Valp diarre/kräks
Har en valp som är 4 månader. Är strulig med maten lite då och då, äter 5-6 dl per dag om vi har tur. (lite större mellanstor hund)
"Brukar" matvägra på kvällen och får då ibland tillhörande "tom-mage-kräkningar" på morgonen. Detta har dock minskat från nästan varje dag till kanske 5 ggr/månad senaste månaden-1,5 månad. Det brukar inte komma upp något, ibland lite magsaft.
Men idag blev jag lite orolig. Han hade lös avföring igår (hade det även för 2 veckor sedan). Åt upp alla sina mål mat igår, fick kvällsmaten så sent som kl 22. Ändå började han kräkas vid halv 7-7 i morse. Den här gången kom det upp liite, kanske 1 msk. Brunt, ser ut precis som kalops. Vet inte om det är halvsmält mat sen igårkväll? Eller något riktigt otäckt.
Pigg och helt som vanligt, är avmaskad, vaccinerad och ja allt efter alla regler.
Skulle vilja prata med en veterinär men det är ju självklart långfredag idag. Varför händer allt vid så dåliga tider? Har pratat med en veterinär för 2 månader sen när han precis kom hem och började kräkas på morgnarna, men hon kunde inte säga något vettigt alls. Har läst en del och är inte allmäntillståndet påverkat så behöver man inte vara alltför orolig om det inte håller i så länge, men när han kräks brun sörja? (som visserligen kanske kan vara halvsmält mat?)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag skulle någ ta valpen till vetrinären det kanske kan vara magkatarr? vet inte om de blir lösa i magen av det men iaf kolla med vetrinären du. En sak till hur var han i magen när han kom? Vad ger du för foder har du bytt foder på han, tänke om du bytt mot det uppfödaren gav honom.
Oj va mycket mat han äter :) Jag har en mellanstor hund på 15 kg, han äter ca 2.5 dl per dag
Det han spydde upp som var brun sörja, var nog som du säger, mat som smälts. Har du provat ge honom något direkt han vaknar, typ ett hundkex eller nåt? Det tipset fick jag av en vet. när jag hade min förra hund. Han kräktes varje morgon, men jag började ge honom ett hundkex direkt han vaknade, och då försvann det helt. Dricker han ordentligt?

#1 han har bara varit lös i magen 2 ggr, igår och för 2 v sen. Han fick RC när han kom men får nu olivers. Bytet har pågått i 1 månad, slutade få RC för 1,5 v sen…
3 hmmm kanske är fodret ? tänkte han kan ju ha en känslig mage men om han kräktes på morgonen redan när han kom hem så bör väl uppfödaren märkt detta oxå o informerat det för dig/er.

#2 han är tunn hög och gänglig så jag tror inte det är för mycket. ärligt talat försöker vi knöla i honom såmycket som möjligt eftersom han har sådana matproblem 
när han kräks på morgonen så vaknar han av att han kräks…. han har alltid tuggben och grejer i alla rum, även sovrummet 
#4 han kräks för att han inte äter, hos uppfödaren hade de inte det problemet utan det är bara här. han var störst i kullen och var alltid längst fram när maten kom. hos oss var han helt ointresserad av maten när han kom, åt vanligtvis 1-2 dl per dygn efter övertalning, och nästan aldrig något efter kl 18 på kvällen = började kräkas pga tom mage på tidiga morgnar. Men som sagt äter han mycket bättre nu.
Enda gången det inte har varit just så är i morse, han åt all mat igår men kräktes idag ändå… har aldrig hänt förut det är därför jag är lite orolig nu.

Och just det, dricker gör han ordentligt
skulle skålen bli tom så bär han med den fram till oss och visar att vi måste fylla på 
Att en valp inte äter när den just kommit till sitt nya hem är mer vanligt än ovanligt skulle jag vilja säga. Det är så mycket nytt för den lille. Att försöka knöla i honom så mycket mat som möjligt, eller att försöka övertala honom att äta, kan ge motsatt effekt. Han kanske har känslig mage, eller magen behöver vila någon dag. Att då bli övertalad att äta, kan göra att han mår dåligt.
Se till att han alltid har vatten i skålen, det ska inte behöva gå så långt att han själv måste bära fram skålen. Hur länge har han då varit törstig kan man undra?

#7 jag tänker inte ens svara på ditt inlägg 
#8 Jag hoppas att du överdrev i #6 … för man är skyldig att se till att hunden alltid har rent friskt vatten, särskilt viktigt när den äter torrfoder, kräks och har diarré. Säger det inte för att vara taskig, påpekar bara vad jag läser i dina inlägg.

#9 har du aldrig varit med om en hund som leker med burkar/skålar, och själv välter ut vattnet så skålen blir lättare att bära runt på? Kanske har vi en skål som välter för lätt eller en skål-tokig hund men det är ju snarare vårt problem om golvet blir fuktskadat. Och som sagt kommer han stolt fram till oss och visar upp sin tomma skål när han gjort det och det tar inte många sekunder att gå genom vår lägenhet 
tycker att det är väldigt onödigt av sig att anta det värsta, det är väldigt otrevligt. Jag har absolut ingen skyldighet att ge dig all information om allt, det är sällan man får hela bilden över internet så att anta det värsta är väl ändå rätt lågt. I #6 stod både att han dricker ordentligt (hur skulle han kunna göra det om skålen var tom halva dagarna som du verkar tro?) samt står det "SKULLE skålen bli tom…", inte "NÄR skålen blir tom…" redan där kan man ju anta att detta inte händer dagligen, samt avslutas det hela med en "
" för att understryka att det inte är helt allvarligt. Men vill man anta det värsta så gör man väl det antar jag. Ja jag är lite grinig på dig faktiskt, tycker inte du verkar särskillt trevlig.
#10 Jag läser vad som står, inget annat. Vill du inte ge mer info i inläggen, så får du räkna med att någon eller några på ett hundforum, ifrågasätter sådana inlägg.
Att jag inte verkar särskilt trevlig antar jag beror på att jag ifrågasätter vad du skriver. ATt kunna ta emot frågor kring det man skriver på ett forum, är en konst. Det gäller att kunna resonera och diskutera och inte ta det personligt. Jag har inte hoppat på dig personligt och sagt att du är en dålig hundägare tex, jag har påpekat att man är skyldig att se till att hunden har rent friskt vatten, speciellt när den äter torrfoder, kräks och har diarr'e. DU har gjort ett rent personligt påhopp när du säger att jag inte verkar särskilt trevlig.