Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 10608 ggr
KKajsa
1

Problem: Flåsande hund Lösning:?

Jag undrar om det finns någon lösning på mitt problem med en flåsande hund. Det är en 4 årig hane som alltid flåsat, inga sjukdoms fel på honom.

Hemma ute & inne flåsar han inte. Utan det är när vi går hemmifrån som livet blir jobbigt/flåsigt. I bilen är det likadant. Flåsigt. Om han inte åker med bara mig & min hund, i min bil & i sin bur. Då sover han snällt. Lilla gubben Kyss

Han flåsar så fort jag tar fram kopplet för promenad.  Spelar ingen roll om jag går ut m bara honom eller om båda går med.

Har ni några tipps på hur jag ska träna honom på att sluta flåsa? går det enns?

EmelieKelly
0

Är det inte att han är stressad då? Min hund flåsar när det är mycket som händer…

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Wand
0

En hund flåsar för att kyla ner sig själv när den är varm/överhettad, de svettas inte och flåsar istället. När en hund blir rädd eller nervös kan den flåsa för att ge utlopp för detta. Alla mina hundar har gjort det i pressade situationer, t.ex när vi åkt bil. 

När du tar fram kopplet, flåsar han då så fort han ser det eller är det när ni väl kommer ut? Han kanske blir upphetsad av att få komma ut och flåsar av den anledningen?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

joheck
0

Håller med #1. Min hund flåsar när han är stressad. Det kan vara när vi åker buss till exempel.

KKajsa
0

#2 Han börjar flåsa när jag tar fram kopplet, sedan håller det i sig större delen av promenaden. Jag upplever honom som upphetsad. Han är glad o på, missar aldrig en promenad chans. ;)

Tycker inte det borde vara stress eftersom det även är på promenader på olika ställen.  Upphetsad tror jag mer på.

När jag bytte bil för 2 år sedan & stoppade en bur i så blev han lugn i min bil, det blir väldigt skyddat, inga fönster som han ser ut genom.

Wand
0

#4 Då är han nog upphetsad, det brukar också märkas på att de gäspar mycket men vissa flåsar mer. Cool I vilket fall som helst så är det absolut inget "fel" på honom och han gör det antagligen för att han "måste". Skrattande

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

KKajsa
2

#5 Så ska du inte säga Flört Du ska komma med tips på hur jag ska få honom att sluta, eller minska i alla fallOskyldig För idag orkade han flåsa hela milslingan men så fort vi är hemma ligger han & sover vid mina fötter.

Pilon
0

#6 Vissa hundar är varmare än andra :)

Jag vet en Collie/labb tillexempel som jämt är väldigt vamt. När han går på torrt golv så kan man se hans tassavtryck för att hans tassar svettas. :-)
och ja, han flåsar han med, dock inte hela tiden, oftast när han rör sig eller är aktiv-mode på nått vis.

Är han mager också? :)

Vissa andra hundar har en naturligt  högre men ändå ganska sund stressnivå än andra hundar, som kan bidra till flåsandet.

KKajsa
0

Ja o han är även värmekänsligare än de andra. Fast han blir då inte trött utan flåsar bara även vid vila. Han har lätt för att bli mager, så maten är viktig att hålla koll på- lugn & ro så han får äta klart annars försvinner han ;)

Tack för era tankar. Bra att ni påminner mig om att han är som han är & att jag ska gilla läget. Han är alderless underbar: Glad, positiv, arbetsvillig, snäll & en jäkel på att jaga :) Precis som en bra hund ska vara :)

Pilon
1

Grymt!

[Forest]
0

uppspelt o stressig som 5 säger tror jag på, sen att de kan vara värmekänsliga ja visst. men typist är det om de flåsar o gäspar mm då är det oroliga o stressade eller uppspelta. Har själv en som blir stressig när vi åker bil försöker göra det till roligare grejj men verkligen svårt.