriminering när ledhundar får gå in, men inte din hund får?

Det är ju stor skillnad på anledning till varför ledhunden får gå in men inte din. Ledhunden utför ett arbete och gör så att den blinde/synskadade kan få leva ett "normalt" liv. Din hund tillför  ingenting och har ingen anledning att vara i affären. Du kan handla själv, du kan se.

HUR är det diskriminerande?

Karmatarerskanise
2

#50 I de affärer där det är hundförbud i den här staden får varken små eller stora hundar komma in. Låter mycket underligt att det skulle vara skillnad på dom.

sofiek90
0

#52 Läs mitt svar till #49.

MVH

Sofie

vallhund
2

# 50

Inte ens ledarhundar får följa med överallt, inte där det tillreds mat o inte på Akuten på sjukhus.

Karmatarerskanise
1

#53 Redan gjort, därav mitt svar i #52.

sofiek90
0

#50 men på akuten finns väl folk som hjälper. Hoppas jag.

Det var ändå inte ledarhundarna jag syftade på.

MVH

Sofie

IdaT
8

Jag måste erkänna att på sommaren händer det att jag tar med min hund på restaurang. Vi är alltid flera som ska äta, så en av oss går in på restaurangen och frågar personalen om det är okej att vi har hunden med oss på uteserveringen. Är det okej går jag till vårt bord med hunden och binder honom så kort att han bara kan växla mellan stå, sitt och ligg. Han ska absolut inte kunna nå någon annans bord eller vara i vägen för personalen. Enligt mig handlar det om respekt för mina medmänniskor.

Den enda butiken där jag har med min hund in är mammas presentbutik, hon har inga matvaror eller liknande som kan förstöras av att han är där. Men även då går jag så att vi inte möter någon människa direkt, för den människan kan vara hundrädd och då ska varken min hund eller människan behöva utstättas för det mötet. Min hund är en riktig människoälskare och han kan ge ett läskigt intryck och hoppa, även om jag vet att han bara är glad.
Jag skulle inte utsätta min hund för att möta en hundrädd människa, för jag tror att det skulle ta bort lite av hans glädje i möten med människor att träffa någon som uttrycker rädsla när han hälsar på den.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

sofiek90
0

#54 varför skrev du då "Men kära nån, du tycker alltså att det är diskriminering när ledhundar får gå in, men inte din hund får?" till mig? Då hade du ju inte läst mitt svar, när du skrev det?! För hade du gjort det hade du vetat att det var inte ens ledarhundarna jag syftade på.

Och jo, jag har upplevt skillnad mellan stor och liten hund och vart dom får vara beroende på storlek. Kanske är det i en annan stad än där du är, kanske bara en annan affär.

MVH

Sofie

Karmatarerskanise
2

#58 Om du tittar på våra inlägg så ser du att dom publicerades samtidigt. Därför såg jag ditt svar efter jag hade publicerat mitt första svar, och därför skrev jag ett svar till direkt efter.

Inte konstigare än så :)

[[pimey]]
9

hundar kan pissa inne i affärerna, bråka på andra hundar som kanske inte tål andra hundar (om de skulle tillåtas. smaska lite på maten i farten, matte kanske inte kollar ordentligt? stor eller liten hund sak samma djur ska inte vara i en livsmedelsaffär och den som tar in hundar i en matbutik borde bli av med tillståndet. vad tror ni hälsåvårdsmyndigheten skulle säga om att djur sprang in och ut i affärerna? ursäkta men tänk igenom innan ni skriver. sen ska man respektera hundrädda och allergiker de ska inte behöva gå runt på affären livrädda för att någon jäkel promt ska handla glass och inte kan lämna hunden hemma. någonstans måste man dra en gräns.

Smullis
2

Har varit med om att små hundar får tillåtelse att följa med in i gallerior. 3 ggr faktiskt.

Karmatarerskanise
0

#61 Och du är säker på att dom har fått det, och det inte bara är ägarna oms valt att ta med dom in trots förbud?

Pilon
4

läs för bövelen hela inlägget innan ni kommenterar den

Om vi säger såhär, säg att ICA skulle Annonsera om "ta gärna med di hund in!" med en stor skylt utanför butiken och nis er skylten när ni har vägarna förbi på promenaden med hunden. Och ni hade tänkt gå dit o handla ett paket mjölk sen. Knappast så någon skulle ba "nä jag går hellre hem och lämnar hunden så jag kan cykla tillbak hit, 3 km, och handla ett paket mjölk ;)

Skulle vara intressant att se hur många av er som är så anti att ni ändå hellre skulle först gå hem med hunden och lämna för att SEN gå och handla. =)

Förr var inte normalt att hunden fick sova inomhus. Hade man en stor hund fick den sova utanför, och den fick bara matrester, Knappast att det fanns färdighundmat liksom, folk skrattade ju åt iden att köpa färdig hundmat, det var lika med att skämma bort hunden.

Fortfarande finns dendär förlegade synen på hund, att den ska vara nått som kommer i andra hand, att hunden ska alltid anpassas efter människor. 
Ska man trotts allt ha med hund i flygplanskabinen så kallas hunden med buren för "handbagage". man ska liksom skuffa un den under sätet i en pytteliten trång bur. Om man har tur så kanske det finns en snäll flygvärdinna som låter en ta ut hunden ur buren några minuter.

Ska man ha med hunden till affären får den inte följa med in för den riskerar att smutsa ner maten!? En hund är ju sån menar man, den är smutsig och äcklig och så fort den går in i affären så är hela affären kontaminerad och man måste sanera hela stället? Speciellt för ikke hundmänniskor som inte gillar hundar.

Hur skulle det vara om hunden förstod människans språk och hörde hur vi resonerar över dom? Jag är verkligen glad att dom int ekan, faktiskt, hur dåligt skulle dom inte må annars.

Vi har tagit in hunden som en del i vårt samhälle

Ni som säger "nån stans får man dra ett streck" Varför?!
Konstiga argument folk kommer med.

Hera, om du tog med din lilla skutt på affären (om det var tillåttet) vad hade hänt då tror du?

Klart man får tänka logiskt, är det en regnig/slaskig dag och man har en samojed så kanske det inte är en bra ide att ta med den in. 
Eller har man en irlänsk setter och det är en varm sommardag kaaaanske man inte ska ha med den in heller.

Jag tycker alltså att förnuftet ska få bestämma och inte någon myndighet

Karmatarerskanise
6

#63 Jag hade inte tagit med mig hunden ens om man fick. Jag förstår inte poängen med det. Jag gå hellre hem och lämnar hunden och går tillbaka igen.

Känns som vi bara går i cirklar nu.

Att hunden inte får gå med i affären har inget att göra med att den går i andrahand.

Pilon
0

Om du känner att det går i cirklar är det antagligen för att du inte har förståt.. och jag kan tyvärr inte förklara bättre.

Du läste nog inte det jag skrev, vad hade hänt OM du tog med din hund in?

IdaT
6

#63 Jag hade inte tagit med min hund in i en butik även om det var tillåtet, eftersom det inte finns någonstans att gå undan om vi möter en hundrädd. Notera också att jag inte skriver vem som skulle gå undan. En hund överlever utan att någonsin sätta sin tass i en matbutik, om man släppte in hundar där, var ska den hundrädda handla? Eller den ska kanske leva på hämtmat?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Pilon
1

Säg rent praktiskt, om en person med hund står med hund tillexmpel vid…..säg…..hund/kattmat-avdelningen och en hundärdd människa vill komma dit för att ta kattmat, då lär den personen stå och vänta några meter ifrån till personen med hund har gått. och Man ser ju om det är nån somf örsöker komma fram, då står man inte där och drar ut på tiden. man tar det man ska ha och går. Svårare än så är det inte.

Karmatarerskanise
5

#65 Jag har förstått att du inte kan ge en bra anledning till varför hunden ska me din, det är tydligt. Och vad menar du mede OM jag tar med hunden in, det gör jag inte.

Jag ger faktiskt upp nu. Det blir cirklar eftersom vi inte kommer någon vart. Du ska tvunget ha med din hund in i affären och alla andra ska anpassa sig efter det, för du bara måste.

Pilon
0

#68 Jodo, jag har gett massa exempel, men du läser nog inte vad jag skriver. Läs om läs rätt.

Ja okej, du kanske är sån då, men säg att din granne som har en relativt skötsam hund tar med den till Ica(om det var tillåttet), vad skulle hända? :P

fidojunior
5

#63 Jag hade faktiskt gått hem och lämnat hunden. Jag bär inte med mig pengar vart jag än går, framför allt inte när jag går promenad med hundarna så jag skulle ändå inte kunna betala.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Karmatarerskanise
9

#69 Om du menar att dina exempel handlar om att du inte orkar gå hem och lämna hunden, så anser jag inte att du gett något bra exempel. Fortfarande har hunden inte i affären att göra för att du inte orkar gå hem om först.

Att lathet skulle gå före allergier, hygien och rädslor, nädu. Att visa respekt för sina medmänniskor kommer alltid gå före dåliga undanflykter som att man inte ska behöva gå hem, eller att man kanske kommer på att man behöver vatten. (planering, planering)

Vad som skulle hända? Det handlar inte om vad som kan hända utan om just de saker jag radade upp här ovanför.

IdaT
9

#67 Om jag kommer med min hund runt hörnet av djurmatshyllorna och den hundrädda helt plötsligt upptäcker en hund en meter ifrån sig, där den står böjd för att plocka upp en tung säck med kattmat, var ska den personen ta vägen då? Det är ju för sent för mig att flytta på mig, skadan är redan skedd, för personen har hunnit bli rädd, oavsett hur lydig min hund är.

[[pimey]]
6

Märks att du inte kan sätta dig in i andra situationer tyvärr, för dig är det enkelt att sitta ch skriva att en hundrädd kan göra si och så men nejdu så är det inte. försökt tänk utanför lådan, att inte orka gå hem med hunden var ett dåligt exempel.

Pilon
2

Då får man väl backa, man får ha en försiktighet om man har med sig hunden på affären, brukar fungera så på affärer man får ha med sig hunden på. Går jag o ska kolla på nån aparat på swedoll där det är tillåtet att ha med hund, eller granngården säger vi, ja inte låter jag mina hundar gå som dom vill. Och dom gånger jag träffar på en hundrädd så backar dom och går runt en hylla eller så backar jag och väntar på att domf år pasera eller liknande.

#71 jag tror din respekt för dina medmänniskor skulle falera om det plötsligt skulle var tillåtet att ta med hund in på alla matvaruaffärer ;) nån dag lär du känna

Men ok om jag ska svara på din fråga om varför man ska ta med, så kan jag dra exempel om mig själv; Nr jag går till djuraffären för o köpa mat tar jag alltid hunden med. Hunden vill ju gärna vara med och kan jag ta med den så gör jag cokså det. Om jag ska gå o köpa byxor på HM och jag känner att idag är det inte så mycket människor ute och säkert är det ganska ledigt i affärerna, ja då tar jag gärna med mig hunden för då lär hon inte bli störd av folk som springer runt om.

När jag var i stockholm nån dag och skulle hämta en kompis i centralen. blev lite hungrig medan jag väntade och där fanns en burgerking express. och egentligen får man inte gå fram med hunden till kassan, och tro det eller ej, det var ingen som dog av rädsla eller allergichock eller allt vad folk kan komma på :)

Pilon
0

Samma var det med när jag var i sollentuna C. Det var inte för än när jag nästan var påväg ut genom svängdörrarna på slutet när vi skulle hem. Så var det nån vakt som kom fram o sa att "man får tyvärr inte ha med hunden här" men det var ju ingen som dog då heller :)
Det var ju däremot mer tvärt hunden gjorde en massa tanter och andra människor glada :)

Hade jag jag haft en hund som inte jag kunde kontrollera så hade jag inte haft med den på såna ställen.

