Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3492 ggr
[memyselfandii]
2

Vallande schäfer?

Min hund jagar harar och jag har länge funderat på VARFÖR hon jagar harar. Understimulerad? Stressad?

Jag har sökt runt på internet om schäfrar som jagar harar och det ända som dyker upp är "schäfern är en riktigt duktig vallhund!!" ungefär.

När min hund jagar harar så piper hon och då har jag länge tänkt "hon är understimulerad, det är stress" men det spelar ingen roll, vi kan gå (då är hon lös) i 4 timmar i streck med massor av mentalitet träning och mycket fysisk träning och vara i stort sätt helt "död" och hon jagar hare med lika mycket vilja. Det är inte så att hon sticker ifrån mig och inte kommer tillbaka på flera minuter utan går jag iväg och säger "hejdå" kommer hon efter några sekunder.

Kan det vara vallningen som "spökar"? Men frågan är då varför hon piper…

Jag vill inte ha svar så som "ha henne kopplad" eftersom jag vill verkligen ha svar på detta. Tack i förhand!

vallhund
0

Schäfrar jagar gärna, de har aldrig varit vallhundar i riktig bemärkelse, de har varit herdehundar o linjevallare, dvs levande staket.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Karmatarerskanise
8

Tyvärr kommer jag med en kommentar om att du ska ha henne lös. Speciellt inte nu, då ska man ha hunden kopplad!!

Tänk på stackars hararna, den hemska stressen de får genomlida.

DeniceP
0

Min Pudel "piper"/"skriker" när hon ser harar eller vissa fåglar.

Min morfar lärde henne att göra det (inbiten jägare som han är)

Han säger att hon "driver" viltet på det sättet, så som jakthundar gör.

Många hundar gör ju detta automatiskt så det är nog det hon gör Glad

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

vallhund
0

Pudel var väl ursprungligen en jakthund?

[memyselfandii]
0

#2 Vill påpeka att hon jagade kaniner i januari, då det inte var koppel tvång. Det är sällan det händer då det inte finns så väldans mycket harar här.

#3&1 Okej, då vet jag! Har alltid trott det berott på stress men skönt att veta att det inte är så. Glad

DeniceP
0

Ja, pudeln har varit jakthund från början, men ingen drivande.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

vallhund
4

# 5

Det finns aldrig något koppeltvång, o oavsett årstid får hundar aldrig jaga vilda djur.

Du kanske skulle läsa på Lagen om tillsyn över hund o katt o Jaktlagen?

Pilon
2

ja det låter ungefär som att ha en lösspringande stövare :) Så kan man ju inte ha det :) Ring Hundenshus i stockholm och fråga vad dom har för antijakt-kurser, så att du får bukt med detdär, för hararnas skull:) Tänk om hunden faktiskt får fatt i en hare till slut, vad gör du då liksom? personligen skulle jag tagit hem den, och gjort mat på den när den ändå väl var död :-) Men jag menar…….. det är inte helt lagligt! :)

indra-bus
0

Alla hundar har jaktinstinkt men mer eller mindre . O när en hare springer triggas jakt instinkten. De du kan göra är att lära den vad den får jaga o inte. Ha två bollar o visa när o vilken boll den får jaga. Lär den bryta under jakten av bollen altså. Är så dålig på att förklara i text men hoppas du förstår poengen. Du kan andvända dig av lång lina för att stoppa innnan den förstår.

En border kolle gillar oxå att tex jaga boller sots är en jaktlek.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

russin
1

Rent jaktbeteende och ju mer den får tillfälle att jaga, desto mer självbelönande är det och svårare att få bort.

Pipandet är oftast frustration över att inte få tag i bytet.

Changrila
1

Säger som Vallhund.

Håll din hund kopplad. Den FÅR INTE jaga vilt oavsett tid på året och det är upp till dig att se till att den inte gör det heller. Skvallerträna på hararna istället, så kanske du kan ha den lös senare, om du får den att tycka att det är mer värt att komma till dig än att springa efter viltet.

Om hunden är understimulerad eller inte kan egentligen bara du svara på. Aktiveras hunden ordentligt med mental träning eller får den bara promenader med lösspring?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Pilon
0

#11 hon skriver ju faktiskt att hon aktiverar hunden

Wand
0

Schäfrar är ju vallhundar. German Shepherd som de också heter, betyder Tysk Herde, dvs en vallare. Glad

Men sedan måste man väl ha licens för att få jaga över huvudtaget? Tror inte du bör hålla din hund okopplad om den jagar vilt då. 

Om detta går att träna bort vet jag inte, går det att träna bort en jaktinstinkt?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

indra-bus
1

Jag menade inte att ha hunden lös, De går inte att träna bort en intinkt men. Lära hunden vad den får jag. De är flockens ledare som bestämmer när de ska jagas.

Finns inga rodjur som jagar allt som rör sig. Inte ens katt djuren.

Jag brukar vara ute med min hund schäfer o min dvärgvädur i varsitt koppel.

O när de stod brevid varann i en sand hög o grävde var de syn att jag inte hade kamran med.

När den är lös inne hoppar den upp o sätter sig på hunden (alltså när den liggerner) o sätter sig där, Ser oxå kul ut.

vallhund
0

# 13

Du har blandat ihop vallhundar med herdehundar, visserligen är det bara i det Svenska språket som distinktionen finns, med din logik skulle pyrrar, maremmor, KO, sarplainac etc vara vallhundar.

Som jag skrev i # 1 så har schäfrar aldrig varit vallhundar i den bemärkelse vi lägger i vallning, de var herdehundar, dvs vaktade djuren o agerade även som linjevallare, dvs levande staket.

indra-bus
0

Schäfern Är en gammal tysk får vallare den andvändes till att valla o skydda får fockar.

Men de avlas mer på skydds egenskaper i dag men många schäfrar har mycke vall isig än.

Sophie&Segra
0

Helt normalt, och jag hade snarare tyckt att det var konstigt om hon inte lät när hon jagade/sprang efter saker!

Min Schäfertik (och även min fd. daghund som också var en Schäfer) pep/skällde/skrek alltid i högan sky när dom sprang runt och jagade varandra.

Och då få gångerna min fröken stack efter vilt (precis när jag fått henne) så pep/skrek hon även då.

Men detta hände bara typ två-tre gånger.. Innan hon lärde sig att konsekvenserna av att jaga vilt, inte var så trevliga.. Tungan ute

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Pilon
0
**#13 det finns en så kallad Antijakt kurs man kan gå:)

**