Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6225 ggr
[Empisen]
4

Illaluktande mun..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Jack russell luktar nå otroligt illa ur munnen! Ingen vanlig hundandedräkt utan snarare avlopp, bara för att jämföra med något.
Gäspar han så får man nästan hålla för näsan.. ;)
Han har fina tänder, brukar ge honom dental stix(?) och övriga ben får han dagligen.
Har börjat fundera över om stanken inte sitter i munnen, utan kommer från magen?
Någon som haft problem med det här? Som har någon aning om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det?

EternalWinter
0

*tass*

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

meilin
0

Har en hund som också luktade soptipp i munnen. Hos vet. konstaterade dom att det var en tand som var trasig. Så ett tips är att gå till veterinären och kolla läget. Det kan ju vara tänder, mage eller hals som spökar. :)

Jenna_Nord
1

Kan ju vara fodret som gör att han luktar :)

Mvh Jenna

russin
1

Det kan vara allt från tänder till mage som är problem.

Det man kan prova, som har fungerat för flera hundar som bara haft "dålig andedräkt" utan andra fel - är Bucadog. En tub med typ pasta att ge i munnen.

Bucadog-info

[Empisen]
0

#2 Oj, ja då ska jag absolut ringa med veterinären och höra. Märkte du på hunden att h*n hade ont? Har för mig att dem brukar undvika att tugga på hårda saker ö.h.t när dem har tandvärk.

#3 Han har luktat illa ett bra tag innan det här fodret, så jag tror inte det är anledningen.. Den andra hunden luktar ingenting alls, och han äter samma Glad Men det är klart, det är inte helt omöjligt.

[Empisen]
0

#4 Intressant, kanske värt att testa. 
Borstar ju tänderna på honom ungefär en gång i månaden, men det gör ingen skillnad, kommer tillbaka i vilket fall..

meilin
0

#5 Nej, jag märkte ingenting. Hon tuggade på ben och åt sitt torrfoder precis som vanligt. Hade hon inte luktat blä i munnen, hade jag aldrig kunnat gissa att något var fel…

Nicolina
0

Han har inte någin infektion i tandköttet då? Lite svullen och röd i munnen? "Aktiv mun" sägs ju vara bra mot infektioner i tandköttet, så det kan ju vara värt att testa kanske.

Pilon
0

Äter han bra då? hur mycket äter han per gång? vad äter han?

[Empisen]
0

#8 Nej, inga tecken på någon inflammation.. 

#9 Ja han äter som han ska, 1dl morgon och kväll av Magnussons.

Vattnadal
1

Det är inte ovanligt med tonsillit, och det luktar illa. Det kan sitta något mellan tänderna, en liten flisa, som irriterar och gör illalukt.

Hundar med tonsillit kan vara så att de äter gräs, grus eller annat, men det behöver inte märkas. Kolla med veterinär för att vara säker.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter