Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 6519 ggr
LLLINN
0

Systemkamera för hundfoto?

Hej alla Glad. Håller på och spanar efter systemkameror/objektiv här, men jag har inte den blekaste aning om vad man ska ha! Det jag fotograferar är ju hundar, och lite natur. Men mest hundar! Så man ska kunna fota rörelser utan att det blir suddigt, även närbilder. Vilken kamera+objektiv ska man ha? Vad kostar dessa? Vart kan man köpa de?

Tack!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[JoannaStridh]
0

Själv använder jag en EOS 1100D. En väldigt bra kamera ifall du frågar mig! Jag har ett 18-55 objektiv!

Men jag älskar min kamera och den är perfekt för att fota hundar tycker i alla fall jag :)

Min kommer från Net on net för 4000 elr något sånt :)

NathalieT
2

Min kamera är bra tycker jag! Jag har en Canon Eos 1000D, den är inte så väldans dyr, men prisvärd. Helt klart!

Canon Eos 500D och Nikon D3000 är också bra kameror :)

Mixxie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en canon eos 550d en väldigt bra kamera till den har jag ett canon18-55 mm objektiv och ett sigma 70-300 mm objektiv. Det var min första systemkamera och man lär sig mycket med den. Min kamera kostade 6500 kr och då kom ena objektivet med tror jag kommer inte ihåg den exakta summan men man får den säkert billigare ngn annanstans. Affärer finns det många. Du kan ju också fråga inne på foto och djurfoto iFokus om du inte gjort det :)

Här kommer en bild tagen med min canon eos  550 och mitt sigma objektiv.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

[JoannaStridh]
0

#3 Hur mycket kostade Sigma objektivet? :)

Loveradio
0

Har en Nikon D60. Nikon är ju ett riktigt kvalitetsmärke och tar fina bilder. Är väldigt nöjd men ska nog snart uppgradera mig till en D90.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Mixxie
0

#4 ca 1300 kr kostade det :)

[JoannaStridh]
0

#6 Tack Glad

Michaela-N
0

Jag har en nikon d3100 och är jättenöjd! Använder den inte så mycket längre tyvärr sen jag mist min dator, men den är verkligen kanon, och lätt att lära sig av också.

LLLINN
0

Har nu kollat lite, och Canon EOS 550d (tillkommande 18-55 objektiv) och Sigma 70-300 objektiv som Mixxie föreslog verkar väldigt bra! Ca 5000 är det billigaste jag har hittat för kameran, och 1200 för objektivet! Så antingen slösar jag mina sparpengar och köper nu, eller så önskar jag mig en i födelsedagspresent i Oktober… Borde ju vänta tills dess, men det är så länge!!

Tack alla för hjälpen Glad

8/5-13 & 1/6-13

fidojunior
3

För att få en bra bild är det viktigast att ha rätt inställningar. Jag har tre objektiv: 18-70mm, 70-210mm och 50mm, tycker att alla fungerar bra till att fota hundar, både i rörelse och stilla men även natur. Just mina hundar och natur är det jag brukar fota. :P

Vill man inte lägga ner massa pengar på objektiv så rekommenderar jag sidor som Blocket eller Tradera. Jag fyndade mitt telezoom (70-210mm) på Tradera för 63 kr! :D

Bjuder på en bild med mitt 63 kronors-objektiv haha.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

amela87
0

Jag har en Canon Eos 1100D med standard objektiv. Ska köpa ett bättre objektiv i framtiden men än så länge är jag super nöjd med både kameran och objektivet. Blir jätte fina och rena bilder :)

[JoannaStridh]
0

Precis det som Amela säger! Helt underbar kamera som inte är så dyr, och standard objektivet funkar bra ändå! :D

LLLINN
0

#11 Kanske ska kolla närmare på denna kamera, många verkar ha den och tar fina bilder, samtidigt som den är 1000-2000 kr billigare än Canon EOS 550d.

