Löp på G?
Min tik är 6.5 månad nu och bör snart börja löpa (liten ras). Hon har den senaste veckorna varit väldigt låg och ibland blir hon väldigt försiktig och kryper ihop typ som att jag skulle slå henne och hon går under köksbordet och vägrar komma fram. På ringträningarna har hon typ kastat sig av bordet och inte velat bli hanterad, vilket har gått "okej" förut.
Hon luktar väldigt mycket ute. Ettrig om andra hundar kommer för nära och är väldigt på.
Kan det ha med att löpet är på gång?
Kan absolut vara löpet på G. Kissar hon oftare än vanligt?:)
Tycker mer det låter som spökåldern, små raser brukar löpa runt 8-10 månader
Min lille löpte när hon var ca 6 månader första gången och det som var annorlunda var att hon kissade mer, nosade som en tok ute på promenaderna och blev mer kelsjuk. Din beskrivning låter mer som spökåldern.
MVH
Sofie
#2 Nä små raser brukar löpa mellan 5-8 månader ungefär.
Kanske är spökåldern då.
#4 Njaaa.. inte hört talas om nån som löper vid 5 mån, min tik och alla hennes syskon har löpt runt 9-10 månader, min kompis hund löpte vid 10 månader, o det är hundar på cirka 5 kilo.
vad är det för ras då ?
En chinese crested. Hennes mamma löpte första gången runt denna åldern.
Min kompis chihuahuablandis löpte första gången när den var 5 mån och 1 vecka. Så åldern på en tik är nog väldigt olika.
TS, det låter som både löptecken och spökåldern. Har du otur kommer allt på en gång nu (;
Min tik brukar bli dryg när hon är ute. Hon går och luktar mycket mer. Kissar 4-5 gånger istället för 1 gång. Hon går ner i ett allmänt lugnare tempo kring löpning förutom när det kommer intresserade hanar. Då beter hon sig som en slampa och vänder ruman till även om hon inte är i höglöp…
Medarbetare på Hundar.ifokus
Kommer de bruna flytningar så är de löp på g, ser du inget sånt, behöver du inte oroa dig.
men kissa mkt å lukta nåra veckor innan brukar tikar göra, men så fort du upptäcker å ser bruna flytningar så kommer löpet inom 1 v!
Det är så svårt att se för hon har en lång kisstoffs som har blivit missfärgad röd/brun så det är svårt att se.
Har två hanar här hemma så det lär väll märkas när hon verkligen löper.
Men blä to much info ;D haha
Men du ser väl om hon pissar eller inte? :) du får ju hålla lite uppsikt och se vad hon gör när ni är ute :) speciellt nu om du misstänker löp, då kan det vara bra att hålla uppsikt och se om hon pissar en massa gånger eller mer normalt :)
vad är det för ras då ?
10 du kan lätt se om hon har bruna flytninar då du kan kolla flera gånger inomhus.. bara ta toa papper å torka henne så ser du om hno har elr inte har. Lätt som en plätt :)
Ofta kan ju också små hundar smyglöpa första gången. Alltså att man aldrig ser något blod alls.
Medarbetare på Hundar.ifokus
13, men då borde man se extra flytningar, svulldnad m.m, nått sett ser man alltid på en tik som löper, om man kollar någa, annars har man hanhundar te hjälp..då kopplade så inga parningar sker.