Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3425 ggr
texasmamma
0

Dumma hundägare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv hund men har honom för det mesta i koppel även fast jag vet att jag kan lita på honom.

Sådan herre sådan hund

Länk till diskussionen på Svensk natur ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Pilon
2

uppenbart korkad ägare men detdär problemet är så utsträckt och vanligt och nästan normaliserat att det inte går att göra så mycket åt, att beklaga sig över det leder ingen vart. hundlicens är nog kanske en lösning på såna problem, men inte ens då lär problemet ens minska tror jag. jag vet massa människor som inte tar riktigt allvar på dethär med vilda djur i skogen och en hund som inte är antijakttränad, går lös. Inte ens när man talar med dom om det tycks det som att dom förstår. Sen hör man från nån, "jo min hund råkade få tag på en grävling i skogen och ruska om den men hundn släppte taget när jag kom fram så, det gör nog inget den klarar nog sig, grävlingar har ju så tjockt skinn" … eller det klassiska "jo jag brukar släppa min hund i skogen, han springer inte så långt efter vilt, om han försvinner är han borta i max 10min innan han kommer tillbaka" mhm, hur långt hinner inte en hund jaga en hare eller kanin på halva den tiden. :/ men det är inget man tänker på/ bryr sig om

[[pimey]]
0

dumma jävla idioter till hundägare det finns. det borde vara tvång på hundlicens och hundkurser så folk börjar lära sig vad som gäller. hade jag varit där hade karln fått veta att han lever!!

Ketang
0

#3 Tyvärr hjälper inte kunnskap på folk som totalt skiter i det Skrikandes

[[pimey]]
0

4# Nä det är sant men en rejäl utskällning kanske får dom att få lite mera insikt!!!!!!

Ketang
0

#5 Eller så byter dom bara promenad område för att inte riskera en utskällning nästa gång dom skiter i att hunden jagar fåglar Skrikandes

[Doglovers]
1

Nu är det bara en tidsfråga innan fåglarna ligger på ägg och det gäller stora som små. Så små att dom inte syns i gräset. Det är alltså koppel som gäller mellan 1/3-21/8. Skulle hunden ställa till med något och det får följder och ägaren blir ertappad, så kan det bli dyrt. Det blir ju olaglig jakt och då även på annans mark. Och jag tycker ju även synd om dom drabbade djuren. Jagar hunden en hare är det nog ingen stor fara då haren lurar hunden rejält med sina långa avhopp, men är det ungar och andra djur kan det bli rejäla skador.

[Shettisar]
1

Kan berätta hur de unga hundägarna resonerar här där vi bor. Ska först säg att jag har själv 2 jakthundar och har dom alltid kopplade när de inte är hemma på instängslat område(förutom under tillåten jakt tid). Ialla fall så har det den sista tiden flyttat in unga tjejer och killar i husen omkring och alla har de hundar. Speciellt 2 av dessa ungdomar låter sina hundar springa lösa i skogen och de har ingen kontroll alls över dom.Trots att de påstår tvärtemot. Den ena hunden en schäfer är ständigt lös i skogen. Vi äger skogen som omger deras tomt och därför vistas vi mycket där när vi röjer,jagar.3 gg har svärfar stött på schäfern och alla gångerna har hon ställt sig och morrat,skällt och rusat emot svärfar.Sista gången fick han lossa ett skott i luften för att kunna komma vidare. Schäfern blev rädd och stack hem så klart. Ägaren har konfronterats 2gg gällande händelserna med påpekan om viltet,koppeltvång samt uppsikt.Även grannar har berättat om otrevliga möten med hunden men även ägaren. Ingetdera anser han fela i. Den andra hundägaren är en tjej som har 2 hundar ser ut som det är Staffe,eller staffe korsning samt någon form av schäfer korsning. Båda är ständigt lösa och tjejen bor intill en av våra gräsåkrar där vi tar hö. De 4 åren hon bott här nere så har varje gång hundarna sprungit vind för våg på gräsåkern och där nere är det oerhört mycket vilt dessutom. Tillsägelse har gjorts med 0 resultat.Hon svarar med att hennes hundar kommer på inkallning,men kan inte få in i sin skalle att hundarna är runt omkring när familjen är inne i huset. Hon anser att vi bor på landet och att vi då inte har med hennes hundar att göra och kommer med argumentet att vår ena hund ständigt skäller när hon passerar våran gård med sina hundar. Hmmmm, man kan skarpt fundera på åtgärder som verkligen biter på sådana oansvariga personer!

Changrila
1

Det dumma är ju att många tänker "Fåglar, men det finns ju överallt, även i städerna, så de räknas inte som vilt" och alltså TROR de att fåglarna är ok för hundarna att jaga, "de flyger ju ändå bara iväg".

