Min hund blev överrumplad
Jag har jobbat länge med att förstärka min hunds självförtroende och förut kunde han knappt titta på en annan hund utan att morra å skälla. Nu har det tvärvänt och nu vill han hälsa på alla och även småleka lite vilket jag är helt nöjd med.
Idag var vi hos ett par bekanta där de har två whippet, han har kommit i bråk med en men idag gick de bra och de ignorerade varandra. Deras dotter var där med deras staffonshire bullterrier tik som är väldigt berdus och ouppfostrad. Jag bad henne ha henne kopplad medans min hund sprang och bajsade, hon kopplade då lös henne hon sprang rakt mot min hund eller snarare sprang över honm så han rullade runt och skrek. Hon bet tag i hans nacke för att leka och hoppade runt honom och buffrade..jag slet tag i hunden och "kastade bort" henne och skrek åt deras dotter och fråga va fan hon håller på med..som svar får jag: jag trodde hon skulle sitta still..
Nu är jag rädd att vi kommer hamna på ruta ett igen och det klarar jag inte jag har kämpat hårt för att få honom dit ja vill..
Skaka av dig händelsen o ta nya tag i morgon, tänk på inte spänna upp dig vid hundmöten o träna gärna på få bra kontakt vid hundmöten. Trist att det vart så här, att inte dottern kunde lyssna på dig menar det är ändå av snällhet man ber folk inte släppa dom lösa. Otur att hon sprang ner din hund, för det måste skrämnt han finns ingen hund som gillar rulla runt o tappa fästet :-( Men jag tipsar dig om ta tag i det imorgon o tänk positivt. Förstår din besvikelse eftersom du har kämpat. Stryke kramar.
Jo jag vet att jag ska låtsas som om den andra hunden är luft men det år så otroligt frstrerande då det blir såhär. förhoppningsvis så har han själv skakat av sig händelsen. resterande kväll var han en aning spänd men kunde ha whippetsarna omkring sig utan större besvär blev väl något ljud från han men inget mer än så, hörde han staffen så morrade han (hon var inlåst i ett annat rum) men det är nästan förståeligt. Vi får se hur det blir imorgon om vi möter någon hund jag ska försöka inte tänka på dagen som varit, förhoppningsvis så blir han glad av att se en annan hund. man kan ju hoppas!
ja då var man tillbaka på ruta ett igen, vet fan inte om jag orkar med allt jobb igen. vaken lusten eller tiden finns till.
Gick du iväg med hunden direkt efter händelsen? Dvs särade ni på hundarna direkt så dem inte fick se varandra mer?
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
#3 Även om du är tillbaka på ruta ett, så kan de ju gå betydligt snabbare att komma ifatt igen än det gjorde när du tränade upp honom första gången. Då han redan har känt på att ha bättre självförtroende..
Ge de lite tid och se om han inte tar igen sig. :)
Mvh Jenna
4# Jo vi särade på dom så staffen var inlåst i ett rum medans min hund var lös i huset tillsammans med whippetsarna.
5# Jo vi ska träffa en golden idag som har brukar få leka med för att stärka upp förtroendet igen samt försöka möta massa hundar efter vägen så han blir säker igen.
#6 min erfarenhet är att just ett totalt särande ofta förvärrar psyket efter en sån situation.
Två exempel: Min finska lapphund blev attackerad av min moders enorma schäfer när han blev valp, Vi särade då direkt på dem och schäfern låstes in tills min sambo kom och hämtade hem Finnen.
Den hunden är nu otroligt skällig och vaktig när man kommer till hundmöten (vilket han inte var innan han blev attackerad)
Sen har vi min cocker, Han har blivit påflugen och bossad flertalet gånger. Men med honom har han efteråt direkt fått umgås med hundarna igen. Vi har tex. kastat pinnar med båda hundarna efter en sån incident.
Den hunden går fortfarande ihop med alla hundar (beroende på den andra hundens psyke såklart)
Så konklusionen från mig är då, Prova att återförena din hund med den staffen som pucklade på honom. Hunden verkade ju inte visa aggression bara lekfullhet. Så när båda är trötta efter promenader osv så kan ni prova ha dem i samma rum på varsina platser.
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Men nu var väl denna hund inte elak utan rätt brudus i sin lek eller?
Nä hon är inte elak men hon vet inte hur hon ska bete sig mot andra hundar utan tror att alla leker våldsamt. Och min stackare väger 4 kg så han blev bara en trasa.
Vill bara uppdatera om att det går bättre nu med andra hundar. han börjar bli som vanligt igen och har till och med försökt busat med grannens dobermann såklart så blev han feg då dobermannen ville hälsa men han varken morrade eller skällde utan sprang runt och viftade på svansen och försökte busa.
Har även mött ett antal andra hundar på våra promenader och han piper och drar och vill kolla in alla på nära håll :) dock har några varit läskiga så han har morrat men bara ett fåtal ggr :) Vi är på rätt väg igen!
Härligt o höra! :) Bra att du inte ger upp!
Mvh Jenna
11 Vad skönt o höra :) Kom på han är vissligen inte så gammal din hund men jag har märkt att agility är riktigt bra att få upp hundens självförtroende sen är det roligt med så det kan jag tipsa dig om att fundera lite på :)
12# Nä han är alldeles för speciell och har så mycket potential för att ens ge upp :)
13# Jo jag har haft agility i åtanke men jag tror han passar mer för spår då han spårar väldigt mycket då vi går i skogen så jag ska testa och se om det vore något för han :)
Nä han är bara 8 månader men dock kan ju såna här händelser sätta sina spår och då det är en ganska känslig ras så är det lätt hänt att det sitter kvar. Men som tur är så går vi inte åt motvind längre :)
Trist att detta hände, men skönt att det går bra nu ändå med tanke på omständigheterna! Nu håller vi tummarna för att det fortsätter så här!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Det bästa är ju att barar låtsats som att det inte har hänt! Alltså bara vara som vanligt vid hundmöten!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*