Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7095 ggr
Eywa
0

Lancashire heeler

Någon som vill beskriva deras mentalitet lite mer ingående? Kan inte förstå att jag har missat att läsa om denna trevliga ras!

Tyvärr finns det ju en del skotträdsla tyvärr, enda nackdelen. Hur allvarligt tycker ni heelerägare att det är? Jag bor ju mitt i stan och om det blir en heeler så måste den klara av smällare och raketer utan att bli berörd.

Eywa
0

putt

[nataschaj]
0

Du behöver inte putta samma dag du har skrivit tråden.

Är de nån som vet å kan rasen får du svar.

[Malin3033]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog bort min heeler i augusti förra året och det är helt klart en otroligt trevlig ras! Det är lustigt att inte flera har fått upp ögonen för denna perfekta lilla hund!

Han var skotträdd, men jag tror absolut det hade kunnat undvikas med bättre träning. Det var familjens första hund och således "försökskanin". Nu finns det två sheltiesar i huset som är en mycket mesigare ras - men de har ingen som helst skotträdsla.

Är det något speciellt du undrar så fråga på :)

russin
3

Har två heeler och ingen är skotträddGlad bor när skjutbana, så jag får träning på köpet, men ingen reagerar på vare sig raketer eller smällare (dom har inte slutat fira nyår här än !!!)

Man väljer en uppfödare som MH-beskriver sina hundar och är noga med att avla på friska och sunda hundar med bra mentalitet.

Mina två tjejer ( Mini lite över 1 år och Polly 4,5 månad i dagsläget) är från samma uppfödare, men väldigt olika i sina sätt. Jag är däremot supernöjd med båda två vad gäller mentaliteten.

Mini är en väldigt lite, men oerhört fartig tjej som har energi som en duracell-kanin. Kvicktänkt, smart, vill jobba, duktig att jobba med nosen. Lätt att belöna med både godis och lek - dragkamp eller hennes älskade lilla boll eller att få söka efter en kastad kotte. Rätt mycket jakltinstinkt dock som vi jobbar med, men med föremålsintresse går hon avbryta spårande med det ganska lätt.

Polly än så länge lite oskrivet blad, men lite mjukare i sättet, jobbar med lite klossträning, fasthållande av föremål och avlämna föremål och hon är superduktig trots ganska så lite träning ändå. Även hon lättlärd och väldigt förig och lite mindre självständig än Mini.

Båda två oerhört roliga tjejer som ger mig många goa skratt varje dagSkrattande

Slänger in en bild på de tu damerna. Mini är liver and tan och Polly är Black and tan (jopp, valpen växer nu om 1-åringen…)

russin
2

En bild till på min älskade Mini mus (tagen av Linnéa Björk Timm)

russin
2

och en till på Polly (som är svårt att fota = aldrig still)

russin
0

Båda mina hundar klarar av min vardag här - jag bor i ett radhusområde med oerhört mycket barn, mycket skränande och stojande. Mycket smällare och raketer, och tack och lov mycket härliga skogsområdenSkrattande. Båda klarar av att åka med till olika ställen och kopplar lätt av i tygbur eller mitt uppe på ett bord. Två härliga tjejer helt enkelt.

Visst, det är jobbigt emellanåt med två så unga hundar som kräver en del - men vi har mycket kul. När unghundsperioden är över, så kommer jag (förhoppningsvis) ha två underbara unga vuxna att träna och ha kul med.

Jag "bytte" ju ras för 1 år sedan efter 12 år med shar-pei och jag kunde inte valt mer kul ras att leva med än heelern - som det blev till slut efter några års funderande.

Slänger in en film om hur min kvällsunderhållning brukar se ut en stund före sovdax. Jag behöver ingen Tv egentligenTungan ute

Heeler-bus

russin
0

#3 så oerhört söt din heeler var. Vart kom han från ?

[Malin3033]
0

#8 tack! Han kom från Tumlex kennel, han var undan Brynhults Mimmi. Att leva med en heeler är verkligen som att leva med en hund med en stor personlighet och massor med humor. Det är otroligt smarta hundar med både vallhundens följsamhet men de bär också på en självständighet och en vilja av stål!

Eywa
0

Tack för era svar! Det låter verkligen som en rolig hund, oroar mig dock lite över skotträdslan och även jaktlusten, men vad jag har hört ska detta inte vara ett lika stort problem som skotträdslan, men jag kan ha fel.

#4 Jagar din heeler allt vilt eller spårar hon efter det bara? Går dom att ha lösa öht?

