Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9355 ggr
elinokanino
12

Friska hundraser?

Hej jag har börjat fundera på att skaffa hund längre fram. Har alltid bott med hundar hemma med föräldrarna men nu är ju planen att skaffa en egen om något år. Har tidigare haft en storcollie men han fick cancer i magen vilket inte gick att åtgärda. Han var en fantastisk hund och skulle nog aldrig kunna tänka mig den rasen igen just för att ingen collie skulle kunna ta hans plats. Var inne på fransk bulldog till jag pratade med en veterinär om hälsan på den hunden. Så min fråga är nu, finns det några friska raser? Spelar ingen roll vilken storlek eller mentalitet dom har, vill mest veta vilka hundar jag kan fundera på. Vill ju ha en hund med bra livskvalitet som inte behöver tillbringa för mycke tid hos veterinärer. Har hört att blandraser ofta är friska, vet någon nån speciellt bra blandning? 
Massa frågor :)

monstermash
0

Jag tycker inte du ska köpa en blandras för att de kan vara friska. Satsa på en renrasig frisk renrasig hund istället! Du kan mycket väl få en sjuk blandras, tror t.o.m det är större chans.

Kromfohlrländer är den enda friska ras jag kan såhär på rak arm.

Fridaaaa
0

Första generationen blandras brukar oftast vara friska ja

Men de flesta raser har någon rasbunden sjukdom.
Sedan ska man inte välja hund efter det, utan efter en ras som passar en.

Siberian Husky är en väldigt frisk ras.

Och sedan kan man ju alltid ha otur att ens hund blir sjuk, av sjukdomar sin inte är rasbunda som t.ex cancer, allergier osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jenna_Nord
5

Jag skulle nog vilja påstå att Finsk Lapphund är en väldigt frisk ras. De enda "rastypiska" sjukdomarna skulle vara katarakt och PRA. Men ändå är det nästan obefintligt. Finsk lapphund har ju inte funnits i Sverige särskilt länge, och de som avlar på dom är noga med att ögonlysa osv.

Mvh Jenna

myra82
0

Canaan dog är en frisk gammal ras finns dock bara 1 uppfödare här i sverige tror jag.

Changrila
6

Vill man få fram friska hundraser kan man börja med att räkna bort alla hundar med intryckta nosar, utploppande ögon och mycket rynkor. De allra största hundarna brukar kunna ha problem med höfter och hjärtan.

Titta sedan på skk.se på olika hundraser och klicka dig fram till RAS-dokumenten för de olika raserna. Där står det detaljerat vilka sjukdomar hundarna brukar kunna ha osv, även sådant som inte finns att se på hunddata.

Rent generellt brukar spetsraser, jakthundar och vinthundar vara friska. Kort sagt de hundar som avlas för att vara funktionsdugliga och inte bara snygga i en utställningsring.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Doglovers]
1

Dom svenska urhundsraserna är rätt friska. Norrbottenspetsen står högst upp på listan hos försäkringsbolagen. Tror västgötaspetsen också gör det. Kika in på försäkringsbolagens listor eller ring dit och fråga. Där har dom koll, då man får försäkra allt efter sjukdomar och annat.

Ju sjukare ras är desto högre får du betala.

Belimas
0

Tibetansk spaniel hör också till de friska raserna, de har inga direkta rasbundna sjukdomar över huvudtaget och en ålder på +15 är inga konstigheter alls.

Vovvie94
1

även tibetansk terrier är en väldigt frisk ras Skrattande

det är ingen terrier, och har inget terrier-beteende, den bara heter så för att den liknar en terrier mest i utseendet.

jag har en, Annie, och hon är både smart, frisk och "hållbar" ^^

det sägs att tibben är en tredjedel katt, en tredjedel hund och en tredjedel människa! det stämmer på henne sååå bra!

