Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1246 ggr
Emlielki
0

Hur utfodrar ni?

Vet inte om denna fråga kommit upp tidigare, jag hittade den inte bland inläggen.

Men alltså.. Hur utfodrar ni?
Hur många ggr per dag, hur stora portioner, hur långt tid mellan utfodring, i vilket "skick" får hunden maten? osv.

Min cocker får mat (~5dl torrfoder) ordentligt 1 gång om dagen då han är så glupsk och lätt skulle äta sig sprickfärdig utan att visa tecken på mättnad, så jag vågar inte ge honom fler gånger..  (Jag har provat att dela upp portionen, men då går han och tigger hela tiden)
Denna mat får han i en upp-och-ner vänd matskål för att det ska gå lite långsammare.
Han får den dessutom med vatten i, för att jag ska vara säker på att han får i sig vätska.
Detta får han efter första promenaden.

Sedan under dagen får han lite matbitar då och då eftersom jag använder hans mat som belöning vid träning osv.

(Snälla gör inte detta till en vilket-foder-är-bäst tråd)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Em_
0

Min hun får 2-2,5 dl torrfoder om dagen, delat på två eller tre portioner lite beroende på hur dagen ser ut. Huvudmålet brukar vara lunchen som han får efter dagens långpromenad. Oftast slänger jag ut maten i hela rummet så att han får leta lite. Han äter alla lätt-hittade kulor först, och sedan går han ett par varv och nosar efter de han har missat. Ibland stänger jag in honom på toaletten, lägger ca 1-2 msk mat på hushållspappersark och vrider ihop till små paket och gömmer. Han får tänka mycket både för att hitta maten och pilla ut den ur pappret. Tycker jag att han har druckit för lite får han maten med vatten i en skål.

linoleum
0

Min Milo får ca 4dl torrfoder om dagen, uppdelat i två portioner (morgon/eftermiddag), jag blöter morgonportionen aningen då jag märkt att han blir bättre i magen av detta. Men föredrar att ha det sista torrt för tändernas skull.

Esther (6kg) år ca 4dl om dagen av ett annat foder. Då hon kom till oss för endast en vecka sedan och då var van ett annat foder så delar jag upp hennes måltider på 3ggr/dag, annars spyr hon upp hela portionen.
I nuläget blöter jag upp hennes foder en aning pga att hennes EXTREMT dåliga tandhygien. Men så fort tandläkarbesöket är gjort övergår jag till ett aningen blötlagt mål om dagen.

Båda två år en varsin godsak när de kommer in från promenader, men Milo är den enda som inte bryr sig om ifall det är foder eller godis :)

russin
0

Har en 1-åring och en 4,5 månaders och båda får 2 gånger per dag. Valpen gick över från 3 till 2 mål för två veckor sedan.

1-åringen vägen 5 kg och får 100 gram färskfoder sammanlagt per dag. Valpen (som nu vägen lika mycket som 1-åringen och kommer bli större) får 150 gram sammanlagt färskfoder per dag.

Det blir på det lite träningsgodis i form av torrisar eller torkat kött, samt en tuggbit av något slag varje dag (ben, kex eller annat)

profca
0

Vi barfar jycken. Antingen 2 timmar före promenad/aktivitet eller 1 timme efter. 2-3 gånger om dagen beroende på total aktivitetsnivå. Det är en Rottweiler blandning så han är ganska stor 45-50 kilo någonstans.

amela87
0

Jag har en Cavalier tik på 1 år och 3 månder.
Jag gjort så innan att maten stog framme hela tiden då hon åt lite  då och då. Men nu har hon strikta mat tider morrgon(mellan 10-12) - eftermiddag(mellan 16-17) - kväll(mellan 20-21) och då får hon en halv dl under varje måltid. Blir 1½ dl per dag. Funkar super bra :)

Changrila
0

Mina äter två-tre gånger per dag. En gång när jag vaknar och en gång vid ca kl 18.

De får då torrfoder som jag häller lite vatten på. Vid kvällsmaten får de även fiskolja och tanten får glucosamin.

