Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2058 ggr
[memyselfandii]
0

Ögonkontakt?

Har ni några tips på olika övningar när det gäller ögonkontakt? Vi behöver verkligen öva på det, jag och min hund.

Vi har bara kört kontaktsövningar där hon ligger framför mig och tittar mig i ögonen i olika längder. Har även testat att lägga godis vid hennes tassar och det kan hon, hon tittar inte ens när jag lägger godisen på tassen utan söker kontakt direkt.

Har ni tips på några fler övningar vi kan köra? Sen undrar jag även hur sjutton man får sin hund att titta in i ögonen under fotgång+ Min hund har bara fokus framåt.

Tack i förhand!

[Forest]
0

Denna är superlätt :) Ta godis i båda händerna visa hunden med stängd hand att du har godis en del visar det med öppen hand (att de har godis där) sen sträck ut armarna rakt ut. När hon tar ögonkontakt belönar du det genom ge godiset från ena handen o säg gärna bra-ge godis. Denna variant kan du ändra massor, händerna bakom dig osv. Godis under foten ja massor kan du ändra den. Väldigt simpel :)

Jenna_Nord
1

Jag tränade min amstaff att ta ögonkontakt under fot genom att först göra massa kontaktövningar som ni gett exempel på.
(Du kan även träna ögonkontakt innan din hund får gå ut genom dörren, hälsa på någon, äta sin mat, innan du tar på halsbandet osv)
Jag hade henne framför mig sittandes med koppel på och belöna när hon tog kontakt. Sen började jag backa och fick henne att gå framför mig. Så fort hon tog ögonkontakt så belöna jag. (använde klicker).
De tog lång tid för henne att lära sig att gå och samtidigt ta kontakt.
Sen tränade jag samtidigt in att hon satt fot och tog kontakt när hon satt brevid mig. Sedan visade jag en godis/leksak som hon var intresserad av och tog något steg fram. Eftersom hon jäätte gärna ville ha belöningen så hängde hon efter och höll kvar ögonkontakten.

Finns nog många olika sätt att träna in det på, men de är några av dom övningarna som jag har gjort :) Hoppas att de kommer till nytta!

Mvh Jenna

[Forest]
1

aha var det mer fotgång du var ute efter, då har jag tränat först på få fin kontakt annars belöna det väl väl väl o sen tränat ute med klicker, nu går inte Enja den perfekta fotgången men hon håller fin kontakt :)

JoannaLi
0

Vi tränade så som många sade, att jag visade att jag hade en godis, och så fort han mötte min blick så blev jag översvallande lycklig och så fick han godis.

(Vi tränar lite lydnadsträning över små hinder/bommar) Nu tar han ögonkontakt när vi stannar, när jag gör en antydan till att börja röra på mig, innan han börjar verkligen sikta på hindret, så fort han får balans efter hindret, när vi svänger… Han är jätteduktig helt enkelt!

Nu har vi börjat ta ut det på vanliga promenader, och där gör jag helt enkelt så att så fort han tar ögonkontakt, spelar ingen roll vad han gör just nu, så får han godis och en översvallande lycklig lillmatte. Matorienterade hjärtat älskar den träningen! ^^

[memyselfandii]
0

Ska absolut testa det allt ni gett förslag på!

Jag brukar låta Ronja få "fråga" mig innan hon får hälsa på hundar :)

Tack så jätte mycket för svaren! :)