Tror ni att en heeler skulle nöja sig med ordentlig hjärngympa varannan dag och lite slappare resten av dagarna? Med slappare menar jag lite enkel trickträning, lite berikning med måltiderna samt en aktiveringsleksak av något slag.

De övriga, "tuffare" dagarna kommer det tränas rallylydnad (för tävling), agility, weight-pull och viltspår.

Och långpromenader och cykelturer såklart ^^

Eywa
0

Kan ni kanske även rekommendera en bra kennel som har fina MH:n på sina avelshundar?

russin
0

Om man väljer en heeler med omsorg och efter föräldrar som passar en själv, så tror jag inte viltintresset är så stort - det är mer mine ena tös som är galet sugen (och hon skulle döda om hon fick tag ett byte, så därför tummen i ögat på henne).

Min valp kommer troligtvis aldrig bli viltsugen på det viset - för hon är redan förbi den åldern när min 1-åring började visa sitt viltintresse.

Jag har mina lösa i skogen, men 1-åringen har jag stenkoll på, för hon spårar gärna men går lätt avbryta med en leksak då hon har ett enormt föremålsintresse - men skulle jaga om fick chansen (hej  vad hon försökte när vi åkte till en kompis som hade lösa höns på tomten….men råkade kuta in i fårens elstängsel, så sen va hönsen inget kul längre…). Men dom har själva heeler, så det är en träningssak.

Hon går även att avleda genom att låta henne söka efter tillåtna saker (en kotte eller annat). Är intresset för spårande lite väl högt en dag, så åker koppel på. Just nu har jag inte min 1-åring lös på promenader i mitt närområde område (mer än på fält mm), för hon älskar nämligen barn - och kutar gladeligen fram till alla barn som bara tittar på henne för att pussasFoten i munnen däremot kan jag gå ner till planen vid skolan och träna lydnad när barn är nära, för då blir hon så fokuserad på vad hon gör att hon glömmer omgivningen. Dock kommer även hon växa upp och igenom slyngelåldeern.

Inte så mångan andra jag känner har problem med viltintresse på sina heeler, så det är nog inget stort problem - fast många tränar viltspå och hundarna är duktiga spårare, så näsa för nosjobb har dom. Nu är ju även min i slyngelåldern och ska snart löpa andra gången och är rätt kollrig enbart för det. Jag har kört lite personspår med min och hon är superduktig på det. Ska gå över på viltspår till våren nu och hon kommer nog älska det.

Jag går mycket med mina heeler (eller inte valpen så mycket än då), men jag är ingen överenergisk människa då jag har ledproblem. Mycket skogen. Tränar lite lydnad, trix mm för vardagsbruk, men ingen tävlingsmänniska vad gäller annat än lite utställningar. Dom verkar klart nöjda över det dom får i aktiveringsväg.

Jag känner en hel del heelerfolk nu och flera tränar freestyle (Polly har en superduktig äldre bror som ska ut och tävla under våren) och agility. Några kör viltspår med bra resultat. En heeler bli lite vad man gör den till skulle jag tro. Självklart är det ett energiknippe, men som aktiv sällskpashund passar den utmärkt om den bara får använda sin hjärna - men hur spelar egentligen ingen roll. Träning i hemmet med trix eller tävlingslydnad bryr sig inte heelern om. Det viktiga är att den får göra någotGlad Dock så är nog inte weith-pull något för en heeler. Den är inte riktigt byggd för att dra tungt.

Mina är pigga, glada, inte det minsta skotträdda för vare sig pistol, gevär, raketer eller smällare. Vet att uppfödaren kör lite fyrverkeri-CD med valparna när dom är små och hur mycket det påverkar vet jag inte. MEN hon är noga med mentaliteten på sina hundar och att dom ska klara av ett normalt vardagsliv med allt vad det innebär.

Båda mina kommer från Tanspots kennel och det har varit mitt val från start vad gäller både utseende, sundhet och mentalitet på hundarna. Du kan hitta lite MH-resultat på hennes sida med.

Eywa
1

#12 Låter ju kanon! Weigh pull var mest tänkt som en rolig grej vi gör tillsammans på klubb för att bli trött i hjärna och kropp samt stärka vår relation, det skulle säkert funka även om min vovve bara får dra några halvtunga kättingar. Har inte tänkt att tävla eller något :)

Jag har faktiskt kikat på Tanspots kennel, den ligger nämligen inte så långt från mig och uppfödaren verkar ganska seriös.

