Hundar iFokus

Hundar

Etikett: agility
Läst 1206 ggr
Frida B
0

lära en blivande agilityhund?

vi kommer förmodligen skaffa hund till sommaren, eventuellt sheltie. men vad kan man lära valpen från början (förrutom baskomandon som sitt, ligg, kom, stanna o.s.v) om vi satsar på agility som jag kommer att göra? då menar jag typ bakdelskontroll m.m och inte hinder.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Changrila
0

Man kan träna agility även med valpar. Inte hoppa massor av hinder osv, men man kan träna tunnlar, gå mellan hinderstöden när bommarna ligger på marken osv. Alltid bra att träna på! Finns t.o.m. kurser i "valpagility" för hundar upp till ca 9 månader om man kollar runt lite. Tex hundens hus i Sthlm har sådant.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

sarae
0

Kan varmt rekommendera "offpist agility" ;) Dvs. använda skogspromenaderna för att balansera/hoppa upp/över/gå under stockar, stenar osv. Förutom att det är roligt ger de även bättre bakdelskontroll, kontakt med ägaren och ökar motivationen till att "jobba". Gör det till en rolig lek och passa på att träna på kontakten med mycket beröm, godis och "tjo och tjim"

Frida B
0

#1 vet, men ville veta lite vad man mer kunde göra ;)

#2 okej, tack för tipsen ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Changrila
0

Lek mycket, bygg en bra relation till hunden, läs en bok om agility eller gå en kurs. Träna så att ni kan göra en hel bana fast "på marken". Det går att hitta banskisser lite överallt på nätet, tex på sbktävling.se

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[nataschaj]
0

Förutom bra lydnad (som ja tycker man skall träna rätt mycket på) så har du fått bra tips!

Träna inte för länge bara. :)

Maja2
0

Läs tex boken "Lystra" av Memea Mohlin. Där får du många tips om hur du tränar valpen.

EmelieKelly
1

Jag skulle absolut tipsa att jobba med kontakt övningar! Jag gjorde det under min hunds valptid och folk säger tillochmed att det syns! Agility har man all tid i världen på att lära in men om man missar kontakten under valptid så blir det svårare ;)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

SmileyMalin
1

Min valp balanserar på stockar och stenar, både med 4 tassar, bara framtassarna och bara baktassarna, han rundar träd för att lära sig jobba ifrån mig, han springer mellan hinderstöd (med bommen på marken) för att lära sig att inte hoppa mot mina ben, vi kör massor kontaktövningar men mest av allt tärnar vi på att träning med matte är roligast i världen :-D

Och han är 4 månader!