de flesta av tibbarna blir mellan 16-18 år, och dem är sällskapliga, lättlärda, smarta, framåt och väldigt härliga att hålla på med!Skrattande

hennes "mentor" är Trey, vår briard-hane på 40 kg, (mot hennes 10) och hennes bästis är en rottis på snart 45 xD

tro mig, de tål en del! Ann är nu 6 år och har inte ens skadat sig… EN fästing är allt som någonsin har hänt hennexD inte en skada, inte en muskeldragning, inte en förkylning och absolut inga alvarliga sjukdomar! Flört

zLindaz
0

Jag vet en kompis som fick valpar för något år sedan, lhasa apso och shih tzu och bischon frische (osäker på stavning) och veterinären som undersökte valparna och allt sånt sa att det är en av de friskaste bland kombitionerna.. Det är friska raser allihopa, över lag alltså!

Viccan92
0

Löwchen har jag hört ska vara en frisk och väldigt härlig ras.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Ixectrona
17

Blandraser är inte friskare än renraser.

* En första generations-korsning är ofta frisk pga. en såkallad "heterosiseffekt". Efterföljande generationer har dock inte detta.

* Korsar man två närbesläktade raser, som Labrador och Golden, Jämthund och Gråhund, AST och SBT osv. så blir det ingen heterosiseffekt alls, eftersom närbesläktade raser ofta dras med samma problem.

* Försäkringsstatistiken är inte att lita på heller, då de ofta drar paralleler "blandras kostar så mycket", med de allra sjukaste raserna, som "Engelsk bulldogg/Shar-Pei kostar så mycket". Klart som tusan att de raserna kostar mycket att försäkra, de har ju tagit upp två av de värsta exemplen!

Man kan inte säga "en blandras är frisk, för att det är en blandras", för det finns så otroligt många olika blandraser. Det finns ~400 raser på Jorden, klart då att det finns enormt fler kombinationer av blandraser. Om vi tog ett genomsnitt på vad en "renras" kostar i försäkringskostnad, om vi sade att "det här är en renrasig hund, därför kostar den så mycket", då skulle det hamna någonstans i mitten, precis som blandraserna.

Det försäkringsbolagen gör här är att sätta "blandras" som en egen ras. Golden retriever, Greyhound, Alaskan Malamute, Fransk Bulldogg… och blandras. Klart det inte blir ett rättvist resultat då.
(Tänk om du korsar en Engelsk bulldogg med en Mastino Napoletano - båda har hemska problem med huden och lederna, så de valparna lär inte alls vara friska bara för att de är blandraser.)

* Blandrasuppfödare testar sällan sina hundar.
Innan jag fortsätter vill jag säga att SJÄLVKLART finns det seriösa blandrasuppfödare, och SJÄLVKLART finns det oseriösa renrasuppfödare. Men generellt så är blandrasuppfödare mindre seriösa. Dessutom, och det här är min poäng, så har de absolut inga krav på sig om hälsotest.
SKK är nog främst i världen bland kennelklubbar när det gäller att främja sund hundavel. De är verkligen inte rädda att ta i med hårdhandskarna när det gäller att uppfödare måste testa sina avelsdjur för det och det, annars får inte valparna registreras.

Blandrasuppfödare har inte detta. De testar inte sina djur, utan säger "mina hundar är friska och snälla", men hur vet de det? Ingen har röntgensyn, de kan inte veta om deras hundar har bra leder, om de har några ögonsjukdomar eller hjärtproblem som inte kommer synas förrän senare i livet - eller saker hundarna bär på och kan föra vidare till sin avkomma.

Naturligtvis kan inte renrasuppfödare heller nödvändigtvis säga "den här hunden bär på den och den sjukdomen", men de har i alla fall en betydligt större vetskap om vad som finns i släkten. Vad avelsdjurens föräldrar, far/morföräldrar, syskon, föräldrars syskon, kusiner osv. har haft problem med, och kan avla bort från det.
Hundar som går till blandrasavel används ofta i just blandrasavel för att de inte dög till renrasavel, kanske pga. fel i temperamentet eller hälsan.

