Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1313 ggr
Michaela-N
0

Motivation Agility

Jag behöver alla tips jag kan få på bra sätt att få min hund motiverad när vi tränar. Som det ser ut nu verkar han inte ha något emot att träna men tycker heller inte att det är jättekul, han gör det liksom för godisens skull. Men ibland så orkar han inte hålla orken uppe utan tramsar sig och vill inte alls lyssna. Jag har testat med olika belöningar, och varierade förut varenda gång så att det blev olika belöningar. Kom fram till att grönsaker var det som funkat bäst (!) men nu är vi tillbaka igen med motivationsproblem.

Jag vill få honom taggad på banan, och att han ska lära sig hur kul det är.

Är helt tom på idéer. Har märkt att det ger bättre resultat om man tar fram en boll och kastar ca var 10 minut. Då får han mer fart och ger lite mer det första loppet.

Tips mottages gärna.

Emaljoh4
0

Hur ofta tränar ni? Det som funkar riktigt bra på min hund är en längre paus.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Michaela-N
0

2 gånger i veckan ungefär. 

Jag har tagit långa pauser på flera månader, vi började med agility för lite mer än ett år sen.

Axelsson är ju en av mina idoler inom hundträning. Hittade ett jättebra uttalande från henne angående hundar med vissa motivationssvårigheter…

http://vovve.net/AnitaAxelsson/question.asp?qid=322

[Driva]
0

När han börjar tramsa hade jag tagit en paus och typ lekt med typ en boll eller något, så han får något annat att tänka på.

Emaljoh4
0

#3 Kan det inte bli så att tramsandet förstärks då?

Om det är hunden som ska leka med bollen alltså.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Michaela-N
0

#3 Jag gör det. Men mer än vid var tionde minut tänker jag inte göra. Då kommer man ingen vart…

Anibaz
0

Han kanske helt enkelt inte tycker agility är speciellt kul, och då är det väl bara att acceptera.

Ville tävla lydnad med min tik, men efter månader av tragglande fick jag inse att hon aldrig skulle akulle få upp glöden och helt enkelt lägga lydnaden på hyllan och satsa på annat. Visst gjorde hon det hon skulle men det var för belöningen, medan träningen i sig är belöning nog åt min andra hund som älskar att träna oavsett vad det är.

Så jag fick helt enkelt acceptera att det aldrig blir någon debut i lydnad för oss, för jag ser ingen anledning att hålla på med något min hund inte ens uppskattar.

Maddepadde
0

När jag var yngre och fortfarande höll på med agility på relativt hög och seriös nivå upplevde jag motivationssvårigheter hos min hund… När jag slutade köra timslånga (mer eller mindre) pass ändrades dock detta. När jag gick över till att endast träna ca 10-20 minuter åt gången fick jag en betydligt gladare och mer motiverad hund. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Driva]
0

vad gör du för övningar?

Över du mycket på enskilda moment?
Rundbanor brukar annars få upp motivationen på hunden, utan fokus på hur hunden tar hindret utan fokus ligger p att springa och bara ha skoj!

Kitten86
0

Tips är annars att kampa lite med hunden med kamptrasa eller dyl. för att tagga den och sen som #8 skriver träna rundbanor etc. Få upp fart och få hunden att tycka det är roligt. Eller snabba raksträckor.

Att inte ställa för höga krav och sluta när det går bra, så att det inte blir att man tragglar och "finslipar" utan fokuserar på att det är kul?

Annars kan det ju helt sonika vara så att det inte är sporten för din hund…

SmileyMalin
0

Det gäller att hitta just din hund "på-knapp" ;) och det kan ju verkligen variera! Min ena hund taggar tex igång i sin bur! Så en period satt han i bur bredvid banan några minuter innan sin start, och sedan släppte jag ut honom och rusade rakt ut på banan!o väldigt udda, men för just honom funkar det! Nu har jag äntligen en (annan) hund som alltid är 100% taggad. Väldigt trevligt som omväxling ;)

Cassii
0

Annars kan du väl helt enkelt kasta en boll mellan varje pass, bara en gång.