Vad tror ni passar?
Jag och min sambo ska om cirka ett år ta och skaffa oss våran första hund tillsammans. Båda har vuxit upp med hund, jag med powder puff och bullmastiff, han med taxar.
Vad vi vill ha:
- En social hund, båda har stora familjer. Den får gärna trivas med andra hundar med.
- Vi vill spåra, kantareller och kanske lite människor.
- Jakt
- Vara med på mycket, så som vandring, paddla kanot, fiske och liknande. Även vardagsturer. Vill gärna ha med den nästan överallt.
- En ras som gillar vatten vore toppen!
- Mellan stor
- Passa i lägenhet
- Utställning
Det ända stora INTE jag kan komma på är pälsvård. En gång i veckan räcker gott och väl för oss.
Någon som vet något som skulle funka bra för oss? =)
Stabyhoun! Eller ja, det beror ju kanske på vad ni vill jaga hehe, men det är en stående fågelhund som även fungerar jättebra som allround/familjehund. Kräver ganska mycket aktivering, men inte mer än ni kan erbjuda iallafall. En trevlig, glad och lite retrieverlik (i både utseende och personlighet) hund 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Håller med #1. Ligger just nu i soffan med min egen stabyhoun och en stabyhoun låter jättebra och passar in på ALLT ni skrev! Gå gärna in på våran hemsida lovekelly.se så kan ni läsa mer eller så kan jag berätta mer :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
#2 Tänkte på Kelly när jag skrev, hon jättego! 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Haha tack! Social- översocial skulle jag kalla stabyhoun, Spåra och jakt- eftersom att det är en fågelhund så gillar dom jakt och jag vet flera som håller på med jakt och spår. Hänga med på saker- min hund älskar allt från träning (agility lydnad freestyle), skogspromenadet, busa, åka tunnelbana. Hon hänger med på allt! Bada- nästan alla stabyhoun är badgalningar! Storlek- 50cm ganska lagom för oss ;) I lägenhet- vi bor i lägenhet på söder med henne, funkar perfekt! Utställning- jag ställer ut henne :) Lite snabb info ;)
Labrador retriever? :)
stabyhoun låter riktigt interesant faktiskt. Aldrig hört talas om den förr! När jag bara kollar på den så ser den i alla fall ut att falla min sambo i smaken utseendemässig! Hehe Översocial är häller inget man klagar på alls faktiskt, bara underbart! :D
Kollade in hemsidan, men ja, du får jätte gärna berätta mer! :D
#5 har faktiskt funderat lite på labrador retriver, men vi ville se om det skulle finnas fler raser som passade =)
#9 åh vad kul! :D Lite mer om dom: Det är en allround hund och dom älskar att följa med överallt. Min hund tillexempel är uppvuxen med att sitta på uteserveringar och åka tunnelbana men skogslivet älskar hon också. Det är jäkligt smarta hundar! Lär sig saker på några minuter och även hyss! En familje hund är det verkligen. Pussa på små barn och även hälsa på ALLA hundar som går förbi. Sängen, soffan är favoritplatsen ;) det är även en ras man kan skratta åt och jag vet inte hur många roliga historier jag har hört med dom. Min hund tillexempel sover på matbordet hos min farmor och farfar för då kan hon se ut genom fönstret… Men man ska inte glömma att dom även behöver någon form av aktivitet. Gå långa promenader kräver dom inte men dom vill arbeta med hjärnan om man inte vill hitta en trasig penna eller något sen som dom har bitit på. Men jakt och sökgrejer skulle ju passa perfekt då. Kellys (min hund) uppfödare håller på med viltspår med sina hundar tillexempel och är jätte duktiga! Vi kör mer på agility på helger och godissök, lydnad och trix på vardagar och det passar perfekt. Negativt med denna ras är att dom är mat tjuvar bland annat. Min hund är 4år och snor fortfarande mat och man måste vara medveten om det när man skaffar rasen. Jag vet 1 stabyhoun som inte var mat tjuv och jag har träffat jätte många på utställningar eftersom att jag även ställer ut min hund. Dom kan även ha problem med ed/hd tyvärr så det är viktigt att hitta en bra uppfödare (det är vissa kennlar man ska undvika). Dom är även inte jätte framåt med främlingar på stan, men om någon plingar på dörren så blir dom lyckliga. Dom kan även vara ljudkänsliga. Dom skäller sällan, min hund gör det knappt över huvudtaget. Det brukar vara ganska lätt att få en stabyhoun lydig. Dom är så lättlärda och min hund går lös i parker och har gjort det hela uppväxten. Dom ligger gärna hemma när det regnar och är envisa hundar som vet vad dom vill. Sjäv så älskar jag denna ras! Om ni är mer intreserade så tycker jag ni ska prata med någon uppfödare och jag tipsar verkligen min hunds kennel. Kellys uppfödare är underbar och har stöttat oss massor. Ni kan även besöka någon utställning tex stora stockolm (om ni bor i närheten) för där är massor med hundar och ägare och även vi :) Glömde säga att dom har knappt pälsvård heller. Jag borstar aldrig min hund mer än under fällperioden. :D

Vilken typ av jakt? Det är ju ett väldigt brett område. Hur mkt ska den användas i jakt?
Det låter verkligen som en hund för oss! Allt du skriver låter ju helt perfekt! Och att den är mattjuv gör inget, det är bara att lämna maten där den inte kommer åt säg. Pälsvården var ju ett jätteplus må jag säga! Sen är det toppen att de gillar att följa med överallt, då jag verkligen vill kunna ta med den på allt ifrån fjällvandring till små fotbollsmatcher när någon i familjen spelar. :D
Ja vi ska ju skaffa om cirka ett år, då vi vill ha tid att kolla utställningar och olika kennlar. Så vi ska verkligen kolla runt en hel del när det gäller denna ras, då den låter helt underbar! Vad heter din uppfödare? Har de någon hemsida man kan kolla in?
#11 Grejen är den att han håller på med ganksa olika jakttyper allt ifrån Älg och liknande till smådjur så som fåglar och harar. Så bara hunden passar in på någon typ av jakt är han glad.
Haha min hund är uppvuxen med att gå på handbollsmatcher ;) gå in på kayoba.se (dom har på serare tid fött upp Chihuahua också) Den kenneln finns i Linköping. Jag tror hon svarar bättre om du ringer henne och frågar om du får hälsa på :) hon är jättebra och har stöttat oss jätte mycket. Kelly fick tillexempel vara hos dom en nyårsafton :)
Ahmen då så säg ;)
Tack så jättemycket du! Ska ta och kolla upp allt lite närmare, för somsagt denna ras verkar toppen! :D