Vad gäller själva frågan - ta först och främst bort raser som har ett utseende/en konstruktion som i sig självt kan skapa problem.
Alla brakycefala/kortnosade hundar - bort.
Korta ben i kombination med långa ryggar - bort.
Långa, hängande öron av spaniel/blodhundstyp (perfekt för infektioner) - bort.
Slapp hud runt ögonen så allt man ser är röda hinnor - bort.
Överdrivna rynkor - bort.
Extrem kroppsform som gör att hunden varken kan springa ordentligt, simma, para sig eller ens föda naturligt - bort.

Sedan finns det ofta saker "under ytan" också, som kommit upp pga. inavel.
Irländsk varghund och Skotsk hjorthund är exempel på raser som har problem med hälsan pga. inavel, fastän de inte alls är extremavlade utseendemässigt. Cavalier King Charles Spaniel och King Charles Spaniel har allvarliga hjärtproblem, vilket inte det heller har något med kroppskonstruktionen att göra. Dalmatiner och Boxer är andra exempel (urinstenar respektive njursjukdomar, bland annat).

När du selekterat bort alla raser med överdrivet utseende (som de punkter jag nämnde ovan), då kan du kolla upp "gömda" problem i raserna du är intresserad av.

Ett tips - barbichoner (Bichon frisé, Bichon havanais, Bolognese, Coton de Tuléar, Malteser) är för det mesta mycket friska. Gamla raser som funnits sedan medelhavsområdet i minst 2000 år. Gillar man inte pälsen så kan man alltid ta fram saxen. Flört

[Doglovers]
2

#11 Hoppsan, det blev visst inte så många raser kvar va…Flört

Du har faktiskt rätt i mångt och mycket. Det här med blandraser har blivit för stort och på de 2 största djursjukhusen har det gjort en undersökning som visade att blandisarna absolut inte var friskare. Faktiskt mer sjuka. Mycket på grund av att det inte längre är 2 raser utan 4-5 raser i en individ och de ärvt en massa nedärvbara sjukdomar eftersom dom inte kontrolleras, som renras har som krav för att få regga valparna. Följer man inte skk,s avels krav kan man bli av med registrerings rätten. Punkt slut.

På försäkrings bolagen går dom efter hur sjuk en ras är och hur mycket dom kostar i vård och dom sätter upp raserna i olika kolumner.

Rasernas uppkomst, de som finns nu alltså, uppkom efter andra världskriget. Det var då man började stambokföra raserna och inrikta sej på det exteriöra och få till en rasstandard.

oskartoller
0

#1 Kromisar är det ganska vanligt med hyperkeratos och blindhet:(

Whippets är väligt friska och vilka trevliga hundar:)

[Doglovers]
1

#13 Whippets har jag hört mycket gott om. Starka trevliga hundar som tydligen älskar att skita ner sej och klarar mer än folk trorFlört

Changrila
1

#13 och #14

Fast när whippar väl skadar sig så är det ofta rätt rejält. Dessutom är det rätt vanligt med navelbråck och kryptochida hanar (även om de fått ner mängden sådant rejält nu och det är ju inte heller några allvarliga fel). "Älskar att skita ner sig" är väl också lite överdrivet att säga då måånga av dem absolut undviker att bli blöta och gillar att ligga mjukt, varmt och rent. Men klart de älskar att fara runt i skogen (och då blir man ju ofta lite smutsig).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Frida B
0

siberian huskey, grönlandshund och dom raserna

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Doglovers]
1

#15 Instämmer. Har en kompis som har en hane. Krypto och älskar att springa i skogen och skita ner sej när han följer matte och häst på turerSkrattande Men det är fler som säger att dom inte är så skinkiga som man tror på grund av deras exteriör. Dom ser så veka ut, men är lite av en tuffing ändå.

Ixectrona
0

"Rasernas uppkomst, de som finns nu alltså, uppkom efter andra världskriget. Det var då man började stambokföra raserna och inrikta sej på det exteriöra och få till en rasstandard."

Det är bara halvt sant - de är de sista 100-150 åren som vi haft kennelklubbar och hundutställningar och det är också under den tiden som de flesta raser bildats, även om de fanns som typ långt, långt tidigare.