Karmatarerskanise
9

#74 Jag lämnar den diskussionen nu eftersom det är tydligt att det inte finns någon bra anledning till att ta med hunden och utsätta andra för riskerna som det medför. Att det inte hände något de gångerna din hund varit med säger ju ingenting. Den dagen det sker är det föga till hjälp att det dom andra gångerna inte hände något.

Dina argument har inte fått mig att ändra syn på att en hund inte hör hemma i affärer.

Pilon
0

#76 Jo jag såg nog redan från början när du började kommentera att du nog inte kommer vilja förstå också:) Men tackf ör att du medverkade, välkommen åter.

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
7

Saken är den att det inte finns något att förstå. Du har ju inget argument FÖR din sak. Det är bara det att du vill det.

Däremot finns det flera argument MOT det.

Så det blir ointressant och fastnar. :)

Pilon
0

#78 Moget med personangrepp, du kanske skulle lära dig diskutera.

Noa-Nisse
8

Tycker inte att hundar hör hemma i affärer. Varför?! är min första tanke.

Att hunden får sitta med på uteserveringar tycker jag är helt okej men då ska den vara bunden vid bordet så den inte kan nå något och uppföra sig bra, alltså inte stå och skälla.

Kanske är jag diskriminerande mot stora hundar nu men jag känner min hund själv. Hade jag tagit in henne på en ICA-affär och låtit henne gå med mig medans jag handlade så hade folk halkat omkring på golven för att hon dregglar över allt gott! Speciellt vid de grillade kycklingarna :P (det gör iallafall jag) Tungan ute

Nej oavsett storlek så ska alla djur vara förbjudna i matvaruaffärer! Men då undantagsfall ledarhundar.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
0

#81 Hahaha ;)

Pilon
0

#81 det är därför jag menar på att man inte borde ha förbud mot alla hundar. Inte låta myndigheten bestäma, utan man får ha förnuft nog själv eller så får affären eller restaurangen säga ifrån om dom tycker att hunden inte får komma in av nån anledning :)

Maja2
9

#83 Men du, ärligt talat…..  Tycker du att folk i allmänhet har så mycket eget sunt förnuft när det gäller hundar? Både sina egna och andras?  Skulle det släppas till folks sunda förnuft, så skulle det nog skära snett alldeles vansinnigt är jag rädd.

mejamylove
0
Smullis
8

Småbarn är för övrigt mycket "äckligare" än hundar. Endå har dom rätt att följa med in. Skulle hellre handla i en mataffär där det sprang runt massa hundar än en mataffär där det kryllar av snoriga barn. Men det får jag stå ut med, och inte ät det synd om mig inte. Haha! Kanske en konstig fråga, men varför får snoriga dagisbsrn springa i affärer? Äcklar mig såå mycket :P

Pilon
2

#86 Highfive! ;D hehe

Pilon
0

#84 det kan jag hålla med om, är nog tyvärr så. att det finns såna som tror sig ha bra koll på sina hundar fast än dom inte har det.

Smullis
1

#87 yey!! :D

Karmatarerskanise
9

#86 Då skulle vi ju få förbjuda alla  med förkylning eller andra smittsamma infektioner att inte gå i affären också.. Tycker du det är hållbart? Kanske ska alla hålla andan eller kanske använda saneringsdräkter i affären också?

Ja, det var en konstig fråga som jag själv tror du vet svaret på.

Maja2
8

Nu blir nivån på diskussionen så låg, så jag lämnar tråden.

Pilon
0

#90 Det var ungefär så jag menade faktiskt, att man kan dra detdär med smuts och hygien rätt långt om man nu ska förbjuda hundar från att vara i affären för att dom är smutsiga.

Den enda anledningen som nu Maja2 har nämnt som är ett relativt bra argument till varför det inte är bra med hundar på affären, just det där med att det finns mycket människor som tror sig ha bra koll på sin hund fast än dom inte har det och det då kan det uppstå bråk i affärerna med hundar som skäller på varandra och liknande.

Kan säga att jag känner mig ganska nöjd med denhär tråden nu ändå…på nått vis..
Den behöver inte stängas för det kan ju vara fler som ser den och vill tillägga nått, men just nu känns ändå färdig, iaf enligt mig =)

Tack alla utom pimey för era åsikter det har varit relativt trevligt! =)

Alexandra-S
6

Det är väl ganska självklart varför det är som det är med dessa regler? Djur har inget i affärer att göra då det finns hundrädda och allergiker. Och kom inte dragandes med att man kan ha hund/djurhår på kläderna för man reagerar mycket starkare om man träffar djuret eftersom att det faktiskt är huden man är allergisk mot och inte pälsen.
Hygienen är ju en annan fråga. En Golden tex som fäller extremt, tror du verkligen att alla vill ha dens hundhår i sin mat?
Och det är ju bara respektlöst att ta in hundar bland hundrädda, men på bussar och tåg finns det ju speciella platser för djur. På tåg en egen vagn och på buss så långt bak det går. Och det säger alltid busschafförerna till mig när jag åker med Gizmo, så det gäller fortfarande.
Och på flygplan är det väl ändå en storleksfråga? En mindre hund tar mindre plats och kan åka som handbagage, så är det.
På uteserveringar kan jag tycka att det är okej att ha med hund om den ligger still bredvid bordet. Absolut inte inomhus, med samma argument för dom jag nämnde vid affär.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Doglovers]
9

#75 Jag har aldrig hört något så *****egoistiskt någon gång. Du har aldrig tänkt tanken att folk inte vågar säga ifrån, då du tydligen verkar ha en rätt så taskig attityd. Mycket mycket tragiskt.

Smullis
2

Men hallå? Vad har småbarn i en mataffär att göra då? :P tycker ärligt talat inte att det är mer fel att ta in en hund än ett barn i en mataffär. För vad är värst? Snor eller hundhår i plockgodiset. Dessutom verkar det som om ni tror att det är självklart att hundar dräglar och hårar ner. Min hund bryr sig inte ett dugg och fäller inte. Jag vet att ni tycker att det låter idiotiskt det jag säger. Fritt fram att tycka det då.

Smullis
1

#94 wow då har du nog aldrig läst nyheterna ;)

[Forest]
8

Hur insnyltad för man lov o bli? bara för att man är hundägare så har man skyldighet att ta sitt avnsvar ja man får ställa sig ofta långt i från folk o ja man får stå utanför butiker med sin hund. Det är ett val man gör när man skaffar hund tänk på det.

Wand
11

Jag är pälsdjursallergiker och hela min familj är det också, har även en lillasyster med grov astma. 

Att vi har djur hemma är en sak - det är vårat val. Jag har en hund, men ingen i familjen reagerar på henne. Vissa djur har jag fått göra mig av med pga allergier och astma, that's life. 

Min lillasyster med astma kan inte ens passera en hästhage utan att reagera. Om en person med en stor leonberger eller kanske en collie skulle ta med sin hund in på H&M så skulle inte hon kunna vara där, och jag skulle antagligen kunna reagera jag med om jag av någon anledning skulle tvingas gå riktigt nära.

Dessutom fastnar hundhår (och övriga pälshår) på kläder, och vem vill köpa kläder som är fulla av hår? Sedan kanske hunden i fråga kissar eller bajsar på golvet inne på gallerian eller så kanske den är blöt/smutsig och smutsar ner.
Folk kan dessutom vara riktigt hundrädda, hunden kan vara skällig och springig, osv.

Sedan förstår jag verkligen inte varför man ska ta med en hund på dessa platser, jag tror inte direkt att en hund blir glad av att gå in på en galleria där det kryllar av folk. Tror även att de föredrar att åka flyg i lugn och ro i en bur än att sitta bland en jäkla massa passagerare som tjattrar, låter och luktar i flera timmar. Själv vill jag dock inte ta med hund på flyg över huvudtaget, men ändå.

Vi har en årlig marknad i vår lilla stad som infinner sig i september. Där får man ta med hundar, tyvärr. Det är smockfullt av människor som trängs, går på varandra, skriker och låter, karuseller som virvlar och så vidare, och folk tar med sina hundar dit och tvingar dem att trängas, bli nedtrampade, knuffade och säkert rejält skärrade. Det är inte okej. 

Vi kan inte kräva att hundar ska få samma rättigheter som människor, för hundar är inte människor och lever inte som människor.  Vi får ju hela tiden lära oss att man inte ska behandla hundar mänskligt utan som hundar. En hund mår bäst av ett hundliv, inte av ett människoliv och att springa en shoppingrunda på stan'.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Sophie&Segra
0

#86, och Smullis..

Alltså jag avlider här.. skrattar så jag trillar av stolen.. Tårarna rinner och jag gapskrattar..

Jag håller med dig till 110%, UNDERBART!!

HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHA

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[nataschaj]
1

Inte läst allt, förutom dem första inläggen.

De jag tycker är OTROLIGT dåligt är att SMÅhunds ägare drar med sig sina hundar in i kläder äffarer å matäffrer.

Nej för mig är de ingen skilldnad på en liten å stor, inte när de gäller miljön. Jag vill inte ha en massa hundhår m.m på kläder ja testar.

Visst dem sitter i hundväska elr i famnen men ja tycker dem ska ha rätt å få komma in i en äffar. För faktsikt så sätter dem ned hunden inne i hytten å håller på, jag tycker inte de är ok för folk som drar med sig småhundar in å ut över allt. Spec när de finns dem som inte tål och är rädda.

Lite ot kanske..

Pilon
0

#95 Det vore bra om du först läser vad andra har skrivit i tråden först innan du kommenterar =)
Sen tror jag att du får saker att låta mer dramatiskt än det behöver vara.

Om det var förbjudet medbarn på affärer och nån skulle diskutera varför det borde vara tillåtet skulle man kunna komma på tusen anledningar till varför man inte ska ha med hund då också.

#97 tat lugnt! Dock. Ja folk som är hundrädda kanske inte vågar säga ifrån, men vad tycker du att det gör för skilnad om jag kommer med min väluppfostrade hund och om det kommer en ledarhund, och ledarhundar får ju gå in på gallerior? :)  En hundrädd är rädd för en hund oavsett. Och dom hundrädda människor jag har träffat har också sagt att hundar som är lugna går det bättre med, man ser också tydligt att hundar osm är lugna och lydiga går det bättre med. Hundrädda acepterar lugna och lydiga hundar bättre, hundar som inte bryr sig om någon annan än sin ledare. Jodå jag har träffat olika sorters hundrädda människor. Från normalt rädda på grund av att man helt enkelt inte är van vid djur/hund och till dom som är rädda på riktigt tillexempel på grund av tidigare trauman. Och dom säger alla likadant. Så länge hunden håller sig på lagom avstånd går det bra, speciellt om hunden inte bryr sig om den hundrädda.

Men jag förstår inte varför jag ska hålla på och upprepa det jag skriver. Snälla! LÄS innan ni kommenterar! LÄS LÄS LÄS!

Noa-Nisse
15

Hur kan man säga att barn inte ska få besöka matvaruaffärer?! Jag blir faktiskt ställd när jag hör sådant! Hur tror ni att ett barn lär sig att sedan själv handla, hur man uppför sig i sociala situationer? Ska vi stänga in våra barn som ju är vår framtid och låta våra hundar gå i affärerna som inte har där att göra alls? Förstår inte konceptet! Snacka om läskigt tankesätt! Jag vill gärna ha svar på en liten fråga: VAD är det som gör att ni vill dra med er hund in i en matvaruaffär annat än "för att vi vill" eller "för att barn får och de är äckligare" som förövrigt är en barnslig jämförelse och "anledning" enligt mig!

Smullis
3

Haha! Det är ju klart att barn ska få följa med, herregud. Menar bara att det inte är så mycket mer ohygieniskt att låta en hund följa med :) #99 :D Rätt skönt att få prata av sig ibland ^^ Men förmodligen så skulle det säkert mer eller mindre bli kaos om jyckar fick följa med till affärerna. Skriver från MITT perspektiv, bara så ni vet. #101 har redan läst igenom hela tråden :)

cupcakes
7

Jag har några frågor till er som tycker att man ska få ha med hunden överallt och även angående att förbjuda barn i affärer.