Vad är den stora skillnaden på dessa kameror som gör att 1100d är billigare?

8/5-13 & 1/6-13

Mixxie
0

#13 Canon eos 550d har 18 megapixlar 1100d bara 12 och 550d är mycket bekvämare att hålla i har testat en 1100 jag kände inte att det var något för mig. Finns säkert mer förklaringar :P

Du kan ju ta dig till en elektronik affär och där kanske man får känna på olika kameror? Då kan du känna på hur dom fungerar själv tycker jag att 1100d är väldigt obekväm att hålla i.

amela87
2

#13 När jag skulle köpa ny kamera så pratade jag med försäljaren i affären, frågade vad skillnaden på eos 1100d och eos 550d var och då fick jag rådet att köpa en 1100d då den är enklare för nybörjare, jag vet inte alls mycket om inställningar o tjohejsan va allt kallas Tungan ute
Sen rekomenderade han att framöver köpa ett bättre objektiv för dom extra pengarna det skiljer sig mellan dessa två kameror Glad

Var super nöjd för det priset + att den filmar i bra upplösning så där får man två i ett ^^

LLLINN
0

#15 Det lutar lite åt 1100d just nu, just för att jag är lite snål Oskyldig. På elgiganten kostar den bara 3 300:-, men jag har förut blivit tillsagt att inte köpa fårn elgiganten och liknande, utan endast från typ komplett och netonnet. Någon som vet varför Förvånad?

8/5-13 & 1/6-13

amela87
0

315 Ingen aning,jag har bra erfaranheter av Elgiganten,köpte min på Media Markt ;)

[Driva]
2

själva kamera huset spelar egentligen inte så stor roll när man fotar på amatör nivå. Utan det är objektivert som spelar in beroende på vad du fotar.

Cassii
0

Jag har en Nikon D3100, med ett 18-55 objektiv. Kamera huset är jag nöjd med, men inte objektivet (har testat att fota med andra) så om jag var du skulle jag köpa ett kamerahus och sen ett bra objektiv, för standard objektiven är verkligen inte bra! O att man kan filma med kameran är ju ett plus Flört

Jenniferri
0

Tass

// Hannah

Wand
2

Nikon D3100 är en väldigt billig och extremt lättanvänd systemkamera. Den ger fina bilder och de flesta Nikon-objektiv passar till den. Jag har fotat små, springiga gerbilbebisar med den, möss, hamstrar och även hund, och ställer man in rätt och har rätt ljus så blir det lika osuddigt som det ska. Kitobjektiven till denna kamera är de vi har hemma, och det funkar finemang. 

Vill du satsa på en lite dyrare kamera så tycker jag en D7000 eller D5100, båda dessa får hemskt bra kvalitet och skärpa i sina bilder, men som sagt får man ge lite mer pengar för dem.

Dock ska det egentligen inte spela någon roll vilken systemkamera du använder när du fotar sålänge du har rätt inställningar och ett objektiv som inte är fel anpassat.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

LLLINN
0

Okej, den kameran+objektivet jag har kollat på nu är Canon eos 1100D och Sigma 75-300mm. Funkar dessa två bra till det jag vill ha kameran till? D.v.s hundbilder, lite naturbilder och närbilder. Läste nånstans att "närgränsen" på sigma-objektivet var 140 cm, betyder det att man inte kan fota närmare än 140 cm Förvånad?

8/5-13 & 1/6-13

[Forest]
0

10 åh vilken söt bild Kyss

[Surina]
1

Själv så använder jag en Nikon D90 + Nikon 105mm micro + Nikon 18-200mm.

Kameran kostade ca: 6000 kr + Nikon 105mm micro ca 8000kr + Nikon 18-200mm ca 6000kr…

Själv så beror det ju på vad och hur mycket du menar att fota :P Om du tex bara vill ha lite små fina bilder då och då så kan nog en Nikon D5100 vara helt okej :) Sen så är det objektivet som är den stora saken.