(Som "typen" dvärgspaniel är idag Cavalier King Charles Spaniel, King Charles Spaniel, Papillon och Phalène, fast de för 200 år sedan var i princip samma hund.
Bichon frisé, Bichon havanais, Bolognese, Coton de Tuléar, Malteser och kanske även Löwchen var en och samma "typ" förut, men har med dagens renrasavel blivit till skilda raser enbart pga. små skillnader i utseende, och beroende på var de hör hemma.)

Sedan är det sant att de flesta raser dog nästan ut vid WWII och fick återskapas mer eller mindre efteråt, men många renrasavlades långt innan det och många rasstandarder var redan skrivna före WWII. Flört

Men nu är jag off topic, så jag ska hålla klaffen. Glad

monstermash
0

#13 - Källa på att de lätt får hyperkeratos och lätt blir blinda?

elinokanino
0

Åh va härligt med så många svar! Ska sätta mig o noga läsa igenom allt innan jag börjar fundera på raser. Siberian Husky är en ras jag vart otroligt förtjust i men vet att jag inte skulle kunna ge den så mycket aktivitet som den skulle behöva. Vad gjorde man utan iFokus!! 
Tack för alla svar!

Hiro
0

Norrbottenspets är sveriges friskaste hundras, men om du ej ska jaga är det inget alternativ för valpar (iaf innom sverige) säljes endast till jägare

oskartoller
0

# 19 Kompisen är uppfödare.

Nu har kromisklubben godtjänt att ena individen får vara bärare av genen för hypokeratos pga få individer.

Vet några valpar som fötts blinda och det är vanligt att dom får katarakt.

Tråkigt men sant.

Kompisen parar sina i Finland då det inte blir så mycket "inavel" och det ska trydligen vara lite friskare där.

[[pimey]]
0

chinese crested dog är en väldigt frisk ras :)

monstermash
0

#22 - Anledningen till att jag ber om källa är att jag själv är inne i tankarna att köpa den rasen, och faktiskt inte hört att de har några direkta rasskillnader. De uppfödare jag haft lite kontakt med har nämnt att de är friska.

Har du lust att berätta din kompis kennelnamn?

elinokanino
0

#22 mycket på grund av det du skriver är anledningen till att jag skapade trådenhär. Är så jäkla vanligt att uppfödare säger att deras ras är så himla frisk fast den egentligen inte är det. Känns som att "riktiga" människor här är mer pålitliga.

[Doglovers]
4

Ärlighet varar längst heter det. Håller man sej till sanningen behöver man aldrig hålla reda på vad man sagt till den och den personen. Vi står för ärlighet och försöker vara 100 % seriösa när det gäller att sälja en valp. Är man oseriös slår det förr eller senare tillbaka.

elinokanino
0

#26 Precis! Lever man på de sättet så kan man sova med gott samvete :)

bambiiii
0

Tollare,finsk lapphund, bichon raser och seberien huskey! :D

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#28 Bichonraser? Dem är inte friskaste raserna;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Toxics
0

chinese crested är inte heller väldigt friska raser. De får ofta hud och tandproblem.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Doglovers]
0

Tollare har sitt sitt att drass med. Cancer som är ras bundet.

[[pimey]]
0

30 # Hundproblem kan man få bukt på väldigt lätt så det är inget "problem" och kostar ingenting jämnfört med ett veterinärbesök. sen har inte alla nakenhundar tandproblem, vet av flera nakna med friska och starka tänder. Vill man vara extra säker så kan man välja en pälsad nakenhund med lite starkare tänder.

Toxics
0

32 Okej, jag omformulerar. Chinese crested dog är absolut inte en av de friskaste raserna. Der finns mång andra som är betydligt friskare.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[[pimey]]
0

33#

Nä kanske inte den absolut friskaste men den ligger väldigt högt i listan på en av de friskaste raserna vi har. hög livsålder och minimala sjukdomar.

Toxics
0

34# Har du statistik på det?

Marika Norrman
0

Jack Russel är mycket friska hundar! Har aldrig haft problem med mina.

Från Marika och hennes bästa vänner =)

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.

[[pimey]]
0

35# Ska leta upp lista jag hittade förut.

Toxics
0

37 # Ja gör du det.

JenniferFahlander
0

Hej.. Ja Frans bulldog dom kan ju bara gå o sen faller ihop o dör.. vet en som hade 2 st sådanna o de bara föll ihop o dog när de va kanske 3-5 år..

Men jag har en kompis som har 5 st Kuvasz

de är hur friska som helst o e ganska lik golden fast krullig päls o de e jätte goa. :)

[[pimey]]
0

39# Och jag hade en bekant som hade en likadan hund som fick åka till veterinären då den var 14 veckor för andningsproblem och har därefter varit titt som tätt hos veterinären för alla möjliga problem. En gång lekte han med en boll i gräset och råkade halka till lite lätt då hoppade höften ur led. Sen kan de ju inte para sig på normalt sätt heller då hanarna inte är skapta för att bestiga en tik. sen får tikarna förlösas till 90% via kejsarsnitt.

[Doglovers]
0

Alla raser där dom har så stor bröstkorg att benen faktiskt inte är under hunden utan på sidorna dör ofta av hjärtat knall och fall.

Är inte Bulldogen under utredning?

JenniferFahlander
0

Oj :/ då kanske de bara va en slump att han fick så friska hundar .. men blandis hundar brukar va mer friska än renrasiga.. de fick ja reda på när ja va hos vetterinären med våran Schäfer som vi hade för många år sedan .. :)

[Doglovers]
3

#42 Förr var blandisarna friskare, men inte nu. Eftersom det blandas med allt och alla och i flera generationer så blir det bara pannkaka av allt. Förr blev det en "olycka" som uppfödaren sålde billigt och var en blandning av 2 raser och sen blev det inget mer.

Enligt en undersökning som gjorts på strömsholm och ett annat djursjukhus som kom dom fram till att blandisarna till och med vars jukare. Blandisarna kollas inte innan parning som renras gör.

JenniferFahlander
0

Okej.. Ja har iafl inte behövt åka iväg med min blandis Schäfer till veterinären.. Eller jo men bara små saker som svamp.. Men inga tumörer osv.. Som tur e.. :) Men jag brukar ofta ha tur med mina djur för dom blir sällan sjuka o när de blir sjuka så e de inge allvarligt.. Men oturen kommer väll så småning om

[Surina]
0

pomeranian är relativt friskras iaf Glad De lever friska och krya till 12-15 år finns väldigt många hundar som har nått upp till 18 år också inom rasen.

Den enda sjukdommen som är störst inom rasen är patella annars så är de andra sjukdommarna VÄLDIGT sällsynta inom rasen.

oskartoller
0

Vad för cancer är rasbunden till Tollaren?

Är inne på min andra Tollare och har aldrig hört att dom skulle ha en rasbunden cancer.

Klart alla raser kan få cancer.

Tollarens "problem" är

SLE (Tollarsjukan)

HD

Ögonproblem

Hittar ingenstans att dom skulle ha rasbunden cancer.

Mantissa
0

Kolla med försäkringsbolagen. Agria (som försäkrar de flesta hundarna och därför har rättvisast statistik) delar in alla hundraser i 5 kategorier (rasgrupper). 1=friskast 5=sjukast(dyrast)
Blandraser låg på nr 4, men ska ändras så att rasen med högsta siffran i korsningen gäller för valpen. (Tidigare var det väldigt orättvist eftersom en gråhund/jämte korsning hamnade lika med en rottis/mastiff)
En liten anmärkning för väldigt små raser. De hamnar ofta i en högre grupp (4) när de är nya för at sedan ev ändras eftersom at statestiken kommer in vilket kan ta många år. En liten ras med ca 10 individer blir ju även lite snedreprecenterad om två av dessa har en massa otur med sjukdommar/skador. Men generellt så är försäkringsstatestik en god fingervisning. Men tänk på att även i en frisk ras finns mäniskor som avlar på olämpliga föräldradjur. Att känna sin ras och vända sig till en seriös uppfödare är A och O.