Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3676 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Bli hundtränare - hur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag undrar vad det finns för alternativa vägar att gå för att bli hundtränare eller beteendevetare för hundar? Egentligen kan ju vem som helst kalla sig det, men jag syftar givetvis på lite mer legitim användning av orden.

Det gäller ju att skaffa sig både teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet - men hur gör/får man det då :)?

Banankaka320
0

Gå på kurser:) Ring SKK och fråga

reverse
0

Hundens Hus och Hundsteg är exempel på företag där man kan gå hundinstruktörsutbildning.

//Lina

[Highonbluetomorrows]
0

Tack för era svar.

Jag tänker mig att det finns bra många kompetenta hundtränare och "hundkonsulter" "beteendevetare" etc på våra vanliga brukshundklubbar, som kanske inte gjort namn av sig själva för att de inte haft den ambitionen. Vad har de för "utbildning"? Jag skulle tro att en del av dem är 100 % självlärda, men denna självinlärning innehåller ju också erfarenhet - frågan är hur de fått denna erfarenhet? Och om det finns något effektivt sätt att få det?

Jag kan en hel del om problembeteenden etc i TEORIN, men hur ska jag göra för att få tillgång till problemen i praktiken?

Givetvis är en utbildning ett sätt att få en "titel", jag menar bara att det kanske finns andra sätt :)? Eller det är helt enkelt de utbildningarna som gäller och inget annat?

För tillfället utbildar jag mig till något helt annat, men brinner för hundar (och katter) och hade velat ha en plan B för vad det ska bli av mig :).

Banankaka320
0

De självlärda har förmodligen haft hund hela sitt liv i familjen kan jag tro :) Men praktisera på ett hunddagis så lär du dig mycket.

Vi har haft hund "hela tiden" i familjen men jag är den som kunnat mest innan jag började på djurvård, handlar om intresse (som du har) och erfarenhet. Men vill du ha en titel så är det kurser du ska gå på, annars är det ganska "orättvist" mot dem som vill ha hjälp av dig och tror du gått på riktiga kurser:)

[Highonbluetomorrows]
0

#4. Orättvist skulle jag inte säga, det är ju kundernas ansvar att kolla upp vad den de anlitar kan eller inte kan. Sen ska man ju inte luras heller! Säger man exempelvis att man "kan hantera problemhundar" men inte har något konkret bevis, en referens på det eller har gått en kurs så blir man förhoppningsvis inte anställd heller. Sen måste ju någon gång vara en första gång också, men det får man ju vara öppen med. På utbildningarna brukar de ju ha en "projekthund" eller vad det kallas, som de tränar gratis, och jag tänker mig något liknande om man vill utbilda sig själv också.

Jag funderar på om man kan praktisera på brukshundklubbar eller dylikt utan att ha hund själv? Dvs hjälpa till gratis för att lära sig mer. Måste man ändå vara registrerad i klubben för det? Är det överlag för många eller för få frivilliga att volontära på klubbarna?

Det finns ju oerhört mycket tillgänglig litteratur också, som man givetvis bör sätta sig in i en dag :).

reverse
0

#5 I alla fall på Hundsteg som jag själv gick så ska man ha flera projekthundar och även "projektklasser", alltså träna att lära ut för en hel grupp. Plus att man själv ska praktisera hos någon annan instruktör ett visst antal timmar. Det är en bra grundplåt då det blir ganska många timmars träning med flera olika hundar och människor. Sedan är det ju också slutprov, både praktiskt då man håller kurs för en grupp samt teoretiskt, för att visa att man förstått det man lär ut, kan läsa av hundspråk och är uppdaterad på det senaste inom hundträning osv. Men vad jag vet har brukshundsklubbar ofta lite kort om folk och det går säkert att ¤skolas¤ den vägen också genom att volontära och få in en fot osv så har de någon de kan använda för sina kurser sedan. ;) Maila/ring och fråga!

//Lina

vallhund
0

Själv håller jag mig till instruktörer som är utbildade hos Hundutbildningsgruppen eller Hundcampus, eller sådana som jag fått personliga rekommendationer om.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Highonbluetomorrows]
0

#6. Hej!

Hur var kursen tyckte du? Värd pengarna? Bra lärare? Hur har du gjort efteråt :)?

Banankaka320
0

#5 Jag menade att det är orättvist att använda sig titlar fast man inte är utbildad :)

[Highonbluetomorrows]
0

#9. Men det finns ju fler än ett sätt att "utbilda" sig på. Om jag skulle anställa någon bryr jag mig inte varifrån de fått sina kunskaper utan om huruvida de har kunskaperna överhuvudtaget - och vad det innebär i praktiken för mig och min hund.

Är man seriös så skriver man ju tydligt vad man har för erfarenhet och staplar upp diverse kurser/utbildare/böcker/projekthundar.

Jag skrev att jag sökte efter en legitim användning av ordet, men jag tycker att det är legitimt om personen i fråga vet vad den gör och har flera olika erfarenheter inom området (som de lyckats lösa), inte för att den gått den eller den hundutbildningen.

Kortare föreläsningar brukar väl anordnas lokalt på brukshundklubbarna också, om jag inte har helt fel? Det är ju också utbildning :).

myra82
0

Man kan även utbilda sig genom sin brukshundklubb. Man kan få vara "hjälpreda" på någon kurs först för att se lite om det är som man tänkt sig och sen får du gå kurs och ha projekthundar och avlägga prov.

[Highonbluetomorrows]
0

#11. Hej!

Jaså, där ser man. Vet du om detta anordnas på alla brukshundklubbar eller är det bara de största? Har du någon aning om vad det kostar?

myra82
0

Vet faktiskt inte vilka brukshundklubbar som anordnar detta men det borde ju vara de flesta, min bhk gör detta och det är en liten klubb. Tror det är i samband med studiefrämjandet och tror inte att det kostar något men är inte helt säker.