En ensamstående mamma/pappa som måste handla, var ska denne göra av sitt barn under tiden? En ensamhetstränad hund klarar av att vara ensam, det gör inte ett barn.

När man skaffar hund väljer man att leva med lite extra vatten på golvet, päls på kläderna och grus och smuts överallt i hemmet. De som inte valt detta, som kanske inte ens tycker om djur, varför ska de behöva leva med massa hundhår på kläderna för att ni vill ta med er hundar där hundar inte har något att göra?

Jag förstår inte bristen på respekt för andra människor. Hundar klarar sig utmärkt utan att vara med i mat- och klädaffärer medan det finns så många nackdelar för andra genom att ta med dem. Varför då envisas med att man ska få ha med dem och till vilken nytta?

Min hund skulle dessutom vifta ner allt i sin väg med sin svans, garanterat. Det skulle bli dyrt för mig ;)

Gällande uteserveringar kan jag tycka att det är okej så länge man håller hunden utomhus och den inte stör någon annan. Har själv haft min med på uteservering men då bunden så han inte kan nå till någon annan och även så pass uppfostrad att han ligger stilla och tyst och väntar.

Smullis
1

#104 det är ju ingen som vill förbjuda barn i affärer :) Om det inte vore för att det fanns allergiska, hundrädda Osv. Skulle jag fortfarande hålla fast vid min tidigare åsikt. Mitt liv kommer bli förstört om mina barn föds som allergiker :P

Pilon
0

#104 man kan ensamhetsträna ungen i att vara själv :D Nä men barnvakt kan man ha! eller så kan man ta med barnet och binda den utanför med hänglås så att den inte ska kunna smita eller bli snodd! :-)

#103 Jo du är bra du som läser, det är inte alla som gör det här:)

Precis som du säger, hundar behöver inte vara mer ohygieniska än barn.

#102 nu menade jag ju inte att barn inte skulle följa med på affären, det var mer en parallel, eller vad man nu ska säga…..

men som Smullis också säger, det hade nog tyvärr blivit kaos då även människor med mindre koll på sin hund skulle ta med sin hund till affären…

vallhund
7

Den enda som inte verkar förstå är TS, och ja, jag har läst hela tråden, iaf de inlägg som är kvar.

Smullis
2

Haha Highfive Pilon! :D goa åsikter, hehe! Tänk vilken rolig syn att se barn som står knytna i huvudingånhen på ICA! HAHAHA! det är tråkigt att det finns ägare med mindre koll, håller absolut med :/

Pilon
1

#108 Verkligen hehe :-)

Skönt att du kan ta detta med lite ro Smullis, andra verkar ha svårt för det här:)

Smullis
1

#109 detsamma! Härligt med sånna människor! ;-)

[Doglovers]
10

Den här tråden förklara verkligen varför hundvärlden tyvärr ser ut som den gör. Ni som vill släpa med er hundarna överallt. Vågar ni inte gå ut utan hunden? Är det den som ger er det lilla självförtroendet ni tror er ha genom hunden? För ni vet bäst, är störst och starkast? Knappast…! Det finns något som heter "strikt hundägar ansvar" och då gäller det att följa lagar och regler och visa HÄNSYN till våra medmänniskor. Vi ska INTE anpassa oss efter er. Skulle aldrig falla mej in. Skulle jag träffa på någon i en affär med hund är jag den första att göra en anmälan. Gå en juridik kurs inom hund, så blir det nog annat ljud i skällan, eller varför inte en som lär er EMPATI.

Hayley
17

Börjar med att direkt berätta att jag faktiskt har läst igenom hela tråden, alla inlägg (så slipper vi få några missförstånd på den fronten iaf). Och även om jag kan känna att det hade varit grymt skönt att kunna ta med mig min hund in i alla affärer utan problem så hade jag inte gjort det endå. varför?

Det var inte alls många år sedan som man i frankrike både fick ta med sig sin hund in i ALLA affärer och dessutom röka fritt innomhus, låter detta som ett paradis? think again! Folk gick runt ibland frukten och köttet och rökade fritt, det var fimpar i hela affären och ALLT stank verkligen! När dom tog bort detta skrek folk diskriminering så högt dom kunde! Men alla icke rökare då? och framför allt dom som precis gått igenom transplantationer, dem var det ingen som tänkte på (och välldigt få som fortfarande gör). När det gällde hundarna var det ett smärre kaos! När det regnade ute, kan ni tänka er vilken lukt det var i affärerna? vilken stank som satte sig i kläderna? Du kan ha världens mest renaste,finaste hund, men när det regnar så kommer den att lukta endå. Och för oss som är hundrädda var det nästintill omöjligt att gå och handla… ALLA har verkligen inte diciplin på sina hundar, hur ska man lösa det? För om man tillåter hundar så ska det gälla ALLA hundar, oavsett om dom lyssnar eller inte..

Sen till sverige då, jag har arbetat i en mataffär i 5 års tid, under dessa 5 år har jag sett en människa med ledarhund 1 (!) enda gång. Kalla det diskriminerande att ledar hundar får gå in i affärer men inte andra hundar, men jag som är hörselskadad då, ska jag ropa diskriminering för att absolut INGEN tänker på att jag sitter med hörapparater på mig och faktiskt inte alls tycker det är kul när människor skriker rakt in i mikrofonen på hörapparaten? Hur man än vänder och vrider på det så finns det en anledning till varför djur inte får vistas inne i affärerna, och tänker ni till lite så vet ni svaret själva.

När det gäller ridkläder så visst, är man alergiker så behöver man väl kanske inte riktigt ställa sig 1 cm bakom och snusa in i håret på den som bär dessa kläder men för oss som sitter ikassan? vad skulle jag göra när det kom in folk som precis hade varit inne i stallet och ville betala för sin mat? gå ifrån kassan och säga "ursäkta men jag är allergisk så du får ta o vänta på någon som inte är det för att betala för din mat?" är det OK att säga så?

Det finns såklart värre saker som redan har tagits upp, människor med dålig hygien, dränker sig i parfym, stinker alkohol lång väg och dessa ÄR ett problem MEN skulle jag säga till den mannen som alltid stank 7 dagar gammalt urin att han inte fick komma in och handla i affären, vad tror ni han skulle säga? (i vissa fall önskade jag faktiskt att man fick tvångsducha främlingar men det går lixom inte i verkligheten).

Utanför den affären jag jobbade på vill man helt enkelt inte binda sin hund, absolut inte, men det löste folket endå. antingen var dom två med hunden (en stannade kvar och den andra gick och handlade) och dom gånger då det bara var en med sin hund så löste dom det så att dom antingen knackade på rutan till affären eller ringde in, frågan om vi kunde komma ut och hämta pengar samt en matlista och handla åt dem alternativt att någon av oss som jobbade eller en annan kund stog och höll hunden sålänge. Visar man hänsyn får man hänsyn tillbaka, och för dom man inte får hänsyn tillbaka ifrån: vänd andra kinden till och ignorera.

det ÄR inte ideal värld vi lever i, men seriöst, ÄR det verkligen viktigare att bråka om hurvida hundar får eller inte får vara med på vissa ställen? finns det inte andra, låt oss säga, lite mer viktigare ämnen om diskriminering som man lösa först?

Nu blev det ett låångt inlägg, men jag kände att jag var tvungen att lägga in mina 2 cents i diskutionen…

[Forest]
1

112, Bra skrivet Glad

indra-bus
3

Jag har post/ pappers fobi. Men de struntar brev bäraren i vaje vardag;)

Bilister borde oxå viaa hänsyn ja blir så trött de finns trafikregler oxå o hastighets begränsningar.

De finns inte många sjukdommar som smittar från hund till människa deras bakterier o smuts är inte "farliga för oss" De har en annan bakterie flora..

Men en nysning från en människa kan smitta en hel arm då don smittan är luft buren. Så Ts  jag försår din poeng.

De är klart att man skall visa hänsyn o jag tror inte hundar har något behov av att shopa.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Kalli
0

#111: Anmäla vad? Om det inte är en affär som hanterar mat är det inte olagligt att ha med sig en hund om affären tillåter det.

indra-bus
3

#4 De är inte lätt att gå längst bak med hunden om bussen är full. O tro inte att de är någon som visar hänsyn o flyttar sig. Så att man kan komma längst bak.

Eller om de är nästan tomt om man går längst bak som man ska. Kan de sitta en person där som är alergisk  o ifrågasätter om hundar får åka buss. O man svarar ja o de skall vara länst bak. Kan svaret bli men jag satt här först. O inte flytter de på sig fast de finns fler platser längst fram i bussen. O jag kan inte se att de får någon alergisk reaktion.

Jag har epilepsi så jag får inte ha körkort så jag åker mycket buss.

Ser ofta att de sitter folk på handikapp stolen. De är inte heller att visa respekt.

[Forest]
3

116 där håller jag med dig, men inte ska man vara respektlös själv bara för andra är det. Flört

[Doglovers]
2

#115 till affärs innehavaren. Vad annars? Om det till exempdl är H&M så är dom nog måna om sin kundkrets.

[Star-Di]
3

#98 mycket bra inlägg! Håller med till punkt och pricka.

Tycker INTE att en hund har i en livsmedelsbutik att göra överhuvudtaget och inte i ett köpcentrum heller. Punkt. Att de sedan inte får åka i vanliga kabinen på flygplanen är en säkerhetsfråga.

indra-bus
0

NEJ de menade jag inte, jag gjorde en jämförelse.

[Forest]
4

120 förstår det Flört Men ser att flera i tråden skulle säkert vara respektlösa lite som "hämnas" låter som rena barnfarsoner hur vissa tänker o gämnför att hundarna är barn o får minnsan barn hänga med i matbutikerna så måste ju hundar tillåtas. Obestämd Lite det jag ville framföra Flört

indra-bus
0

# 116 Ha Ha.. De händer inte ofta här inne. Om du inte var ironisk ;)

Men jag blir nog ofta missförstådd. Men jag har adhd så jag är van o dessutom är jag dålig på att förklara i texst. O skriva maskin o stava O jag vet att jag lätt går från ämnet men jag försöker jag lovar.

[Surina]
3

Nu har jag inte läst allt i tråden men jag måste bara få skriva en sak Glad

Jag skulle åka tåg till min pojkvän(4timmar) Jag skulle då transportera hans nya katt med mig ner då.

Jag ringde först företaget som hade tåget om det var okej och om jag skulle sitta någon annanstans.

Men jag blev faktiskt chokad att höra att hon i telefon inte brydde sig alls vart jag satt mig… hon bara sa det är inga problem?

Denna fråga som du tar upp här är ju så svå att svara på… det finns ju så mycket som man kan tycka och tänka… idag så finns det ju väldigt många som känner att ens hund är ens barn och att man vill att den ska ha samma rättigheter som ett barn har.

Jag kan faktiskt säga att jag förstår! Men jag förstår också varför det inte är lätt heller att till godose allas behov tyvärr.. För man väljer ju inte heller att vara alergiker tyvärr eller hundrädd.

Men jag tycker alla som svarar i den här tråden ska ha en öppen blick till de hela.

Känslor är starkt och det är såklart att känner man att sin hund är sitt barn och du blir nekad att ta med dig den så blir det jobbigt.

Karmatarerskanise
3

#114 Sjukdommar kanske inte smittar, men mask och bakterier från bajs tex smittar. Om hunden som så många hundar gör precis har ätit bajs och kommer in och slickar på något i affären, tex en vara, och jag sedan tar i den, ja du kan tänka själv. Och ärligt talat, hur kul är det med hundhår på och i varor? Nya kläder fulla med hundhår är ingen hit. Eller frysta plockräkor med fastfrusna hundhår.. Njä tack. Och jo, det hade blivit väldans hårigt om folk gick med sina hundar i affärerna. En del fäller året om, i rikliga mängder.

