Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 5247 ggr
[PiercedNymphaea]
1

Valp äter bajs

Min valp Akka (7 månader) som jag är fodervärd åt har börjat äta upp sitt bajs efter att hon har bajsat inne och hon smetar ut det över golvet och lämnar småbitar kvar. Det luktar mycket mer bajs i köket nu än när hon "bara" bajsade inne men lät korvarna vara.

Vad kan jag göra för att få henne sluta att äta bajs?

Självklart jobbar jag på att få henne rumsren, men ibland på nätterna kan hon inte hålla sig helt enkelt när jag och sambon sover.

myra82
0

Jag tycker du ska prova att byta foder. Ibland om inte hundarna tillgodogör sig fodret riktigt utan att det fortfarande finns "mycket gott kvar när det kommer ut igen" så äter dom upp det så jag skulle ha provat att byta foder och se om det blir bättre.

[nataschaj]
0

Som 1 säger, byt foder. Men kan också vara att hon saknar nått (vitamin elr liknande)men byta foder kan vara en bra ide.

[PiercedNymphaea]
1

Jag kan inte riktigt byta foder eftersom jag måste ha likadant foder som uppfödaren så att dom inte blir dåliga när dom är hos honom.

Men det kan ha och göra med att min sambo köpte fel sist så istället för att köpa royal canin för små hundar köpte han för små hundar som lätt går upp i vikt.. För det är ju rätt nyligen som hon har börjat göra det.

Men då testar jag att köpa det vanliga fodret igen och ser om det försvinner :)

Erika89
0

Har du pratat med din uppfödare? Jag menar, om hunden mår "dåligt" och äter sitt eget bajs borde ju uppfödaren också tycka att man ska byta foder för att hunden ska må bra?

Men testa att byta tillbaks, ett light foder är inte tillräckligt för en 7 månaders unghund :)

[PiercedNymphaea]
0

#4 Hon har inte ätit bajs innan, hon började för en vecka sedan ungefär.  Så jag tror det är light fodret.

Banankaka320
0

Skäller du på henne när hon bajsar inne? När man skäller på dem kan dem nämligen äta upp bajset för att gömma det, min mammas hund äter sitt bajs ibland eftersom hon fått skäll från förra ägaren. 
Vi berömmer henne när hon bajsat klart och går därifrån, vi ger henne inte heller en chans att röra det.

Michaela-N
0

Jag kom att tänka på samma sak som #6. Får hon skäll? Min hund har nämligen fått det när han kräkts eftersom han alltid gör det i soffan eller i nåns säng/på mattan. Då har jag sagt till honom, och tänkte inte på konsekvenserna. Han förstår inte att han får kräkas på golvet eller ute, det är helt OK. Utan han tror att själva grejen med att kräkas är fel, så nu hinner han knappt få upp det innan han slickar i sig det. Då får jag jättedåligt samvete och säger "Nej" för att han inte ska slicka upp det, men det fattar ju inte han. Tillbaka till ämnet, kan det ligga något i att hon blivit straffad när det hänt och vill gömma det?

[nataschaj]
0

Fast en uppfödare får faktiskt rätta sig efter vad hunden äter och tål, inte vad hunduppfödaren ''har hemma'' å ger till sina.

Men bra att ni byter, men kan inte förstå varför ni har gett light foder till en unghund när light e för kasterarde hundar/feta hundar.

Kasterar man en unghund på 6månader tycker ja att man väntar sådär 1år innan man börjar med light, om man ens behöver de.

Jag ahr aldrig använt light till min f.d kasterade hanhund efter som vi va ute så himla mkt samt att han fikc inte överdrivet med mat.

Nej ser bara ingen vits med de, om inte hunden är fet, skadligt/dödligt fet, är hunden tjock, ut å rör på er då. :) å mindre mat helt enkelt, men en unghund bör iinte ens va tjock å fet.

Men lycka till!

BaraLisa
0

#8 Håller med, men det köptes av misstag står det. Nästa gång får ni lämna tillbaka om ni köper fel Glad

Med vänliga hälsningar Lisa

[nataschaj]
0

9 jo men tycker inte de e nån anledning te å ge fodret om de e  ''köpt på misstag''.. är ju lätt å lämna tillbaka, man har ju ett par dagar på sig liksom, upp te nån vecka tror ja de e.

Jaja tur att hunden får de andra fodret nu.

[PiercedNymphaea]
0

Nej hon får absolut inte skäll för att hon gör något inne så det kan inte vara därför.