De enda fåglarna mina hundar jagat är de som flugit och satt sig mitt i hundrastgården, men gör de det, ja då får fåglarna faktiskt skylla sig själva ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[postmortum91]
4

Nu är jag väldigt nybörjare, så jag undrar varför är hundägaren en "dum jävla idiot" när hunden springer efter fåglar? Tänker ni att det är synd om fåglarna eller vad menar ni?

Om fallet är så, så måste ni tänka på att det är ju naturens gång, fåglarna blir ju jagade fler gånger än av "dumma jävla idioters" hundar.

Changrila
2

Vid den här tiden på året får hundar INTE störa vilt. Inte alls. Djuren får ungar, fåglar lägger ägg osv. Hade naturen fått bestämma så hade vi INTE haft såhär mycket hund i förhållande till resten av mängden djur, och framförallt inte hundar som planlöst flamsar runt och skrämmer djuren.

Alltså: att göra så som hundägaren på bilderna gör, det är strikt förbjudet.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ketang
2

#10 Med den liknelsen skulle man kunna säga, "Varför ska jag inte köra bil på fyllan för? Så många andra gör ju det, en till mer eller mindre gör väl ingen skillnad?"

Eller, "Om inte jag stjäler den här bilen som står med motorn igång, så gör ju någon annan det!"

Man kan inte hänvisa till att det fungerar så i naturen, då tar man inte ett eget ansvar för saker man själv ställer till med.

Fridaaaa
1

Korkar hundägare ja

Till er som svurit i denna tråden, tänk på språket.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

monstermash
1

#10 - Det är koppeltvång just nu. Det är alltså förbjudet att ha hunden lös så den kan jaga djuren, om du inte har så bra koll på hunden att du kan kontrollera den som om den vore kopplad redan. Detta eftersom det är jaktsäsong och hundarna inte ska störa viltbytet/jägare.

[postmortum91]
2

Okej då vet jag det, hundar får inte störa det vilda nu på våren. Men ni är lite väl överdrivna när ni kallar folk för korkade, och dumma jävla idioter. håller med #13, tänk på ert språk, ni är nog inte så perfekta i allt ni heller. Hundägaren gjorde ett misstag men ni behöver inte slänga skit på¨honom för det, + att man ser ju hur han ser ut så detta är ju en direkt förolämpning till killen på bilden, vilket inte är okej. Så där gör ni fel.

Fridaaaa
0

#14 Det är inte jaktsäsong nu? Råddjur har redan varit, hare med.
Viltsvin är det året om, älg har med varit? I allafall här nere i söder

[postmortum91]
0

Jaktsäsongerna är på hösten, för det mesta.

[Shettisar]
0

#16 & #17.Beror på vilket vilt och i vilken zon man befinner sig,men de flesta arter är fredade nu under vår /sommar.

[Shettisar]
0

Slänger in en länk ang tider för jakthundar

Fridaaaa
0

#19 Det är inte alltid mellan dem tiderna. Man får kolla upp i den skog och mark man går i. Men viltsvin är året om. Vet inte varför det står mellan vissa datum där, för här är det året om?

[Forest]
1

7 håller med dig, stackars djur som snart boar :-C Spark på smalbenet på hundägaren hoppas att hundägaren (är det han som joggar i bakrunden?) får sota för detta. .

[Shettisar]
0

Vildsvin är året om dock inte på sugga med kultingar.Det är inte skogs eller jakträttsinnehavaren som bestämmer jakttiderna.

monstermash
0

Jaja, oavsett om det är jaktsäsong eller ej så är det koppelförbud iallafall. Enligt vad jag har hört är det just därför det är koppelförbud, men jag är inte intresserad av jakt så jag har faktiskt ingen koll. Flört

[Shettisar]
1

Koppeltvång menar du väl *fniss*Flört

Karmatarerskanise
1

Det jag tänker på är om det är lagligt att lägga ut bild på någon so minte gett sin tillåtelse?

Angående det som sker så är det hemskt oansvarigt av hundägaren. Dessvärre är lösa hundar i skogen något jag ser varje gång jag är där, trots skyltar som säger att hundarna inte får vara lösa vid denna årstiden.

Fridaaaa
0

#23 Koppeltvång är det för att hunden inte ska skrämma vilt, för det är nu de flesta djuren får ungar, det är inte pga jakt, jakten brukar vara på hösten,när det inte är koppeltvång :)

Ketang
0

#25 Fotografen till en bild äger alltid bildrättigheten. Det är till och med lagligt att fota folk som befinner sig i sina egna hus och publicera, även om människorna på bilden är ex nakna eller gör något som dom kanske inte alls vill skyllta med. Men detta diskuteras just nu och det lutar åt någon form av förbjud, men detta bara om det är bilder som kan tänkas kränkande.