#116 Då kan man fråga om det finns allergiker på bussen.

Jag har sett folk flytta sig så att hundägaren kunnat gå bak i bussen. Det finns ganska många som är snälla här på jorden.

Och vad du vill med resten av din text förstår jag inte. Om någon sitter där bak och säger att den satt där först så är det ju dennes problem. Du som hundägare har tagit ditt ansvar och gått bak dit man ska vara.

Sedan är det ointressant om personer du stött på fått allergiska reaktioner eller inte. ALLA är inte allergiska, ALLA reagerar inte på studs. Men den dagen det händer vill jag lova dig att det inte är roligt.

indra-bus
2

# Men stora hera missförstår allt jag säger eller skriver.

Karmatarerskanise
4

#125 Du kan kalla mig rätt och slätt Hera, precis som andra.
Istället för att bara skriva att jag missförstår "allt" du skriver, så kan du ju då förklara vad jag har missförstått, så vi kommer någonvart.

Smullis
1

Ok, kan vi inte nöja oss med att hundar får följa med in i gallerior, djuraffärer och liknande? Det är ju ändå nåt? :) det är ju bra att det inte är hundförbud överallt, i alla affärer.

indra-bus
2

Hera. Jag tänker inte försöka.

Men jag menade inte att hundar ska vara med o handla i mataffär.

Men men de smittar inte människor.. Jag vet inte hur mycket hundar som slickat mej i ansiktet. O jag har aldrig haft mask.

[Doglovers]
2

Varför ska hunden följa med in i en Galleria?

Karmatarerskanise
2

#128 Jo, mask smittar även oss människor.
Super att du inte har blivit smittad.

"Kan jag själv eller min familj smittas av mask?

Människans inälvsmaskar är inte desamma som drabbar hund och katt. Det kan dock ändå inträffa att du eller någobn i din familj smittas, men smittan ger normalt sett inte upphov till sjukdom. Larverna, som vi människor kan bli smittade av , utvecklar sig nämligen aldrig till mask i människokroppen. Smitta överförs vid närkontakt med djurets avföring."

http://www.dkfc.se/behandlingar/mask.php

indra-bus
2

Jo de gör de men risken att bli smittad av mas från en hund är väldigt liten. Tror de finns 2 sorter. Men de finns flera tusen fökylnings virus o massa alvarliga bakterie infetioner. Så risken att du skall bli smittad av mask från en infekterad hund som slickar dig på handen är minimal..

Förstår du jämförelsen nu sen att man tycker de är äckligt med hund hår blöta smutsiga hundar är en annan sak men man blir inte sjuk av de.

Vargafrost
11

För den som vill äta/fika/ta en kaffe "med" hunden, så finns det dels uteserveringar där det ibland tillåts, men även hundcaféer. Saknas det hos dig, kanske det är dags att starta upp om kundunderlaget finns?

Jag såg, Pilon, att du nämnde att du gick i Sollentuna Centrum med hunden. Jag hoppas innerligt att du inte gör om det, och uppenbarligen är det bara av ren lathet då det inte är någon speciell omväg att gå runt centrumet, vilket är möjligt på båda sidor dessutom.
Det stället jag vet om där man får gå igenom med hundar är Kista Galleria, eftersom att arkitekterna tyckte att det var en bra idé att bygga över vägar osv, såpass att man måste gå igenom för att komma någonstans. Däremot får du inte vara i närheten av food quarten eller gå in i någon butik.

Utöver ledarhundar finns det även assistanshundar (heter det väl? För personer med epilepsi, diabetes osv), och dom lär ju få följa med in, men jag misstänker att man måste ha med någon form av papper och dessutom assistanstäcke på hunden, eller liknande.

För övrigt helt absurt att folk tror att man som hundägare/-älskare kan ändra på ett helt samhälle, för att man själv vill ha någon fördel.
Nu är jag själv hundägare, men jag har en duktig ormfobi. Med det i bagaget kan jag väl säga att jag skulle knappt våga utanför dörren om folk gick runt med sina ormar runt halsen när dom skulle till exempel handla. Antagligen skulle jag flytta från Sverige ganska snabbt, till ett land med lite bättre sunt förnuft än vad som tydligen finns här numera.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

sofiek90
3

skrikande barn på bussar och spårvagnar m.m tycker jag inte är trevligt alls. Eller folk som spelar musik för alla som sitter på fordonet. Jag har ju egen musik om jag vill klyssna på det.

Likväl får inte hundar skälla på bussar/spårvagnar. Så här står det på västtrafiks hemsida

"Du får ta två husdjur med dig utan kostnad. De ska antingen vara kopplade eller sitta i bur eller väska. De får inte placeras på sittplatser. Två hundar får resa samtidigt i varje fordon eller vagn om de har samma ägare. Annars gäller maximalt en hund per fordon eller vagn. Finns det redan ett annat husdjur ombord på fordonet kan du alltid fråga föraren om du får ta med ditt husdjur också. Då är det föraren som beslutar om husdjuret får följa med, men det är alltid du som resenär som har det yttersta ansvaret för ditt husdjur. 
Av hänsyn till allergiker ska pälsdjur resa längst bak i fordonet eller vagnen. På fartyg ska pälsdjur resa på styrbords (höger) sida i salongen eller utomhus på däck. Du får inte ta med husdjur som är giftiga, farliga eller störande för andra resenärer. "

det står också

"Ledarhundar och certifierade signalhundar i kollektivtrafiken är hjälpmedel för funktionshindrade. Du som använder sådan hund får ta med den utan kostnad och ni reser på valfri plats i fordonet. Ledar- och signalhund får gå ombord även om det redan finns hund på fordonet."

och

Förbud när du reser

Ombord på fordon får du inte:

• Störa föraren under körning.
  • Dricka alkoholhaltiga drycker.
  • Röka (förbudet gäller även under väderskydd).
  • Äta eller dricka något som kan störa eller vålla obehag för andra resenärer, skada andra personers egendom eller skada inredningen i fordonet.
  • Ha med dig föremål som kan upplevas som störande eller vålla obehag för andra som är ombord. Det är inte tillåtet att ha med bagage som är brandfarligt, explosivt eller på annat sätt farligt. Du får heller inte ta med dig föremål med avsikt att skada inredning i fordonet eller skada egendom på hållplats eller liknande.
  • Använda mobiltelefoner, bärbara musikspelare eller liknande så att det upplevs som störande eller vållar obehag för andra som är ombord. Även när du lyssnar på musik med hörlurar kan människor i närheten blir störda. Instrument får inte spelas ombord.
  • Göra intervjuer, dela ut reklam, sälja varor eller liknande (undantag om Västtrafik har beviljat särskilt tillstånd).
  • Tigga.
  • Åka någon typ av rullskridskor, rullbräda eller liknande.
  • Skräpa ner, förorena eller vandalisera.
  • Ha med dig djur som är giftiga eller farliga på annat sätt.
  • Hålla delar av kroppen, eller sticka ut föremål, utanför fordonet under färd.
  • Kasta ut föremål från fordon.
  • Röra vid manöver-, signalanordningar eller liknande.
  • Missbruka larmanordning, nödöppnare, räddningsutrustning eller liknande.
  • Vistas på områden som är avspärrade för allmänheten med hjälp av skyltar, stängsel eller liknande (t.ex. spårområden och tunnlar).

Sorry om det blev OT, men det har väl tagits upp ang. hund på buss m.m innan i tråden.

MVH

Sofie

Kalli
3

#118: Så du tänker anmäla till affärsinnehavaren att någon har med sig en hund in i affären oavsett om det är tillåtet eller inte? Fascinerande. Gäller de djuraffärer också? Personligen skulle jag tycka att det vore lika mycket upp till varje enskild affärsinnehavaren att bestämma huruvida de vill tillåta hundar eller inte men en del människor gillar ju att klaga.

[Quickeman]
1

Hmm mitt inlägg försvann visst? Provar igen då.

#116  Jag åkte buss med min hund för ett tag sedan, direkt när jag kom in i bussen fick jag ett surt "gå längst bak i bussen" från chauffören. "ja ja självklart" svarade jag då och gick bakåt. När jag kommit till den bakre delen, ovanfär trappan, skriker chauffören till mig att jag ska gå längst bak. Varpå jag svarar att det är fullt och jag kan ju inte sitta på folk?!. Då svarar chauffören "men hunden kan väl sitta på golvet?" eeh jaa? svarar jag och sätter mig på den den lediga plats som var längst bak av de som fanns att välja på.

Vilket ledde till att hunden fick stå mitt i gången, så folk fick klättra över henne för att komma av bussen.

Hade det inte varit bättre om vi fick vara där man "normalt sett" har barnvagnar och sånt? Där det var helt tomt, precis som på resten av den främre delen av bussen. (det var nästan bara en massa barn och ungdomar på bussen, som tydligen föredrar att sitta längst bak).

Kan ju tillägga att de flesta bussar (så även bussen i det här fallet) här saknar skyltar med anvisningar om vart hundar ska befinna sig på bussen.

Kl.

I frågan om hundar ska få vara i alla butiker och dylikt är jag lite kluven. Visst, jag skulle gärna vilja ha möjlighet att ta med hunden in överallt. Men jag är osäker på hur ofta jag skulle göra det, även om jag fick.

Jag själv hade ju då inte tyckt det var särskilt trevligt att stöta på en stor pälstuss bland äpplena i en mataffär. Flört

Och även folk som inte är rädda för hundar i vanliga fall, brukar hålla lite avstånd från min hund (Leonberger). Även fast hon alltid går och står lugnt precis vid sidan av mig. Så jag skulle nog mest känna mig korkad om jag och vovve faktiskt stöter på någon hundrädd, i en trång butik.

Barndiskussionen är väl lite löjlig, då man aldrig kan förbjuda folk att ta med sina ungar till affären och så, eller? Även fast jag ofta upplever de som störningsmoment (skriker & liknande) Och som lite smittbärare som snorar och pillar på allt Cool Men ja, som sagt, det blir på gränsen till löjligt att diskutera en sådan sak över huvud taget.

Dock kan jag tycka att det är lite samma sak med småbarn som med hundar = folk har lite dålig koll och tillåter lite för mycket otyg.

[Doglovers]
3

#134 Nu är du rätt löjlig. Tänker inte förklara en självklar sak, som vi disskuterat i hela tråden. Eller hur…? Ett sätt att snacka bort allt eller…?

Pilon
0

#119 jag tror inte det är en säkerhetsfråga faktiskt

#121 Känner inte att du respekterar våra åsikter, käns som att du försöker säga att man är dum i huvudet för att man inte håller med dig i denhär frågan.

#123 bra kommenterat!

#127 hahah =D

#132 Jodå jag och hunden till och med satt o åt en kebab där ;) jaså och då tänker du att i domdär papprena som en assistanshund ska ha med sig står det att ingen allergiker kan få allergisk chock av den, den hårar inte osv? knappast:) och jag vet inte varför du citerar "med" hund, vem säger att hunden inte får fika när man fikar? Sist vi var på Max så fick hunden också en burgare:) nä två burgare förresten, naturella:) Men hon ville inte ha brödet :P Jag vet nte om folk har brist på verklighetsuppfattning eller om dom drar med såna argument för att ge en dramatisk effekt :) Säg när jag var i sollentuna Centrum med min vän och vi gick till Synoptik för att min kompis skulle testa synen. Då stod där inne två tanter, var av den ena älskade min hund och den andra var hundrädd, och nu i det fallet om jag hade sett att hon var så rädd att hon inte var bekväm med att min hund fanns där skulle jag ju gådärifrån med hunden, Det är vad jag kallar respekt. Och svårare än så är det inte, men hon sa själv att det inte är nån fara så länge hunden inte bryr sig om henne.