#8  Vi hade redan öppnat förpackningen och gett dom mat innan vi insåg det. Påsarna är relativt lika i mina ögon i alla fall. Misstag händer.

[Forest]
1

Att äta bajs behöver inte betyda att det är dåligt foder eller att den inte får i sig alla ämnen osv. Det kan vara olika andledningar till varför den äter bajs. Det kan bla betyda att din valp faktist är mer hungrig eller att bajs är så gott att de inte kan avstå den. Sen att du inte kan byta foder är väl lite påhitt kan jag tycka jag är själv fodervärd o får ge vilket foder jag vill MEN jag får inte ge dåligt foder. Jag ger annat foder än min uppfödare men när då hunden är hos henne får hon med sig sin mat dit, så kan även du göra. Därimot kan jag tipsa dig om öka givan lite, hur ofta ger du den mat? Och hur ser promenaderna ut?

Att fya en valp för den äter sitt bajs eller bajsar inne anser jag fel, därimot skulle jag någ tips dig om att du även ändrar mattiden lite så slipper den bajsa inne på natten men oxå att du går ut något senare o något längre tid så den hinner bajsa innan den ska sova för natten.

Jag har haft en omplaceringshund som bajsade inne o ja hon kunde äta sin bajs. Det som hjälpte oss var enkel lösning helt annan vad jag tagit upp för tips här över :) Jag såg helt enkelt till att hon bara fick vara i sovrumet+köket+liten hall. Resterande storarum+3 sovrum+hall fick hon inte vara i. Det sluta med att hon helt enkelt vart en nattbajsare o sluta äta sin bajs. Jag tror att hon åt sin bajs för hon skämndes lite, ändå har vi aldrig fyat henne. När hon hade bajsat inne såg man det direckt på henne för hon kröp under sängen. När hon hörde att jag ändå lät glad kom Chanel så går vi ut så vart hon överlycklig. Detta var innan man helt enkelt skärma av delar av hemmet. Så där har du oxå ett tips, se till att ha vatten o låt valepn bara vara i ditt sovrum. Har du matta ta bort den så OM den skulle bli nödig slipper du offra mattan.

[Forest]
0

Jag ändrar lite då jag ser åldern (trode yngre valp än 7 mån)  :P Du kan säga ursh det kan hjälpa när du ser att den har ätit bajs, avled med ge något annat leksak osv kanske något ben ja vad som helst gör den bara roligare o mer viktig än bajsen. Plocka upp bajsen snabbt o kasta den. Jag har nu en kattbajsätare blä o tro mig hon kan leta skit men idag sa jag ursh så hade jag en boll i handen så det var lätt att distrahera henne o kasta den plocka upp kattskiten. (det var ute i trädgården)  Säger lycak till! ps borsta tänderna på valpen det underlättar oxå mot tandsen ska uppkomma ds

vallhund
0

Kopprofagi är ganska vanligt hos speciellt valpar/unghundar, det brukar växa bort. Svårare om det är katt eller hästbajs på menyn.

Ibland kan det hjälpa att ge hunden anannas eller mango, något med enzymerna gör att avföringen inte smakar gott.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Vattnadal
0

Några tankar:

Sover hunden utstängd från er? Hundar ser det som en bestraffning att stängas ute från flocken, så fundera om ni kanske kan sova tillsammans istället. Det är då även troligare att ni vaknar och kan rasta henne ute. Då blir det inget bajs att äta inne längre.

Byt fodret. Har ni mer än 50% och förpackningen kvar, har de smakgaranti. Har ni inte det, sälj det, ge bort det eller vad som helst, och köp fodret hon ska ha.

Testa att ge ananas för att bajset inte ska smaka lika gott.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[PiercedNymphaea]
0

Hon sover hos mig varje natt, tillsammans med min andra hund och vi stänger dörrarna till köket och matsalen+sovrummet så att hundarna bara är i vardagsrummet och hallen (vi sover just nu i vardagsrummet).

Hon är inte så intresserad av leksaker direkt så tror inte att det skulle funka och jag märker aldrig när hon bajsar eftersom hon smyger iväg och ibland bajsar hon när hon smyger iväg och ibland går hon bara och lägger sig någonstans.

På måndag har jag möjlighet att köpa nytt (rätt) foder igen så får hoppas att det funkar.  Jag ska testa det med ananas också, det har jag inte hört talas om innan och det är ju värt ett försök!