Karmatarerskanise
0

#27 Aha, då vet jag det :)

Fridaaaa
0

#27 Men säger personen ifråga till att bilden/bilderna inte ska pubilsera dem så får man ej göra det

Fridaaaa
0

#30 bra länkar :)

Linnea
0

#27 Du får inte publicera bilder på folk som kan vara kränkande tex om du fotar nån som är naken får du inte publicera den bilden utan personens tillstånd. Har hänt flera gånger att folk tagit bilder med mobilkamera i skolors omklädningsrum tex och sen skickat vidare dessa bilder. Det har dom blivit straffade för så vitt jag vet.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Shettisar]
0

Det tråkiga är ju att de flesta hävdar att deras hundar är lydiga och kan hållas lösa då de alltid kommer på inkallning. Det de inte är ärliga med är att deras så lydiga vovve hinner jaga vilt under den tiden ägaren tappar kontakten med sin hund.När jag diskuterat detta med ägare till sina lydiga hundar så håller de benhårt på att deras hundar INTE jagar eller stör viltet.. Den som kan knäcka den nöten och få alla oavsett sort av hundägare att följa reglerna om lös springande hund är ett orakelTungan ute

Men det står iofs att hundägare uppmanas dvs inte måste,ska är tvungna.

monstermash
0

#24 - Hahaha, ja, självklart! Jag var lite stressad Tungan ute

#26 - Jaha, tack för den informationen! Jag har ingen hund att hålla reda på längre, så jag börjar tappa det där med lagarna Flört

texasmamma
2

Ooops! Här har det hänt en hel del ser jag.

Ett förtydligande:

Killen såg att jag tog bilder. Han mumlade nåt och skrattade när jag påpekade att han nog bör ha sin hund kopplad.

Detta utspelade sig i ett naturreservat vilket innebär att det är koppeltvång året runt som gäller, även lydnadschampion's ska vara kopplade.

Jag valde att utnyttja min rätt att publicera bilderna när jag la upp dem i bloggen. Vill han får han väl stämma mig men jag antar att han inser att det inte kommer att gynna honom direkt.

Ketang
1

#29 och #32 Här kan ni läsa om rättigheterna vid fotografering.

http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm

Fridaaaa
0

#36 Allt det där stämmer inte.
Ser en person en bild på sig själv, kan dem begära att den tas bort. Och du får inte gå hur nära du vill en person och fotografera

Michaela-N
0

#37 Jag lovar att de kan sin sak ;)

Fridaaaa
0

#38 Kan dem jag pratat med också ;) (utbildade inom fotografering)

Michaela-N
2

#39 Tydligen inte, du får gärna visa mig ett stycke i lagen som källa för det du säger. I artikeln står redan källor.

Ketang
1

#39 Det som står i den texten är det som gäller även om man kan ha åsikter om det är okej att verkligen göra det eller inte.

Men har du bevis för att det skulle vara fel i den texten så fram med dom :-)

Fridaaaa
0

#40 Hur ska jag kunna visa det när jag sa att jag har pratat med ett flertal? Ingen logik i det. Jag litar på dem i allafall. Dem vet vad dem pratar omosv

Ketang
5

#42 Om lagen skulle hålla med dig borde det vara relativt enkelt för dig att plocka fram det. Tyvärr är det väldigt många förståsigpåare som tycker och tänker väldigt mycket som lätt kan missuppfattas och tas för något det inte är. Alltså, du har pratat med någon du ser upp till som tycker en sak och som du sen kanske tror är så. Skulle länken vara fel bör du kunna bevisa det, ja.

[Doglovers]
2

I stället för att fundera över huruvida det är rätt eller inte så får ni nog lita på trådskaparen då den jobbar mycket med bilder som jag uppfattat. Och det var ju inte det tråden handlade om…!

[Forest]
1

35 extra trist att ägaren inte fattar sitt ansvar Rynkar på näsan

texasmamma
2

#44 Huve' på spiken! Det var inte för att uppmärksamma problematiken om vilka bilder som får publiceras som jag skapade inlägget. Jag tänkte och hoppas fortfarande att det kanske finns nån där ute som tänker till och kopplar sin hund…

Jag är skapligt säker på att jag inte begått nåt brott så länge jag inte använder bild 1 i kommersiellt syfte. Skulle killen be mig ta bort bilden, och ha en bra förklaring till varför, skulle jag nog göra det. T ex att det inte är hans hund ;)

Pilon
2

#46 sen kan du fråga om han har barn och om han har barn kan du fråga om du kan få deras adress så att du kan smyga in på natten och skrämma deras barn när dom sover allihop, så ska han få känna på hur det känns när en hund kommer farande mot rådjur med kidds som ligger o vilar i gräset eller fåglar som ligger o ruvar på ägg :)
Mohahaha!!