Jag tror knappast att hundförbudet handlar om hundrädda, det handlar om hygien och faktumet att alla tyvärr inte har så bra koll och uppfostran på sina hundar och att det faktiskt skulle kunna bli lite skälligt också.

Jag tror att om barn skulle börja bråka med varandra och skrika som stungna grisar inne i affären och allt sånt där skulle det nog dyka upp barnförbud på affärerna också, garanterat. Visst händer det att barn skriker nu också, men det är inte så illa ännu att det är ett problem.

Man ska ha en öppen syn när man diskuterar detta, som surina sa i inlägg #123.
Om man tycker att allt man själv tycker och tänker är rätt och allt alla dom andra som tycker anorlunda har fel och har korkade åsikter så är det väl ingen poäng med att vara med o diskutera :)

Vargafrost
11

Uppenbarligen gillar du att provocera en aning, och jag hoppas att du vet om att du är den som kommer få sota för det hela i slutändan. Att gå igenom en galleria/ett köpcentrum där det tydligt är utmärkt att hundar inte får vistas så kan ju jag rent generellt förespråka det där med nackskott.

Jag har inte sagt ett dyft om allergi, och framför allt inte i samband med assistanshundar (eller vad dom nu heter, har inte orkat kolla upp), men man kan inte bli uttvingad och nekad att handla om man har handlingar som styrker att man behöver ha hunden med sig för att av en eller annan anledning fungera i vardagen.

Anledningen till att jag skrev att man 'fikar "med" hunden', är att fika enligt mig är 2 personer eller fler, som just fikar och dessutom samtalar. Och fika i sig är sötsaker och/eller (vanligtvis) kaffe/te/annan varm dryck. Du tycker kanske att det är en bra idé att hunden äter sådant också, där det inte är anpassat?
Kanske bör nämnas att det vanligtvis förekommer lök och diverse kryddor i hamburgare. Grattis.

Nej, det är klart att förbudet inte gäller hundrädda, men det är knappast så att man skulle tillåta hundar om det bara var hundrädda som var "problemet". Varför sätta ett djur, som inte har något i affärer att göra, framför människor som faktiskt behöver det? Är det viktigare att personer som helt enkelt vill ha med hunden, kan ha med den, istället för att övriga ska kunna gå och handla i lugn och ro?
Jag har problem med folk, lik förbannat måste jag gå bland allt möjligt folk för att få tag i den mat jag vill ha. Kanske ska börja jiddra om det också, att jag vill ha en viss tid på dygnet då bara jag får handla.

Ungar skriker redan i affärerna, eftersom att folk tycker att det är en bra idé med "fri uppfostran". Tack så mycket, curlingföräldrar.

Jag har en öppen syn som jag diskuterar med, frågan är varför du är så trångsynt att du vägrar ta in någonting som någon annan skriver?

Har du någon rädsla? Allergi? Något du ogillar att se/höra/känna lukten av?
Tänk dig då allt det på en gång, där du ska handla mat. Eller kläder. Eller möbler. Eller vad sjutton som helst. Skulle du trivas och vilja komma tillbaka?
Högst troligt inte.

Vänliga hälsningar

sofiek90
2

ett stort steg för hundfolk var väl ändå när västtrafik slutade ta betalt för hundar! :) Nu åker både hund och barnvagn gratis på västtrafiks fordon :D

MVH

Sofie

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite OT kanske. Men jag minns när vi i skolan skulle göra ett projekt. Då gjorde jag ett projekt om att få en viss strand att bli hundstrand. Man skulle skriva en "artikel" om det. Denna artikel skulle man inte skicka in någonstans utan bara till läraren. Men ändå ganska kul att ca 1 år senare blev stranden hundvänlig! Inte p.g.a mig men jag blev ju ändå ganska glad :) Men iallafall, jag gjorde denna bilden till det projektet ;D

Pilon
0

Vilken cool bild. den hade jag lätt köpt som plansch :) Ritade du den på papper eller på datorn?

Noa-Nisse
0

#141, Tack :) Jag gjorde den på papper i vattenfärg och tusch :)

Pilon
0

#142 tror att dendär skulle kunna säljas, om jag var du skulle jag ge den till nån som kan lägga över den på datorn och ev trycka upp några såna i A2-format :) sen skulle jag kolla med nån djuraffär om dom vill sälja bilden åt dig :)

Tror säkert att det finns köpare, den är ju riktigt konstnärlig:)

IdaT
0

#143 Skulle vara intressant att höra vad du tycker om det #138 säger…

Aprilisaname
0

Jag läste några kommentarer och fastnade på det med att hundar inte har förbud på varken tåg eller buss, vilket inte stämmer. På lokalbussarna är det en regel att dem med hund ska gå längst bak i bussen eftersom att ventilationen är bäst där fram. Då kan dem som är allergiska sitta där och förhoppningsvis inte få någon reaktion. På tåg är det i princip samma sak. Det finns en hundvagn för dem med hund (inte på alla tåg, finns det inte så får man kolla om det är okej på nästa.) På hundvagnen får dem med hund sitta (tyvärr så sätter sig många utan hund där och tar alla platserna.
Jag har varit med om mååånga bussar som har totalförbud mot djur.
T.ex. en gång så skulle jag åka med swebus och hade min hamster med mig i en resebur. Jag fick inte kliva på bussen eftersom att det var förbjudet mot pälsdjur. Även fast det var en liten hamster.

Pilon
0

#144 ja du, heh, uppenbarligen är det så att den människan överdramtiserar :)

Och påstår att jag gillar att provocera..? hm?

Ok IdaT ska bryta ner kommentar nummer 138 bit för bit, så gott jag kan.

"och jag hoppas att du vet om att du är den som kommer få sota för det hela i slutändan" Jaså?? hurdå?? :o

Eh? Nackskott?? För att man handlade på en galleria med en liten hund????

Jag känner stark vittring efter missförstånd i hennes text.

Anledningen till att jag skrev att man 'fikar "med" hunden', är att fika enligt mig är 2 personer eller fler, som just fikar och dessutom samtalar. Och fika i sig är sötsaker och/eller (vanligtvis) kaffe/te/annan varm dryck. okej? :o
Jag o hunden satt o åt, vi pratade inte men jag brukar inte prata så mycket med mina vänner heller när vi ses ute, man kan njuta av varandra sällskap.

Du tycker kanske att det är en bra idé att hunden äter sådant också, där det inte är anpassat? Kanske bör nämnas att det vanligtvis förekommer lök och diverse kryddor i hamburgare. Grattis.

Det förekommer inte "diverse kryddor" i en naturell burgare serrö, annars hade den inte kunnat serveras till dom som inte tål kryddor.

Är det viktigare att personer som helt enkelt vill ha med hunden, kan ha med den, istället för att övriga ska kunna gå och handla i lugn och ro?

Det var ingens om stördes av att jag hade hund, det var nog inte ens alla som såg att jag hade hund :) Jo ordningsvakterna men det är för att det är ett generellt förbud och det är deras jobb att upprätthålla reglerna.

"Ungar skriker redan i affärerna, eftersom att folk tycker att det är en bra idé med "fri uppfostran". Tack så mycket, curlingföräldrar." haha, sant :/ Men det kanske inte är såå pass mycket skrik att man störs av det ? eller? Det var iaf länge sen jag hörde nån unge skrika på affären alls :o

Detdär med rädsla har jag ju faktiskt kommenterat en gång.

Pilon
0

#145 haha, du måste skämta?? Hamster i en liten bur desutom?!?? :) hm…

IdaT
0

#146 Jag kan inte se att du svarade på "Har du någon rädsla? Allergi? Något du ogillar att se/höra/känna lukten av?
Tänk dig då allt det på en gång, där du ska handla mat. Eller kläder. Eller möbler. Eller vad sjutton som helst. Skulle du trivas och vilja komma tillbaka?
Högst troligt inte." Just det kan jag inte heller se att du svarat på tidigare i tråden.

Pilon
0

#148 Klart jag skulle komma tillbaka :) men jag skulle undvika det jag inte gillar eller är rädd för :)

Jajag är rädd för kackerlakor kan jag helt ärligt erkänna! ;-) ja…närgånga vilda fåglar kan vara läskiga……..hm……..

….Jag har jättestora sniglar som jag tycker är väldigt äckliga o inte kan ta på!

Vilda stora vilda råttor o möss kan ju bitas, det kan vara läskigt! Finns oftast möss o råttor på stora matvarubutiker.

Vargafrost
4

Det är skönt att du kan svara IdaT (#144) men inte mig från #138. Medmänsklighet, respekt och hänsyn var det, ja. Trevligt att du visar det mot den som faktiskt tar till diskussion.

Och jag överdramatiserar? Var då? När? Hur? Varför? Berätta!
Det är nog du och ytterst få till som tycker det, med tanke på din ställning i frågan, som du tydligen inte kan svara mycket mer på, än det du redan har skrivit. Gång på gång.

Vi lever i ett civiliserat samhälle, och ska därmed visa varandra hänsyn. Handling och konsekvens hör liksom ihop, är det något nytt för folk idag?
Och vad spelar det för roll om det är en liten hund, en stor hund, katt, hamster, orm eller papegoja? Det är ett djur och hör inte hemma där.

Det är tur att du har såpass bra näsa att du kan känna lukten av missförstånd i en text, av en person du inte känner.
Att äta och fika är vitt skilda saker i min värld, men det hör inte riktigt till tråden, så jag skippar den OT-diskussionen.

Antagligen har din naturella burgare stekts på samma stekbord som övriga, som i sin tur har en massa kryddor av olika slag. Du kan inte vara försäkrad om att det inte är några kryddor i burgaren du gav din hund. Jag tvivlar dessutom på att gör en helt ny burgare till din hund för att du ber om det, med tanke på att dom generellt sett är klara att slänga på stekbordet, det är inget dom står och gör medan man väntar på maten.

"Det var ingens om stördes av att jag hade hund"
Hur vet du det? Frågade du varenda människa i köpcentrumet om denne stördes av att du hade din hund med dig? Såg du att alla bara log mot dig och din hund? Inga sura miner alls?

"Jo ordningsvakterna men det är för att det är ett generellt förbud och det är deras jobb att upprätthålla reglerna"
Och en av reglerna är att bland annat hundar inte får införas över huvud taget, bortsett från ledarhundar, på sådana ställen. Regler och lagar är till för att följas av en anledning. Självklart gör ordningsvakterna sitt jobb, dessvärre synd att dom inte såg dig tidigare så
Gör om, gör rätt!

Jag störs otroligt mycket av skrikande ungar, men även så mycket mer - så som personer som hostar rakt ut, långsamma människor (utan anledning, dvs exempelvis pensionärer och funktionshindrade har jag överseende med), personer som talar i vissa tonlägen.
Inte sjutton kräver jag att mina "störningsmoment" inte får vistas i min närhet när jag handlar, på exakt samma villkor som alla andra?

Om du då faktiskt inte kan undvika det du ogillar/är rädd för, så som tex hundrädda/allergiker inte kan undvika alla hundar i butiken, skulle du verkligen komma tillbaka? När du utsätter dig själv för det du verkligen är livrädd för, och kanske får panikattacker av? Som kanske i sin tur bidrar till mardrömmar?
I så fall skulle jag vilja se det, känns lite som Fear Factor i det fallet.

Och det är väl självklart att #145 inte får åka buss för att hon "bara" har en hamster? Det står klart och tydligt på Swebus hemsida och har gjort det sedan dom införde djurförbud på bussarna.
Det är många som under dessa år försökt få igenom att vissa avgångar ska tillåta djur, så att både allergiker och djurägare kan åka, men det går inte igenom eftersom att bussarna då antingen måste ta emot djur eller vara allergisanerad, vilket dom inte kan garantera i fall en buss lägger av och dom måste få in en ny som kan ta över den rutten.

