Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 16682 ggr
Cassandra97
22

Border collie fakta

Hej alla hundälskare! Är det nån som skulle kunna berätta fakta om border collie? Jag har blivit väldigt intresserad i just den rasen och skulle vilja veta allt möjligt :) Som t.e.x  vikt,storlek,träning. Har inte tänkt mig en sådan hund än men om några år kanske. Jag är väldigt intresserad i just agility och andra hundsporter också.

Smullis
9

En viktig sak att veta är ju att den måste valla.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[[pimey]]
3

håller med 1# har en bekant som har en BC och de fick valla titt som tätt annars blev han väldigt understimulerad.

[Forest]
1

jag vet om flera som tävlar agility utan att valla sina men jag ser väl en stor fördel om den faktist får valla om den har det intresset, jag är mer för att hundar ska få göra det dom är avlade för. :)  här har du lite info http://www.svak.se/

vallhund
3

Du hittar massvis av info på rasklubbens hemsida, www.svak.se storleken kan variera, jag har haft allt från 50 cm höga hundar på 13 kg till 68 cm höga på 28 kg.

De avlas på vallningsegenskaper o nöjer sig sällan med agility o lydnad t ex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ronja06
9

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En border collie, i Sverige iallafall, är inte avlad efter något utseende. *bortsett från den fysiken som krävs att arbeta i hårda förhållanden* Utan det är insidan som räknas på denna hårt arbetande hund. Därför är det mycket svårt att säga hur stor hunden kommer bli (vet de som ligger på en manke av ungefär 45cm, och som min BC pojk på 58cm) Det finns de border collies som väger dryga 12kg, och de som väger upp emot 20 och över. Hunden finns i alla möjliga typer av färger och hårlag. Långhår och korthår. Ibland föds det även strävhåriga.

Sedan finns det s.k. "brukslinjer" och "utställningslinjer" i andra länder. Där man inte satsar på vallningen och där BC tyvärr gått ett mycket tråkigt öde till mötes. Enligt mig. (talar framför allt om utställningslinjer)

Köper man en border collie får man räkna med att lägga ned mycket mycket tid på aktivtering av hunden både fysiskt och mentalt.

Border collien räknas som den smartaste hundrasen i världen. Och den lär sig saker extremt fort - på gott och ont. En understimulerad BC kommer nästan med säkerhet att ge en gråa hår.

Då jag själv har BC vet jag precis vad jag talar om också när jag säger detta. Jag är tacksam att jag har en underbar familj som kunnat hjälpa mig när jag varit sjuk!

Och då är min BC av den lugnare typen… Som jag tränat väldigt mycket passivitet med. Han går inte i taket om han inte får den dagliga träningen så att säga. Utan kan lugnt och stillsamt finna ro ändå. Men ett uppbehåll kan inte bli för långvarigt.

Jag kan inte hålla med om att en border collie måste valla. Jag har flera vänner som inte vallar flera gånger per vecka, och deras border collies mår utomordentligt utan den formen av aktivtet. Dock får man tänka på att många av dem jobbar heltid med hundar. Och kan på det sättet även erbjuda många andra former av aktivteringar, och har även kunskapen som krävs för att hitta en balans för hunden.

Dock, finns det ingen aktivitet som kan mäta sig med vallningen. Vallningen i en BC är en drift. Starkare än könsdriften till och med! Dvs. helt naturlig. När väl min BC var "tänd" på fåren som unghund (omkring 10 månader, äkta unghund med hormoner upp över öronen) så satt det en löptik i publiken och såg när vi vallade. Yim gav inte ens den här tiken en blick efter att han såg att det nalkades arbete. Hans fokus låg bara på just en sak - att valla. Det säger en hel del hur stark denna drift är.

Själv sysslar jag med vallning, agility och lydnad med min Yim. Filmen nedan är jag och Yim då vi vallar för första gången. Observera att vi båda är nybörjare. :)

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OK. Tror inte många hört talas om att Border collie även föds som "strävhåriga". (kallar dem det bara för att man inte ska blanda ihop dem med "långhårig" som jag säger) jag trodde inte mina ögon när jag såg det… Hunden på bilden är även reggad i ISDS.

Förlåt. Blev lite OT. Men tänkte bara ge lite rolig fakta. *ler*

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2

En till bild på en annan hund som blivit "strävhårig"

Mvh Emelie Förlägen

Smullis
0

Vad fina dom strävhåriga var! Har aldrig sett sådana!