[Forest]
0

Vi har nickon D70 med olika objektiv. Vad alla heter har jag ingen aning om Flört

Wand
0

Ä*-ä-ÖÄ--_____________-

'¨'¨`¨´^

Ovanstående är skrivet av hunden Gaia…

Själv är jag en Nikonmänniska och tycker att Canon är lite krångliga att fota med hihihi. Oskyldig Men av vad jag hört så ska 1100D vara en bra nybörjarkamera, så känns det bra så bör du köra på!

Sarah!
0

#26 Vad har du för kamera? :)

Och canon 5000 är väl bättre än 1100d? Eftersom att att 5000 är mer än 1100, eller tänker jag helt fel nuObestämd

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

Zvintos
1

Har en Nikon D40 med lite olika objektiv. Alla funkar lika bra att ta kort med, men vid olika tillfällen. Det jag gillar allra bäst är mitt 50mm.

Vilken kamera man "ska" ha är en smaksak. Det spelar ingen roll hur bra en kamera är, om man inte trivs med den. Att den ligger rätt i handen är för mig ett väldigt viktigt kriterie.

Wand
0

#27 Nikon D3100, min moders sambo köpte den i somras och det är den jag lärt mig att fotografera med. Som sagt, väldigt lättanvänd, bra och prisvärd enligt mitt tycke!

Canon har jag inga stora erfarenheter med så kan inte säga vilken som är bäst eller passar bäst.

SyntHare
0

Jag har en Canon EOS 400D. Den motsvarar väl dagens 550D skulle jag tro, fast 550D är givetvis bättre och jag är lite avundsjuk på att den har filmfunktion..

Hursomhelst så vill jag slå ett slag för Canon. Min kamera har verkligen varit den perfekta nybörjarkameran och ju mer man lär känna den desto bättre bilder blir det! Men vilken kamera det än blir så rekomenderar jag att lära dig manuella inställningar. Då kan man ställa in fokuspunkter så att bakgrunden blir "ofokuserad" och själva motivet hamnar i fokus.

Vad gäller objektiv skulle jag nog rekommendera ett mer allmänt objektiv med stort ljusinsläpp. Mitt personliga favvoobjektiv är Canon EF 50mm /1,8 II. Det går visserligen inte att att zooma med det men man kan få riktigt bra bilder på djur och natur ändå. Lätt att bära är det med Flört

Jag har sigma-objektivet som du funderar på också, men det är väldigt svårt att fota djur i rörelse med det och det kräver i princip att man är helt fast på handen eller använder stativ. Dessutom har det dåligt ljusinsläpp vilket innebär att det är nästan omöjligt att ta bilder med det när det börjar skymma ute.

Michaela-N
0

#16 Jag beställde min kamera från Elgiganten.se :)

monsterblom
0

Jag skulle vilja tipsa dig om att gå till en butik för att kunna klämma och känna på en massa olika kameror. Se till att gå till en butik där de har en massa olika varianter och man får prova fota med dem. Helst ska man även få möjlighet att få fota med olika objektiv. Om man tänker köpa ett annat objektiv, be att få prova. Be säljaren visa olika bra inställningar. Be gärna om att få fota med de kameror du är interesserad av med samma objektiv om det är olika kitobjektiv.

Man behöver inte nödvändigtvis köpa en kamera på en gång, utan gå hem och fundera. vilken låg bäst i handen? vilken var enklast att navigera? Vilken tycker man är mest prisvärd?

Jag själv har Canon 60D med 17-85 och ett sigma 70-300, båda med bildstabilisering. Kan varmt rekommendera denna kamera. Kan ligga utanför din budget. Annars är 550D väldigt bra och prisvärd. Dock är 18-55 objetivet som föjer med det bästa som finns. 

Lycka till med kameraköpet!

Beckibus
0

Tass! Vill veta vilken man ska ha…

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

oskartoller
0

En kompis som är fotograf sa att canon eos 1100d var en riktigt bra kamera. Hon känner flera som har den och dom är väldigt nöjda.