Vänliga hälsningar

Pilon
3

Alltså ärligt talat fattar inte jag vad denhär människan snackar om :P

IdaT det är just därför jag inte svarade på vargafrost tidigare inlägg. Hon tror ju att bara hon har rätt och alla andra har fel om allt dom säger när åsikterna går isär. Och svartmålar allt och pratar negativt om allt. Jag ser ingen nytta med att snacka med en sån människa tyvärr. det är som att prata med en diktator.

Vissa bara kan inte behärska sig och försöka prata lite mer fredligt.

IdaT
8

#151 Snälla du, blanda inte in mig i det där, Vargafrost råkar vara en av mina närmaste vänner. Jag tycker inte om ditt sätt att mästra andra som du visar gång på gång i den här diskussionen, hade det varit en mer saklig diskussion än "jag har rätt, du har fel", skulle jag gärna diskutera djupare, för det är ett intressant ämne. Men som det är nu får vi enas om att vi är oense. Glad

Edit: Ett litet förtydligande när jag säger att du mästrar, tycker jag att hela #151 är ett tydligt exempel på det, där du pratar om Vargafrost i tredje person, trots att hon kan läsa ditt inlägg, så att du hade kunnat vända dig till henne istället för mig.

Pilon
2

#151 Vad ville du komma med att hon är en av dina närmaste vänner? vad försökte du säga med det egentligen?
Nåväl, jag känner att jag inte kan diskutera med er två, den ena är omöjligare än den andra och ja, ni upplever kanske mig på samma sätt, har jag en känsla av.

…och Jag kan tyvärr inte diskutera med nån som inte kan snacka fredligt..

IdaT
1

#153 Det jag ville komma fram till var helt enkelt att jag inte gillar att du riktar dig till mig med en jämförelse med min vän och en diktator.

Maja2
8

Räkna bort ett Gilla på inlägg #151   Det skulle hamna på inlägg #152, jag tryckte fel :) :)

Pilon
0

OJDÅ NU TRÄCK JAG FEL JAG MED :)

sofiek90
4

Innan det här går åt helt fel håll, så kan ni ju sluta hacka på varandra.

MVH

Sofie

Karmatarerskanise
4

Har inte hunnit läsa igenom allt som ni skrivit ikväll, men jag påminner om att alla ska hålla god ton i sina inlägg :)

Pilon
0

#157 Done

Jag var ju själv egentligen rätt nöjd redan för många inlägg sen, men det är svårt att inte dras med när andra fortsätter :)

Alex92
3

När det gäller livsmedelsbutiker får väl inga husdjur tas in av hygieniska orsaker. Jag ser inte att det skulle vara diskriminering mot hundar.
Samma sak gäller andra ställen som hanterar mat. 

Och jag förstår också att det är förbjudet i klädesbutiker, tror ingen djurallergiker vill råka få med sig kläder hem med päls på.

Jag skulle inte, oavsett förbud eller ej, ta med min hund till affärer.
Åtminstonde inte större livsmedelsbutiker eller shoppingställen. 
Skulle väl vara skönt om man kunde gå in lite snabbt med hunden på macken när man köper tidningen, men ja :P

Pilon
1

näe, det har jag insett nu sen ett antal inlägg tillbaka, att det inte handla rom diskriminering, det nog handlar snarare om hygien och ordning.

Men visst skulle det vara skönt att kunna ta med hunden in om man ska köpa en tidning :)

Alex92
1

#161 Ja, jag är lite efter ;) men jag ville bara skriva det, inte läst alla andra inlägg heller så.

Jo, verkligen. Man kunde väl fråga först bara så inga allergiker finns där just då och skynda lite snabbt. Skulle ju bara ta någon minut. :P

Pilon
0

#162 Aha, näe ingen fara jag bara menar att jag har insett detta hehe.

Aaa så kan man ju faktiskt göra, det har jag faktiskt också gjort någon gång:) Frågar man snällt och det är en liten butik så brukar det gå bra.

Alex92
0

#163  Jaha okej, ska testa nästa gång vi går dit om det är lugnt med folk :)  och går det inte är det ju bara att acceptera. Vi har ju klarat oss i 7 år hitills så ;)

Pilon
0

jah! Så är det!

Och gå och köpa tidningen behöver man väl bara göra 1 gång om året…eller? ;D (julafton)

Alex92
0

#165 Vadå?

Pilon
0

#166 vadå vilket? :)

Jag menade alltså

Ja! så är det man kan inte göra mer än att prova att fråga om det går bra att köpa en tidning lte snabbt :)

Det andra jag skrev kan vi strunta i, misslyckat skämt! :P

indra-bus
2

# 132 De finns få uteserveringar på vintern. O att starta ett hund kaffe är väl inte bara att göra även om efterfrågan finns.

O de är väl ändå skillnad på en hund o en orm de skulle vara rent djurplågeri att gå runt med den runt halsen. De måste vara tråkigt att inte kunna bada ute eller gå i skogen där finns massor med orm snokar älskar o simma.

Att gå genom en galleria med en hund trors skylt nej de ska man inte. men att hetsa upp sig så över de jössea. Har du alldrig brutit mot någon lag? Då är du nog unik. Bilister som kör som dårar trots skyltar. Nack skott?

O de finns hund rädda men de har ju ett val. De går nämligen att bota.

Min mamma blev överfallen av en schäfer när hon var barn så hon var så rädd som de går att bli. När jag är hundvakt o har 5 schäfrar sitter hon i köket o dricker kaffe i lungn oro.

O man ska visa hänsyn men man behöver inte överdramatisera häller. De inte förenast med lifs fara om man får lite hund hår på byxorna eller att en hund nosar på en.

Näe jag gick över stan i dag kom en dam med två små hundar hon gick o kollade i skyltfönster hade ett två meter koppel när jag gick förbi gjorde båda hundarna ett utfall så jag tackade gud att ja har en stabli hund för annars har de kanske en varit huvud lös. O de har blivigt mitt fel. Då ja sa att hon får ha koll på hundarna svarar hon att jag håller ju i dem.  Men ja ja..

Pilon
0

#168 hah, värre en gång när jag gick med 4 hundar i kort koppel på stan en dag och det kom en farbror med en westie i flexikoppel utsläppt och jag såg hur hunden närmade sig med bråk i blicken och jag ropar "kan du dra in hunden så vi kan gå förbi?" han ba "Dra in dina egna hundar!" :P roliga människor det finns här i världen.

vallhund
3

Och du # 151 anser yydligen att den enda sanningen är din.

Pilon
0

#170 Nej jag anser inte det men jag kanske uttrycker mig som att jag gör det. Inte asiktligt.

indra-bus
1

3 111.

De finns säkert massor av människor som känner sig tryggare om de har hunden med sig att förlöjliga de är både elakt o barnsligt.

Vad menar du med att hundvärlden ser ut som den gör, kan du utväckla de.

Att anmäla en hund i en affär jo de kan man ju belasta polisen med. De har väl viktigare saker att göra. Ärligt talat tror du polisen har tid o bry sig.

Smullis
2

Som till exempel jag. Jag känner mig mycket säkrare med min hund nära mig. Jag litar stenhårt på honom.

Karmatarerskanise
6

Nu påminner jag en gång till om att tonen ska vara bra. Har redigerat ett par inlägg nu, och vill inte behöva göra det igen. Onödigt helt enkelt.

Tänk före ni skriver! Annars låser jag tråden.

indra-bus
1

Hera de jag menade på bussen. Var att jag tror att ibland blir folk alergiska när de inte passar o är man alergisk vill man nog flytta sig även om man satt där först o jag menade att hon reagerade inte med några symtom.

Som någon skrev så är de djur förbud på svebuss Man kan ju välja att åka med den. Eller tåget.

Jag vill åka o hälsa på mina föräldrar ibland o jag är ju mijövänlig som åker buss men med en hund. Hur man vänder har man rumpan bak.

Men de händer oxå att de sitter någon gammal människa som blir jätte glad när vi kommer som njuter av att få klappa en hund o som flyttar med bak i bussen. O berättar om sina hundar. O då har ju hunden gort någon glad

Karmatarerskanise
2

#175 Jag förstod vad du menade angående att sitta bak i bussen.

Du skriver att man kan välj att åka med swebus, det går ju super, om man nu ska på en sträcka med dom  eller tåget. ;) Vad med dom som måste åka med annat? ;)

Det händer ibland också att en människa faller ihop av ett astmaanfall och då har ju hunden inte gjort denne människa glad.

Och YES, rumpan sitter för det mesta där bak :P

indra-bus
0

Dom som är alergiska mot päls djur menade jag. o har man sådan astma så har man nog med sig medicin.

Själv faller jag ihopp både med o utan hund jag önskar att fler människor viste vad man skall göra vid ett ep anfall. Har vaknat med skor i munnen. eller en hysterisk folkmassa eller blivit tagen för att vara full. Men rumpan äe bak än så länge.  O man får ingen singnal hund grattis.. O  jag menade att vara lite positiv att hundar skapar mycke glädje oxå. Inte bara konflikter.

Karmatarerskanise
0

#177 Hundar skapar MASSOR av glädje Skrattande

Pilon
0

MASSOR!

[Doglovers]
1

#172 du har missat att läsa några viktiga inlägg. Läs igen så får du svaret på din fråga.

Vargafrost
6

Det vore trevligt att få veta var det är jag överdramatiserar någonstans, eftersom att det är andra anklagelsen för det.

Hur kan det vara skillnad mellan hund och orm när det gäller rädslor? Hur kan det vara djurplågeri att ha en orm runt halsen förutsatt att temperaturen är okej för den att vistas i?

Var hetsar jag upp mig? Tala gärna om det också.
Jag har inte brutit mot någon som drabbar andra på det sättet, nej. Vad har bilister med saken?

Du kan få testa att bota en granne till mig, om du nu tror på sådana metoder. Hon är fullständigt livrädd för allt vad hundar heter och får panikattacker om hon tvingas möta en till exempel i porten. Tycker du att jag ska strunta i att hon mår hur dåligt som helst av min hund?
Nej du, jag tänker underlätta för henne så gott det går - hunden är mitt ansvar och ingen som ogillar/inte tål hundar ska inte behöva må dåligt för att jag inte har koll på min hund.

Hur vet du att det inte är förenat med livsfara? Du vet inte hur pass allergisk någon annan är, och hur det yttrar sig. Har du tur kliar det bara på kroppen och i ögonen, har du otur innebär det andnöd och i sin tur till slut döden - därmed livsfara.
Är du rätt person att avgöra det?

Vänliga hälsningar

Pilon
0

#181 Även om jag kanske inte håller med om så mycket av det du skriver så kan jag säg att du uttryckte dig på ett bra sätt om hur du tänker och tycker. :)

Det är ju debatt och man ska ju få säga vad man tycker, om man kan formulera sig på ett juste sätt liksom.

jag tror vidare inte att jag ska diskutera med dig, för vi har så pass olika åsikter att vi ändå inte kommer någon vart :) Vi blir bara arga på varandra istället :)

Pilon
0

men jag kan inte låta bli o säga att indra-bus nog cokså skulle försöka göra så gott hon kan för att denhär personen du pratar som är så pass rädd för hundar ska slippa mötas av hennes hundar om.