Dock hittar jag inga MH-resultat på föräldradjuren, bara på hennes kullar. Är också lite bekymrad över att hon verkar ha avelsdjur som är bärare av både PLL och CEA.. Låter ju inte alltför bra att riskera att valparna får det..

[Malin3033]
0

Vår heeler hade viltintresse om han Såg djuret, men vi hade honom mycket lös.

russin
0

Man kan inte ta bort bärare av PLL och CEA, för då finns inte tillräckligt med avelsdjur kvarGlad Det viktiga är att matscha bärare med fria när man väljer avelsdjur -precis som i många andra raser.

Det finns DNA-test för PLL och CEA som många uppfödare använder sig av, för att kunna veta om dom är bärare eller inte (om inte båda föräldrarna är fria, för då blir automatiskt avkommorna det). Det är en frivillig test där man kan lägga ut resultat på heelerklubbens hemsida. inte alla uppfödare använder sig av denna DNA-test, men min gör det och de allra flesta har nu börjat med det skulle jag tro.

Vad gäller MH, så är nog 3 hanar och 6 tikar av avelsdjuren beskrivna. Vissa finns med i beskrivningarna på hemsidan tillsammans med avkommorna. Annars är det bara kolla på SKK hunddataGlad

Eywa
0

#14 Okej, då ska jag förebygga det med skvallerträning, ifall att :)

#15 Ah okej, då förstår jag :) Tack så mycket för att du fördjupade mig i det hela! Kollade faktiskt lite på SKK hunddata, inte jätteimponerande MH på vissa hundar, vissa var bättre. Kan ju hoppas på en klockren kombo till 2013, prio 1 för mig är iallafall att båda föräldradjuren är MH-testade med 1a (ev. 2a) på skottet. Jakten kan jag jobba bort, men skotträdsla är ett big no-no. Funkar verkligen inte med min livssituation.

Eywa
0

Måste också säga att ni båda har/hade jättevackra hundar! :D Gillade verkligen färgen liver and tan!

russin
0

Jag vill heller inte leva med skotträdd hund. Har gjort det en gång och vill aldrig mer då det var fruktansvärt. Där jag bor är det nästan nyår året runt (verkar det som), då det firas med raketer och smällare vid alla möjliga högtider och helger !!!.

Dock ska man ha i beaktande att skottet på ett endaste litet MH inte alltid visar sanningen (och det gäller alla hundraser) - för det är stor skillnad på ett pistolskott och raketer/smällare. Jag har haft en hund (en eng bulldogg) som var totalt oberörd av pistolskott, gevärsskott och kunde stå vid skjutbanan när dom sköt hejdlöst uitan att ens blinka. Hon klarade smällare skapligt, men fick däremot totalt panik vid raketljud- så pass att hon svettades så kraftigt under tassarna att det blev blöta fläckar där hon stod !

Det viktigaste enligt mig är att lära känna en uppfödare lite mer och dennes hundar så man kan få en sann bild av hur hundarna verkligen är - och att man får förtroende för att uppfödaren är ärlig, så man är på samma våglängd.

Oavsett så är heelern är oerhört rolig ras som ger en många goda skrattSkrattandeman har aldrig tråkigt med en heeler och dom ger mersmak.

Väntar nu på att min 1-åring ska komma igång med sitt andra löp, så jag kan försöka hitta ett MH för hennes del (vill inte göra MH mitt i löpet…). Kanske inte hinner bli till våren, då det är fullbokad nästan överallt (inte så lätt alltid nej) - annars blir det till hösten. Det ska bli superkul ifall jag hittar ett, för hon både älskar folk, har massor med kamp-och leklust samt är orädd för skott och andra ljud.
Vill gärna även göra ett vallanlagstest på henne, men det är ännu svårare att få till - men försöka hitta kan man alltidGlad

Lycka till i ditt letande och hoppas du finner det du söker framöver.

Förhoppningvis, om planerna går som jag vill, får jag min första heeler-kull våren/sommaren 2013 och jag hoppas hitta den perfekta hanen så jag även kan få bruna FlörtOskyldig Skämt åsido ska det bli superkul och det är så otroligt roligt att planera och spåna över val av hane. Mycket ska klaffa och stämma, för att det ska bli som jag vill - eller i alla fall hoppas bli som jag vill.

thilda-
0

Jag känner en Heeler uppfödare … har du facebook så är Emma Ottosson du ska söka på.. Hennes mor är uppfödare.. kommer inte ihåg vad hon heter så här på rak arm.. men dom har otroligt fina och bra hundar.. vunnit många utställningar och jag vet att dom var nyss i England på Cruft

Eywa
0

#18 Jag har med gjort det och det är inget jag vill göra om. Oavsett vad så kommer jag att träna med en CD-skiva när hunden är valp och hoppas på att jag har förbyggt ett ev. problem.