Jag funderar på att köpa en då min hund inte kan stå still när jag ska ta kort.

LLLINN
1

Tack alla som svarar, jättekul att så många hjälper till Glad.

Men låt oss säga att jag köper en Canon eos 1100d - vilket objektiv ska man ha? Det ska som sagt vara bra för foton på hundar i rörelse, naturen och närbilder.

Om jag köper en Nikon D3100 - vilket objektiv ska man ha då?

Priset ska helst inte gå över 2000:- på objektivet..

8/5-13 & 1/6-13

fidojunior
0

Det är svårt att hitta ett objektiv för allt. Att fota saker i rörelse kräver snabb slutartid och då är det bra om man har ett ljusstarkt objektiv. Närbilder, vad menar du med närbilder? Ska du fota macro får du nog skaffa dig ett macroobjektiv. Själv har jag närbildslinser och tycker det fungerar bra när man ska fota t.ex. blommor, hundnosar, ögon. Jag brukar använda 50mm eller 70-210mm objektiv när jag fotar hundar och natur. Men jag skulle säga att 50mm-objektivet räcker till mycket, dessutom är 50mm/1.8 billig, har för mig att Canons är billigast.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Michaela-N
0

#35 köper du d3100 lär kitobjektivet räcka till ett tag. Jag ska dock köpa ett 50/1.8 snart :)

LLLINN
1

#36 & #37, tack så mycket Skrattande.

Förlåt att jag är så frågvis men till det jag vill ha kameran till, tror ni att dessa två kombinationerskulle passa:

Nikon D3100 + Macro 40mm + 50/1.8 mm

Canon1100D + Macro + 50/1.8 mm

Alltså en utav de, jag kan bara inte bestämma mig Tungan ute

8/5-13 & 1/6-13

Michaela-N
0

#38 Vilket sammanträffande, båda objektiven till D3100 har jag funderat på att köpa, och ska ta båda två! Skrattande

Men tänk på att du kommer få med ett 18-55mm när du köper kameran också. Börja med att använda det, och sen när du känner att du behöver "mer", köp efter det. Det är lätt hänt att man står med 3 olika objektiv sen när man insett att kitet inte var så pjåkigt ändå :)

LLLINN
0

#39 smart, så gör jag nog! Det blir lite dyrt att betala typ 8000-9000 kr på en gång för kamera+två objektiv..

8/5-13 & 1/6-13

ellencharlotta
0

Macro 40 mm och 50mm f/1.8 är ganska lika i brännvidden, du kommer inte så nära med dom objektiven och ska du köpa två så rekommenderar jag att du köper ett 50mm och sedan eventuellt ett Tamron eller Sigma 70-300 för då kan du ta bilder på långt håll vilket är en fördel vid hundfotografering.

50mm lämpar sig bra till porträtt, jag fotar mycket porträtt med det och står då ca 3-4 meter ifrån motivet.

Jag håller mycket fotokurser där deltagarna har både Canon och Nikon, min uppfattning är att märkena inte skiljer sig i bildkvalitén. Det som skiljer sig är placeringen av alla knappar och uppbyggnaden av menyerna. Själva kamerahuset känns lite olika också så ett bra tips (som redan skrivits här) är att åka till en kameraaffär och testa hålla olika kameror. Jämför vikten (och tänk på att den kan bli tyngre med ett stort objektiv) och se om dina fingrar når till alla knappar.

Min personliga åsikt är att Nikons kameror i nybörjarklassen känns mer robusta än Canons som ofta känns lite plastiga. Men så har jag ju fotat med Nikon i massa år nu så det är klart att man favoriserar lite ;)

Förresten! Man kan välja att köpa endast kamerahuset, utan standardobjektivet 18-55! Standardobjektivet är oftast väldigt lätt, vilket avslöjar att det inte är särskilt bra kvalité på innehållet. Så lägg pengarna på ett bra objektiv istället, det kommer hålla längre så det är en bra investering.

