Torka levergodis - HUR?
Hej! Imorgon ska jag torka levergodis till min lilla kräsna vovve
. Jag har en 700 grams fet lever i frysen. Hur ska jag då gå till väga imorgon? Tina och/eller koka innan? Tjocklek på skivorna? Gradantal? Hur länge ska godiset vara inne?
Godiset ska i slutändan delas i små bitar och jag vill att det ska vara mjukt och kladdigt på insidan (inte kladdigt på utsidan).
Tack på förhand 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag torkade levergodis (alltså något jag inte gör längre) så att det var små kuber på 1x1 cm och helt torrt på insidan.
Först kokade jag levern kanske 15-20 minuter. Sedan skar jag upp till den storlek jag ville ha. La på plåt i ugn. Hade ugnen lite öppen och gradantal 50 grader. Det fick ta låååååång tid.
Det är väl nötlever? Jag brukar koka den först, hur länge beror på hur stor bit det är. 30 minuter räcker gott åt en 700 g bit. Skär den sen i små bitar. Lägg på en plåt och stoppa in i ugnen, jag brukar köra på ca 80 grader, men har ugnsluckan lite öppen. Det tar några timmar, och jag vänder runt några gånger. Jag torkar dem inte helt genom, utan har dem lite mjuka inuti.
#2 Tack så mycket
. Ska bitarna vara små belöningsbitar eller lite större "skivor"?
8/5-13 & 1/6-13
#3 Jag skär den kokta levern först i skivor, sen i så små bitar som jag vill ha dem.
Jag måste bara varna, vanligtvis så luktar det som fasen… ^^
#6 Tänk, det har jag aldrig märkt faktiskt :)
#6 Precis.
Jag skrev dock inte det, eftersom mina inlägg ändå inte läses av folk.
Har skurit rå lever, och det är nog en av de hemskaste lukter jag någonsin har känt. Blev spyfärdig.
Men uppskattas av hunden såklart.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#8 Haha förlåt att jag inte svarade på ditt inlägg! Det var bara det att jag ville ju inte ha torrt på insidan, vilket ditt recept utlovade att godiset skulle bli 
8/5-13 & 1/6-13
#10 hihi… ja, jag vet ju inte hur lång tid det tar för levergodiset att bli torrt hela vägen. Jag skar ganska små bitar så det kan ju vara därför.
Det är pga lukten jag inte gör detta längre…
Jag skär levern rå i 0.5 cm tjocka skivor (tycker inte det luktar speciellt).
Lägger på bakplåtspapper i varmluftsugn på ca 130 grader i ca 30 minuter så ytan torkar. Går bra med vanlig ugn oxå på 150 grader med lite öppen lucka. Bara så ytan torkar till lite grann.
Ta ut och klipp i lagom bitar och sänk värmen till ca 50 grader och låt torka flera timmar tills dom är bara lite mjuka.
Dock bör man inte ge så mycket lever då det kan ge diarré.
Tips är grishjärtan, lammhjärtan eller enkelt kycklinghjärtan man bara klipper i små ringar och torkar
Kokar man levern först, så är risken för dålig mage större än om man bara torkar försiktigt. Ett tips bara. Kokt lever smular sig även mer när man ska skära i bitar.
#13 Men en kokt lever är lättare att tärna än en rå :)
Varför inte torka blodpudding istället då? :) Hacka den råa blodpuddingen i den storlek du vill ha och lägg på plåt i ugn på 70-50 grader! och det stinker inte när det torkar :) och du kan äta det själv om du blir hungrig ute på träning ;)))
#15 Ja, det funkar superbra! Man kan ju torka typ allt. Jag kör med saker idag som inte luktar så mkt, som bland annat blodpudding (tycker det luktar gott).
Jag torkade vildsvinslunga sist :)
tärnade det och kokade (det såg rätt rejält äckligt ut och luktade gjorde det också när det kokade, fast man vande sig).
fast det blev inget bra hundgodis egentligen. för det sitter fett lite här o där. och det blir därför lätt geggigt :P
Buljongen som blev över efter att ha kokat lungan älskade hundarna att äta med maten :) namnam…
Funderar på om jag istället bara skivar lungan nästa gång och kokar skivorna och SEN tärnar kanske bitarna blir bättre….