Jag känner mig som en riktigt novis nu, haha! Har ju bara haft blandras tidigare så det där med MH, avel, genetiska sjukdomar osv. är någonting som jag inte är så insatt i. Men då är det tur att människor som du finns, haha!

Dina hundar låter ju onekligen väldigt trevliga. Ska ta kontakt med Tanspots när tiden är inne. Det verkar även som att valparna får en mycket bra start hos henne och det gillar starkt!

Gud vad kul att du ska ta en kull! Det låter jättespännande :D Vart bor du någonstans?

Eywa
0

#19 Tack för tipset!

russin
0

Jag bor i NorrköpingGlad

Det ska bli superkul, för det är ju som sagt ett byte av ras för mig så det är mycket att lära även för mig. Jag höll ju på nästan 12 år med shar-pei förut, men tog endast en kull då utfallet inte blev så bra som jag hoppats på. Min sista shar-pei gick bort i somras och det blir inga fler.

Så avelsintresset har alltid funnits med i bilden, så med ny ras är det mycket att lära sig vad gäller allt från hälsa, mentalitet till olika linjer mmSkrattande men väldigt roligt. Hoppas båda mina tjejer ska bli tillräckligt bra för att bli värdiga för avel, men vi får se - det visar sig tids nog.

vallhund
1

# 18

Skott, raketer, smällare, åska är alla olika ljud, på MH beskrivs bara skott, samt även rassel/oljud.

Du har garanterad plats för att göra MH på den BK där du är medlem.

Vad gäller vallanlagsprov så kolla med http://www.kroppsvallarna.se

# 19

Att man ställt ut sina hundar på Crufts är knappast en merit när det gäller en vallhundsras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
0

#23. Jag är inte medlem i BK - men även om jag vore, så är väl ändå brukshundar som har företräde ? Så har alla Bk sagt till mig i alla fall !

Vad gäller vallanlagsprov, så kommer jag nog i första hand ta kontakt med västgötaklubben då det är kor mina heeler ska provas på och vad jag vet, så är det västgötaklubben där det hittills varit lättast att få plats på. Dom har dock inte lagt ut några som helst uppgifter än om vad som ska ske under detta året.

Håller med om att utställning över huvud taget inte är största meriten vad gäller en vallhundras och vad gäller heelern så är det så otroligt olika vad domare tycker. Vissa vill ha riktigt stora (nästan för stora) medan andra vill ha mindre. Vissa plockar ner de med tippöron, trots att det är tillåtet.

Själv ställer jag ut mina hundar, men ser det mer som en kul grej och en liten utvärdering - men när jag söker hane t ex så är inte utställningsmeriter det första jag tittar på och det minst viktiga i sammanhanget. Däremot är utställning ett ställe där man kan få se hundar man annars bara ser på bild, så därav ett bra ställe att visa upp sin hund.

Heelern är ju heller inte FCI godkänd ras ännu och kommer (förhoppningsvis) aldrig bli en "showhund" - till rasens fördel kanske. Heelern är en "bonnhund" och det är dennes fördel än så längeGlad

vallhund
0

nej, brukshundar har inte företräde på din hemmaklubb, tyvärr en vanlig missuppfattning som gärna odlas av en del BK.

Vad är västgötaklubben? SVaK har ingen lokalklubb som heter så, eller menar du rasklubben för västgötar? Deras anlagstest kommer från kroppsvallarna.se. O flera av deras testare är domare/instruktörer i SVaK.

Vad gäller kroppsvallarna.se så finns där beauceron o australian cattledog, måste ju vara typiska fårhundar? tillsammans med corgis, västgötaspetsar o några fler boskapsvallande raser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
0

#25 jo jag menar rasklubben för västgötaspets. Det är dom enda jag vet som heelerfolk gått via när det gäller vallanlagsprov.

men ska kolla upp kroppsvallarna och se om dom kan hjälpa. Tack för tipsetGlad

thilda-
0

#23 nej jag vet.. men jag sa bara att dom nyss ha vart där iaf

russin
1

#27 - Glad det var inte riktat till dig eller den kenneln. Dom är trevliga och sperkul det gick bra för dom.

Det är mer tänkt över lag att man inte får stirra sig blind på utställningsmeriter som jag menade med mitt inläggFlört