Den unga äter knappt 2dl morgon och kväll och en halv dl mitt på dagen. Tanten äter 2dl morgon och kväll och får mellan en halv och en dl mitt på dagen. Lunchen får de efter dagens långpromenad.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Zvintos
0

Mina får ca 0,25kg färskfoder var på morgonen och samma mängd på kvällen. Häller upp det i skålarna och ställer ner, inget mer avancerat än så för vår del. Glad Båda två är staffar på 9 månader resp snart 2 år, båda 17kg.

fidojunior
0

Mina får mat två gånger per dag och ungefär en näve. Brukar servera som vanligt i hundskål fast för den äldre brukar jag krossa foderkulorna eller lägga i blöt. Ibland ger jag maten i toarullar.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Anibaz
0

Mina får mat två gånger om dagen, de ena får 5 dl och den andra 7½ dl. Försöker hålla det med 10-12 timmars mellanrum.

Hur jag ger är svårt att säga då det ser olika ut. Ibland i skål, ibland utslängt över gräsmattan, ibland en kula per meter på en rak sträcka, ibland i en stor cirkel, fyrkant, triangel etc, ibland som belöning.

Min ena tycker det är skittråkigt att äta ur skål så jag måste variera för att han inte ska lessna.

Emaljoh4
0

#9 VIll inte verka "fräck" eller nåt, men varför lägger du det på en rak sträcka, ibland i cirkel osv? Glad Vad fylkler det för funktion? Blev sugen på att testa att göra det med min vovve.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

sofiek90
0

Den stora får 440g uppdelat på två mål. Den lilla får 1 dl uppdelat på 2 mål. Tanken är att dom senare ska få samma mat och då kommer lilla hunden få 150g uppdelat på 2 mål. Fiskolja får den stora på kvällen.

MVH

Sofie

[Driva]
0

min hund får lite mindre än 100g om dagen uppdelat på två gånger. En på morgonen och en på kvällen.

Hon får fodret på morgonen och sedan får det stå tills hon ätit upp. Oftast äter hon upp allt på morgonen, men har hon inte ätit upp det till kvällen får hon inte hela kvällsransonen ute bara lite till beroende på hur mycket hon ätit under dagen.

Anibaz
0

#10 Först och främst älskar mina hundar det, svansen går som en propeller när jag håller på fipplar med maten och lägger ut den. Detta görs alltså utomhus och då måste dom använda nosen så dom blir både mätt och aktiverade på samma gång. Jag varierar underlaget också, gräs, sand, grus, lövhögar och nu på vintern i snön.

Emaljoh4
0

#13 Vad kul! Detta ska testas! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

SmileyMalin
0

Morgonmålet får hundarna i sina skålar. Ca 3/4 dl för dom vuxna och en halv del för valpen.

Sedan får dom sitt torrfoder som godis under promenaderna och träningspass inomhus.

Tränar vi mycket under dagen så får dom inget mer utöver det.

Tränar vi lite mindre får dom resterande av maten på kvällen. Ibland i skål och ibland utkastad på gräsmattan :)

Valpen och mellanhunden har i princip alltid fått sin dagsrason innan kvällsamten, men äldsta hunden som inte tränar lika mycket får kvällsmat nästan varje kväll och oftast på gräsmattan!

Fridaaaa
0

Ger 2 gånger/dag. Morgon och kväll. Delat upp dagsransonen på 2 gånger :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anibaz
0
Belimas
0

Min får sin mat 2 ggr/dag, morgon och kväll men inga fasta tider utan det blir när det blir så att säga. Hon får 55g mat/gång direkt från kylen.

[Ronon-m]
0

Mina får två gånger om dagen. Först vid ca 8-9 på morgonen och sen vid 18-19 tiden på kvällen.

Ozzi äter färskfoder (en bravo burgare) till frukost och till kvällsmat får han det vi äter.

Indra äter ca 7 dl torrfoder (pedigree) om dagen uppdelat på två :)

thilda-
0

2ggr om dagen 10dl totalt … ibland får han även en liten " lunch " :)

phôenix
0

Har en 6mån valp, får 3ggr/dag. Han äter torrfoder: purina pro plan puppy orginal. Jag häller alltid i vatten i matskålen precis innan jag ger fodret, pga att han hetsäter och vattnet "bromsar" upp honom så att han inte sätter i halsen. Sen är det ett plus att han får extra vätska i sig. :) Jag ger alltid efter ålder/vikt som det står rekomenderat på min foderpåse. Alltså just nu 300ml/dag 100ml/fodertillfälle. Och då inträknat att han får hundgodis vid träning och hundben under dagen :)

Believe you can and you're half way there.