Torkad kyckling eller kött är åxå toppen :) Blodpudding innehåller så mycket onödigt, socker tex
Ni vet säkert redan allihopa att man inte ska ge för mycket lever till en hund. Men jag skriver det ändå för att vara på säkra sidan! Lever innehåller bland annat väldigt mycket A-vitamin, vilket är toxiskt i för stora doser.
#14 - det är därför man bara skivar först och låter den torka på ytan i ugnen - sen klipper man mindre bitar
Ev fett skär jag alltid bort då det inte torkar, utan enbart blir kladdigt.
Har torkat både blodpudding och kyckling, Sixten ratade båda 
8/5-13 & 1/6-13
Har provat torkat lever en gång, det slutade med att jag låg och dyrkade porslinsguden ett bra tag efteråt. Här hemma är det torkad kyckling eller lax som gäller :) Både katt och hund älskar det!
Jag gör som 2 kokar först sen torkar-nötlevern.
TS När jag gick kurs o vi hade liten tävling så körde jag med kokt lever o sen lite torkad. Kokt lever luktar mer o vad ska jag säga hunden vart verkligen lyhörd
Det var lite rallylydnad/agility ihop mixat gick otroligt bra.
#2 torkad lax???????
Här har man inte ens råd att köpa en liten file åt sig själv och du köper lax och torkar åt hunden?!?!?
hm bekymrande
nåväl, livet är orättvist.
#24 ?
Jag tror att Pilon syftar på mitt inlägg #22.
#26, även så, så tycker jag att inlägget är både oförskämt och onödigt.
#24 Spelar det någon roll vad man köper till sin hund?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Håller med #27 & #28. Har jag pengarna bestämmer jag själv vad jag ger mina djur. Hunden och katten älskar torkad lax, jag har råd att köpa lax - dom får sitt favoritgodis. Inget snack om saken.
#27 kan du lägga ner med o ha förutfattade meninggar om det jag skriver? (nej jag tror inte du kan eller vill sluta med det) Du förutsätter alltid att det jag skriver är negativt laddat. Lägg ner med det eller sluta kommentera det jag skriver. Men du kör ju med fri tolkning av allt jag skriver. Mitt tips till dig - Gå till affären, köp salt, ta en nypa salt innan du läser mina kommentarer.
Vissa människor kan vara så förbaskat bittra på detta forum, jösses.
#29 jag menade inte att du gär fel i att torka lax åt din hund & katt så som Maja2 antyder att jag menar.
Jo hund och katt älskar säkert lax :) Dom älskar också annat som är billigare :)
Men som sagt, jag menade inte på att du gör fel eller att det är dumt. Jag menade inget annat än det jag just skrev.
Det är ju jättenyttigt med omega3 även för hunden ;)
22 hur gör du med laxen o kyckling?
alltid bra med lite nytt godis. Jag brukar ge kokt kycklingfele annars till mina oxå men trorkad låter ju bra :)
Speciellt lax måste vara rätt lätt att torka, man kan ju bara ställa in en laxfile i ugnen som den är och låta den torka på svag tempratur =)
Man kanske får ta lite magrare delar, annars blir väl belöningsbitarna ganska flåttiga :)
#30 Jag tycker att det var oförskämt att skriva som du gjorde i inlägg #24, det är väl inte att ha förutfattade meningar?
#33 jag läste det första gången du skrev också.
#34 Vad är det du inte förstår?
#31 Kyckling är superlätt att torka, skär i småbitar och lägg på en plåt. In i ugnen på .. ca 60-80 grader brukar jag ha ungfär (tror jag, vredet visar inte mindre än 100) Rör om ibland så att det inte fastnar på plåten :)
#35 Snarare, vad är det du inte förstår? Om du vill bråka kan du PMa mig, annars får du ge mig.
#37 Vill inte bråka, men eftersom du kapat tråden tillräckligt med dina inlägg, så pm:ar jag dig.
#38 Så bra, att du PMar mig efter att du har sagt det!
TS visst är det skojit o läsa om detta? =) Lite variation bland diskussionen i din tråd. Omväxling förnöjer!
#24 - det är väl inte andras fel att du inte har råd köpa filé åt dig själv ??????
Otroligt dum kommentar, som inte har med tråden att göra.
#39 Som du skriver i #24: #Hm bekymrande"
VAD är det som är så bekymrande?
#41 Att jag inte är din hund??? ;P
vad trodde du???
#42 Ditt inlägg är lite luddigt så jag hade inte en aning om vad jag skulle tro faktiskt. Min första tanke är att du skrev det av ren avundsjuka, rätta mig gärna om jag har fel.
#43 Ja det också, haha =)
Kan vi gå tillbaka till ämnet tack!
Torkade levern idag iallafall, det luktade ganska äckligt (inte så hemskt som jag trott dock). Godiset blev perfekt iallafall, enligt Sixten var det även mer än dugligt som belöning 
8/5-13 & 1/6-13
#45 Härligt när man får till det bra! :) Hur gjorde du? Kokade du innan eller torkade direkt? Jag funderar verkligen på att ge det ett till försök och se ifall jag klarar av det den här gången :)
#46 Om du tycker att lever är äckligt så finns det annat du kan torka, man MÅSTE inte torka just Lever. Köp kyckling och torka, eller kött när det är billigt! :)
#47 Jag har bara inbillat mig att lever skulle vara så otroligt gott i en hundmun
Det slutar nog med att jag mutar någon bekant att torka den åt mig, haha. Luktar det lika fruktansvärd även efter den torkat? I så fall är det nog ingen idé, är alldeles för kräsmagad 
#48 Ja.. nog är lever gott i en hundmun… men det är nog kyckling, kycklinglever, kycklinghjärta, nötkött, viltkött osv åxå. :)
Torkad lever eller andra torkade inälvor luktar inget speciellt - jo kanske njure då, men har inte provat det
För att vara på den säkra sidan så fryser jag det mesta och tar bara fram för några dagar i taget. Detta för att det kan börja mögla om det inte är kruttort, och så torrt vill man nog inte ha det.
#49 eller lax!
Måste bara fråga, varför måste man torka t.ex. levern, blodpuddingen och kycklingen? Varför kan man inte ge utan att torka? Lite nyfiken bara! 
#52 Du behöver inte alls torka den, du kan ge den rå åxå, men om man tar tex kyckling, så är det smidigare att ha den torkad, i fickan .. än rå
#52 Det är nog främst för att det är lättare att hantera. Kan bara tala för mig själv, men jag vill då inte ha råa kladdiga köttbitar i fickan 
48 nja faktist så avskyr jag med lever
Min mamma får koka levern o tärna den oxå för jag mår inte helt okej annars, sen när jag har den här på torkning. Då går fläckten på högvarv+korsdrag när det är sånt väder
36 Kycklingen trorkar du allså rå?(den blir tillagad ändå i ungen) kan den vara på ungspapper för slippa att den kanske fastnar har förvisso annars bra teflonformar att andvända :)
ahahahha, man kan vl inte ha rå lever i fickan heller =D
Som att ha gélé, najnajnaj…!
Forest; jag brukar aldrig använda ugnspapper… jag bara vevar runt lite då och då så ordnar det sig :) :)
#46 Jag kokade levern 20-30 minuter, delade sedan i 0,5 cm tjocka skivor mer eller mindre. Hade i ugnet med en träslev som höll upp luckan, 80-100 grader. Efter 40 minuter vände jag på bitarna och sedan efter ytterligare en timme var det vissa av de mindre bitarna som var klara. Då tog jag ut dom och vände på de lite större bitare, de fick vara i ca 45 minuter till. Sedan delade jag alla skivor i belöningsvänliga bitar och frös in det mesta, resten är i en burk i kylen
.
#47 & #49 Torkad kyckling tycker min hund inte är sådär supergott.. Men kycklinglever/kycklinghjärta - finns det att köpa i affären? Luktar det lika illa som nötlever?
8/5-13 & 1/6-13
57 tack maja :)
58 glömde skriva vad roligt att han gillade godiset 
#58 japp det finns, väldigt billigt också!
men du du sparade väl leverspadet???? =)
Man kan reducera leverspadet och ge till hunden!!
Smaskigt!!
Eller kycklingspad eller vad man nu kokar.
#61 Nää jag sparade inte, hur skulle man ge det :S?
8/5-13 & 1/6-13
#62 bara reducera så att det blir några dl kvar och låt svalna och häll ner i en skål =)
#63 Blää haha
. Jaja, får väl göra det nästa gång då!
8/5-13 & 1/6-13