Hund jagar katt
Hej! För ett år sedan köpote jag och min familj en schäfer. Han var redan 8 månader när vi fick han. Vi har även en katt,som hatar hundar :/ Hunden (cotte) jagar katten (moltass) så fort han går ner för trappan och visar sig för Cotte,drf fick moltass flytta upp på åvan våningen och cotte fick bo där nere. Och nu kmr vi till problemet: Varge morgon släpper vi ut Moltass och Cotte får man stänga in i tvättstugan under tiden man ska lyfta ut Moltass. Det är så himla synd att dem inte respecterar varndra :( Så hur ska jag göra för stt hjälpa dem?
putt
Tack :)
Man behöver inte putta samma ddag ;)
Om nån kan svara på din fråga så gör denna det :)
#3 Eftersom inlägget hade hamnat så långt bak redan i inläggslistan valde jag att putta upp den så att fler kan se det. Inte alla som bläddrar flera sidor bak.
1 träna in ordentligt stanna med hunden
2 kontaktträning är väldigt bra
3 ha hunden i koppel/lina lär den att det inte är okej att jaga katten.
Våran ena hund jagar grannkatter men bara från våran trädgård, är jag med o ser vad som händer så bryter jag detta så snabbt jag kan genom säga STANNA hårt o bestämnt. Jag tycker inte hundar ska jaga katterna någon kan skada sig. Och har man nu katt o hund där hunden jagar katten som eran så är det bedrövligt synd om katten, den stressen den har varje dag för akta sig :S
Finns oxå något som heter skvallerträning inne på balandrashundar.ifokus kan du se en bra artikel + klipp hur man "skvallertränar" det är bra till allt möjligt. Så som detta. :)
Okej tack för svar :) Ska träna med dem i stort sätt varge dag nu :) Men det gäller ju oxå att Moltass kan lära sig att cotte inte är farlig…
6 fast det är svårt o veta om man blir jagad hela tiden. Vissa katter lyser mycket rädsla o det lockar tyvärr flera hundar att "jaga" den stackars katten. Hoppas du får mer svar :)
Bara du lär Cotte att inte jaga Moltass så kommer han efter ett tag märka att inte något farligt kommer att hända. Katter lär sig tillslut att hunden inte är farlig.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Okej Tack :)
Problemet är dock att du redan hålt dem skillad i 1 år så kan bli riktigt svårt att lära hunden att inte jaga katt, men inte omöjligt :)
Ja det blir nog ett problem… Fast Cotte är väldigt lydig när det gäller andra saker som ex. Vara lös på promenader,inte hoppa,skälla osv så det kanske inte blir så himla svårt ändå… :)
#11 då går det nog bra, om han inte är liksom så mycket för att jaga och fara runt så blir det nog bra :)
Tycker som tidigare, ha honom i koppel och lär honom låta katten va :)
Ja det ska jag göra :) Tack för alla svar och ha det gött ;)