HJÄLP MIG NU!!!
Hur många vaccinationer ska en valp ha innan den ska levereras och vad kostar dom. vad kostar den att chippa? det är chihuahua/papillon blandisar..tacksam för svar så fort som möjligt där jag tror att jag kommer att bli lurad när jag ska få koöpa en valp för ett kompis pris vilket är 5 500 svenska kronor. Jag har passat hennes hund i genomsnitt 2 månader.. låter detta priset för dyrt?
först en vaccination vid 4 veckor sen en vid 8 o sen vid 12 månaders ålder, sen ska valpen vara veterinärsbesiktad, och pappret ska inte vara äldre en 1 vecka.. , och gärna avmaskad 2 ggr innan 8 veckor… hmm d jag kommer på nu…
"Innan leverans ska valpen ha avmaskats minst två gånger. SKK rekommenderar att alla valpar vaccineras mot såväl parvo som valpsjuka och smittsam leverinflammation (HCC). Parvovirusvaccin bör ges vid 8 veckors ålder, 12 veckors ålder och därefter en gång om året. Mot valpsjuka och HCC ges ett så kallat dubbelvaccin vanligen då valpen är cirka 12 veckor. Omvaccinering sker vid ett års ålder och därefter vart fjärde år med dubbelvaccin."
Ett utdrag från skk:s hemsida. http://www.skk.se/
Jag tycker inte att du ska genomföra ett hastigt hundköp, utan borde känna dig mer trygg i köpet. Verkar ju som att detta ska ske fort?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Kanske tänker jag fel, men jag förstår inte riktigt hur du menar.
Ska du få valpen billigare för att du vaktat hennes hund i 2 månader?
"Jag har passat hennes hund i genomsnitt 2 månader.. låter detta priset för dyrt?"

Jag tycker det var ett dyrt kompispris med tanke på att det är en blandras!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har ni sett på blocket vad dom tar för en sån blandis??? Det är hutlösa priser på dom tack vare att dom är så små….dom kan ligga på 8-9000:- och då kan man ju tycka att 5500 är rätt billigt…men otroligt dyrt för en blandis =)
jo det är ju det jag menar.. att föda upp valpar är ju inte så jätte dyrt som 5500 kr per valp va? för jag skulle bara betala kostnaderna som blev av att föda upp en valp , och det går väl inte på 5500kr? :)

Just för en sån blandning så låter det inte så dyrt, bara för att det e Chihuahua i en blandning kan ju folk ta upp till 10.000 kr, precis som Lotta skrev.
Om man ska gå efter va det kostar att föda upp en valp o bara betala för det så tycker man ju att även renrasiga hundar så skulle bara gå på ett par tusenlappar. Men trots dom höga priserna på hund har jag endå hört att många kennlar går minus på kullarna, att det tydligen e inget man gör för att bli rik på… Är ju faktiskt endel andra omkostnader runt i kring valpandet oxå…
Jag betala 5000 för min labbe, som va renrasig men utan papper, dvs går som blandis, o tycker nog att blandisar ofta ligger runt en 5-6000 kr…

Om du bara ska betala vad det kostat att föda upp valpen så är 5500;- helt klart för mycket.
Ge mig en stund så ska jag räkna lite på vad det kostade oss när vi hade valpar för ett tag sedan.

Räknar nu lite i överkant vad det kostade oss med våra valpar innan leverans.
2 vaccinationer 730;-
Avmaskning 2 ggr 89;-
Chippning 390;-
Vetrinärbesiktning 500;-
________
1709 kronor
Sen kostar ju maten lite. Men en sån liten ras äter ju knappt inget. Och de första veckorna äter de ju enbart från mamman.
Försäkrade är valparna väl genom tiken. *tror*
Och en doldafelförsäkring kostar bara någon hundralapp.
Har jag glömt något tro *tänker*
Sen är det ju möjligt att uppfödaren betalat för att få para med hanen. Vet dock inte hur vanligt det är när det gäller blandraser.
Registrering hos Jordbruksverket kostar väl 70 kr. En avgift som köparen själv betalar.