Har det aldrig hänt att du med dina hundar av "misstag" så atts äga, har mötts i trappen då? Hur löste ni den situationen ? Det kanske är lite så också, nästan som terapi just för din granne där att om hon nu råkar träffa på dig med hundarna i trappen några gånger oplanerat där du visar respekt för henne genom att tillexempel gå undan så gott du kan så hon får komma förbi om hon behöver. Då kanske din granne lär sig att det är ok, för hur rädd hon än är så är hon ju ändå människa och en människa har förmåga att lära av erfarenheter. och ser hon första gången att det gick bra att gå förbi dina hundar för dom inte gjorde utfall då så tolkar kanske hennes hjärna det som attd et kanske går bra nästa gång också och är mer villig att ge det en chans, och kanske efter 10e gången kan hon gå förbi utan att oroa sig speciellt mycket och 50e gången kanske du iknappt behöver ens flytta på dig.
Men jag vet ju inte, jag känne rju inte dig o din granne och kan ju inget om hur ni bor och problemet i fråga osv. Jag bara drar denhär utifrån vad jag tror.

ih svårt o låta bli o konversaera med dig fast än jag nyss sa attd et rä bäst att låta bli =PP sorry

Vargafrost
7

Enda gångerna jag blir förbannad i diskussioner är när någon annan talar om för mig vad jag är, hur jag känner, hur jag tycker och hur jag fungerar. Mest eftersom att det i sig är påhopp och översitteri, något jag absolut inte accepterar. Jag är ingen virtuell slagpåse.
Förslagsvis ser du över dina ord i diskussioner, för allas trevnad.

Vänliga hälsningar

Pilon
0

ja då är vi lika åt minstone på detta ;)

Pilon
0

man vill inte ha sin integritet trampad på.. :)

Aprilisaname
0

#150 . Givetvis vet jag att pälsdjur inte får vara på bussarna. Men det visste jag inte när jag var liten eftersom att dem får på andra bussar. (tänkte inte så långt). Och jag förstod när busschaffören sa åt mig att jag inte fick åka med, trots jag redan betalt. Har fullförståelse med det! Menade inte för mig att det "bara var en hamster", utan snarare för personen som anser att man kan ta med sina pälsdjur överallt. Vissa kan ju tro att en liten hamster inte gör någon skada när den faktiskt gör det.

Dessutom, om man skulle få ha med sin hund in i affärer så skulle det inte bara vara EN hund i affären. Väldigt många skulle vilja ta med sina hundar. Det är inte så att det är 5 stycken ledarhundar i varje affär! Knappt en ens. Men hade alla fått ta med sina djur överallt så skulle det krylla av dem och då göra väldigt stor skada.

Aprilisaname
0

#147. Givetvis hade jag min hamster i en "liten" bur när jag reste med henne. Och med liten bur så är det en resebur för marsvin. Kan ju inte bära hela buren om det är så att jag måste åka med honom.

[postmortum91]
5

Ja med #0 renonemang så ska jag kunna ta med mig en tiger in på mataffären eller en häst in på dagis etc. Det förstår ni väl varför man han hundförbud på vissa ställen? 

Om det skulle vara parfymförbud så är det jävligt svårt att veta vem som har på sig parfymfritt eller inte. Men en hund syns rätt bra. Det är nötförbud på en skola som jag praktiserar på, och det är inget konstigt med det, man kan inte gå och ifrågasätta massa grejer hela tiden. Det är mer själviskt av dig att skita i att folk är allergiska mot pälsdjur, hunden mår inte dåligt av att inte få gå på restaurang eller på muséer. Det är värre att man gör skillnad på människa och människa än hund och människa, för vi funkar inte likadant. Sen det där med flygplanet så kan man kanske ha en djurkabin som man har på tåg, det kan jag tycka fast nu vet inte jag om de skulle funka. Men då ska du väl klaga på att hundarna inte får vara på alla andra ställen också?

det finns faktiskt andra människor som inte har hund, hela världen kan inte vara anpassade åt våra husdjur, värre saker finns det här i världen så fokusera på det istället.

indra-bus
0

En de människor gillar att bli skrämda hyr skräck filmer o åker spöktåget ;)

Jo då jag haded dator fobi o bappers fobi. De är sant jag var liv rädd vågade inte ta i en dator. O fick ångest när jag hörde brevbäraren.

Men de gåtr att bota en fobi jag gillar fortfarande inte att öpna posten.Men jag gör de.

Men om man vill bota en fobi måste man utsätta sig för de. Du skulle ju kunna hjälpa din granne så slipper hon vara rädd. Hon kanse inte kommer gilla hundar men slipper vara rädd.

Ormen är inre social trivs bättre hemma o vårat klimat passar inte ormen de är för låg luftfuktighet o för kallt.

Hunden älskar att vara med sin flock var den än är. Men jag tycker inre att den skall vara med o handla.

O har man så alvarlig alergis astma har man med sig medicin. Man dör inte av astma. Om man har så alvarlig astma att man blr så dålig av att en hund går förbi har jag svårt o tro. De är födäms  allergi som är farligast.

Ja tycker de finns värre saker i världe att gå i taket för.

All vilja skuta någon i nacken för att någon tar en genväg med en hund ?? Du vet ju inte om personen just fått ett samtal från dagis o barnet skadat sig o denne har brottom.

Har du aldrig brutit mot en regel??

Gått mot röd gubbe. gått bå fel sida väge??

[postmortum91]
0

#190 vem pratar du till?

Karmatarerskanise
7

#190 Åjo, visst dör folk av sin astma!
Jag har en väninna som är så allergisk att hon får astmaanfall då hon är nära en hund, och får känningar bara av att någon rört en hund.

Självklart har en astmatiker med sin medicin om man har allvarlig astma. Det är dock inte alltid det hjälper.

Vargafrost
3

"All vilja skuta någon i nacken för att någon tar en genväg med en hund ?? Du vet ju inte om personen just fått ett samtal från dagis o barnet skadat sig o denne har brottom."
Nu skrev jag ju också att det inte är någon direkt omväg att gå runt detta centrum. Så ja, jag förespråkar lätt nackskott. Sedan är det ju väldigt mycket ett talesätt också.

"Har du aldrig brutit mot en regel??
Gått mot röd gubbe. gått bå fel sida väge??"
Jo - men jag har aldrig brutit mot någonting på något vis som kan påverka någon annan än mig själv, vilket är en stor skillnad i den här diskussionen.

"O har man så alvarlig alergis astma har man med sig medicin. Man dör inte av astma. Om man har så alvarlig astma att man blr så dålig av att en hund går förbi har jag svårt o tro. De är födäms  allergi som är farligast."
Hur kan du säga att man inte dör av astmaanfall?! Min ena bror höll på att dö som liten, innan dom då kom fram till att han hade astma. Du kanske tycker att mina föräldrar skulle ha struntat i att åka in akut med honom när han inte fick luft?
Enligt dig borde ju astmaanfallen gå över även utan medicin, eller har jag förstått dig helt fel nu?

Vänliga hälsningar

mejamylove
1

#181 Det är visst djurplågeri att gå ut bland folk med en orm på halsen/whatever  även om de är rätt temperatur. Ormar trivs inte bland massa människor, de blir stressade de stackars små djuren :(  Massa avgaser o skit i luften. De är ensamlevande djur så att utsätta dom för massa folk är bara elakt!

Vargafrost
1

Så att då dra runt hundar i exempelvis köpcentrum är helt okej, eftersom att dom är "sociala djur"?

Vänliga hälsningar

Pilon
0

#195 jag tror inte det var så mejamylove menade

sofiek90
0

#195 Min lilla hund älskar folk - så för henne är det ju paradis när barn kommer fram och ska klappa.

MVH

Sofie

Pilon
0

Man skulle vilja se hur flygplatserna hanterar djurtransporter. det hade varit rejält intressant alltså.

Visst har man sett lite från dendär svenska serien som gick på Tv förut, men dom visade ju inte så mycket.

mejamylove
3

#195 Kan du säga mig vart ja har skrivit det?!? Det enda ja skrev var att det var elakt mot ormar, ja sa inte att det var okej att dra med sina hundar??

Varför måste de flesta låta så aggresiva i den här tråden?

mejamylove
0

Dubbelpost

Smullis
1

#199 håller med dig.

[Doglovers]
4

Det finns några här som provocerar fram tråkig stämning. För några år sedan var det likadant tills dom tröttnade och försvann. Sen var det frid och fröjd och en jätte trevlig ton. Men nu är det likadant igen, så jag funderar på att göra ett uppehåll igen. Tråkigt då jag faktiskt känner att jag kan dela med mej av en del erfarenheter.

Maja2
5

#202 Håller med dig, men håll ut … stanna kvar … du behövs.

[Doglovers]
4

#203 Tack, det var snällt sagtSkrattande

Vi får väl räkna till 10 som när barnen var små och sedan ta ett djupt andetag…Flört Du behövs också…

mejamylove
0

Jag skulle gärna vilja veta vad vargafrost har för svar till mitt inlägg, då ja vet att hon är inloggad (o vargafrost om du vill så kan vi prata i Pm så vi slipper kapa tråden, dvs om du inte vill prata här :))

[Driva]
4

JAG har skaffat min hund för att JAG vill ha hund, varför ska jag tvinga massa andra att behöva ha med mina hundar att göra överallt?
Vart finns respekten och hänsynen för andra människor undrar jag?

Sen hundar i butiker… jag har sett så många som tar med sina hundar in på tex NK som sedan pissar på mattor och kläder… inte vill jag ha det i min matbutik! (eller i någon större utsträckning i butiker överhuvudtaget)

indra-bus
0

Nej de är klat jag tycker att man ska strunta i de.  Men de finns medicin som är snabbvärkande. Kan ni visa  något fall där någon dött av ett astma anfall. De sväller igen luftrören ja men man blir inte helt utan syre o man kan säkert svimma av cyrebristen. Men att de skulle stå någon så hyper alergisk person där just då. Är nog inte särskillt stor.

Jag menar inte att hundar skall vara med i afärer. Men jag tycker att risker med hund överdramatiseras. Men  man ska visa hänsyn.

Alla gillar inte hundar nej.

Att dra runt hunden ?

Hundar gillar att föja ägaren överalt. Men de är inte ok att gå runt i gallerior med hunden. Men om någon går igenom snabbt tycker inte jag är något att bli så upprörd över

att utsätta andra för äkliga hundar behöver man väl inte göra för att de är med på en ofentlig plats. Om man sitter på stan på en bänk o äter glass med hunden  är de då att utsätta andra för den??

Pilon
0

"Om man sitter på stan på en bänk o äter glass med hunden  är de då att utsätta andra för den??" <-- Precis!

vallhund
4

# 207¨Du har uppenbarligen inte hört talas om Anafylakisk chock, det dör man av om man inte får akutvård väldigt snabbt.

Pilon
0

#209 det finns många konstiga saker som inte alla har hört talas om, så det är inte konstigt om Indra-bus inte har hört talas om "Anafylakisk chock" vem i helavärlden har det. Hehe och sen, hur stor risk är det / vanligt är det att någon drabbas av det?

Pilon
1

http://www.medeca.se/anafylaxi/anafylaktisk-chock

Vanliga orsaker till anafylaktisk chock

• Mat som t.ex. jordnötter, hasselnötter, paranötter, valnötter, kasjunötter (cashews), sesamfrö, fisk, skaldjur, mejeriprodukter och ägg
  • Bi- och getingstick
  • Latex
  • Penicillin eller vissa andra läkemedel
[Driva]
3

Jag känner folk som har varit så allergiska mot pälsdjur och jordnötter att det alltid har med sig en sprute med adrenalin som man ska ge i HJÄRTAT (jag skojar inte) om de får en allvarlig allergisk chock. Annars dör de, och det är inte överdrivet.
Varför inte så många får faktiskt dör är för att det finns just betapred och dessa sjukdomar. Betapreden kan lindra stund för att få tid att åka in till sjukhuset. Plus att det finns restriktioner just restriktioner, så de kan gå och handla och leva ett ganska normalt liv.

Vargafrost
1

#199+205
Ja, jag är så gott som alltid inloggad eftersom att jag har ifokus-fliken uppe så gott som hela tiden, det behöver inte säga att jag är vid datorn, aktiv på iFokus eller ens har kollat tråden, vilket jag inte hade gjort sedan jag skrev senaste inlägget.