Förövrigt har min farbror 2 st BC som han vallar får med. Jätteroligt att valla med dom, så otroligt lydiga!

vallhund
0

# 8

Bra vallhundar karakteriseras av deras självständighet, lydnad är ganska oviktig när det är full storm eller djuren har rymt till skogs.

Men på tävlingsbanan är det ett +

kl

Vad gäller att BCs inte behöver valla så kan det ju fungera, så länge man inte får en vallidiot, o det vet man knappast vad det blir när man köper valp.

Cassandra97
0

Tack så mkt för allt ni skrivit och visat bilder/video på. nu har jag mycket att läsa och kolla efter! Spännande info med  strävhårig collie det visste jag inte. :)

vallhund
1

Strävhårig har jag aldrig hört talas om, men jag har ju bara haft rasen sen -89.

Här kan man frossa i bilder av BCs: http://www.colliecorner.com/

Natalb
2

Håller inte med påståeendet att BC MÅSTE valla men jag rekomenderar att de gör det, vissa reggade bc har inga vallnings instingter alls och går inte att valla med (träffat ett par) Har själv en oreggad BC, 3 år, men kan säga att hon är den lugna varianten även fast hon har sina stunder då hon är som mest speedad. hon har "av" och "på" knapp, nu i vintras nöjde hon sig med promenader, trix träning och leksaker som hon fick använda hjärnan med. fast antar att det varierar mycket mellan individer. har hört mycket om "sällskaps BC" som vallat bilar, människor och liknande och det kan vara riktigt farligt. så det är en viktig sak att tänka på :) Men som sagt rekomenderar stark att valla om du skaffar en BC ^^

Smullis
1

Den typiska BC'n måste få valla. Sedan är det vissa som försöker avla bort det, men jag brukar utgå från den rastypiska bordercollien. :) Och den måste få valla.

sagaindia
1

#7 vilken läcker vovve! Hade ingen aning om att Bc kunde vara strävhåriga men det såg verkligen fint ut Skrattande

Cassandra97
0

Ser att ni är riktiga hundexperter kan nån förklara lite vad menas med "BC" ? :)

Ronja06
0

#15: BC = förkortning av Border collie ;)

Mvh Emelie Förlägen

Cassandra97
0

Oki :)

[Forest]
0

6 häftig info aldrig heller hört detta med strävhårig bc innan. Är detta något man eftersträvar eller råkar det bara komma i kull i vissa fall?

Kebab-Eme
1

Hoppar in lite här, alltid velat ha en BC.

När man säger valla, vad kan den valla? Måste de vara får eller liknande?
Eller kan det vara något annat som kan innebära valla eller hur man ska säga?

KöttbulleKorv

Smullis
0

#19 skulle också gärna ha en egen Border collie, för att det är en så otroligt intressant ras. Det vanligaste är att den vallar får, men ibland förekommer kor, getter osv. :)

Ronja06
0

#19: Jag skulle vilja säga får eller kor. Vet även de som vallar på ankor. Har dock ingen erfarenhet av det.

Mvh Emelie Förlägen

Smullis
2

#21 så vacker!

Kebab-Eme
0

Men jag såg ett tag på blocket att det va någon som hade ''vallings fria BC'' eller nåt liknade. Kan man lita på att dom inte har behoven av att valla?

Min dröm har varit att ha en BC sen jag va kanske 8 eller något. Så fina vovvar så det finns inte.
Men så faller det ju på vallnings grejen, haha!

KöttbulleKorv

pillan33
1

#23 Jag skulle inte lita på det. Om vallningen är något du absolut inte kan tänka dig att hålla på med så kanske du borde kolla på någon annan ras. :)

Kebab-Eme
0

#24 Jo jag får nog göra det, haha.

KöttbulleKorv

Vovvie94
0

jag håller med alla andra, den måste valla! man kan inte "ersätta" vallningen, bara erbjuda extra aktiviteter, så som agility:)

men man kan satsa på agility om man vill det, bara man vallar oxå. de flesta uppfödare säljer "bara" till prio 1 (vallning) men om man passar som Border ägare (vilket uppfödaren vet om mna gör eller inte) så kan man skaffa en BC även till andra prioriteringar :D

ps alla andra: lägg märke till prioriteringar^^ inte ersättning