Cassii
0

Jag tycker inte du ska välja ett kit. Utan kamerahus + ett objektiv. Det är det jag ångrar mest med mitt kamerahus..

Michaela-N
0

#42 Kit ÄR ju kamerahus + objektiv. D3100 säljs i vad jag vet två olika kit. Man behöver inte välja 18-55 om man inte vill :) varför är du inte nöjd med dity kamerahus? Jag är inte heller helt nöjd med mitt kitobjektiv men det funkar absolut! :)) Ts, jag tror att Nikon D3100 och 18-105mm kan passa dig!

monstermash
0

Jag har en Nikon D5000. Dock har jag bara fotograferat hundar typ två gånger med den, eftersom jag så sällan har tillgång till någon vovve att fotografera. Men jag skulle inte påstå att jag rekommenderar kameran om du bara vill ha lite halvdana bilder på hunden. Det är en väldigt bra kamera med rätt inställningar, det gäller ju dock alla kameror.

Nikon D60 eller D40/D90 kanske skulle passa dig om du bara vill fotografera hundarna och en och annan naturbild? Jag började med D40, bra kamera för nybörjare, inte svår att lära sig och jag utvecklades mycket med den. Tog en hel del fina hundbilder med D40 också.

starcastle
0

#44 Jag har en D5000 men är ingen fotoexpert. Det är min första systemkamera och den tar oändligt mycket bättre bilder än allt jag haft tidigare :-)

Så jag undrar lite över varför du inte rekomenderar den för hundfoto?

Vet som sagt inte ett smack om kameror egentligen.
Den dagen jag skulle ut o köpa kamera skulle jag ha en D3000 men den var slut överallt i Norrköping så det blev en D5000 istället :-)

Nicolina
0

Jag har också en D5000 och är mer än nöjd =)
Fotat hur mycket hund som helst med kameran, med rätt inställningar och objektiv tar den fantastiska hundbilder!

Beckibus
1

Man får riktigt bra info i den här tråden, vilket man ibland inte får i affären;)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

ryttarensofia
0

Tror faktiskt inte allt har med kameran att göra :) Det är väldigt svårt att få en springande hund bra på kort, dom blir oftast suddiga.. Så jag tror man själv måste ha tränat fram sig själv innan man kan ta såna kort :) Men jag har iallafall en Nikon D3000, och den är suverän :) Har fått många fina kort på min hund, även i rörelse! Man lär ju sig hur man ska hantera kameran efter ett tag, och vilka inställningar man ska ha :) Men lycka till och hoppas du hittar en bra kamera :)

Kraam från Ryttarensofia!

monstermash
0

#45 - För att Nikon D5000 är en jättebra kamera som självklart tar bra hundfoton. Men det gör många kameror sålänge du har bra inställningar. Det går att ha vilken kamera som helst som förstakamera, men jag skulle personligen rkeommendera en annan, och sedan byta upp sig. Just eftersom då vet man att man garanterat vill forsätta med fotograferingen.

Tycker D5000 är en bra kamera om man vill satsa lite mer på foto, inte om man bara vill ta en och annan halvdan hundbild. :) Det är ju dock bara min åsikt. Vill man köra på en D5000 som nybörjare och inte vet om man kommer gilla foto är det ju självklart fritt fram…

#46 - Ja, jag har också fått många bra hundbilder, trots att jag inte fotar det så ofta. :)

TS, i grund och botten handlar det ju dock inte om kameran, utan om inställningar. Du kan ha den proffsigaste kameran och fortfarande få skitbilder med dåliga inställningar. :) Precis som många sagt innan, skulle jag rekommendera dig att åka och känna på lite kameror. Har du några vänner som har systemkameror så be om att få testa deras kameror en stund, och se om den verkar passa dig? Alternativt googla/gå in på Foto iFokus och kika runt lite. Det finns jättemånga bra kameror där ute, i olika prisklasser. :)