Det finns personer som lyckas socialisera ormar ganska bra, och mycket beroende på vilken orm det är så tål den temperaturer här relativt bra. Sedan att dom inte behöver vistas bland folk, utan hellre ligger runt ägarens hals och värmer sig är ju lite en annan sak.
Eftersom att tråden handlar om främst hundar och deras vara eller icke vara, så förutsätter jag nästan att du drar en sådan jämförelse, men du får ursäkta om det blev fel.

Och jag misstänker att "Varför måste de flesta låta så aggresiva i den här tråden?" var riktat mot mig också, rätta mig om jag har fel.
Men det vore väldigt trevligt att få veta var jag låter aggressiv (likväl som jag tydligen överdramatiserar, som jag fortfarande inte har fått svar på).

"Om man sitter på stan på en bänk o äter glass med hunden  är de då att utsätta andra för den??"
Stan är utomhus, varpå tex päls inte sätter sig på samma sätt, friskare luft och personer tvingas inte möta din hund i trånga gångar. I så fall skulle ju inte djur få finnas över huvudtaget.

Det känns som att jag får lov att försvara mig en hel del i den här tråden, mot diverse påhopp (som kanske inte är menade så, jag har ingen aning). Så jag tackar för mig, ni får ha en trevlig helg, yada yada.
Pilon, du får gärna skicka ett PM och förklara när jag överdramatiserar och varför du jämför mig med en diktator.

Vänliga hälsningar

Jenna_Nord
9

Men om man leker med tanken och låter hundar får komma in överallt..
Varför får man då inte ta med sin katt? Varför kan man inte få rida in till centrum med hästen och låta den stå utanför affären en stund. Eller ta med sin tama råtta på restaurangen?

Vart går gränsen :)

Mvh Jenna

LinaK
2

Ber vissa av er tänka på hur ni skriver, det är inte tillåtet att använda sig av personangrepp. Försök att hålla diskussionen på en normal och trevlig nivå. Annars kommer jag låsa tråden, då det känns som att den börjar spåra ur.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
5

Jag tycker det är konstigt att man inte ska kunna acceptera andra människor så pass att man kan välja att låta sin hund vara hemma eller hos hundvakt när man ska och handla eller göra något bland allmänheten där det idag råder djurförbud. En allergisk reaktion är inget att leka med, och jag skulle inte vilja att mina hunadr var orsaken till någon annans allergiska reaktion.

Eller att jag orsakar hjärtklappning hos någon som är väldigt hundrädd.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

mejamylove
0

#213 Om du läser din mening igen i #195 så kan du uppfattas som aggressiv, men det är inte bara du. Om detta är en hundtråd vrf dra in ormar från första början? Än en gång så skrev ja det inte någonstans, (att de var okej alltså) så ja förstår inte hur du kunde komma fram till att ja tycker de är okej att dra med sin  hund när man går ut på stan.    Ja tycker inte man ska läsa mellan raderna hela tiden, o utgå från att alla vill hoppa på en?      Att du överdramatiserar har ja inte sagt någonting om så tyvärr kan ja inte svara på det..

Pilon
0

Jag menar på att om det skulle vara sån stor risk för allergiska reaktioner och liknande skulle folk insjukna hela tiden på en plats som tillexempel Centralstationen i stockholm där det ofta kan vara smockat med människor och man får gå slalom mellan olika och det är helt hundtillåtet, och man ibland ser kanske en 3-4hundar utspridda lite här o där.

Samma även i detdär köpcentrumet som man får ta med hund in som nån nämnde här.

Så enda legitima orsaken till varför man forttanade borde ha hundförbud på såna ställen kvarstår - hundhåret som då kan fastna i textilier och liknande, hundar som dregglar mycket, hundar som blir blöta när det är vått ute. Som jag sa förut har jag nu insett att det inte handlar om Diskriminering av hunden. Utan det handlar om hundhår och blöta och dreggliga hundar  och hundar som pissar inne eller råkar bajsa inne.
Allergiker går bort, om man frågar mig, även om det nu är den orsaken dom kommer med om man tillexempel frågar en ordningsvakt varför det är hundförbud. (antagligen vet dom inte heller exakt varför det finns en sån regel)

vallhund
0

# 212

I hjärtatat? Tillåt mig tvivla. I lårmuskeln är troligare.

indra-bus
0

Jo , de har jag, Men de är INTE astma..

Alexandra-S
3

#212 Jag tror också att det är i låret man ska ta sprutan. En läkare skulle aldrig få skriva ut ett preparat som skulle tas direkt i hjärtat. Jag har också en sån spruta och den tas i låret.
Nu har ju inte det med saken att göra, det blev lite OT, men vilket som så tycker jag inte att man ska resonera som så att allergiker/asmatiker ska ta sin medicin, man ska inte behöva det pga att någon annan är egoistisk och ska ha med sin hund.
Och ni som säger att det är ovanligt, tänk om ni skulle orsaka att någon fick en allergisk chock och ramlade ihop, kanske till och med dog? Skulle du vilja leva med det?

indra-bus
0

Pilon TACK!!!!!! För den länken.

Jenna_Nord
0

Bara jag som sett Horrible Bosses där dom måste ge den ena bossen en spruta i hjärtat för att han inte ska dö av en allergisk chock från nötter?
Eller de kanske inte stämmer :P

Länk till scenen, 1:40 in
http://www.youtube.com/watch?v=bU0STezaOyk

Mvh Jenna

indra-bus
0

# 213 En orm är en reptil o har en reptil hjärna.

Du får ursäkta mig. Men att socialisera en orm JA då överdramatiserar man kraftigt. De går inte !!!!

mejamylove
0

#224 instämmer!   Det ÄR omöjligt att socialisera en orm/reptil!

Pilon
0

#222 hehehe för all del :-)

Alexandra-S
0

#223 Du ser väl själv att han inte riktigt vet vad han ska göra med sprutan? Han tar den i halsen också liksom..

Pilon
0

#223 men detdär är ju en film :) Och där spelaar ju killen som injektserar att han inte riktigt vet vart han ska injektsera och provar sätta den direkt i hjärtat (några gånger). Innan han sätter den i halsen. Ser så ut iaf…
Men som sagt, det är ju en film :)

Jenna_Nord
0

Men menar liksom att de finns ju de sprutor som man ska ta i hjärtat :P

Mvh Jenna

Karmatarerskanise
2

#118 Det är är bra är att de som är riktigt allergiska vet vilka platser de kan besöka och inte. Så nej, en plats som centralstationen innebär inte att folk skulle reagera hela tiden. Sedan förmodar jag att du inte spenderar all din tid där och att du faktiskt inte har statistik på hur många som verkligen reagerar där per år. Eller har du det?

Många butiker i min stad har djurförbud med anledning av allergier. Super tycker jag. Då kan även de allergiska gå in med mindre risk för anfall.

Pilon
0

#230 Hur gör en allergiker som ska åka tåg i stockholm då? Landar med helikopter direkt på perongen? :o

butiker är ju en sak, men en stor gallergia är en annan, enda som skiljer sig från utomhus är i princip att det finns ett tak. Annars kunde det ha varit som en vanlig gågata med butiker.

Karmatarerskanise
5

#231 En som reagerar med livshotande symptom åker förmodligen inte tåg där djur tillåts. Det går helt enkelt inte.

Det finns faktiskt färdtjänst, taxi, bilar, cyklar, mopeder och gångvägar.

Där satte du fingret på saken. TAKET är skillnaden, och således stannar det som orsakar allergier kvar längre inne i en galleria än utomhus.

Pilon
0

#232 man får tyvärr inte åka ända fram till perrongen med bil. Kanske med en segway dock :O En permobil kan man

Karmatarerskanise
7

#233 Det påstod jag inte heller. Men om man inte ska åka tåget, vad ska man då på perrongen att göra?

Är man som sagt så allergisk så hittar man andra resvägar än de som är de med störst risker.

indra-bus
1

Jo, anafylaktisk-chock. Vet jag vad de är men de får man som jag skrev i något inlägg att de orsakas inte av pälsjur utan av födoämnen men jag var inte säker på vilka.

Medicin o stick.

Men de är inte ett astma anfall. Man kan ha astma utan att vara alergisk oxå.

O jag hävdar fortfarande att de inte är förenat med livs fara att komma inärheten av en hund. En alärgisk reaktion o ett astmaanfall ja. De är henskt. M;en inte lifshotande.

De finns massor av saker som kan utlösa ett astma anfall.

Pilon
0

#234 ja ursäkta mig, jag läste inte ditt förra inlägg riktigt.

Ja det är sant om man är rejält allergisk lär man inte åka tåg.
Men vågar man ens åka taxi då? Det kan ju ha suttit nån där som har kelat med en hund innan!

Karmatarerskanise
4

#235 Eftersom man KAN DÖ av ett astmaanfall så ÄR DET förenat med livsfara. Får du inte tillräckligt med syre under en tid kan du få hjärnskador och i värsta fall dö. Och syrebrist kan du få både av en allergiskreaktion där du svullnar upp i luftvägar och under ett astmaanfall där du inte får syre.

Skulle uppskatta om du slutar påstå att man inte kan dö av det, jag har själv en bekant som dog under ett astmaanfall.

Och ja, astma kan utlösas av många saker. Allergi också.
Men nu pratar vi ju om hund.

#236 Ja, då får man fråga om bolaget har bilar som aldrig tar djur, eller så får man ordna det på annat sätt. Ingenting är omöjligt.

[Doglovers]
1

Det är väl klart att man kan dö av astma. Vem påstår annat? Själv har jag varit väldans så nära några gånger som yngre. Och min son höll också på att stryka med ett par gånger då han var runt 1 år.

indra-bus
0

Hur vet du att de var astman hon dog av?? Hon kanske hade koll. Eller annan sjukdok hjärtfel.

Astma är en iflamation i luftrören vid anfall svulnar de.. Astma blockerar inte hela luftvägarna.

Visa mig då o läsa om dödlig astma.

Karmatarerskanise
4

#239 Men kära nån. Googla, fråga en läkare. Läs inne på hjärt & lungfonden.

Och tror du på allvar att man inte får veta dödsorsak?

Vid astma svullnar man inte. Man får svåra sammandragningar i luftrörsmuskulaturen och samtidigt får man slemsekretion i luftrören. Detta kan i svåra fall göra så att man inte får någon luft och då dör.

indra-bus
0

Länka då. Ja hittar inte något.

Karmatarerskanise
2

Nej, jag tänker inte länka. Googla hjärt och lungfonden och gå sedan in på astma. Där hittar du frågor som folk har ställt och fått svar på av läkare.

Känner mig färdig med diskussionen om astma nu. Folk dör av det, The end.

[Doglovers]
2

Handlar inte den här tråden om hundar…?

Pilon
0

#343 hehe, jag trooooor inte det ;P

Denhär tråden, den blev lite halvmisslyckad :)

Karmatarerskanise
1

#243 Jovisst gör den det. Om varför hundar inte släpps in på en del ställen. Nu kom vi in på astma eftersom en del får astma anfall av hundar. Men som jag skrev, färdigdiskuterat :)

Smullis
0

#243 jojomen! Vi återgår till ämnet nu då.

sofiek90
1

Sorry, men jag vill bara tillägga att jag hoppas allergiker inte går inne i Nordstan i Göteborg… För där är hundar tillåtna. Likaså inne i Arkaden mittemot.

MVH

Sofie

Pilon
1

japp, där har jag ätit glass, från min favorit-glass-kiosk! flera gånger med hund =)

sofiek90
0

#248 Jag har också ätit glass där tillsammans med hundarna flera gånger. :)

MVH

Sofie

Pilon
0

#248 Ååh, du tar väl jättevofflan då?? ;D Med 3 kulor och mjukglass och topping eller strössel!

Karmatarerskanise
1

Nu närmar sig tråden 300 inlägg, och har dessutom åter igen börjat handla om något annat :) Så jag låser tråden. Ni är välkommna att starta en ny om ni känner att ämnet inte är färdigdisskuterat.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer