En hund till?
Hej!
Vi har en en hanvalp på ungefär 5 månader, en blandning mellan labrador, siberian husky och antagligen något mer. Han är helt underbar, super lugn inomhus, lyssnar och kan grunder med att sitta,ligga,att gå o lägga sig. Han har inga problem när man lämnar honom ensam en stund.
Han går fint i koppel, han drar aldrig om man bortser från när ett löv blåser förbi;) Men han är ganska osäker ute, han blir lätt störd av ljud och därav blir det svårt för honom att kissa. Men detta har blivit så mycket bättre den senaste två veckorna:) Han är rumsren, kan hända olycka ibland på natten men annars inga problem.
Vi vill nu köpa en lite chinese crested dog, men är detta för tidigt? Vi kan tycka att det kan vara bra för hunden vi har nu, han verkar ha mycket flock känsla. Och vi tror det kan hjälpa honom att bli säkrare ute, men vi är kanske helt fel på det?
Ska vi skaffa en hona eller hane?
Tacksam för svar
Jag skulle vänta tills hunden passerat könsmognaden.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Minst.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Två valpar är betydligt mer än dubbelt jobb… Låt din första hund ta sig igenom slungelåldern och bli vuxen och trygg i sig själv först!
Hans osäkerhet kan ju blir större om ni har en till valp att hinna ha fokus på och som dessutom kanske förstärker den första valpens osäkerhet!
Jag säger vänta oxå :) Vi skaffade hund nr 2 när vi redan hade en vuxen omplaceringshund vi hade då haft henne i nästan 2 år och allt var tipptopp med henne. Tyvärr vart den vuxna sjuk o vi fick avliva henne
Så där hade vi Enja kvar när Enja var 1.6 mån fick vi nys om en valp som letar nytt hem hon var 6 mån allså skilder det bara 1 år mellan våra nu. Det har gått fint fint, men då var Enja så himmla välfostrad och lärd. Så Donna har ju lärt sig mycket av henne på så vis oxå :) Men jag säger till dig att vänta 
Jag skulle väntat, eran hund behöver bli säkrare i sig själv och bli lite mer vuxen först.
MVH
Sofie
Jag säger också vänta lite :)
För det första så är din hund bara en valp ännu och behöver få tid på sig att mogna innan det kommer en valp/hund till in i familjen och för det andra så tror jag att risken är större att den andra hunden tar efter det "dåliga" beteendet som nuvarande hun har än att den hjälper den.
Sedan när/om ni skaffar en hund till så anser jag inte att könet är det primära utan vilken energinivå eran hund och den nya har. Är inte lätt att ha en hund som är en soffliggare och en hund som har hyperenergi :)
Angående osäkerheten hos eran hund så går det att förmodligen att arbeta bort. En del hundar är dock alltid osäker/känslig men de skall inte vara för rädda. Självklart är det bästa ifall ni har möjlighet att få hjälp av en kunnig hundtränare, kanske gå en kurs? Men ni kan också tänka på att när han visar osäkerhet ute så är det mycket viktigt att ni inte ömkar honom, helst skall ni bara visa att det inte är något farligt genom att ignorera det. Om ni blir osäker eller är rädd för att hunden skall bli osäker så blir den garanterat det :) Lycka till!
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Hej!
Tack för era svar, får ta oss en funderar på det nu då..kan även ta o prata med uppfödaren som vi isf ska köpa valp ifrån.
Ni sa många saker som vi inte tänkt på.
#6 Han var rädd när vi fick hem honom men han är super mkt bättre nu. Nu är det mest ljud som stör honom när han väl ska kissa, vi tränar honom med att utsätta honom med nya miljöer nya ljud och han har blivit väldigt mkt bättre. Vi ömkar inte honom när vi är ute, vi visa från första början att det inte är något farligt och vi ignorerar det. I början lätt vi honom sitta och titta när människor cykla förbi så nu är det inga problem alls.
Vi går just nu inte kurs med honom men en gång i veckan får han springa o leka i en stor hage med massa andra hundar och han älskar det:) tyvärr har vi ingen som han kan få leka med hemma vid där vi bor.
7# Vad bra att han har blivit bättre. Jag hoppas att du inte tog det som att jag trodde att ni ömkade honom, jag bara vet själv hur lätt det är och hur fel det blir om man gör det.
Du får tänka på att han fortfarande är ung och eftersom ni jobbar med honom kommer det bara att bli bättre :)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
#8 Nej nej så tog jag absolut inte det:) Du är inte heller den första som säger det;) De flesta i vår närhet har sagt det, vi är bestämda men mjuka.
Fördelen är att vi är två jobbar med honom, tillsammans och ensamma. Vi har svårt att se att fortfarande är ung ibland så pass lugn är han när han är inomhus;)